Ik reed gisteren in de Pure stand bij iemand weg vanaf zijn rijk gevulde grindpad (voorzichtig gas gevend). Dat vond de auto helemaal niet fijn, achterwielen slipten een aantal keren even flink door met als gevolg kletterend grind.
Ik kan mij voorstellen dat dit met het direct beschikbare koppel te maken heeft maar voortaan toch maar op de dieselmotor wegrijden.
Iemand anders ook ervaring hiermee?
Electrisch wegrijden op grind
-
- 2nd Gear member
- Berichten: 109
- Lid geworden op: 27.06.2013 - 00:01
- Locatie: Eerbeek
Ja. Maar alleen rem loslaten is dan soms genoeg voor vooruit of achteruit gaan. Afhankelijk van grinddikte natuurlijk.
2013: Volvo V60 PIH Christal White MY 2014
2009 Volvo XC60 D5 Summum Electric Silver MY 2009
2000 Volvo V40 T4 Silver
2009 Volvo XC60 D5 Summum Electric Silver MY 2009
2000 Volvo V40 T4 Silver
- EV70S
- 3rd Gear member
- Berichten: 434
- Lid geworden op: 08.01.2006 - 13:53
Ik heb dit al regelmatig gehad bij keren op een smalle weg met een parkeervak van grind. Zeker als de auto vol zit graaft hij achter lekker en was ik bij de laatste 3 Volvo's niet meer gewend.v60pih schreef:Ik reed gisteren in de Pure stand bij iemand weg vanaf zijn rijk gevulde grindpad (voorzichtig gas gevend). Dat vond de auto helemaal niet fijn, achterwielen slipten een aantal keren even flink door met als gevolg kletterend grind.
Ik kan mij voorstellen dat dit met het direct beschikbare koppel te maken heeft maar voortaan toch maar op de dieselmotor wegrijden.
Iemand anders ook ervaring hiermee?
Ook op natte klinkers zie je het oranje driehoekje weleens aan gaan, de Prodrive (eco) training heeft daar ook aandacht aan gegeven bij mij

MY2014 V60 D6 Plug-in-Hybrid - Ice-White VERKOCHT
MY2012 Megane RS 265 CUP - Glacier Nacré
MY2012 Megane RS 265 CUP - Glacier Nacré
-
- 2nd Gear member
- Berichten: 56
- Lid geworden op: 12.04.2013 - 14:59
Jazeker heb ik hier ervaring mee. Heb thuis alleen maar (ook nog eens verse) grind en ik zet standaard bij het wegrijden de auto in AWD modus en dan slipt ie niet en vliegt de grind niet "tegen de voordeur" omhoog...v60pih schreef:Ik reed gisteren in de Pure stand bij iemand weg vanaf zijn rijk gevulde grindpad (voorzichtig gas gevend). Dat vond de auto helemaal niet fijn, achterwielen slipten een aantal keren even flink door met als gevolg kletterend grind.
Ik kan mij voorstellen dat dit met het direct beschikbare koppel te maken heeft maar voortaan toch maar op de dieselmotor wegrijden.
Iemand anders ook ervaring hiermee?
Heeft tevens het voordeel dat de dieselmotor alvast een beetje warmloopt zodat ie niet "ineens" vol aan de bak moet als je full speed de snelweg op stuurt.. Maar hier zal niet iedereen op dit forum mee eens zijn..

V60 PHEV - Cert 70x - Ember Black - Sport Leder offblack + offblack hemel
Driver Support - Security - Family - Hybrid Technology lines
Premium Sound - Servotronic - Verwarmbaar stuurwiel & ruitesproeierkoppen - Veiligheidsnet
Zilver Roofrails - Trekhaak afneembaar - IronStone Spoiler en Diffuser
Driver Support - Security - Family - Hybrid Technology lines
Premium Sound - Servotronic - Verwarmbaar stuurwiel & ruitesproeierkoppen - Veiligheidsnet
Zilver Roofrails - Trekhaak afneembaar - IronStone Spoiler en Diffuser
Lijkt me ook niet gezond.v60pih schreef:'s Morgens rij ik ook in de AWD stand richting snelweg (ca. 10 minuten). Het gaat er bij mij niet in dat het geen kwaad kan dat de diesel op de snelweg koud erin komt met een paar duizend toeren..
Een alublok dat zo koud is als het vriest buiten en motorolie nog zo dik als oude appelstroop. Een beetje warmlopen lijkt me geen overbodige luxe voordat je over gaat van pure naar hybrid of power.
- V70/2.4D/2003
- 8th Gear member
- Berichten: 16549
- Lid geworden op: 03.12.2009 - 11:03
- Locatie: Noord-Groningen
Ehm, voordat ik weer die hele PIH-club met verwijten over mij heen krijg:
Die dingen hebben toch een motorverwarming, juist om dat soort situaties te voorkomen of ben ik nou gek?
Die dingen hebben toch een motorverwarming, juist om dat soort situaties te voorkomen of ben ik nou gek?
V70 D3 MY12, Caspian Blue
Vigilat ut quiescant
Vigilat ut quiescant
Dan moet je dat wel gebruiken inderdaadV70/2.4D/2003 schreef:Ehm, voordat ik weer die hele PIH-club met verwijten over mij heen krijg:
Die dingen hebben toch een motorverwarming, juist om dat soort situaties te voorkomen of ben ik nou gek?

