Pagina 1 van 2
Wel of niet doen?
Geplaatst: 08.09.2025 - 22:02
door NCCV40D4
Hoi allemaal,
Na bijna zes jaar met veel plezier in mijn V40 D4 uit 2014 te hebben gereden is het tijd voor iets nieuws. Ik heb een XC60 T6 Inscription AWD 2018 met ca. 120K op de teller op het hoog. Het is dus de volledige benzinemotor. Nagenoeg alle opties zijn aanwezig. De auto verkeert in keurige staat. Het enige waar ik me zorgen over maak is de kilometerstand. Is dit te hoog? Ik ben van plan om er meerdere jaren mee te rijden. Hoe betrouwbaar is dit type motor eigenlijk?
Dank voor het meedenken!
Wel of niet doen?
Geplaatst: 09.09.2025 - 10:24
door marsman
Een T6 van dat bouwjaar is altijd hybride. Ik weet niet goed wat je bedoeld met de volledige benzinemotor? Het is gewoon een plugin.
Verder is het altijd zo; Alle waar naar zijn geld. Mijn T8 uit 2018 heeft nu bijna 160K gelopen. Ik heb alleen een grote reparatie gehad met een kapotte ERAD. Verder niets, naast de reguliere beurten. Bedenk dat een hybride soms zo maar 50% van de tijd elektrisch heeft gereden. De motor heeft bij deze dan maar 60K gelopen.
Komt een goed gedocumenteerde onderhoudsgeschiedenis bij de auto? Zo niet, altijd verder kijken. Er staan er heel veel te koop. Een goed onderhouden auto kan met gemak 300 of 400K mee. Op dit forum zijn er diverse voorbeelden. De T6 en T8 staan als prima betrouwbaar te boek.
Wel of niet doen?
Geplaatst: 09.09.2025 - 13:26
door Quadrantz
NCCV40D4 schreef: ↑08.09.2025 - 22:02
Hoi allemaal,
Na bijna zes jaar met veel plezier in mijn V40 D4 uit 2014 te hebben gereden is het tijd voor iets nieuws. Ik heb een XC60 T6 Inscription AWD 2018 met ca. 120K op de teller op het hoog. Het is dus de volledige benzinemotor. Nagenoeg alle opties zijn aanwezig. De auto verkeert in keurige staat. Het enige waar ik me zorgen over maak is de kilometerstand. Is dit te hoog? Ik ben van plan om er meerdere jaren mee te rijden. Hoe betrouwbaar is dit type motor eigenlijk?
Dank voor het meedenken!
Ik ben een jaar geleden van een XC60 D3 (uit 2011) naar een XC60 T5 (uit 2019) gegaan. De T4 en T5 zijn de volledig benzine versies. T6 en T8 plug-in hybrid (zoals marsman aangeeft). Daarnast heb je ook nog de B5 (mild-hybrid, zonder stekker).
Qua kmstand zou ik me niet zoveel zorgen maken. Die van mij had 175.000 gelopen en een jaar later op 200.000. Geen centje pijn. Enige waar ik op moet letten is het vervangen van de riem bij 240K.
Qua elektro motor heb ik er wat minder verstand van maar ik heb er niet al te veel problemen over gelezen. Mocht je liever voor puur benzine gaan dan moet je dus voor een T4 of T5 gaan.
En anders ook een aankoopkeuring laten doen bij twijfel.
Succes ermee

