Pagina 1 van 1

Plan van aanpak

Geplaatst: 08.09.2025 - 19:52
door Dio
Hallo allemaal, even voorstellen: Ik ben Erik, sinds 2007 trotse eigenaar van een Volvo XC90 d5 met inmiddels 462.000 km op de teller. Nagenoeg allemaal zelf gereden, er stond 13000 kilometers op toen ik de auto kocht. Destijds had ik een verlanglijstje (een auto voor de komende 25 jaar, AWD, standkachel, dakdragers, goede audio) en ik kreeg er alle andere opties ook meteen b(l)ij.

Voorlopige indruk: Wat een geweldige auto. Ik stap er elke keer weer met plezier in. En ik verbaas me nog steeds hoe gemakkelijk en comfortabel je met deze auto reist. Veel snelwegkilometers, roadtripjes naar de Alpen (ik hou van skiën in de poedersneeuw), vakanties met de fam, Weekendjes met z’n tweeën in een quasi minicamper want met de 2e en 3e zitrij plat passen er keurig twee matjes achter de voorstoelen.
Natuurlijk gebeurt er wel eens wat in 18 jaar. Een zoemend lager in het achterdiff (wat in 2013 perfect is verholpen door Henk Brunekreef), een nieuwe aircocomp, een scheur in de aanzuigbuis van de turbo. De originele motor hield het bij 400.000km wel voor gezien. Een beetje het gevolg van reactief in plaats van proactief onderhoud. De auto is nu voorzien van een ruilblok dat erg mooi loopt en een keurig brandstofverbruik heeft van gemiddeld 7,4l op de 100km.

Maarrrr…het olieverbruik is wel te hoog naar mijn smaak. Waar het vorige blok max. 1l op 10.000 km verbruikte komt deze met moeite op 1l op 2000/2500km. De auto produceert nu teveel roet waaruit ik afleid dat de olie ergens in het inlaattraject of langs de cilinders in het verbrandingsproces terecht komt en mee verbrandt. Vastzittende schraapveren, olielekkage via versleten lagers in de turbo, slechte carterventilatie, weggesleten hoonpatroon, lekkage langs klepstelen, ...., er zijn nogal wat mogelijkheden.

De huidige garagist is nogal terughoudend om de oorsprong van het olieverbruik op te sporen. Die vindt het goed geld naar kwaad geld brengen en is denk ik, een beetje bang voor discussies over de factuur. Ik wil vooral mijn oorspronkelijke doelstelling halen om 25 jaar met dezelfde auto te rijden.

Velen van jullie zijn op dit vlak veel kundiger dan ik wat me tot m’n vraag brengt: hoe zouden jullie dit aanpakken? Welke analyse/diagnose volgorde zou je volgen om de oorzaak van het probleem te kunnen vaststellen?

Alvast dank voor je input/hulp!

Erik

Plan van aanpak

Geplaatst: 08.09.2025 - 20:26
door Gouwe
Wat leuk dat je nog steeds zo tevreden bent met de XC90. Hier zelf ook een XC90 D5 uit 2007 gehad. Inderdaad een heerlijke en nog steeds prachtige wagen.
Je doelstelling om 25 jaar met de auto te rijden vind ik een heel mooi streven, echt complimenten!!
Maar soms moet je wellicht ook je doelstelling herzien als bepaalde zaken zich voordoen. Volgens mij is dit zo'n moment om je knopen te tellen.
En ik kan me voorstellen dat dat ook de reden dat je garagist terughoudend is, even los van discussies over facturen, dat kun je aan de voorkant schriftelijk met elkaar afdekken. Uiteraard staat het je geheel vrij om je doelstelling te gaan realiseren, dus neem mijn antwoord niet te serieus. Ik heb er wel respect voor om tegen de stroom in te zwemmen.....
Inhoudelijk kan ik je niet helpen met een plan van aanpak, hoewel ik wel de vraag heb welke olie er in gaat. Nog steeds 0W30 of 5W30/10W40?
Misschien dat je eens kunt proberen er een dikkere olie in te doen (als dat al niet gebeurt) en kijken wat dat met het olieverbruik doet....
Succes met het vervolg.

