V40 - De ervaringen

Geleverd vanaf bouwjaar 2012, in de basisversie V40, de stoere V40 CrossCountry en de sportieve V40 R-design
Plaats reactie
Herko_ter_Horst
2nd Gear member

Poolrev schreef:
Voskuh schreef:Is dat bij jullie ook dat de sproeier voor de achterruit niet echt sproeit, maar ergens in een hoek een plas water eruit gooit?
Vind dat niet echt handig. Heb nu even een vervangende V40, maar daar is dat precies hetzelfde.
Had ik ook in het begin. Ik dacht eerst dat er helemaal niks uit kwam. Ik ben in de 1e week dan ook terug naar de dealer gegaan daarvoor, en het pompje is toen vervangen. Daarna is het beter geworden, maar nog steeds meer een plas dan een straal :-).
Dit hoort zo. Het is niet de straal die de ruit reinigt, maar de wisser. Aangezien er maar één wisser op de achterruit zit, zou bij sproeien in het midden maar de helft van het glas worden geraakt, want de wisser veegt pas vanaf de helft van de ruit de vloeistof mee. Nu wordt er tegen de omhoogkomende wisser gesproeid, die vervolgens de vloeistof meeneemt over de hele ruit. Werkt prima in mijn ervaring.

Verder over ervaringen met de V40: ben een weekje weggeweest met auto de Alpen in (Frankrijk, Zwitserland, klein stukje Italië). Deze reis: http://www.carchallenge.nl/ons-programm ... -challenge

De auto deed het geweldig :) Ik was met een groep met toch aardig wat snelle jongens (diverse Porsches, opgevoerde Mini's, zelfs een Lexus LFA), maar ik kon het aardig bijbenen. Ok, bergop kwam ik wel vermogen tekort met de T3, maar bergaf kon ik o.b.v. weggedrag en remmen goed volgen in de meeste gevallen (één keer met rokende remmen beneden gestaan, maar niks gemerkt van fading o.i.d.). In alle gevallen ruim voldoende om veel lol te hebben op die bergpassen :D

De auto is na 3225 km bergen (en Duitse Autobahn, waar v-max bereikt is) in elk geval goed ingereden ;)
Mazda MX-5 SKYACTIV-G 160 GT-M + Sports Pack - MY2016
Volvo V40 T3 Momentum - MY2014: topic
Volvo C30 1.6D Drive-E Sport - MY2009 lease
Fiat Grande Punto 1.4-16v Sport - MY2006
Mini Cooper S 1.3 Mk.VII - MY2000

Driving matters!
Frank_7maart
Starter

Nu een klein maandje in bezit, de ervaringen:

Premium sound is echt heel erg mooi. Menu's werken ook goed (geen sensus touch). Wel een kleine trilling in mijn rechterdeur bij heel veel bass, dus dat mogen ze bij de eerste beurt goed vastzetten. De navigatie is overzichtelijk, alleen werkt het Traffic Information systeem niet zo handig. (Het is mij nog niet gelukt een complete lijst van alle bekende files etc te krijgen, alleen van files op mijn route. Bij iedereen zo, of doe ik iets verkeerd?)

Motor is prima (T3), al vind ik hem in zijn 1e versnelling wel heel traag (de stoplichtsprintjes). Rond 3500 toeren lijk te motor in te houden, en dan nog een eindsprintje vanaf 5000 toeren. In de andere versnellingen geen last van. Heerlijk geluid trouwens als je hem doortrekt :) Verder rijdt de auto erg ontspannend en stil.

Ruimte en zicht ook allemaal super. Ik heb het panoramadak (op zich niet nuttig, wel erg mooi licht van binnen en gaaf van buiten met het zwarte dak icm Rebel Blue), en hem geen enkel probleem met hoofdruimte (ben 1.90 mtr). Wel de kantelbare zitting aanvinken, want dat maakt de zit beter. De volledig lederen bekleding staat erg goed, en zit ook lekker. Hoofdruimte achterin is voor de gemiddelde man wel bedroevend, gelukkig zit ik daar nooit.

Donderdag komt de snelheidstest in Duitsland, kijken of rechtdoor net zo lekker gaat als de bocht om. Sportonderstel icm 18" is prima mee te rijden (had hiervoor een giullietta, en dat was met zelfde combinatie een heel stuk hobbeliger).

