Wouter Karssen over Volvo op BKAN
Geplaatst: 01.10.2025 - 12:41
Never change a winning team! Dat geldt niet voor de internationale leiding van Volvo. Een signaal dat niet alles koek en ei is in Zweden.
Het gemiddelde dealerbedrijf doet tegenwoordig heel veel, maar de verkoop van nieuwe auto’s is nog steeds de basis; het vliegwiel dat de rest laat draaien. Een goede line-up maakt dealers blij. Autojournalist Wouter Karssen legt de verschillende merken langs de meetlat. Hij beoordeelt op geheel eigen wijze per merk zowel het heden als de toekomst.
Volvo nu: een 7
Om jullie eens mee te nemen in het proces van een schrijver: het rapportcijfer hierboven heb ik zeker acht keer aangepast. Qua verkopen doet Volvo het namelijk helemaal niet zo slecht, hoewel piekjaar 2024 niet geëvenaard gaat worden. Toen deed de compacte EX30 het helemaal fantastisch, maar de concurrentie kwam razendsnel langszij.
Het 'minimalistische' interieur doet denken aan een half-ingericht tinyhouse. Zoals het gezegde gaat: op ieder potje past een dekseltje. Hier lijkt Volvo nét een stapje te ver te zijn gegaan. De overige modellen van Volvo doen het (nog steeds) lekker en dat lijkt in ieder geval te zorgen voor een gezonde omzet. Mocht er traantjes vloeien bij de Volvo-dealer dan kunnen ze die in ieder geval deppen met van die fijne groene briefjes.
Waarom dan toch een twijfel over een rapportcijfer? Man, wat is het modellenaanbod bij Volvo oud, stokoud. En wat er nieuw is, heeft wel een paar issues.
De EX90 leek een veelbelovend model, maar kwam een jaar later op de markt door softwareproblemen. De Zweedse nerds zweten zich nog steeds peentjes, want de software speelt nog steeds regelmatig op. Boze tongen beweren dat Volvo-dealers liever niet eens uitleveren, zo bang zijn ze voor issues.
Volvo schrapte ondanks de grote vraag de XC40 plug-in
Overigens ging de lancering van de XC90 in 2015 ook niet bepaald vlekkeloos. Toch sloot de Nederlandse koper de grote Zweedse SUV in het hart. Een onbetrouwbare Aziaat is een rot-auto, maar bij een Zweedse aanvulling op de eigen identiteit wordt een probleem eerder met de mantel der liefde bedekt.
Positief is wel dat Volvo de EX90 een grote upgrade geeft en ook de bestaande klanten niet vergeet. Ook de al rijdende EX90’s krijgen een veel betere centrale computer.
Vanuit de CO2-boekhouding is het logisch dat de plug-in hybride versies van de XC40 verdwenen, maar niet iedere klant maakt de overstap naar volledig elektrisch. Bij andere concurrenten zijn de plug-in SUV’s niet aan te slepen en Volvo kiest ervoor om die klanten gewoon niet te bedienen (in dit segment). Dus wordt de auto massaal geïmporteerd.
Volvo-toekomst: een 5,5
Er pakken zich echter wel donkere wolken samen boven Göteborg (de thuishaven van Volvo). Volvo zette vol in op elektrificatie. De Europese ban op verbrandingsmotoren in 2035 vonden ze te laat, Volvo besloot al vanaf 2030 alleen nog maar elektrische auto’s verkopen. In de tijdsgeest van toen (begin dit decennium) was het nog niet eens heel erg gek om dit te roepen, maar deze ambities bijten Volvo nu in de staart.
De nog steeds prima verkopende Volvo’s met verbrandingsmotor hebben maar weinig aandacht van de ontwikkelafdeling gekregen. Er is maar zoveel wat een botox-kuurtje kan verhelpen. Dat weet iedereen die na jaren weer eens een oude, net te dikke en gerimpelde collega tegenkomt. In hun gezicht zeg je dat ze 'echt niet veranderd' zijn, maar achter hun rug om vertel je het echte verhaal.
Nou Volvo-dealers, hier komt het dan.
De Volvo’s met verbrandingsmotor kunnen nog een jaar of twee-drie mee. De PHEV’s hebben te kleine accu’s, de infotainmentschermen zijn te klein, draadloos Carplay zit er niet op en de onderstellen lopen wat achter. Gelukkig is de Volvo-koper best conservatief en vinden ze het wel best dat de buren zien dat ze nog steeds in die oude XC60 of XC90 rijden. Maar de klant die toe is aan iets anders, die kan gewoon niet terecht bij de Volvo-dealer.
EREV
Er gloort wel wat licht aan de horizon, maar dat laat ook zien dat de strategische keuzes van Volvo Cars wellicht niet helemaal de goede waren. Had ik al gemeld dat er een nieuwe ceo kwam? Binnen enkele maanden verschijnt de elektrische ES90 in de showroom en Volvo overweegt serieus om de XC70 terug te brengen als EREV (Extended Range Electric Vehicle). Beide modellen waren in eerste instantie echter (en vooral) bedoeld voor de Chinese markt.
Een ander lichtpuntje is de Volvo EX60. Deze elektrische tegenhanger van de XC60 wordt in januari onthuld. De grote vraag is: wanneer rijden klanten daar zonder bugs en andere problemen in rond?
Bron: https://www.bkan.nl/volvo-moeizame-over ... newsletter