Pagina 1 van 2

banden maat 205/50/17 naar 225/45/17

Geplaatst: 24.12.2006 - 17:07
door caliban
Binnenkort heb ik nieuwe zomerbanden nodig. Nu zit ik te denken om 225 banden aan te schaffen. Orgineel zit er 205/50/17 banden onder en wil er 225/45/17 banden er onder laten zetten. Dit omdat 45 banden een stuk goedkoper zijn, en een leuk ander punt is, het ziet er beter uit.

Nu de vraag is kan ik dit zomaar ongestraft doen of loop ik hier nu tegen prolbemen aan tijdens het sturen????

Geplaatst: 31.12.2006 - 11:24
door caliban
Niemand hier ervaring mee ????

Geplaatst: 28.01.2007 - 12:29
door V50 driver
hoi heb ook 225/45/17'' onder v50 zitten en is heico verlaagd. heb hier geen problemen mee. maar laat je wel goed adviseren bij de garage ivm et waarde enz want anders heb je de kans dat ze aanlopen in de wielkast achter. succes, ps kijk even bij voorstellen daar staat een foto.

Geplaatst: 04.02.2007 - 10:49
door caliban
He bedankt voor je reactie,

Gezien mijn V50 niet verlaagd is zal ik dus denk ik geen problemen ondervinden.

Zal maar eens gaan informeren naar dit type banden.
Bedankt

P.S. Mooie V50......

Geplaatst: 05.02.2007 - 14:27
door Jan W
@caliban:

Je hebt denk ik voor deze (fors) bredere maat een setje uitslagbegrenzers nodig (item 3.0664.997-1) om te voorkomen dat de zijkanten van de banden bij maximale stuuruitslag tegen de binnenkuipen aanschuren (niet goed voor de band en niet goed voor de kuip).

Wat rolmtrek betreft:
205/50R17 = 63,68 diameter, rolomtrek (nieuw) = 200,06 cm
225/45R17 = 63,43 diameter, rolomtrek (nieuw) = 199,27 cm

Met andere woorden: de brede maat is ietsje kleiner (verschil -0,97cm) en geeft daarbij een afwijking van (negatief) 0,39%. Verwaarloosbaar klein dus (100 km/u 'oud' = 99,6 km/u 'nieuw').

Aanpassen van de software voor het snelheidsmeter/kilometerteller instrument is dan ook mijns inziens niet nodig (alleen als je héle grote wielen gaat monteren, bijvoorbeeld als je exotische maten als 245/30R18 of zo gaat monteren -rolomtrek wordt dan 189 cm dus ruim 5% verschil).

Succes!
Jan W

Geplaatst: 05.02.2007 - 15:15
door Summum
Kun je die bredere banden monteren om je bestaande velgen, of moet je dan ook bredere velgen aanschaffen?

Geplaatst: 05.02.2007 - 16:27
door Jan W
Je moet er in principe vanuit gaan dat voor '225' de vereiste velgenmaat 7,5J ('zeven-en-half duims') is en voor breedten tot '215' met 7J velgen kan worden volstaan.

Raadpleeg in elk geval een (deskundige) bandenleverancier!!
Sommige merken/typen banden schijnen wat meer mogelijkheden op dat gebied te hebben dan anderen. Met andere woorden: voor sommige merken/typen is montage op een in principe tè smalle velgmaat mogelijk en dat geldt voor anderen helaas niet. Ze kunnen dan tè veel bollen waardoor (o.a.) luchtverlies (tubeless!!) tot de mogelijkheden behoort. Gevaarlijk dus.

Greetz,
Jan W

Geplaatst: 05.02.2007 - 17:14
door Summum
Ik zie op de site van Volvo dat de 18" velgen Medea en Medusa (bandenmaat 215/45/18, ook al 7,5 J zijn.....

Overigens zijn die velgen volgens de accessoirelijst niet in combinatie met een dynamic chassis te leveren..?

Geplaatst: 05.02.2007 - 18:59
door Jan W
Wat de preciese beweegredenen van Volvo zijn om bij 18" met 215-banden óók 7,5J reeds aan te bevelen, weet ik niet. "215" zit natuurlijk precies op het breekpunt van 7J en 7,5J en Volvo kennende, heeft men natuurlijk de slogan 'safety first' op het oog.....

Wat de opmerkingen ten aanzien van het 'dynamic chassis'betreft: dit chassis wordt voor een gedeelte geregeld door één van de in de auto aanwezige computers. Gezien het feit dat het 'on board' system voor de snelheidsmeting/kilometertelling bij 18" velgen reeds een update behoeft, is het antwoord -volgens mij- helder: het computersysteem is er niet voor ingericht. Met andere woorden: als je onder een DC een set 18" LMV monteert, raakt het systeem van slag en ben je dus de benefits van dat dure systeem kwijt. Om maar te zwijgen op de kans van allerlei bijkomende malheur (continue foutmeldingen, veranderd weggedrag, wezenlijk ander remgedrag -ABS sensoren!- et cetera).
Immers: één en ander staat ook wel bekend onder de terminologie 'Continuously Controlled Chassis Concept' -dus 'altijd onder controle zijnd onderstel' in een vrije vertaling....
Moraal van het verhaal: 18" + DC: niet aan beginnen, zou ik zeggen.

