Hoe bouw ik het best een Nokia 610 in?

In deze rubriek alle vragen en opmerkingen die met beeld en geluid te maken hebben voor alle modellen.
Plaats reactie
Volvorijden
3rd Gear member

Ik heb even een paar vragen voor het inbouwen van Nokia 610 in een C30. Ik ga er vanuit dat het dashboard bijna het zelfde in elkaar zit als van een S40/V50.

Vraag 1:
Hoe haal ik de ventilatieroosters eruit?
Ik wil hier namelijk het schermpje van de telefoon gaan plaatsen.

Vraag 2:
Waar haal ik de voeding vandaan?
ik denk de telefoon weg te bouwen bij het schutboard maar is er ergens een punt waar ik goed de constante en over het contact geschakelde voeding vandaan kan halen

Vraag 3:
Wat zijn de mogelijkheden m.b.t. de mute functie?
Ben ik veroordeeld tot een mute/voicebox of AEM voor de mute schakeling? of zijn er andere mogelijkheden behalve het zelf uitzetten van de radio?

Vraag 4
Wat zijn jullie ervaringen/adviezen (S40/V50 rijders) voor een zo goede mogelijke gesprek kwaliteit?

Alvast bedankt voor jullie input.
Foto's van mijn bouw werkzaamheden in de C30 zullen natuurlijk geplaatst worden op het forum.
2014 - BMW
2011 - 2014 S60 Drive
2007 - 2009 C30 1.6i Kinetic
HD5
1st Gear member

Bij mij zat ie zo in de V50:
Afbeelding

Ingebouwd door de dealer met een AEM-module. Microfoon in de dakconsole (boven de binnenspiegel) en een extra speaker onder het handschoenenkastje. Bedienknopje bij de versnellinspook (rechtsonder op de foto zie je nog een klein stukje ervan). De unit zelf lag boven het handschoenenkastje. Kwaliteit was erg goed, zeker als je een telefoon hebt die het Bluetooth SAP-profiel ondersteund, helaas zijn er erg weinig telefoons die dat hebben (voornamelijk enkele nokia en siemens/benq telefoons). Via speciale software zijn er ook enkele pocketpc-phones met SAP-profiel uit te rusten (o.a. QTEC S200). Maar ook met de mogelijkheid voor de eigen SIM-kaart (duo-kaart) werkt de carkit prettig.

Overigens: als je nog geen Nokia 610 hebt gekocht zou ik in ieder geval een Nokia 616 overwegen, deze heeft iets meer mogelijkheden omdat ie naast het SAP-Profiel ook het meer gangbare handsfree-profiel ondersteund.
Volvorijden
3rd Gear member

Bedankt voor je informatie,
Zelf dacht ik om met een zelf te maken stalen beugeltjes het schermpje te bevestigen tussen het ventilatieroosterplaneel en het dashboard.

Ik twijfel alleen nog even over een AEM module. Mijn dealer gaf mij namelijk 3 opties.
1. Gewoon inbouwen en geen koppeling met de radio. Als de telefoon overgaat zelf de radio uitzetten
2. Een voicelbox er tussen zodat het geluid over de voorspeakers gaat
3. Een AEM met een losse speaker.

Alleen bij nummer 3 vraag ik mij af wat voor die meerprijs het voordeel bied tov nummer 3. Aangezien het prijsverschil het dubbele is.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
2014 - BMW
2011 - 2014 S60 Drive
2007 - 2009 C30 1.6i Kinetic
HD5
1st Gear member

Volgens mij is het verschil als volgt:

Een AEM mute het geluid dmv. het onderbreken van het audio-signaal naar de versterkers, een eventuele CD wordt gepauzeerd en er komt Telephone in de radio-display te staan.

Een voicebox zal dmv. een relais het audio-signaal naar de luidprekers onderbreken en de audio van de carkit via de autospeakers afspelen. Zo'n voicebox is dus eigenlijk een automatische schakelaar die vanuit twee bronnen signaal naar de luidprekers kan leiden. In dit geval blijft CD doorspelen en ook de versterker blijft met de bestaande volumestand vermogen produceren.

Ik weet niet of het een beter is als het ander, er zit in ieder geval een duidelijk prijsverschil in. Bij mij was deze keuze er nog niet, er waren namelijk nog geen geschikte voiceboxen voor de volvo-bekabeling.
Plaats reactie

Terug naar “Algemeen A-V-N”