Wel of niet doen?
Geplaatst: 09.09.2025 - 13:51
door spooky202
marsman schreef: ↑09.09.2025 - 10:24
Een T6 van dat bouwjaar is altijd hybride. Ik weet niet goed wat je bedoeld met de volledige benzinemotor? Het is gewoon een plugin.
Dit is niet correct. In de eerste bouwjaren van de nieuwe XC60 was de T6 een volledige benzinemotor. Dit was ook het geval voor de V90 en V60, pas later (ik meen bij de introductie van de Long Range?) is de T6 een hybride geworden.
Wel of niet doen?
Geplaatst: 09.09.2025 - 13:52
door OGA244
Er was in 2018 helemaal nog geen plug in T6, dus dit is een 310pk benzine AWD..
Iig erg betrouwbaar en veel minder complex als een phev.
Ook n stuk lichter door het ontbreken van een hoogvolt accu en de erad..
Deze zou iig mijn keus zijn!
Wel of niet doen?
Geplaatst: 09.09.2025 - 14:16
door raspaardje
spooky202 schreef: ↑09.09.2025 - 13:51
pas later (ik meen bij de introductie van de Long Range?) is de T6 een hybride geworden.
Voor de XC60 was dat iig vanaf modeljaar 2021, prijslijst 25 mei 2020. Longrange kwam weer later.
Allemaal terug te zien via de oude prijslijsten:
https://volvocarstools.nl/prijslijsten/
Wel of niet doen?
Geplaatst: 09.09.2025 - 17:48
door Rogier64
Inderdaad geen hybride dus relatief weinig complexiteit. Neem aan dat de auto in Oirschot staat, ziet er erg netjes uit. Is import, geen keyless, geen 360 camera, verder mooi compleet, als het onderhoudsboekje erbij zit en dealer onderhouden is, lijkt mij dit best betrouwbaar kopen. 123k is voor zo'n Volvo geen enkel probleem.
Wel of niet doen?
Geplaatst: 09.09.2025 - 18:17
door OGA244
Geen keyless is eerder een voordeel dan n nadeel.. gezellige auto qua specs, ziet er ook fris uit
Wel of niet doen?
Geplaatst: 09.09.2025 - 21:52
door NCCV40D4
OGA244 schreef: ↑09.09.2025 - 13:52
Er was in 2018 helemaal nog geen plug in T6, dus dit is een 310pk benzine AWD..
Iig erg betrouwbaar en veel minder complex als een phev.
Ook n stuk lichter door het ontbreken van een hoogvolt accu en de erad..
Deze zou iig mijn keus zijn!
Juist!
Wel of niet doen?
Geplaatst: 09.09.2025 - 21:54
door NCCV40D4
Rogier64 schreef: ↑09.09.2025 - 17:48
Inderdaad geen hybride dus relatief weinig complexiteit. Neem aan dat de auto in Oirschot staat, ziet er erg netjes uit. Is import, geen keyless, geen 360 camera, verder mooi compleet, als het onderhoudsboekje erbij zit en dealer onderhouden is, lijkt mij dit best betrouwbaar kopen. 123k is voor zo'n Volvo geen enkel probleem.
Thnx voor je reactie! Keyless vind ik zoals al is gezegd juist een voordeel haha. Het ontbreken van een 360 graden is geen issue. Verder zijn nagenoeg alle opties aanwezig zoals je kunt zien. 123k is geen enkel probleem zeg je. Wat kunnen deze motoren aan qua kilometers bij een normaal rijgedrag en goed onderhoud? Enig idee?
Wel of niet doen?
Geplaatst: 09.09.2025 - 22:26
door Rogier64
Mits beveiligd tegen relay-attack (vanaf modeljaar 2021) is keyless best een fijne optie, deze heeft echter zoveel aan mooie opties dat keyless geen dealbreaker voor mij zou zijn. Tijdig onderhoud is belangrijker dan gevorderde kilometerstand. Met 123k is dat hier gemiddeld 16-18k /jr, mits elk jaar onderhoud gepleegd is dat veel beter dan de geadviseerde onderhoudsinterval van 30k. Qua komende kosten rekening houden met de distributie die bij 10 jaar aan de beurt is. Er is verder nog weinig ervaring met tonnen aan kilometers bij dit type motor maar zoals genoemd is het 'proven technology' zonder complexe PHEV techniek. Wellicht dat er forumleden zijn die hier gerichte uitspraken over kunnen doen, ik neem aan dat 2 ton extra geen probleem moet zijn. OGA244 noemt het een betrouwbare motor, hij zit dicht bij het vuur en kan het weten.
Wel of niet doen?
Geplaatst: 10.09.2025 - 09:09
door marsman
Met excuus over mijn bijdrage over de T6 en hybride. ChatGPT heeft het dus niet altijd goed.
123K voor een goed onderhouden auto is peanuts. En je ziet al heel snel of een auto een beetje met liefde behandeld is.
Wel of niet doen?
Geplaatst: 10.09.2025 - 09:42
door Quadrantz
NCCV40D4 schreef: ↑09.09.2025 - 21:54
Rogier64 schreef: ↑09.09.2025 - 17:48
Inderdaad geen hybride dus relatief weinig complexiteit. Neem aan dat de auto in Oirschot staat, ziet er erg netjes uit. Is import, geen keyless, geen 360 camera, verder mooi compleet, als het onderhoudsboekje erbij zit en dealer onderhouden is, lijkt mij dit best betrouwbaar kopen. 123k is voor zo'n Volvo geen enkel probleem.
Thnx voor je reactie! Keyless vind ik zoals al is gezegd juist een voordeel haha. Het ontbreken van een 360 graden is geen issue. Verder zijn nagenoeg alle opties aanwezig zoals je kunt zien. 123k is geen enkel probleem zeg je. Wat kunnen deze motoren aan qua kilometers bij een normaal rijgedrag en goed onderhoud? Enig idee?
Weet wat geleerd ik dacht dat de T6 altijd een plug-in hybrid was