Het enige nadeel van deze auto tot dus ver: de draaicircel.. NIET NORMAAL!
V40 T3 - R-Design Rebel Blue

Premium Sound
Panoramadak
Dynamic Line
Business Line
18"; Ixion II
Timmy
3rd Gear member

Frank_7maart schreef:Het is mij nog niet gelukt een complete lijst van alle bekende files etc te krijgen, alleen van files op mijn route. Bij iedereen zo, of doe ik iets verkeerd?
Helaas, zo'n lijst is er niet. Je kan alleen de meldingen op jouw rit bekijken of via de kaart bekijken (verre van handig).
Nu: V60 B5 Inscription 2022
Eerder: V60 D6 Summum 2016, V40 D4 Summum 2012
twcoolen
3rd Gear member

Frank_7maart schreef:Nu een klein maandje in bezit, de ervaringen:
Dat komt door de 18" Ixions. Dat probleem heb ik ook. Ze hebben daarvoor spoorverbreders gemonteerd zodat de banden niet tegen de wielkasten aanlopen.

Maar inderdaad, een vrachtwagen heeft een kleinere draaicirkel.
V40 T3 R-Design MY14|Titanium Grey|Business Pack Pro|Sensus Connected Touch|R-Design Plus Line|Dynamic Line|Lighting pack 2|Heated chairs and windshield|18" Ixion II
empee1977
2nd Gear member

Premium sound is echt heel erg mooi. Menu's werken ook goed (geen sensus touch). Wel een kleine trilling in mijn rechterdeur bij heel veel bass, dus dat mogen ze bij de eerste beurt goed vastzetten. De navigatie is overzichtelijk, alleen werkt het Traffic Information systeem niet zo handig. (Het is mij nog niet gelukt een complete lijst van alle bekende files etc te krijgen, alleen van files op mijn route. Bij iedereen zo, of doe ik iets verkeerd?)

Motor is prima (T3), al vind ik hem in zijn 1e versnelling wel heel traag (de stoplichtsprintjes). Rond 3500 toeren lijk te motor in te houden, en dan nog een eindsprintje vanaf 5000 toeren. In de andere versnellingen geen last van. Heerlijk geluid trouwens als je hem doortrekt :) Verder rijdt de auto erg ontspannend en stil.

Ruimte en zicht ook allemaal super. Ik heb het panoramadak (op zich niet nuttig, wel erg mooi licht van binnen en gaaf van buiten met het zwarte dak icm Rebel Blue), en hem geen enkel probleem met hoofdruimte (ben 1.90 mtr). Wel de kantelbare zitting aanvinken, want dat maakt de zit beter. De volledig lederen bekleding staat erg goed, en zit ook lekker. Hoofdruimte achterin is voor de gemiddelde man wel bedroevend, gelukkig zit ik daar nooit.

Donderdag komt de snelheidstest in Duitsland, kijken of rechtdoor net zo lekker gaat als de bocht om. Sportonderstel icm 18" is prima mee te rijden (had hiervoor een giullietta, en dat was met zelfde combinatie een heel stuk hobbeliger).

Die trilling herken ik bij veel bass ... nu heb ik nooit zoveel bass erin om eerlijk te zijn, maar je wilt natuurlijk wel uitproberen.
MichelR
6th Gear member

@Frank_7maart -> Op hoge snelheid 199 km/u nog perfect koersvast en stabiel op de weg..
Heb ook 18" en sportonderstel.
Autoloos. Ridder te voet
C30 1.6D DrivE Sport MY2009 Black Saphire
V40 D4 R-Design Rebel Blue
V40 D2 Summum MY13
Volvo C30 1.6 R-Edition MY11
Volvo C30 1.6 Kinetic MY07
Volvo V40 Europa/Sport edition bj 1999
Volvo 440 GLT
Volvo 343
Tankiej
3rd Gear member

Voskuh schreef:
Timmy schreef:
Voskuh schreef:Dat stoort mij echt het meest.
De auto is nu uitgelijnd, maar het stuur blijft nu constant licht naar links afwijken.
Apart JP. Ik heb dat met mijn V40 of vervangende auto's nooit ervaren...
Het is heel minimaal, maar omdat je het weet blijf je er constant op letten.
Hetzelfde als met de voorruitverwarming, zolang je die lijntjes niet ziet is er niks aan de hand, maar als je ze eenmaal hebt gezien blijf je er op letten.
Mijn stuur staat gewoon recht als ik rechtuit ga :)

Ik heb geen voorruitverwarming, dus daar heb ik geen last van :P
Fredhead
Geartronic member

twcoolen schreef:
Dat komt door de 18" Ixions. Dat probleem heb ik ook. Ze hebben daarvoor spoorverbreders gemonteerd zodat de banden niet tegen de wielkasten aanlopen.

