ratelende motor

Geproduceerd bij NedCar in Born
Plaats reactie
brambierpul
2nd Gear member

goededag eenieder,

ik heb sindskort last van het volgende probleem met mijn v40 1.9td '99:
Vaak bij een koude motor gaat deze ratelen en tekeer als een oude traktor bij ongeveer 1900rpm. Als ik dan gas bij geef of afneem stopt direct. En wanneer de motor stationair loopt lijkt het af en toe of die uit wil gaan vallen een soort haperingen. Hij heeft gewoon zijn regulier onderhoud gehad en alles volgens het boekje gevolgd.
Iemand een idee? Alvast bedankt.
Volvo V40 1.9TD Europa bj 1999 230.000km
brambierpul
2nd Gear member

Vandaag naar de garage. Moet toch voor een APK. Zal het melden als ik meer weet...
brambierpul
2nd Gear member

Update 1:
Vandaag de auto terug gekregen. Probleem niet verholpen. De garage (een algemene Bovag garage) had geen id en niets kunnen vinden. De gloeibougies waren iig in orde en waren geen losse onderdelen te vinden. Zelf vertrouwde ik het nog steeds niet en ben langs de Volvo dealer geweest om hem uit te lezen. Daaruit kwamen geen noemenswaardige problemen. Ze hebben er nog een rit mee gemaakt en liep volgens de monteur als en zonnetje en het probleem wat ik hem vertelde kwam hem ook niet bekend voor. Na hij de auto teruggezet had heb ik hem meteen maar gevraagd of hij het irritante service lampje gereset had; nee, maar ging hij direct doen. Lampje reseten, motor starten en..... jawel ratelen als een gek.....
Motorkap weer open en kijken en luisteren maar. Hij vermoeden dat het ergens in de motor zat maar het hoe en waarom daar had hij hem langer voor nodig omdat te onderzoeken. (a E70,- p/u!? ik ga wel naar mn bovag dealer voor E35,-) Het kon volgens hem ook te maken hebben met de stationair regeling (stappenmotor?)
Overigens toen ik het gaspendaal aantikte was het rare geluid direct weg en liep die weer als een zonnetje.
Iemand nog enig idee? Alvast bedankt.
brambierpul
2nd Gear member

Antwoord op forumdraadje "techniek algemeen"
hollander schreef:Hoi Bram, je kan zelf eens luisteren door middel van een lange schroevendraaier op het punt te zetten daar waar jij denkt dat het geluid vandaan komt en dan je oor tegen het handvat plaatsen, Werking als een stethescoop.
Je kan zo het blok aftasten en het geluid beter lokaliseren.
Ikzelf zit te denken aan een klepstoter die mogelijk defect is.
Laat eens weten wat eruit gekomen is.
Succes Peter
eaarsen schreef:Als ik je omschrijving zo hoor dan denk ik inderdaad, net als hier al staat aan klepstoters.
brambierpul schreef:Ok, ik ga het proberen en voorleggen aan mn garage. Ook enig idee dat als het de/een klepstoter is wat dat ongeveer gaat kosten? Weet ook niet wat een klepstoter precies is....
iig tot zover heel veel dank! Ik laat het weten als ik meer weet. Zal denk ik wel even duren omdat ik maandag weer moet gaan varen. 16 januari gaat hij weer terug naar de garage...
Hier nog aanvullingen/ideeën?
brambierpul
2nd Gear member

Staat vandaag (weer) bij de garage. Nu heeft monteur het ook gehoord en zegt dat zowieso de druklager kapot is en waarschijnlijk de koppelingsplaten ook versleten zijn.
Hij hoorde ook nu bij het starten dat hij eerst op drie poten ging lopen, gloeibougies zijn goed en 25.000 km terug zijn er 4 klepbussen weer op maat gemaakt en alles weer goed gezet en nagekeken (is 1 jr terug gebeurd bij de Volvo dealer en deze zegt dat het zeer onwaarschijnlijk is dat het aan de kleppen cq klepstoters cq klepveren ligt en zit meer te denken aan de brandstof inspuiting). Dus de verstuivers worden nu ook getest...
Als alles klaar is kom ik weer in de lucht....
Hans
8th Gear member
Contacteer:

Succes met deze aderlating!
Veni,Vidi,Nates calce concidi

Volvo V40 D2 MY2013
brambierpul
2nd Gear member

aderlating? :scratch:
Ramon&Ramon
7th Gear member

inspuitklep op de brandstofpomp waarschijnlijk stuk,komt met uitlezen er wel uit,
mischien beter om is langs de dealer te gaan ipv naar een garage die niet uit kan lezen waarschijnlijk.
brambierpul
2nd Gear member

Hij is langs de dealer geweest om uit te laten lezen en geeft geen fouten aan...
btw mn bovag garage heeft sinds gister ook een kastje om hem uit te lezen :toothy8:
Ramon&Ramon
7th Gear member

alleen jammer dat ze niet alles uit kunnen lezen!!!!!
brambierpul
2nd Gear member

Zoveel verstand heb ik daar niet van.... Maarja voor specifieke dingen brengt hij hem ook naar de dealer... Jammer dat volvo je in sommige gevallen gewoon dwingt om het bij hun te laten doen. En vind de dealer in Goes gewoon te groot te klantonvriendelijk en bovenal veeeeeel te duur voor je reguliere onderhoud.
brambierpul
2nd Gear member

Verstuivers nagekeken. Uitkomst 4 slecht, 3 nog te repareren, 1 maal een nieuwe. Tussenstand kosten: E340,- :sad5:
Ramon&Ramon
7th Gear member

komt nooit voor,maar alles kan..
brambierpul
2nd Gear member

Tsja ik heb het ook nooit gehoord. Afgezien van de Caterpillars bij ons aan boord, die hebben ongeveer wekelijks nieuwe verstuivers nodig (ook niet goed, maar dat zijn ze ook nog steeds aan het onderzoeken....
Ramon&Ramon
7th Gear member

Ik geloof ook niet echt dat de verstuivers het zijn...maar ok,laat maar weten wat er precies mis is.
brambierpul
2nd Gear member

Tsja ze zijn door mn garage eraf gehaald en naar een werkplaats gebracht die ze getest hebben. De monteur van mijn eigen garage was ook verbaasd. Drie verstuivers waren ingesleten of zoiets (monteur met een sterk dialect...) en die waren nog te redden en een had een electrisch probleem dacht ik wat hij zei... Maar ik vraag morgen als ik hem weer op kan halen wel verdere uitleg (door de telefoon niet geheel verstaanbaar, maar naar mijn mening wel een kundig vakman en een waar zeer veel mensen erg tevreden over zijn)
brambierpul
2nd Gear member

Ok auto weer terug.... Eerste indruk: lijkt een stuk beter te lopen en sowiezo hoef ik de koppeling niet meer in te trappen maar kan hem rustig indrukken....
En ja... de monteur vroeg zijn eigen serieus af wat er met die wagen gebeurt was. Zelf zou die ook niet de verstuivers er afgehaald hebben om te testen omdat hem dat ook erg onwaarschijnlijk leek maar heeft ze er op mijn verzoek toch afgehaald en laten testen.... 4 niet goed meer.... Dat verzin je ook niet.... Verstuivers 1x nieuw + 3x reparatie= E340,- ex btw
Koppeling E170,- ex btw + een of ander stangetje wat erbij hoort +- E20,-
APK (moest ook nog) E30,- + wat lampjes, en wat kleine dinngetjes.... en arbeidsloon.....
Alles bij elkaar (omdat ik het contant betaal) E875,- :deathlyobsessed:
Voorlopig na 50km nog geen problemen meer gehad......Hopende dat het zo blijft....
brambierpul
2nd Gear member

Strenge Moderator schreef:Mods break
Omdat er twee topics over dit probleem lopen gaat deze op slot.

Hier kun je verder ratelen: http://www.volvo-forum.nl/viewtopic.php?p=164255#164255

En Bram, wil je nooit meer dezelfde vraag op 2 verschillende plaatsen stellen :evil:
Sorry.... :oops: ik wist niet welk draadje het meeste gelezen zou worden dus heb op 2 paarden gewed :roll:
Plaats reactie

Terug naar “S40 - V40 Classic”