Plan van aanpak
Geplaatst: 08.09.2025 - 19:52
Hallo allemaal, even voorstellen: Ik ben Erik, sinds 2007 trotse eigenaar van een Volvo XC90 d5 met inmiddels 462.000 km op de teller. Nagenoeg allemaal zelf gereden, er stond 13000 kilometers op toen ik de auto kocht. Destijds had ik een verlanglijstje (een auto voor de komende 25 jaar, AWD, standkachel, dakdragers, goede audio) en ik kreeg er alle andere opties ook meteen b(l)ij.
Voorlopige indruk: Wat een geweldige auto. Ik stap er elke keer weer met plezier in. En ik verbaas me nog steeds hoe gemakkelijk en comfortabel je met deze auto reist. Veel snelwegkilometers, roadtripjes naar de Alpen (ik hou van skiën in de poedersneeuw), vakanties met de fam, Weekendjes met z’n tweeën in een quasi minicamper want met de 2e en 3e zitrij plat passen er keurig twee matjes achter de voorstoelen.
Natuurlijk gebeurt er wel eens wat in 18 jaar. Een zoemend lager in het achterdiff (wat in 2013 perfect is verholpen door Henk Brunekreef), een nieuwe aircocomp, een scheur in de aanzuigbuis van de turbo. De originele motor hield het bij 400.000km wel voor gezien. Een beetje het gevolg van reactief in plaats van proactief onderhoud. De auto is nu voorzien van een ruilblok dat erg mooi loopt en een keurig brandstofverbruik heeft van gemiddeld 7,4l op de 100km.
Maarrrr…het olieverbruik is wel te hoog naar mijn smaak. Waar het vorige blok max. 1l op 10.000 km verbruikte komt deze met moeite op 1l op 2000/2500km. De auto produceert nu teveel roet waaruit ik afleid dat de olie ergens in het inlaattraject of langs de cilinders in het verbrandingsproces terecht komt en mee verbrandt. Vastzittende schraapveren, olielekkage via versleten lagers in de turbo, slechte carterventilatie, weggesleten hoonpatroon, lekkage langs klepstelen, ...., er zijn nogal wat mogelijkheden.
De huidige garagist is nogal terughoudend om de oorsprong van het olieverbruik op te sporen. Die vindt het goed geld naar kwaad geld brengen en is denk ik, een beetje bang voor discussies over de factuur. Ik wil vooral mijn oorspronkelijke doelstelling halen om 25 jaar met dezelfde auto te rijden.
Velen van jullie zijn op dit vlak veel kundiger dan ik wat me tot m’n vraag brengt: hoe zouden jullie dit aanpakken? Welke analyse/diagnose volgorde zou je volgen om de oorzaak van het probleem te kunnen vaststellen?
Alvast dank voor je input/hulp!
Erik
Voorlopige indruk: Wat een geweldige auto. Ik stap er elke keer weer met plezier in. En ik verbaas me nog steeds hoe gemakkelijk en comfortabel je met deze auto reist. Veel snelwegkilometers, roadtripjes naar de Alpen (ik hou van skiën in de poedersneeuw), vakanties met de fam, Weekendjes met z’n tweeën in een quasi minicamper want met de 2e en 3e zitrij plat passen er keurig twee matjes achter de voorstoelen.
Natuurlijk gebeurt er wel eens wat in 18 jaar. Een zoemend lager in het achterdiff (wat in 2013 perfect is verholpen door Henk Brunekreef), een nieuwe aircocomp, een scheur in de aanzuigbuis van de turbo. De originele motor hield het bij 400.000km wel voor gezien. Een beetje het gevolg van reactief in plaats van proactief onderhoud. De auto is nu voorzien van een ruilblok dat erg mooi loopt en een keurig brandstofverbruik heeft van gemiddeld 7,4l op de 100km.
Maarrrr…het olieverbruik is wel te hoog naar mijn smaak. Waar het vorige blok max. 1l op 10.000 km verbruikte komt deze met moeite op 1l op 2000/2500km. De auto produceert nu teveel roet waaruit ik afleid dat de olie ergens in het inlaattraject of langs de cilinders in het verbrandingsproces terecht komt en mee verbrandt. Vastzittende schraapveren, olielekkage via versleten lagers in de turbo, slechte carterventilatie, weggesleten hoonpatroon, lekkage langs klepstelen, ...., er zijn nogal wat mogelijkheden.
De huidige garagist is nogal terughoudend om de oorsprong van het olieverbruik op te sporen. Die vindt het goed geld naar kwaad geld brengen en is denk ik, een beetje bang voor discussies over de factuur. Ik wil vooral mijn oorspronkelijke doelstelling halen om 25 jaar met dezelfde auto te rijden.
Velen van jullie zijn op dit vlak veel kundiger dan ik wat me tot m’n vraag brengt: hoe zouden jullie dit aanpakken? Welke analyse/diagnose volgorde zou je volgen om de oorzaak van het probleem te kunnen vaststellen?
Alvast dank voor je input/hulp!
Erik