Pagina 1 van 1

Storing na chiptuning

Geplaatst: 27.09.2025 - 17:08
door TouchdownXC60!
Hallo, ik heb 8 jaar geleden een xc60 D3 136 pk 5 cilinder diesel gekocht en kort daarna laten tunen naar 181 pk. Km stand toen ik heb kocht 145.000 nu 330.000. Dat rijdt echt fijn vooral het extra vermogen wanneer je wilt inhalen. Ik ben zeker geen racetype, hou wel van doorrijden maar meer niet. Nu heb ik in al die jaren inmiddels 3 of 4 keer een een slang moeten vervangen die gescheurd bleek. Waarschijnlijk door die extra druk. Onlangs weer verlies van vermogen, bleek een scheurtje in het spruitstuk. Mijn garage (geen volvo maar wel oke en betrouwbaar) geeft aan dat dit waarschijnlijk komt door dat extra vermogen. En dat ik met deze km stand ook moet oppassen dat het volgende euvel niet mijn turbo wordt. Wie heeft soortgelijke ervaringen of kan hier iets zinnigs over zeggen. Alvast dank.

Storing na chiptuning

Geplaatst: 27.09.2025 - 20:06
door BSXC
Waar je naar op zoek bent, blijft even de vraag maar gebreken zijn niet ongewoon bij een auto van X-jaar oud met een dergelijke kilometerstand.

Storing na chiptuning

Geplaatst: 28.09.2025 - 18:41
door Sammmyvannorel
De 136 pk id ook geleverd als 163 pk(die had andere software van volvo); die paar pk extra die jij je blok hebt gegeven zijn niet de oorzaak van deze storingen, dat is gewoon ouderdom die hoort bij deze leeftijd

Storing na chiptuning

Geplaatst: 01.10.2025 - 00:53
door Obbetuning
Turbo's gaan niet kapot door tuning oid.
Een turbo kan bij voorbeeld 1.8 bar druk (maximaal) geven.
Als een tuner dan in de software schrijft dat de turbo naar 2.0 mag, dan is het heel eenvoudig: dat kan de turbo niet dus doet dit niet.
De turbo gaat niet kapot, de turbo doet wat deze dan kan.

Een turbo gaat kapot, door slechte kwaliteit olie, lagers die aan het einde van de levensduur zijn etc.

Geeft een garagehouder aan dat een turbo aan dat door een tuning de turbo wel eens kapot zou kunnen gaan, dan even te rade gaan of deze wel genoeg kennis van zaken heeft :-)