Pagina 1 van 1

Keuze hulp gevraagd bij motorisering

Geplaatst: 29.09.2025 - 11:34
door Volvo_jenkie
Hoi Volvo adepten,
Hier een relatief nieuw forum lid. Na in diverse Volvo's (940; 960; S70; V70CC; XC70) KM's te hebben gereden, sta ik nu voor de keuze staat om een V70 aan te schaffen, maar welke…

Ik wil graag een V70 MY 2008-2016 kopen. Voordeel daarbij is wat meer ruimte op de achterbank dan oudere V70s.
Gezien het aantal jaarlijkse KM’s (ca 17.500) is benzine de meest voor de hand liggende keuze en met de verschillende/wisselende verhalen over automaten heeft een handbak de voorkeur.
Voor ons is vooral voldoende koppel om soepel met aanhanger te kunnen rijden en een betrouwbare motor die met fatsoenlijk onderhoud nog een fors aantal KM’s mee zal gaan van belang. Geen enkele V70 is een zuinigheidsmonsters, maar met ook een behoorlijk aandeel KM’s in de bebouwde kom is een beetje zuinige motor wel prettig. Daarom staat nu de 2.0 T4 op 1. Nadeel is wel dat deze aan de prijs zijn.

Zodoende staan er nog 3 motoren op de shortlist:
2.0T
2.5T
2.5FT

Wat zijn jullie beschouwing op de betrouwbaarheid / verbruik van deze motoren? C.q. zijn er nog aandachtspunten bij deze motoren?
Of zit ik met onze wensen op een heel verkeerd spoor…

Dank alvast!

Keuze hulp gevraagd bij motorisering

Geplaatst: 29.09.2025 - 16:11
door Volvo_jenkie
Of anders gevraagd: wat zijn (uit jullie ervaring) de voor en tegens van de verschillende motoren?

Keuze hulp gevraagd bij motorisering

Geplaatst: 29.09.2025 - 18:34
door Volvolof
Eigenlijk is alleen de automaat van de 2.0t uit dit rijtje een afrader. Dus als je graag een automaat wil kan een 2.5t prima. Wel een wat ouderwetse automaat met een wat hoger verbruik.
Ik zou voor een 2.5t gaan met 231pk, die is wat zuiniger dan de oudere 200pk.
Enige nadeel van de FT is het kortere onderhoudsinterval. Maar als je geen e85 tankt is dat niet nodig.

Keuze hulp gevraagd bij motorisering

Geplaatst: 29.09.2025 - 20:04
door redracer
Je gaat met die oudere 2008-2010 vooral auto's vinden met hogere kmstanden . Bij 3 ton zouden alle grote slijtage dingen al eens gedaan moeten zijn.

1.6 T4 180pk ford blok let op injectoren + aut = ford

2.0 T krachtig en goed ford blok, neem de handbak . trekgewicht lager dan de rest ...

2.5T comfortabel blok met volvo automaat . niet zuinig wel het machtige volvo gevoel.

2.0 T4/T5 190/245 pk , krachtig volvo blok , kan wel last hebben van olieverbruik ( zuigerveren )

Zelf zou ik ook het interieur niet vergeten wat steeds beter/mooier word .
Na 2011 heb je het laatste type dashboard ( nog wel analoge klokken en oude grille ) dat vind ik persoonlijk lichtjaren vooruit tov de 2008 modellen maar daarmee skip je ook de 2.5T maar dat is dus bij elk bouwjaar zo . Na 2013 heb je dan digitale klokken en maakt het modern ( dat hebben de 2021 passat's GTE nog niet eens standaard !! )

Laatste types 2015 - 2016 zijn te herkennen aan het wereldbolletje die zijn 'connected' en krijgen nog navi updates . Daar zit dan ook die 2.0 T4 190pk ingeknoopt helaas wel aan de prijs met 20-30k met 2ton op de teller .

De modernste en prijsvriendelijkste combi is dan de 1.6 T4 met handbak , daar kan je makkelijk een aanhanger mee trekken en zijn er ook heel veel van te koop itt de ford 2.0T met handbak .

Keuze hulp gevraagd bij motorisering

Geplaatst: 30.09.2025 - 08:48
door Fredhead
Diezelfde 1.6 heeft mijn schoonfamilie in een Ford Focus en die is hard op weg richting de 3 ton en vooralsnog altijd met normaal onderhoud.

Keuze hulp gevraagd bij motorisering

Geplaatst: 02.10.2025 - 21:25
door PGV90
De 1.6 T4 is wel een goed zuinige, met ruim voldoende vermogen en koppel.
Ik had er een uit 2012, Limited Edition, die waren toen erg populair en zeer royaal uitgerust. Is volgens mij geen slechte motor.

De 2.0 T4 of T4 uiteraard nog fijner.