Pagina 1 van 1

Raammechanisme

Geplaatst: 06.10.2025 - 16:32
door HV180962
Het raammechanisme van de linkerdeur van mijn C70-2002 werkt niet optimaal, het raam gaat bij het openen van de kap 10 centimeter naar beneden en dat is goed. Echter gaat het raam niet meer naar beneden voor het openen van het raam (bij parkeergarages en zo erg lastig).
Ik heb een prijsopgave gevraagd bij mijn garagist, alleen het raammechanisma kost al 450 ex BTW, en dan moet het nog vervangen worden.
Graag jullie advies of jullie dit ook hebben meegemaakt, en wat de mogelijkheden zijn voor vervanging of andere opties. Alvast dank.

Raammechanisme

Geplaatst: 06.10.2025 - 17:12
door Nosegear
Hangt van je eigen handigheid af, denk ik? Het raammechanisme is een cassette; je kan het er in z'n geheel uithalen en op de werkbank eens zien wat er mis is. Revisiekitjes zijn beschikbaar voor weinig (nieuwe kabel met buffers zal rond de €20 zitten op eBay en consorten, de rubberen ophanging voor de motor is wat duurder maar ook nog goed verkrijgbaar). Een geheel nieuw mechanisme is in mijn ogen niet snel nodig.

Raammechanisme

Geplaatst: 06.10.2025 - 17:13
door lint
Wij hebben dit ook gehad met het linker voorraam van onze C70. Vervangen van het raammechanisme was de uiteindelijke oplossing. De revisie setjes zijn maar een tijdelijke oplossing en het blijft een hele klus want het raammechanisme moet worden uitgebouwd.

Raammechanisme

Geplaatst: 06.10.2025 - 17:29
door Nosegear
Interessant? Waarom is een revisieset een tijdelijke oplossing?

Raammechanisme

Geplaatst: 06.10.2025 - 17:45
door lint
Een revisiesetje is vaak alleen een nieuwe kabel met weer kunststof loopwieltjes die kwetsbaar zijn.
Daarom hebben wij toendertijd gekozen voor nieuw raammechanisme met metalen loopwieltjes. Is inderdaad prijzig maar wel een goede oplossing van het probleem.
Als je voor lagere kosten gaat is een revisiesetje een oplossing.

Raammechanisme

Geplaatst: 07.10.2025 - 10:54
door Nosegear
Ach, het origineel was ook kunststof en heeft het 23 jaar volgehouden. Als deze dat ook doen . . ;-) Eerst eens zien of de rest van de auto het ook zolang uithoudt.

Of er nog *nieuwe* raammechanismes worden geleverd weet ik overigens niet; ook die zullen lang op de plank hebben gelegen ergens. Maar ik snap je gedachtengang; zeker als je zelf niet zo'n sleutelaar bent wordt het rijden van een klassieker al gauw vrij duur . .