V60 PIH - Accu garantie

Het board om te praten over zaken die exclusief voor de Plug In Hybrid Volvo's van toepassing zijn
NielsPHEV
7th Gear member

Superfunky, het is duidelijk dat de leveringsvoorwaarden hetzelfde zullen worden uitgelegd voor een zakelijke als voor een particulier klant. Mijn ervaring met leveringsvoorwaarden zoals een leverancier die voorlegt is dat deze voorwaarden de garantie meestal alleen maar verder beperken en in een groot aantal gevallen zelfs strijdig is met wettelijke bepalingen zoals eerder genoemde consumenten bescherming. In dit soort gevallen is het voor een particulier vaak makkelijker om "je recht" te halen.

Daarnaast is het niet onredelijk om een accu als een slijtagedeel aan te merken.

Ik maak me er niet zo druk over mocht er echt iets mis zijn dan zal VCC VCNL en je dealer er echt wel wat aan gelegen zijn om tot een redelijke oplossing te komen.
v60pih
4th Gear member

Superfunky schreef:....Als je het mij vraagt hebben ze in Beesd een grapje verzonnen waar ze de consequenties niet helemaal van hebben overzien.....
Het is een fabrieksoptie dus niet uit Beesd....

Er zijn grof gezegd 2 soorten garantie.

1. Wettelijke garantie;
2. Fabrieks/leveranciers garantie.

De eerste geldt alleen tussen koper en verkoper en is niet overdraagbaar;
De tweede is wel overdraagbaar (bij gebruikte aankoop bijvoorbeeld).

Belangrijk puntje is dat wettelijk is geregeld dat bij een defect binnen 6 maanden de bewijslast bij de verkoper ligt. De wet gaat er dan van uit dat het product bij aankoop al niet goed functioneerde. Verkoper moet of repareren/compenseren of aantonen dat de koper het product onjuist heeft gebruikt.
Na 6 maanden ligt de bewijslast echter bij de koper. De koper moet aantonen dat het product ondeugdelijk is en dat is niet altijd even eenvoudig.

Zoals Superfunky al aangeeft; gelijk hebben en gelijk krijgen is een wereld van verschil en kan veel tijd/geld kosten.

Koop je een gebruikte PIH van een half jaar oud dan heb je dus wel Fabrieks/leveranciers garantie maar geen wettelijke garantie.

Bovenstaand geldt voor "pariculieren".

Bij bedrijfsmatige aankopen is er qua Fabrieks/leveranciers garantie geen verschil maar dus wel qua wettelijke garantie.
Uit eerdere uitspraken in rechtzaken blijkt dat de wettelijke garantie niet mag worden toegepast bij bedrijven (zogenaamde reflexwerking). Er zijn uitzonderingen, daaruit is gebleken dat er geen enkel verschil is tussen particulier en zakelijk gebruik. Daarnaast wordt bij een zakelijke transactie meegewogen of de koper "meer verstand" heeft van het product.

Allemaal heel ingewikkeld en lastig dus om zakelijk een beroep te kunnen doen op de wettelijke garantie. Ga je daarbij het product aanpassen tegen fabrieks/leveranciers eisen/voorschriften/adviezen in (zoals bv. het gebruik van niet voorgeschreven banden) dan kom je op nog gladder ijs...

Natuurlijk kan je alles (jarenlang) gaan aanvechten, advocaten inhuren (die leven van de grijze gebieden in de wet) en weet ik veel wat nog meer.
Leuke uitdaging voor de mr's wellicht maar niet voor een gewone (zakelijke) consument.

Anyway; zonder concrete garantievoorwaarden op de accu ga ik er geen geld instoppen.
Rutger1972
2nd Gear member

v60pih schreef:
Superfunky schreef:....Als je het mij vraagt hebben ze in Beesd een grapje verzonnen waar ze de consequenties niet helemaal van hebben overzien.....
Het is een fabrieksoptie dus niet uit Beesd....