.
Zelf ook voor een benzine versie gegaan (T5 dus) uit 2019 met maar 250pk maar gaat ook wel goed vooruit

.
Ik heb de auto even opgezocht op Autoweek, ziet er goed uit! Ik zie alleen niet of deze adaptive cruise en pilot assist heeft? Die van mij had dit ook niet maar heb ik zelf geactiveerd via Orbit. En ik moet zeggen ik zou niet meer zonder de Pilot assist kunnen. Werkt echt top!
Wel of niet doen?
Geplaatst: 10.09.2025 - 21:52
door NCCV40D4
marsman schreef: ↑10.09.2025 - 09:09
Met excuus over mijn bijdrage over de T6 en hybride. ChatGPT heeft het dus niet altijd goed.
123K voor een goed onderhouden auto is peanuts. En je ziet al heel snel of een auto een beetje met liefde behandeld is.
No worries!
Wel of niet doen?
Geplaatst: 10.09.2025 - 21:53
door NCCV40D4
Quadrantz schreef: ↑10.09.2025 - 09:42
NCCV40D4 schreef: ↑09.09.2025 - 21:54
Rogier64 schreef: ↑09.09.2025 - 17:48
Inderdaad geen hybride dus relatief weinig complexiteit. Neem aan dat de auto in Oirschot staat, ziet er erg netjes uit. Is import, geen keyless, geen 360 camera, verder mooi compleet, als het onderhoudsboekje erbij zit en dealer onderhouden is, lijkt mij dit best betrouwbaar kopen. 123k is voor zo'n Volvo geen enkel probleem.
Thnx voor je reactie! Keyless vind ik zoals al is gezegd juist een voordeel haha. Het ontbreken van een 360 graden is geen issue. Verder zijn nagenoeg alle opties aanwezig zoals je kunt zien. 123k is geen enkel probleem zeg je. Wat kunnen deze motoren aan qua kilometers bij een normaal rijgedrag en goed onderhoud? Enig idee?
Weet wat geleerd ik dacht dat de T6 altijd een plug-in hybrid was

.
Zelf ook voor een benzine versie gegaan (T5 dus) uit 2019 met maar 250pk maar gaat ook wel goed vooruit

.
Ik heb de auto even opgezocht op Autoweek, ziet er goed uit! Ik zie alleen niet of deze adaptive cruise en pilot assist heeft? Die van mij had dit ook niet maar heb ik zelf geactiveerd via Orbit. En ik moet zeggen ik zou niet meer zonder de Pilot assist kunnen. Werkt echt top!
Beide opties zijn aanwezig