Plan van aanpak

Geplaatst: 08.09.2025 - 21:42
door Rene64
Wanneer is dat ruilblok geplaatst, daar zit toch wel een vorm van garantie op?
Als de motor roet is dat een teken dat er teveel diesel ingespoten wordt.
Er kunnen heel veel redenen voor zijn, defecte verstuiver(s) probleem met de turbo of in het inlaattraject.
Olieverbruik, en dan overmatig, geeft blauwe walm bij verbranden.
Ik ben dus bang dat er 2 problemen naast elkaar zijn.
1 liter op de 2000 is wel stevig, maar het kan veel erger.
Is de garage waar je komt ook de gene die heb blok heeft ingebouwd?
Ik zou daar eerst eens te rade gaan.

En, eens met Gouwe, een heel mooi streven om die 25 jaar vol te maken.
En 4 ton voor zo'n 5 pitter is helemaal niet bijzonder, wat mankeerde er aan het oude blok?

Plan van aanpak

Geplaatst: 10.09.2025 - 11:20
door Dio
@Gouwe Eens. Eigenlijk ben ik nu m'n knopen aan het tellen en hangt dit bericht daar mee samen. Het vervelende is dat ik best koppig ben. Waar een wil is, is een weg. Als ik vind dat het kan dan kan het ook. Wat wel jammer is dat ik afhankelijk ben van derden en geen beschikking heb over een goed uitgeruste werkplaats en een hoop vrije tijd, anders deed ik het zelf.

Dank voor de goede tip van de olie. Daar zijn we al mee begonnen. De auto rijdt al met 5W30 in het carter en dat maakt tot nu toe geen verschil.

@rene64 Blok is eind 2023 door een local Volvo hero geleverd en in de auto geplaatst. Garantie tot de voordeur. Na het plaatsen hoorde ik na een tijdje een lagerzoem (bij inschakelen uit N naar D) uit de versnellingsbak maar dat kon de beste man niet gevonden krijgen. Naar een andere specialist in de buurt voor een 2nd opinion en die heeft het probleem opgelost. Eerste blok overleed door dat er onderweg een klep afbrak en in de cilinder viel en vervolgens op creatieve wijze een cilinderkop nabewerking uitvoerde. Dat afbreken zou veroorzaakt zijn door de hydraulische klepstoters die aan vervanging toe waren. In het 'nieuwe' blok heb ik dat preventief al laten uitvoeren.

Of het roeten door teveel diesel komt weet ik niet. Het brandstofverbruik is keurig. Via de LMM en de voorste lamdasonde (beiden vervangen) wordt de samenstelling van de uitlaatgassen gecontroleerd en die informatie wordt weer gebruikt bij het regelen van de inspuithoeveelheid. Het roeten zou m.i. ook van verbrande motorolie kunnen komen als die olie in het inlaattraject wordt meegevoerd. Bijvoorbeeld door een olielekkage in de turbocompressor of misschien via de EGR? Volgens mij wordt blauwe rook veroorzaakt door olie die na het verbrandingsproces in de hete uitlaatgassen terechtkomt. Het hoonpatroon is met een endoscoop geïnspecteerd en was prima. Carterontluchting lijkt goed te werken, geen zuig- of blaasgeluiden uit het oliepeilgat bij draaiende motor. Zouden het dan toch 'gewoon' vastzittende schraapveren kunnen zijn?

Plan van aanpak

Geplaatst: 10.09.2025 - 11:34
door Hans oet Twent
Wellicht op zoek gaan naar wederom een ander blok? Dit blok preventief laten checken en reviseren wat gereviseerd moet worden? Tevens de bak erbij mee pakken. Dan weet je wat je hebt en kun je met een gerust hart op dat vlak verder om de doelstelling te halen.