Een beetje frusterend; als mijn XC60 een dagje in de zon heeft gestaan met temperaturen van 30+, dan wil de airco veelal niet aangaan na het starten. Er komt gewoonweg geen koele lucht uit de roosters.
Juist als je de airco het hardste nodig hebt, werkt hij niet.
Na de start van de motor, hoor ik de airco pomp ook niet inschakelen. Ook het spelen met de climatecontrol knopjes wil niet baten. De fan draait hard, maar blaast enkel warme buitenlucht naar binnen.
Stop ik de auto na enkele kilometers (motor uit en wachten tot ook de BC/displays uit zijn) en start dan opnieuw, dan hoor ik de airco pomp wel aanslaan na een paar seconden en komt er ook weer koude lucht door de roosters. De airco werkt dan weer naar behoren, de gehele rit.
De dealer kan geen directe foutmeldingen vinden maar denkt dat het te maken heeft met prio's die het motormanagment stelt: bij (te)warme motor, wordt de airco als eerste uitgeschakelt om verdere verhitting te voorkomen.
Daar kan ik inkomen als ik in de bergen hoge eisen stel aan de auto, maar niet na een dagje in de zon gestaan te hebben.
Ik denk aan een foutje in de software; zeker gezien het feit na enkele kilometers de airco na een herstart wel in wil schakelen, terwijl de motor temperatuur dan naar mijn mening hoger zal zijn, dan na een dagje in de zon staan.
Hebben jullie dit al eens meegemaakt?
Cyril
Geen airco bij warm weer
- mad
- 6th Gear member
- Berichten: 4295
- Lid geworden op: 18.03.2006 - 14:43
- Locatie: Romania
Wat die dealer denkt is absolute nonsens. Ik heb vrijwel de hele zomer een buitentemperatuur van >40 graden Celsius in de auto als deze geparkeerd staat in de zon, en de airco gaat na het starten gewoon aan het werk. Zelfs bij hoge temperaturen én volle belasting én in de bergen of in de file (nog beroerder): nooit meegemaakt en nooit eerder over gelezen op het forum.
Laat je niet met een kluitje in het riet sturen.....
Laat je niet met een kluitje in het riet sturen.....
XC70 D5 2009 Ocean Race
- lint
- Geartronic member
- Berichten: 27647
- Lid geworden op: 23.02.2007 - 00:12
- Locatie: Ridderkerk
Dat verhaal van de dealer klinkt niet echt overtuigend, lijk meer een probleem met het starten van de aircopomp.
Een goede dealer of aircospecialist moet dit kunnen oplossen.
Een goede dealer of aircospecialist moet dit kunnen oplossen.
XC40 Pure electric Twin Engine Ultimate 2023
V40 T3 Polar+ Sport 2019
BMW Z4 2007
V40 T3 Polar+ Sport 2019
BMW Z4 2007
- cvonken
- 2nd Gear member
- Berichten: 139
- Lid geworden op: 20.09.2009 - 16:12
- Locatie: Waalwijk
Dank voor jullie reactie.
De stelling van de dealer vind ik aannemelijk, echter vind ik het niet van toepassing op mijn situatie.
Tergelijkertijd als de airco niet aanslaat, krijg ik veelal ook een 'bibberig' beeld van de achteruitkijkcamera en soms zelfs een blauw scherm met een klein icoontje dat aangeeft dat er geen verbinding met de camera is.
Al met al heeft de electronica nogal last van die enorme (*ahum*) warmte in in Nederland blijkbaar.
Ik zal eens zoeken in de richting van de airco zelf, ipv de aansturing ervan vanuit de BC. Wellicht dat de koelvloeistof (een gebrek aan?) roet in het eten gooit als het warm is...
Dank zover.
De stelling van de dealer vind ik aannemelijk, echter vind ik het niet van toepassing op mijn situatie.
Tergelijkertijd als de airco niet aanslaat, krijg ik veelal ook een 'bibberig' beeld van de achteruitkijkcamera en soms zelfs een blauw scherm met een klein icoontje dat aangeeft dat er geen verbinding met de camera is.
Al met al heeft de electronica nogal last van die enorme (*ahum*) warmte in in Nederland blijkbaar.
Ik zal eens zoeken in de richting van de airco zelf, ipv de aansturing ervan vanuit de BC. Wellicht dat de koelvloeistof (een gebrek aan?) roet in het eten gooit als het warm is...
Dank zover.
- BlackcurrantV70
- 7th Gear member
- Berichten: 8115
- Lid geworden op: 06.05.2008 - 13:13
- Locatie: Tussen EBBR en EBAW
cvonken, ik heb dit nog nooit ervaren met mijn XC60 en die staat ook de hele dag in volle zon.
