Precies, en vergeleken bij een XC60 zou de Fiat dan 2 of 3 sterren halen.Msuidgeest schreef:Ik zie een denkfout in deze:Discovery schreef:Maar dat is nu ook niet mogelijk als 90% van de nieuwe auto's 5-sterren krijgt. Als je nu kijkt dan lijkt het alsof een Fiat 500 ongeveer net zo veilig is als een XC60, ze hebben immers allebei 5-sterren. Als in 2015 het wordt aangepast wordt het hopelijk beter en kun je als consument wel een keuze maken op basis van veiligheid.
Een XC60 is groter en heeft daardoor meer kreukelzone om in te krimpen bij een frontale botsing. Die Fiat heeft maar een halve meter ruimte als kreukel ... en geen 1,5 meter.
Daarom denk ik dat een 500 zeker geen 5 sterren hoort te krijgen.
Maar is het niet zo dat ze in catagoriën werken bij Ncap? Grote en kleine auto's die 5 sterren kunnen halen, maar waarbij de 5 stuks niet dezelfde veiligheid bieden.
Net als in de praktijk. Maar als je dat op die manier gaat testen blijft geen enkele auto veilig, en zoals ook al in het Merikaanse topic gezegd werd, daar voor heeft de auto industrie blijkbaar te veel invloed...volvo schreef:Kortom, die hele sterrenriedel is een farce. Een veel betere test voor ons "Ollanders" is een kop-staart botsing op de A15 tussen de vrachtwagens die met 100 km per uur richting Duitsland jakkeren. Of een plons in de sloot vanaf een onoverzichtelijke bocht op een polderweg. Of een plots opkomende zeemist langs de kust en vervolgens met 80 km tegen een boom kachelen (wel onder verschillende hoeken natuurlijk...)
Gelukkig weten we als Volvo rijders wel beter.