Wel of niet doen?
Geplaatst: 10.09.2025 - 21:55
door Willy.VdW
marsman schreef: ↑10.09.2025 - 09:09
ChatGPT heeft het dus niet altijd goed.
Zeker weten, indien nodig slaat het systeem er een slag naar. Maar je weet niet wanneer dat het geval is, je kan ChatGpt (of gelijkaardige systemen) dus niet vertrouwen.
Wel of niet doen?
Geplaatst: 10.09.2025 - 21:58
door NCCV40D4
Rogier64 schreef: ↑09.09.2025 - 22:26
Mits beveiligd tegen relay-attack (vanaf modeljaar 2021) is keyless best een fijne optie, deze heeft echter zoveel aan mooie opties dat keyless geen dealbreaker voor mij zou zijn. Tijdig onderhoud is belangrijker dan gevorderde kilometerstand. Met 123k is dat hier gemiddeld 16-18k /jr, mits elk jaar onderhoud gepleegd is dat veel beter dan de geadviseerde onderhoudsinterval van 30k. Qua komende kosten rekening houden met de distributie die bij 10 jaar aan de beurt is. Er is verder nog weinig ervaring met tonnen aan kilometers bij dit type motor maar zoals genoemd is het 'proven technology' zonder complexe PHEV techniek. Wellicht dat er forumleden zijn die hier gerichte uitspraken over kunnen doen, ik neem aan dat 2 ton extra geen probleem moet zijn. OGA244 noemt het een betrouwbare motor, hij zit dicht bij het vuur en kan het weten.
Rij zelf jaren Volvo en laat elk jaar onderhoud plegen bij de dealer, dus dat zal ik bij deze auto ook doen. Ik heb inderdaad niet zo’n zin in de complexe PHEV-techniek zoals jij noemt. Wat ik me nog niet had gerealiseerd, maar wat ik een gigantisch voordeel vind van deze benzinemotor, is dat die een stuk lichter is vanwege het ontbreken van de elektromotor. Iemand merkte dat hierboven op.
Wel of niet doen?
Geplaatst: 11.09.2025 - 14:34
door Quadrantz
NCCV40D4 schreef: ↑10.09.2025 - 21:58
Rogier64 schreef: ↑09.09.2025 - 22:26
Mits beveiligd tegen relay-attack (vanaf modeljaar 2021) is keyless best een fijne optie, deze heeft echter zoveel aan mooie opties dat keyless geen dealbreaker voor mij zou zijn. Tijdig onderhoud is belangrijker dan gevorderde kilometerstand. Met 123k is dat hier gemiddeld 16-18k /jr, mits elk jaar onderhoud gepleegd is dat veel beter dan de geadviseerde onderhoudsinterval van 30k. Qua komende kosten rekening houden met de distributie die bij 10 jaar aan de beurt is. Er is verder nog weinig ervaring met tonnen aan kilometers bij dit type motor maar zoals genoemd is het 'proven technology' zonder complexe PHEV techniek. Wellicht dat er forumleden zijn die hier gerichte uitspraken over kunnen doen, ik neem aan dat 2 ton extra geen probleem moet zijn. OGA244 noemt het een betrouwbare motor, hij zit dicht bij het vuur en kan het weten.
Rij zelf jaren Volvo en laat elk jaar onderhoud plegen bij de dealer, dus dat zal ik bij deze auto ook doen. Ik heb inderdaad niet zo’n zin in de complexe PHEV-techniek zoals jij noemt. Wat ik me nog niet had gerealiseerd, maar wat ik een gigantisch voordeel vind van deze benzinemotor, is dat die een stuk lichter is vanwege het ontbreken van de elektromotor. Iemand merkte dat hierboven op.
Klopt dat is een voordeel een stuk lager gewicht. Echter ben ik al met een schuin oog aan het kijken naar een PHEV voor als salderen eraf is, dan kan het juist wel weer handiger zijn. Geen idee of je zonnepanelen hebt liggen maar wellicht goed om mee te nemen in je overweging

.
Wel of niet doen?
Geplaatst: 11.09.2025 - 14:58
door Gouwe
NCCV40D4 schreef: ↑10.09.2025 - 21:58
....maar wat ik een gigantisch voordeel vind van deze benzinemotor, is dat die een stuk lichter is vanwege het ontbreken van de elektromotor. Iemand merkte dat hierboven op.
En wat is daar dan het "gigantische" voordeel van?
Er zijn namelijk ook gigantische voordelen aan een PIH en soms zelfs ook aan het gewicht (vraag maar eens aan de caravanrijders hier).
Of zoals een grote filosoof zei: Elk voordeel heb ze nadeel. Het gaat er om aan welke zijde voor jou de balans omslaat.
Wel of niet doen?
Geplaatst: 11.09.2025 - 15:05
door raspaardje
Gouwe schreef: ↑11.09.2025 - 14:58
Het gaat er om aan welke zijde voor jou de balans omslaat.
Dat zegt hij toch ook met:
Gouwe schreef: ↑11.09.2025 - 14:58
....maar wat
ik een gigantisch voordeel
vind van deze benzinemotor, is dat die een stuk lichter is vanwege het ontbreken van de elektromotor.
