Electrisch wegrijden op grind

Het board om te praten over zaken die exclusief voor de Plug In Hybrid Volvo's van toepassing zijn
v60pih
4th Gear member
Berichten: 517
Lid geworden op: 29.01.2013 - 21:32

Ik reed gisteren in de Pure stand bij iemand weg vanaf zijn rijk gevulde grindpad (voorzichtig gas gevend). Dat vond de auto helemaal niet fijn, achterwielen slipten een aantal keren even flink door met als gevolg kletterend grind.
Ik kan mij voorstellen dat dit met het direct beschikbare koppel te maken heeft maar voortaan toch maar op de dieselmotor wegrijden.

Iemand anders ook ervaring hiermee?
Pil
2nd Gear member
Berichten: 109
Lid geworden op: 27.06.2013 - 00:01
Locatie: Eerbeek

Ja. Maar alleen rem loslaten is dan soms genoeg voor vooruit of achteruit gaan. Afhankelijk van grinddikte natuurlijk.
2013: Volvo V60 PIH Christal White MY 2014
2009 Volvo XC60 D5 Summum Electric Silver MY 2009
2000 Volvo V40 T4 Silver
IV39
4th Gear member
Berichten: 809
Lid geworden op: 30.11.2012 - 13:46

Wat gaat er volgens jullie gebeuren als er sneeuw ligt?
Dan maar de awd aanzetten?
Volvo V70R AWD Rica 1998
Audi A4 2.0 TDI S-Edition Abt 2010
Volvo V60 D6 Pih
Gebruikersavatar
jp-v60
4th Gear member
Berichten: 664
Lid geworden op: 22.06.2013 - 12:10

zit er niet een soort anti slip op ?
v60pih
4th Gear member
Berichten: 517
Lid geworden op: 29.01.2013 - 21:32

Vast wel maar die moet eerst slip detecteren voordat de anti inwerking gaat treden. dat is al gauw een kwart tot halve slag slip.
Durden
2nd Gear member
Berichten: 72
Lid geworden op: 25.04.2013 - 17:39

Er zit zeker traction control op. Bij mij al een aantal keer ingegrepen in een gladde parkeergarage.
V60 PIH MY14
Gebruikersavatar
EV70S
3rd Gear member
Berichten: 434
Lid geworden op: 08.01.2006 - 13:53

v60pih schreef:Ik reed gisteren in de Pure stand bij iemand weg vanaf zijn rijk gevulde grindpad (voorzichtig gas gevend). Dat vond de auto helemaal niet fijn, achterwielen slipten een aantal keren even flink door met als gevolg kletterend grind.
Ik kan mij voorstellen dat dit met het direct beschikbare koppel te maken heeft maar voortaan toch maar op de dieselmotor wegrijden.

Iemand anders ook ervaring hiermee?
Ik heb dit al regelmatig gehad bij keren op een smalle weg met een parkeervak van grind. Zeker als de auto vol zit graaft hij achter lekker en was ik bij de laatste 3 Volvo's niet meer gewend.

Ook op natte klinkers zie je het oranje driehoekje weleens aan gaan, de Prodrive (eco) training heeft daar ook aandacht aan gegeven bij mij ;)
MY2014 V60 D6 Plug-in-Hybrid - Ice-White VERKOCHT
MY2012 Megane RS 265 CUP - Glacier Nacré
ganzewin
2nd Gear member
Berichten: 56
Lid geworden op: 12.04.2013 - 14:59

v60pih schreef:Ik reed gisteren in de Pure stand bij iemand weg vanaf zijn rijk gevulde grindpad (voorzichtig gas gevend). Dat vond de auto helemaal niet fijn, achterwielen slipten een aantal keren even flink door met als gevolg kletterend grind.
Ik kan mij voorstellen dat dit met het direct beschikbare koppel te maken heeft maar voortaan toch maar op de dieselmotor wegrijden.

Iemand anders ook ervaring hiermee?
Jazeker heb ik hier ervaring mee. Heb thuis alleen maar (ook nog eens verse) grind en ik zet standaard bij het wegrijden de auto in AWD modus en dan slipt ie niet en vliegt de grind niet "tegen de voordeur" omhoog...

Heeft tevens het voordeel dat de dieselmotor alvast een beetje warmloopt zodat ie niet "ineens" vol aan de bak moet als je full speed de snelweg op stuurt.. Maar hier zal niet iedereen op dit forum mee eens zijn.. ;-)
V60 PHEV - Cert 70x - Ember Black - Sport Leder offblack + offblack hemel
Driver Support - Security - Family - Hybrid Technology lines
Premium Sound - Servotronic - Verwarmbaar stuurwiel & ruitesproeierkoppen - Veiligheidsnet
Zilver Roofrails - Trekhaak afneembaar - IronStone Spoiler en Diffuser
v60pih
4th Gear member
Berichten: 517
Lid geworden op: 29.01.2013 - 21:32

's Morgens rij ik ook in de AWD stand richting snelweg (ca. 10 minuten). Het gaat er bij mij niet in dat het geen kwaad kan dat de diesel op de snelweg koud erin komt met een paar duizend toeren..
JRK

v60pih schreef:'s Morgens rij ik ook in de AWD stand richting snelweg (ca. 10 minuten). Het gaat er bij mij niet in dat het geen kwaad kan dat de diesel op de snelweg koud erin komt met een paar duizend toeren..
Lijkt me ook niet gezond.
Een alublok dat zo koud is als het vriest buiten en motorolie nog zo dik als oude appelstroop. Een beetje warmlopen lijkt me geen overbodige luxe voordat je over gaat van pure naar hybrid of power.
Gebruikersavatar
V70/2.4D/2003
8th Gear member
Berichten: 16549
Lid geworden op: 03.12.2009 - 11:03
Locatie: Noord-Groningen