Maar inderdaad, een vrachtwagen heeft een kleinere draaicirkel.
Stuuruitslagbegrenzers bedoel je :);
'07 Mitsubishi Pajero GLX Intense 3.2 Di-D
Led verstralers | Led werklampen | Anderson aansluiting | Dubbele accu | BF Goodrich AT2 | EGR mod | Traction control mod | Olie catchtank | Honda sproeiers

'60 Fordson Dexta smalspoor
Zij: '10 Renault Master MK2 T33 DCi 120 campervan
Ex-Volvo's '03 S60 D5, '04 V50 2.0D, '07 S60 2.4D
Poolrev
5th Gear member

Herko_ter_Horst schreef:
Poolrev schreef:
Voskuh schreef:Is dat bij jullie ook dat de sproeier voor de achterruit niet echt sproeit, maar ergens in een hoek een plas water eruit gooit?
Vind dat niet echt handig. Heb nu even een vervangende V40, maar daar is dat precies hetzelfde.
Had ik ook in het begin. Ik dacht eerst dat er helemaal niks uit kwam. Ik ben in de 1e week dan ook terug naar de dealer gegaan daarvoor, en het pompje is toen vervangen. Daarna is het beter geworden, maar nog steeds meer een plas dan een straal :-).
Dit hoort zo. Het is niet de straal die de ruit reinigt, maar de wisser. Aangezien er maar één wisser op de achterruit zit, zou bij sproeien in het midden maar de helft van het glas worden geraakt, want de wisser veegt pas vanaf de helft van de ruit de vloeistof mee. Nu wordt er tegen de omhoogkomende wisser gesproeid, die vervolgens de vloeistof meeneemt over de hele ruit. Werkt prima in mijn ervaring.
Dat klopt, maar dan moet het wel zo worden uitgespuugd dat de wisser erbij komt :wink: . Dat was in het begin bij mijn V40 helemaal niet zo, er kwam gewoon te weinig uit. En nu komtie er net bij. Er zit gewoon te weinig druk achter. Bij m'n vorige C30 was dit beter voor elkaar.
TomB
2nd Gear member

Poolrev schreef:
Herko_ter_Horst schreef:
Poolrev schreef: Had ik ook in het begin. Ik dacht eerst dat er helemaal niks uit kwam. Ik ben in de 1e week dan ook terug naar de dealer gegaan daarvoor, en het pompje is toen vervangen. Daarna is het beter geworden, maar nog steeds meer een plas dan een straal :-).
Dat klopt, maar dan moet het wel zo worden uitgespuugd dat de wisser erbij komt :wink: . Dat was in het begin bij mijn V40 helemaal niet zo, er kwam gewoon te weinig uit. En nu komtie er net bij. Er zit gewoon te weinig druk achter. Bij m'n vorige C30 was dit beter voor elkaar.
Daar is toch een terugroepactie voor geweest?
LightStar
4th Gear member

TomB schreef:
Poolrev schreef:
Herko_ter_Horst schreef: Dit hoort zo. Het is niet de straal die de ruit reinigt, maar de wisser. Aangezien er maar één wisser op de achterruit zit, zou bij sproeien in het midden maar de helft van het glas worden geraakt, want de wisser veegt pas vanaf de helft van de ruit de vloeistof mee. Nu wordt er tegen de omhoogkomende wisser gesproeid, die vervolgens de vloeistof meeneemt over de hele ruit. Werkt prima in mijn ervaring.
Daar is toch een terugroepactie voor geweest?
Nee dat was voor de sproeiers van de Xenon verlichting.
Afbeelding Volvo V40 D2 R-Design MY13, Black Sapphire, Intro, Winter, Dynamic Line

Afbeelding Seat Mii Dynamic Sport MY14, Tornado Red, Drive Pack
Voskuh
2nd Gear member

Wat me ook opviel is dat de climate control erg goed werkt. Normaal als het te warm is en je zet de temperatuur lager dan duurt het lang voordat de temperatuur weer gezakt is. Maar nu wordt er koude lucht bij geblazen en is het in no time de juiste temperatuur.
bmw 520, bmw 318, renault 5 gt turbo, opel kadett, mitshubitsi colt, nissan micra, peugeot 206, peugeot 206 roland garros, vw polo, deawoo nubira, ford focus station, seat leon 1, audi coupe (oer), subaru impreza, seat leon 2, toyota prius

Volvo V40 R-design !!
Black kiwi
2nd Gear member

Mij beginnen de talloze rammeltjes op te vallen. 1 had ik al vanaf het begin (geratel uit dashboard/motorkap bij stationair) en nu begint ook het paneel van de passagiers-deur mee met de muziek te trillen en rammelt de linker achterdeur bij klinkerwegen.
V40 D2 MY14 | Flamenco Red Metallic | Business Pro | Winter Line | Panoramadak | Diffuser + dubbele ovale uitlaat | Zomer: 17inch Tornado (zwart) | Winter: 17inch Mannan | Sunblinds

Suzuki GSR600 '07 | White Pearl | Laser X-Treme dempers | No-cat | BSM sportfilter | Tuned by Hoegee

Honda CB450N '86 | Grey Metallic
spacewagon
3rd Gear member

Voskuh schreef:Wat me ook opviel is dat de climate control erg goed werkt. Normaal als het te warm is en je zet de temperatuur lager dan duurt het lang voordat de temperatuur weer gezakt is. Maar nu wordt er koude lucht bij geblazen en is het in no time de juiste temperatuur.
Vind ik ook!

