Pagina 1 van 1
Actueel verbruik vs range in dashboard
Geplaatst: 06.10.2025 - 12:27
door MikeHiker
Afgelopen vrijdag gaf het dashboard (GOM) een range van 550km bij 100% volle accu.
Ik heb een bruikbare accu van 79kwh, dus de voorspelde efficientie is 14,4kwh/100km.
Echter volgens de Vovo app is mijn gemiddeld verbruik (over 14.586km) 17,4kwh/100km, een getal dat dichterbij de werkelijkheid ligt.
De laatste maand was mijn gemiddeld verbruik 17,6 volgens de app.
Hoe komt het dat de GOM zo’n extreem veel betere range aan geeft?
Kan ik de GOM resetten zodat het opnieuw leert te voorspellen?
EX40 Ultra extended single motor
Actueel verbruik vs range in dashboard
Geplaatst: 06.10.2025 - 18:48
door Tukker999
Hi Mike,
Ik heb vermoedelijk wat motor en batterij betreft dezelfde XC40 als jij.
Verbruik is een grote fopperij.
Op het dashboard zie je in feite het verbruik van vlak voor de thuiskomst.
Als ik uit Amsterdam naar Twente rijd en van de snelweg ga, een klein stukje 80 km rijd en daarna het dorp in dan zie ik het verbruik bij beide situaties verder dalen.
Wat de display thuis laat zien is voor de zielerust van de berijder.
Als je het verbruik uit de rittenregistratie terugrekent kom je het dichtst bij de werkelijkheid.
Het werkelijke verbruik inclusief laadverliezen kan je zien op
spritmonitor.de
Mvg. Tukker
Actueel verbruik vs range in dashboard
Geplaatst: 07.10.2025 - 10:01
door MikeHiker
Ik heb mij EX40 slechts een maand en deed mijn eerste lange reis op één dag.
Ik vertrok met 100% accu en 550km range. Bij thuiskomst was de accu 20% en range 100km.
Maar ik had gen 450km gereden, slechts 323km. 120km is ‘verdwenen’.
De voorspelde range is dus veel te optimistisch en lijkt niet gebaseerd op het werkelijk gebruik in de trip monitor.
Waar dan wel op?
Actueel verbruik vs range in dashboard
Geplaatst: 07.10.2025 - 17:24
door Tukker999
MikeHiker schreef: ↑07.10.2025 - 10:01
Maar ik had geen 450km gereden, slechts 323km. 120km is ‘verdwenen’.
De voorspelde range is dus veel te optimistisch en lijkt niet gebaseerd op het werkelijk gebruik in de trip monitor.
Waar dan wel op?
De echte range is bij alle EV's door de bank genomen 2/3 van de WLTP, waarbij uitgegaan wordt van 100 naar 0% batterij.
Omdat je in de echte wereld de batterij niet leeg rijdt mag je in de praktijk uitgaan van 80% van 2/3 = (optimistisch) 55% van 570 km bereik.
Dan heb je het met je 323 km toch netjes gedaan en hebt 19.56 kWh/100km verbruikt. Tel er voor het laden nog 8% laadverlies bij op en je komt op een werkelijk verbruik voor de rit van 21,13 kWh/100km.
In de winter bij temperaturen onder de 5⁰ mag je nog 10-20% van het bereik af halen.
Mijn ervaring is redelijk gelijk aan de jouwe. Toch ben ik content met de XC40.
Er zijn EV's die zuiniger zijn, maar het verschil tussen WLPT en werkelijk bereik is naar mijn weten bij alle EV's ongeveer gelijk.
Actueel verbruik vs range in dashboard
Geplaatst: 08.10.2025 - 08:07
door MikeHiker
Mijn punt is dat wat je op de dash ziet bij ‘Actieradius’ niet overeenkomt met het verbruik die je in de trip monitor ziet. Je zou verwachten dat het actieradius getal wordt berekent op basis van je verbruik tijdens recente trips, bijvoorbeeld dat afgelopen maand of afgelopen 1000km.
Actueel verbruik vs range in dashboard
Geplaatst: 08.10.2025 - 09:28
door Rawils
Tukker999 schreef: ↑07.10.2025 - 17:24
MikeHiker schreef: ↑07.10.2025 - 10:01
Maar ik had geen 450km gereden, slechts 323km. 120km is ‘verdwenen’.
De voorspelde range is dus veel te optimistisch en lijkt niet gebaseerd op het werkelijk gebruik in de trip monitor.
Waar dan wel op?
De echte range is bij alle EV's door de bank genomen 2/3 van de WLTP, waarbij uitgegaan wordt van 100 naar 0% batterij.
Omdat je in de echte wereld de batterij niet leeg rijdt mag je in de praktijk uitgaan van 80% van 2/3 = (optimistisch) 55% van 570 km bereik.
Dan heb je het met je 323 km toch netjes gedaan en hebt 19.56 kWh/100km verbruikt. Tel er voor het laden nog 8% laadverlies bij op en je komt op een werkelijk verbruik voor de rit van 21,13 kWh/100km.
In de winter bij temperaturen onder de 5⁰ mag je nog 10-20% van het bereik af halen.
Mijn ervaring is redelijk gelijk aan de jouwe. Toch ben ik content met de XC40.
Er zijn EV's die zuiniger zijn, maar het verschil tussen WLPT en werkelijk bereik is naar mijn weten bij alle EV's ongeveer gelijk.
Mee eens.
Het is algemeen bekend dat die WLPT-waardes nooit kloppen en veel te optimistisch zijn, zeker in de winter.
Daarom, als het uitkan, altijd de grootste accu kiezen. Met de 82kWh accu in mijn XC40 ben ik zeer tevreden.
Ik heb de auto nu bijna twee jaar en 33k gereden en heb welgeteld slechts één keer DC snelgeladen.
Normaal laad ik altijd thuis of op het werk en laad de accu doorgaans tot 80% en heb totaal geen last van range anxiety..