Er zijn grof gezegd 2 soorten garantie.

1. Wettelijke garantie;
2. Fabrieks/leveranciers garantie.

De eerste geldt alleen tussen koper en verkoper en is niet overdraagbaar;
De tweede is wel overdraagbaar (bij gebruikte aankoop bijvoorbeeld).

Belangrijk puntje is dat wettelijk is geregeld dat bij een defect binnen 6 maanden de bewijslast bij de verkoper ligt. De wet gaat er dan van uit dat het product bij aankoop al niet goed functioneerde. Verkoper moet of repareren/compenseren of aantonen dat de koper het product onjuist heeft gebruikt.
Na 6 maanden ligt de bewijslast echter bij de koper. De koper moet aantonen dat het product ondeugdelijk is en dat is niet altijd even eenvoudig.

Zoals Superfunky al aangeeft; gelijk hebben en gelijk krijgen is een wereld van verschil en kan veel tijd/geld kosten.

Koop je een gebruikte PIH van een half jaar oud dan heb je dus wel Fabrieks/leveranciers garantie maar geen wettelijke garantie.

Bovenstaand geldt voor "pariculieren".

Bij bedrijfsmatige aankopen is er qua Fabrieks/leveranciers garantie geen verschil maar dus wel qua wettelijke garantie.
Uit eerdere uitspraken in rechtzaken blijkt dat de wettelijke garantie niet mag worden toegepast bij bedrijven (zogenaamde reflexwerking). Er zijn uitzonderingen, daaruit is gebleken dat er geen enkel verschil is tussen particulier en zakelijk gebruik. Daarnaast wordt bij een zakelijke transactie meegewogen of de koper "meer verstand" heeft van het product.

Allemaal heel ingewikkeld en lastig dus om zakelijk een beroep te kunnen doen op de wettelijke garantie. Ga je daarbij het product aanpassen tegen fabrieks/leveranciers eisen/voorschriften/adviezen in (zoals bv. het gebruik van niet voorgeschreven banden) dan kom je op nog gladder ijs...

Natuurlijk kan je alles (jarenlang) gaan aanvechten, advocaten inhuren (die leven van de grijze gebieden in de wet) en weet ik veel wat nog meer.
Leuke uitdaging voor de mr's wellicht maar niet voor een gewone (zakelijke) consument.

Anyway; zonder concrete garantievoorwaarden op de accu ga ik er geen geld instoppen.
Helemaal mee eens. Met name door het gebrek aan concrete garantievoorwaarden (zelfs na herhaaldelijk verzoek) deel ik jouw mening!
V60 D6 (phev) my14, ember black, hybride/security/winterline/blis/premium sound/sportseats
Certificaatnummer <20
jvov60
4th Gear member

Heeft iemand het al voor elkaar gekregen om extra garantie te krijgen na de standaard 2 jaar garantie?

Ik zou de garantie graag verlengen op het stukje ingewikkelde en kwetsbare techniek dat V60 PIH heet...

Andere merken (Mercedes, Renault, etc...) en Volvo België kennen het wel.
Voor mij geen Volvo for life meer.
De laatste (XC60 II) is weg.
Nu naar volledig EV bij een merk met Duitse verfijning.
Veel plezier hier met prachtige Volvo's en misschien tot later.
RichieB
6th Gear member

Jawel, zonder problemen met de Belgische dealer geregeld. De 2 jaar verloopt over een maand, dus nog niet gebruikt.
Tesla Model S 75D, 2018 AWD Enhanced Autopilot 2.5 Sunroof
Tesla Model S 70, 2016 base + black headliner
V60 PIH Pure Limited Edition MY13 Xenium Security Advanced Safety Family Premium Sound DAB+
V70 MY2012 T4 Powershift LE Luxery Line Driver Support Line Family Line
V70 MY2004 Geartronic 185pk
Plaats reactie

Terug naar “Plug In Hybrid Volvo's”