Dat camera problem heb ik ook nog nooit gezien.
Terug naar de dealer zou ik zeggen..
Dat camera problem heb ik ook nog nooit gezien.
Terug naar de dealer zou ik zeggen..
Nu:
S90 D4 MY18 8 speed GT Inscription, Osmium Grey, blond/offblack interieur, Polestar Engineered.
C70 D3 MY11 6 speed GT , Twilight bronze, umbra/calcite leder, professional business pack, etc...
Vroeger:
XC70 D3 AWD MY12 6 speed GT, summum + enkele opties Twilight Bronze, offblack/blond
XC60 D3 AWD MY11 6 speed GT Summum + Xenium pack Black sapphire/offblack
V70 24D 163PK MY06 6 speed GT, Blackcurrant pearl
C70 20d MY10 Powershift magic Blue pearl
240 GL Estate MY87 6cyl diesel 300.000km
S90 D4 MY18 8 speed GT Inscription, Osmium Grey, blond/offblack interieur, Polestar Engineered.
C70 D3 MY11 6 speed GT , Twilight bronze, umbra/calcite leder, professional business pack, etc...
Vroeger:
XC70 D3 AWD MY12 6 speed GT, summum + enkele opties Twilight Bronze, offblack/blond
XC60 D3 AWD MY11 6 speed GT Summum + Xenium pack Black sapphire/offblack
V70 24D 163PK MY06 6 speed GT, Blackcurrant pearl
C70 20d MY10 Powershift magic Blue pearl
240 GL Estate MY87 6cyl diesel 300.000km
- Giuseppe
- 2nd Gear member
- Berichten: 80
- Lid geworden op: 28.03.2008 - 11:17
- Locatie: De Meern
Laat ze even naar de aircokoppeling kijken, misschien dat daar de fout zit.
MY05 S40 2.0D Momentum, High Performance Audio, 17'Sculptor/zomer, 16' Clava/winter, Bi-xenon, Telefoon.
MY07 S40 D5 Geartronic Edition II Sport, Premium Sound, Zomer-Zaurak Diamond Cut, Winter-Sculptor
MY07 S40 D5 Geartronic Edition II Sport, Premium Sound, Zomer-Zaurak Diamond Cut, Winter-Sculptor
- Oceanracer
- Geartronic member
- Berichten: 22959
- Lid geworden op: 06.07.2006 - 12:26
- Locatie: Groningen
Het verhaal van de dealer klopt ten dele: de aircopomp wordt onder extreme omstandigheden en vollast uitgeschakeld. Dt is echter nooit direct na het starten het geval.
Heb je al veel km's gemaakt met de XC?
Heb je al veel km's gemaakt met de XC?
Volvo V70 1999 TDI Nautic Blue
Volvo V70 2002 2.4 Ocean Race
Volvo V70 2002 2.4 Ocean Race
- cvonken
- 2nd Gear member
- Berichten: 139
- Lid geworden op: 20.09.2009 - 16:12
- Locatie: Waalwijk
Er staat nu bijna 146.000 op de teller en hij is uit 2010: geen garantie meer.
Dus zomaar terug naar de dealer impliceert veelal kosten.
Vanmiddag na het werk gestart, maar dit keer direct koude lucht.
Niet echt te reproduceren, dus dat maakt het vinden van de oorzaak lastiger.
Dus zomaar terug naar de dealer impliceert veelal kosten.
Vanmiddag na het werk gestart, maar dit keer direct koude lucht.
Niet echt te reproduceren, dus dat maakt het vinden van de oorzaak lastiger.
- Oceanracer
- Geartronic member
- Berichten: 22959
- Lid geworden op: 06.07.2006 - 12:26
- Locatie: Groningen
Ik weet niet of dat bij nieuwere modellen ook nog zo werkt, maar bij de S60/V70/S80 series zijn ergens tussen de 1,5 en 2 ton veelal de magneetkoppelingen versleten. Hij "pakt" dan niet meer doordat er een te grote tussenruimte is ontstaan door de slijtage van die koppeling. En juist bij een hoge omgevingstemperatuur doet zich dat probleem nog eerder voor. Wellicht dat je dat eens kunt navragen/nameten. Bij de oude modellen mag er niet meer dan zo'n 0,5 mm aan ruimte tussen zitten.