Ehm, voordat ik weer die hele PIH-club met verwijten over mij heen krijg:
Die dingen hebben toch een motorverwarming, juist om dat soort situaties te voorkomen of ben ik nou gek?
V70 D3 MY12, Caspian Blue
Vigilat ut quiescant
JRK

V70/2.4D/2003 schreef:Ehm, voordat ik weer die hele PIH-club met verwijten over mij heen krijg:
Die dingen hebben toch een motorverwarming, juist om dat soort situaties te voorkomen of ben ik nou gek?
Dan moet je dat wel gebruiken inderdaad :)
Gebruikersavatar
lint
Geartronic member
Berichten: 28476
Lid geworden op: 23.02.2007 - 00:12
Locatie: Ridderkerk

Gaat dat dan niet automatisch/afhankelijk van de buitentemperatuur die motorverwarming?
Of werkt dat alleen als de PIH op de laadpaal is aangesloten?
XC40 Pure electric Twin Engine Ultimate 2023
BMW Z4 G29 sDrive20i 2024
MGB GT 1976
v60pih
4th Gear member
Berichten: 517
Lid geworden op: 29.01.2013 - 21:32

V70/2.4D/2003 schreef:Ehm, voordat ik weer die hele PIH-club met verwijten over mij heen krijg:
Die dingen hebben toch een motorverwarming, juist om dat soort situaties te voorkomen of ben ik nou gek?
Nee hoor geen verwijten, goed punt.. dat ding (mijn prachtige PIH) heeft inderdaad een motorverwarming maar die brengt de olie zeker niet op bedrijfstemperatuur. Dit weet ik vanuit ervaringen met andere merken en mijn vorige Volvo's.
Gebruikersavatar
RichieB
6th Gear member
Berichten: 2784
Lid geworden op: 13.05.2008 - 17:46
Locatie: Goeree-Overflakkee

Waren dat ook plug-in hybride motoren?
Tesla Model S 75D, 2018 AWD Enhanced Autopilot 2.5 Sunroof
Tesla Model S 70, 2016 base + black headliner
V60 PIH Pure Limited Edition MY13 Xenium Security Advanced Safety Family Premium Sound DAB+
V70 MY2012 T4 Powershift LE Luxery Line Driver Support Line Family Line
V70 MY2004 Geartronic 185pk
tomtom
3rd Gear member
Berichten: 467
Lid geworden op: 14.07.2005 - 17:04
Locatie: Arnhem

v60pih schreef:
V70/2.4D/2003 schreef:Ehm, voordat ik weer die hele PIH-club met verwijten over mij heen krijg:
Die dingen hebben toch een motorverwarming, juist om dat soort situaties te voorkomen of ben ik nou gek?
Nee hoor geen verwijten, goed punt.. dat ding (mijn prachtige PIH) heeft inderdaad een motorverwarming maar die brengt de olie zeker niet op bedrijfstemperatuur. Dit weet ik vanuit ervaringen met andere merken en mijn vorige Volvo's.
Van mijn dealer heb ik begrepen dat de Preheating zorgt voor een olietemperatuur van maximaal 25 graden.
V70 2.4 2000
V70 T5 2003 MY 2004
V60 PIH Summum 2013 MY '14
V70 T6 2008
Gebruikersavatar
RoaldH
6th Gear member
Berichten: 3971
Lid geworden op: 15.06.2013 - 17:03
Locatie: Utrecht

@tomtom: Dat verklaart wel waarom de D5 na een "koude start" met preheating aanmerkelijk minder "metalig" klinkt dan zonder de preheating.
2013 Volvo V60 PIH Pure Limited Edition MY13 Polestar
2021 Tesla Model 3 RWD Deep Blue / White
2023 Peugeot 208 GT 136 Rouge Elixir
Gebruikersavatar
rsnhakan
8th Gear member
Berichten: 15305
Lid geworden op: 13.04.2008 - 12:18
Locatie: Thuis
Contacteer:

preheating, oftwel voorverwarmen, oftewel je maakt gebruik van de standkachel? (elektrisch cq op diesel)
v60pih
4th Gear member
Berichten: 517
Lid geworden op: 29.01.2013 - 21:32

RichieB schreef:Waren dat ook plug-in hybride motoren?
Nee echter de techniek (dieselpreheater) is hetzelfde omdat Volvo die inkoopt bij Webasto (of Eberspacher). Dat van het voorverwarmen van de olie tot 25 graden klopt wel ongeveer en dan is de olie echt nog te koud (naar mijn mening) om met een paar duizend toeren erin te komen. Om die reden rij ik toch maar in de AWD stand richting snelweg. Misschien onzin voor anderen maar ik ben er van overtuigd dat het beter is..
Gebruikersavatar
jvov60
4th Gear member
Berichten: 978
Lid geworden op: 04.01.2013 - 20:38

v60pih schreef:...Om die reden rij ik toch maar in de AWD stand richting snelweg. Misschien onzin voor anderen maar ik ben er van overtuigd dat het beter is..
Is het dan niet zuiniger om je pook naar handmatig te drukken? Dan verbruik je niet van de accu en wordt je motor ook warm en blijft aan.
Plaats reactie

Terug naar “Plug In Hybrid Volvo's”