En wat me daarnaast is opgevallen, is dat het gekoelde dashboardkastje altijd koelt. Ook als het interieur met warme lucht opgewarmd wordt. Bij mijn vorige auto was dat 1-op-1 gekoppeld aan de temperatuur van de lucht uit de ventilatieroosters.
Mijn V40: D2 Summum
patvdberg
2nd Gear member

Ik heb maandag mijn auto naar de dealer gebracht voor oa. de 'deurpaneelmuziekrammel' (zijde bijrijder voorin en passagiersdeur achter de bestuurder), ik moet zeggen dat het verholpen lijkt te zijn. Tevens was de deur van de bestuurder echt vervelend aan het rammelen / kraken (klinkerwegen, hobbels, lassen in de weg van reparaties), ook netjes verholpen. En men heeft een 'service 2.0' uitgevoerd, wat dat ook mag inhouden.
V40 MY14 - D2 R-Design | Business pack pro | Winterline | Keyless Start |
dbt
3rd Gear member
Contacteer:

spacewagon schreef:En wat me daarnaast is opgevallen, is dat het gekoelde dashboardkastje altijd koelt. Ook als het interieur met warme lucht opgewarmd wordt. Bij mijn vorige auto was dat 1-op-1 gekoppeld aan de temperatuur van de lucht uit de ventilatieroosters.
Als het goed is zit er link bovenin een knop/schuif om de luchtinlaat dicht te doen. Op die manier koelt ie het dashboardkastje niet meer.
VOLVO V40 D2 R-Design MY14 Ice White
Renault Clio III 1.4 16v Dynamique

Voorgaand (lease/privé):
Citroën DS3 1.6 eHDi AIRDREAM So Chic
Peugeot 207 1.4 16v VTi X-line
Ford Fiesta 1.2 16v Trend
Ford Fiesta 1.2 16v Titanium
Volvo V50 1.6D Edition I
Ford Fiesta 1.2 16v Titanium
Ford Fiesta 1.2 16v Trend
Fiat Bravo 1.6 16v GT
Peugeot 205 1.0 accent
Fiat Bravo 1.6 16v GT

foto's van mijn V40
Historie in beeld
MvR
2nd Gear member

Misschien een hele stomme vraag maar als je in het donker de achteruitrijcamera gebruikt. Hoe is dan het beeld? Heb je er dan ook wat aan of is het echt voor overdag? Of zit er een soort van Night Vision op :P?
In bestelling
2020 December: Volvo XC40 P8 AWD Recharge Pure Electric R-Design
Huidig
2018: Volvo XC40 T4 R-Design in Osmium Grey
Voorheen
2013: Volvo V40 D2 - R-Design / Black
RikR
1st Gear member

Ik moet nog een weekje wachten voor ik het met zekerheid kan zeggen, maar als je achteruitrijverlichting aan gaat zou het licht genoeg moeten geven neem ik aan.
Besteld 10-7, opgehaald 09-10!
V40 D2 R-Design, Caspian Blue met Business Pack Pro, R-Design Plus Line, Verlichtingspack 2, Verwarmbare voorruit, Afneembare trekhaak, Elektronisch kinderslot achterportieren, Extra getinte ramen achterportieren en achterklep, 12V in kofferbak, Uitschakelbare passagiersairbag, zonder model- en motoraanduiding en een Space Design 520 Bagagebox met Vleugeldragers
http://www.volvo-forum.nl/viewtopic.php?t=57491
MvR
2nd Gear member

Ja dat dacht ik dus ook, maar was benieuwd hoe de ervaringen hier mee zijn :)
In bestelling
2020 December: Volvo XC40 P8 AWD Recharge Pure Electric R-Design
Huidig
2018: Volvo XC40 T4 R-Design in Osmium Grey
Voorheen
2013: Volvo V40 D2 - R-Design / Black
Black kiwi
2nd Gear member

Ja hoor, het zicht is dan boven verwachting.
V40 D2 MY14 | Flamenco Red Metallic | Business Pro | Winter Line | Panoramadak | Diffuser + dubbele ovale uitlaat | Zomer: 17inch Tornado (zwart) | Winter: 17inch Mannan | Sunblinds

Suzuki GSR600 '07 | White Pearl | Laser X-Treme dempers | No-cat | BSM sportfilter | Tuned by Hoegee

Honda CB450N '86 | Grey Metallic
Plaats reactie

Terug naar “V40”