Volvo V70 1999 TDI Nautic Blue
Volvo V70 2002 2.4 Ocean Race
Volvo V70 2002 2.4 Ocean Race
- Oceanracer
- Geartronic member
- Berichten: 22959
- Lid geworden op: 06.07.2006 - 12:26
- Locatie: Groningen
Ik doelde inderdaad op de koppeling, gemonteerd op de aircopomp. Niet die van de versnellingsbak.cvonken schreef:Oceanracer: je doelt op de koppeling van de airco? (of mis ik de logica als je de 'echte' koppeling bedoelt?)
Maar nogmaals, geen idee of dat probleem zich ook al bij de nieuwere modellen voordoet hoor, 't was maar een idee....
Zou eerst die softwareperikelen zien uit te sluiten.
Succes!
Volvo V70 1999 TDI Nautic Blue
Volvo V70 2002 2.4 Ocean Race
Volvo V70 2002 2.4 Ocean Race
- BlackcurrantV70
- 7th Gear member
- Berichten: 8115
- Lid geworden op: 06.05.2008 - 13:13
- Locatie: Tussen EBBR en EBAW
Waarom ben je zo bang om even lang de dealer te rijden om uit te lezen ?
Ze gaan heus geen duizenden euros kosten maken aan je auto zonder dit eerst met jou te overleggen, alleen uitlezen gaat heus geen bom geld kosten en mogelijk weet je direct wat er scheelt.
Ze gaan heus geen duizenden euros kosten maken aan je auto zonder dit eerst met jou te overleggen, alleen uitlezen gaat heus geen bom geld kosten en mogelijk weet je direct wat er scheelt.
Nu:
S90 D4 MY18 8 speed GT Inscription, Osmium Grey, blond/offblack interieur, Polestar Engineered.
C70 D3 MY11 6 speed GT , Twilight bronze, umbra/calcite leder, professional business pack, etc...
Vroeger:
XC70 D3 AWD MY12 6 speed GT, summum + enkele opties Twilight Bronze, offblack/blond
XC60 D3 AWD MY11 6 speed GT Summum + Xenium pack Black sapphire/offblack
V70 24D 163PK MY06 6 speed GT, Blackcurrant pearl
C70 20d MY10 Powershift magic Blue pearl
240 GL Estate MY87 6cyl diesel 300.000km
S90 D4 MY18 8 speed GT Inscription, Osmium Grey, blond/offblack interieur, Polestar Engineered.
C70 D3 MY11 6 speed GT , Twilight bronze, umbra/calcite leder, professional business pack, etc...
Vroeger:
XC70 D3 AWD MY12 6 speed GT, summum + enkele opties Twilight Bronze, offblack/blond
XC60 D3 AWD MY11 6 speed GT Summum + Xenium pack Black sapphire/offblack
V70 24D 163PK MY06 6 speed GT, Blackcurrant pearl
C70 20d MY10 Powershift magic Blue pearl
240 GL Estate MY87 6cyl diesel 300.000km
- cvonken
- 2nd Gear member
- Berichten: 139
- Lid geworden op: 20.09.2009 - 16:12
- Locatie: Waalwijk
@MariaC70: dank voor de PDF. Ik begrijp echter niet geheel wat er hier gedaan wordt. De laatste tekeningen duiden op te meten temperaturen?
En hoe verhoudt zich dit tot het software probleem: wat is de bedoeling van de uitkomst van het document?
@BlackcurrantV70: de dealer heeft al een gehele vida test gedaan en een '2.0' upgrade van de software. De climate controle software bleek al up to date.
Als ik wederom terugkeer met de vraag 'lees de BC nog eens uit' dan moet ik een goed argument hebben. En dat hoop ik hier nu te vinden
En hoe verhoudt zich dit tot het software probleem: wat is de bedoeling van de uitkomst van het document?
@BlackcurrantV70: de dealer heeft al een gehele vida test gedaan en een '2.0' upgrade van de software. De climate controle software bleek al up to date.
Als ik wederom terugkeer met de vraag 'lees de BC nog eens uit' dan moet ik een goed argument hebben. En dat hoop ik hier nu te vinden
-
- 6th Gear member
- Berichten: 4809
- Lid geworden op: 31.08.2011 - 15:24
- Locatie: Utrecht
Als hij het onder de 30 graden wel doet zit het probleem meestal in de pomp zelf,een onderbreking in de spoel...
Of toch de luchtspleet is verkleinen..
De veertjes iets torderen,zodat de koppelingspleet wat kleiner wordt.
Dat weet de dealer natuurlijk ook,,,,
Hangt van het type pomp af ook..
Of toch de luchtspleet is verkleinen..
De veertjes iets torderen,zodat de koppelingspleet wat kleiner wordt.
Dat weet de dealer natuurlijk ook,,,,
Hangt van het type pomp af ook..