Greetz,
Jan W

Geplaatst: 09.02.2007 - 09:33
door rene69
Jan W schreef:Je moet er in principe vanuit gaan dat voor '225' de vereiste velgenmaat 7,5J ('zeven-en-half duims') is en voor breedten tot '215' met 7J velgen kan worden volstaan.

Raadpleeg in elk geval een (deskundige) bandenleverancier!!
Sommige merken/typen banden schijnen wat meer mogelijkheden op dat gebied te hebben dan anderen. Met andere woorden: voor sommige merken/typen is montage op een in principe tè smalle velgmaat mogelijk en dat geldt voor anderen helaas niet. Ze kunnen dan tè veel bollen waardoor (o.a.) luchtverlies (tubeless!!) tot de mogelijkheden behoort. Gevaarlijk dus.

Greetz,
Jan W
Ik ben ook bezig met een speurtocht naar een bredere band.
Standaard is mijn 17" 7J velg uitgerust met een 215/45 band. Dit is niet de standaard velg, dat is 205/50-16.
Met name achter vind ik deze niet breed uitzien en wil kijken wat het maximale is.

Volgens mijn bandenleverancier is het mogelijk om een Toyo T1R 235/40-17 te monteren op de 7J velgen. Hierover vind ik op internet toch verschillende meningen. Ben benieuwd of er hier op het forum iemand ervaring mee heeft.

Groeten

Geplaatst: 09.02.2007 - 10:01
door bart simpson
Jan W schreef:Immers: één en ander staat ook wel bekend onder de terminologie 'Continuously Controlled Chassis Concept' -dus 'altijd onder controle zijnd onderstel' in een vrije vertaling....
Moraal van het verhaal: 18" + DC: niet aan beginnen, zou ik zeggen.
Four-C is ueberhaupt niet leverbaar op een S40/V50.
Maar weer wel op een V70R en op de S80/124 waarop Four-C wel gewoon af fabriek gecombineerd wordt met 18"

Geplaatst: 10.03.2007 - 21:01
door Bover
Misschien kan ik op dit topic even aansluiten met de volgende vraag:
Mijn huidige bandenmaat is 205/55/16

Ik kan nu erg voordelig 215/55/16 overnemen.
Is dat mogelijk ( en verstandig technisch ) op mijn V70 type 2003?

Geplaatst: 10.03.2007 - 22:41
door caliban
Ik heb inmiddels geinformeerd naar de mogelijkheden van een grotere maat, ik zou daar aanstaande maandag over gebeld worden. Ik laat het hier nog wel weten of het nu kan of niet.

Om nog even te reageren op Bover, moet je niet rekening houden met de verhouding, zou je dan niet naar 215/50 band moeten.

Geplaatst: 10.03.2007 - 23:57
door biertje1150
@Bover
Moet kunnen ik heb zomer: 215/55 en winter 205/55 dus en heb snelheidsverschil gemeten met TomTom en dat was maar 4 km/h

Geplaatst: 11.03.2007 - 11:57
door Bover
Ik heb geen boekje meer in de auto. Daar moet het volgens mij instaan.
Inderdaad 215/50 of 215/55 is de vraag

Geplaatst: 11.03.2007 - 13:50
door emjee
@Bover: ik heb op mijn v70 uit 2003 de bandenmaat 215/55/16 met winterbanden 205/55/16

Geplaatst: 11.03.2007 - 19:59
door Bover
emjee schreef:@Bover: ik heb op mijn v70 uit 2003 de bandenmaat 215/55/16 met winterbanden 205/55/16
Dank je voor de info.
Neemt meten met de grotere bandenmaat de afwijking op de teller af..

Geplaatst: 11.03.2007 - 21:21
door Ludo
Bover schreef:Misschien kan ik op dit topic even aansluiten met de volgende vraag:
Mijn huidige bandenmaat is 205/55/16

Ik kan nu erg voordelig 215/55/16 overnemen.
Is dat mogelijk ( en verstandig technisch ) op mijn V70 type 2003?
een 16" is doorgaans 6,5J, dan is 205 eigenlijk de max.
ga je breder dan gaat de band bol staan.
dat stuurt een beetje wiebeliger...

Geplaatst: 12.03.2007 - 08:59
door Bover
@lUDO, bedoel je dat de auto wat minder koersvast wordt?

Geplaatst: 03.04.2007 - 10:08
door Summum
Caliban, heb je al uitsluitsel over je bredere maat op de V50?