- lint
- Geartronic member
- Berichten: 28476
- Lid geworden op: 23.02.2007 - 00:12
- Locatie: Ridderkerk
Gaat dat dan niet automatisch/afhankelijk van de buitentemperatuur die motorverwarming?
Of werkt dat alleen als de PIH op de laadpaal is aangesloten?
Of werkt dat alleen als de PIH op de laadpaal is aangesloten?
XC40 Pure electric Twin Engine Ultimate 2023
BMW Z4 G29 sDrive20i 2024
MGB GT 1976
BMW Z4 G29 sDrive20i 2024
MGB GT 1976
-
- 4th Gear member
- Berichten: 517
- Lid geworden op: 29.01.2013 - 21:32
Nee hoor geen verwijten, goed punt.. dat ding (mijn prachtige PIH) heeft inderdaad een motorverwarming maar die brengt de olie zeker niet op bedrijfstemperatuur. Dit weet ik vanuit ervaringen met andere merken en mijn vorige Volvo's.V70/2.4D/2003 schreef:Ehm, voordat ik weer die hele PIH-club met verwijten over mij heen krijg:
Die dingen hebben toch een motorverwarming, juist om dat soort situaties te voorkomen of ben ik nou gek?
- RichieB
- 6th Gear member
- Berichten: 2784
- Lid geworden op: 13.05.2008 - 17:46
- Locatie: Goeree-Overflakkee
Waren dat ook plug-in hybride motoren?
Tesla Model S 75D, 2018 AWD Enhanced Autopilot 2.5 Sunroof
Tesla Model S 70, 2016 base + black headliner
V60 PIH Pure Limited Edition MY13 Xenium Security Advanced Safety Family Premium Sound DAB+
V70 MY2012 T4 Powershift LE Luxery Line Driver Support Line Family Line
V70 MY2004 Geartronic 185pk
Tesla Model S 70, 2016 base + black headliner
V60 PIH Pure Limited Edition MY13 Xenium Security Advanced Safety Family Premium Sound DAB+
V70 MY2012 T4 Powershift LE Luxery Line Driver Support Line Family Line
V70 MY2004 Geartronic 185pk
-
- 3rd Gear member
- Berichten: 467
- Lid geworden op: 14.07.2005 - 17:04
- Locatie: Arnhem
Van mijn dealer heb ik begrepen dat de Preheating zorgt voor een olietemperatuur van maximaal 25 graden.v60pih schreef:Nee hoor geen verwijten, goed punt.. dat ding (mijn prachtige PIH) heeft inderdaad een motorverwarming maar die brengt de olie zeker niet op bedrijfstemperatuur. Dit weet ik vanuit ervaringen met andere merken en mijn vorige Volvo's.V70/2.4D/2003 schreef:Ehm, voordat ik weer die hele PIH-club met verwijten over mij heen krijg:
Die dingen hebben toch een motorverwarming, juist om dat soort situaties te voorkomen of ben ik nou gek?
V70 2.4 2000
V70 T5 2003 MY 2004
V60 PIH Summum 2013 MY '14
V70 T6 2008
V70 T5 2003 MY 2004
V60 PIH Summum 2013 MY '14
V70 T6 2008
- RoaldH
- 6th Gear member
- Berichten: 3971
- Lid geworden op: 15.06.2013 - 17:03
- Locatie: Utrecht
@tomtom: Dat verklaart wel waarom de D5 na een "koude start" met preheating aanmerkelijk minder "metalig" klinkt dan zonder de preheating.
2013 Volvo V60 PIH Pure Limited Edition MY13 Polestar
2021 Tesla Model 3 RWD Deep Blue / White
2023 Peugeot 208 GT 136 Rouge Elixir
2021 Tesla Model 3 RWD Deep Blue / White
2023 Peugeot 208 GT 136 Rouge Elixir
- rsnhakan
- 8th Gear member
- Berichten: 15305
- Lid geworden op: 13.04.2008 - 12:18
- Locatie: Thuis
- Contacteer:
preheating, oftwel voorverwarmen, oftewel je maakt gebruik van de standkachel? (elektrisch cq op diesel)
-
- 4th Gear member
- Berichten: 517
- Lid geworden op: 29.01.2013 - 21:32
Nee echter de techniek (dieselpreheater) is hetzelfde omdat Volvo die inkoopt bij Webasto (of Eberspacher). Dat van het voorverwarmen van de olie tot 25 graden klopt wel ongeveer en dan is de olie echt nog te koud (naar mijn mening) om met een paar duizend toeren erin te komen. Om die reden rij ik toch maar in de AWD stand richting snelweg. Misschien onzin voor anderen maar ik ben er van overtuigd dat het beter is..RichieB schreef:Waren dat ook plug-in hybride motoren?
- jvov60
- 4th Gear member
- Berichten: 978
- Lid geworden op: 04.01.2013 - 20:38
Is het dan niet zuiniger om je pook naar handmatig te drukken? Dan verbruik je niet van de accu en wordt je motor ook warm en blijft aan.v60pih schreef:...Om die reden rij ik toch maar in de AWD stand richting snelweg. Misschien onzin voor anderen maar ik ben er van overtuigd dat het beter is..