Zo duur wordt autorijden straks
- fredhead
- Geartronic member
- Berichten: 28664
- Lid geworden op: 28.08.2007 - 10:40
- Locatie: Drenthe
Feitelijk heb je dat nu al gedaan
'07 Mitsubishi Pajero GLX Intense 3.2 Di-D
Led verstralers | Led werklampen | Anderson aansluiting | Dubbele accu | BF Goodrich AT2 | EGR mod | Traction control mod | Olie catchtank | Honda sproeiers
'60 Fordson Dexta smalspoor
Zij: '10 Renault Master MK2 T33 DCi 120 project-van
Ex-Volvo's '03 S60 D5, '04 V50 2.0D, '07 S60 2.4D
Led verstralers | Led werklampen | Anderson aansluiting | Dubbele accu | BF Goodrich AT2 | EGR mod | Traction control mod | Olie catchtank | Honda sproeiers
'60 Fordson Dexta smalspoor
Zij: '10 Renault Master MK2 T33 DCi 120 project-van
Ex-Volvo's '03 S60 D5, '04 V50 2.0D, '07 S60 2.4D
- Bover
- 8th Gear member
- Berichten: 13964
- Lid geworden op: 11.01.2005 - 19:43
- Locatie: Auvergne France
leuk topic
BLOG: [viewtopic.php?t=83680&start=5860]]. Leven in France (auto) verhalen van de Franse campagne.
Dieselpower France nog een echte 5 cilinder : XC70 D5 AWD MY 06.2012 Summum
Driving Volvo anno1995. Obbe Tuning modificatie....
Dieselpower France nog een echte 5 cilinder : XC70 D5 AWD MY 06.2012 Summum
Driving Volvo anno1995. Obbe Tuning modificatie....
- raspaardje
- 6th Gear member
- Berichten: 3233
- Lid geworden op: 30.05.2012 - 10:07
- Locatie: Regio Utrecht
Ik denk dat er een paar categorieën autokopers zijn.
Daaronder zijn er zeker idealisten en mensen die de auto kopen met de rekenmachine.
Maar er ik denk dat er ook een groep is van mensen die een auto koopt waarbij groepsdenken een rol speelt; die mensen kopen uiteindelijk een BEV omdat ze lezen dat een BEV zogenaamd de toekomst is of omdat mensen om hen heen steeds meer BEVs kopen. Of omdat de verkoper een mooi verkooppraatje heeft. Deze zijn dus niet zozeer financieel of idealistich gedreven. En kunnen na aankoop en bij gebruik heel rationeel naar de voor- en nadelen van de BEV kijken.
Het is een illusie om te denken dat deze categorie mensen alle factoren overziet en daarmee rekening houdt bij de aankoop van een auto.
Die koopt simpelweg elke 3-4 jaar een nieuwe auto, omdat zij dat al hun hele leven gedaan hebben.
Daaronder zijn er zeker idealisten en mensen die de auto kopen met de rekenmachine.
Maar er ik denk dat er ook een groep is van mensen die een auto koopt waarbij groepsdenken een rol speelt; die mensen kopen uiteindelijk een BEV omdat ze lezen dat een BEV zogenaamd de toekomst is of omdat mensen om hen heen steeds meer BEVs kopen. Of omdat de verkoper een mooi verkooppraatje heeft. Deze zijn dus niet zozeer financieel of idealistich gedreven. En kunnen na aankoop en bij gebruik heel rationeel naar de voor- en nadelen van de BEV kijken.
Het is een illusie om te denken dat deze categorie mensen alle factoren overziet en daarmee rekening houdt bij de aankoop van een auto.
Die koopt simpelweg elke 3-4 jaar een nieuwe auto, omdat zij dat al hun hele leven gedaan hebben.
2019 Volvo V60 T5 R-Design Polestar - Osmium Grey
2017 Fiat 124 Spider Lusso Squadra Tuning - Bianco Ghiaccio Perla
2017 Fiat 124 Spider Lusso Squadra Tuning - Bianco Ghiaccio Perla
- pbor
- 3rd Gear member
- Berichten: 266
- Lid geworden op: 12.08.2018 - 10:13
Mooie discussie.
Wil best nog wel geloven dat een EV per saldo schoner is dan een ICE, zero-emission is echter onzin.
Daarnaast, als iedere EV een (in NL) gemiddeld jaarkilometrage heeft van ik meen ca. 12,000 km, en iedereen gaat binnen nu en afzienbare tijd over op elektrisch, dan hebben we ook een serieus probleem. Bij zo'n kilometrage verbruikt een EV grofweg evenveel energie als een gemiddeld huishouden. Nu zijn er in NL inmiddels een kleine 9 miljoen auto's waarvan zo'n 600 duizend EV. Als we richting 9 miljoen EV's gaan betekent dat dus een gigantische toename in elektriciteitsverbruik, en dus vraag naar elektriciteit. Dat is fijn, want het net zit nu al aan zijn max. Die zonnepanelen zijn prachtig maar doen 's winters, wanneer de vraag het grootst is, niet veel. Wind is ook mooi, maar de prijs daarvan is toch wat (ca. factor 2!?) hoger dan voorgespiegeld. Oh ja, en dat "even" verdubbelen of nog meer gaat ook wat voeten in aarde (/zeebodem) hebben. Lijkt mij niet heel realistisch.
Kortom, ik blijf voorlopig in mijn zuinige/duurzame dieseltje rijden. En wanneer die uit het leven stort, wordt er gerepareerd, of komt er een andere van minimaal een jaar of 10 oud, en daarmee voor minsten 80% reeds afgeschreven.
Want, om op het topicstatement terug te komen, kosten van autorijden wordt voor een zeer groot deel bepaald door afschrijving van de bolide voor de deur.
Wil best nog wel geloven dat een EV per saldo schoner is dan een ICE, zero-emission is echter onzin.
Daarnaast, als iedere EV een (in NL) gemiddeld jaarkilometrage heeft van ik meen ca. 12,000 km, en iedereen gaat binnen nu en afzienbare tijd over op elektrisch, dan hebben we ook een serieus probleem. Bij zo'n kilometrage verbruikt een EV grofweg evenveel energie als een gemiddeld huishouden. Nu zijn er in NL inmiddels een kleine 9 miljoen auto's waarvan zo'n 600 duizend EV. Als we richting 9 miljoen EV's gaan betekent dat dus een gigantische toename in elektriciteitsverbruik, en dus vraag naar elektriciteit. Dat is fijn, want het net zit nu al aan zijn max. Die zonnepanelen zijn prachtig maar doen 's winters, wanneer de vraag het grootst is, niet veel. Wind is ook mooi, maar de prijs daarvan is toch wat (ca. factor 2!?) hoger dan voorgespiegeld. Oh ja, en dat "even" verdubbelen of nog meer gaat ook wat voeten in aarde (/zeebodem) hebben. Lijkt mij niet heel realistisch.
Kortom, ik blijf voorlopig in mijn zuinige/duurzame dieseltje rijden. En wanneer die uit het leven stort, wordt er gerepareerd, of komt er een andere van minimaal een jaar of 10 oud, en daarmee voor minsten 80% reeds afgeschreven.
Want, om op het topicstatement terug te komen, kosten van autorijden wordt voor een zeer groot deel bepaald door afschrijving van de bolide voor de deur.
Mrt.'24 - Heden: V70 D5 6at 2013 - 232k km
Nov.'18 - Mrt.'24: V70 2.4d 6mt 2006 418k km
'96 - Heden: M900 ‘93
"01 - Heden: 900 SL ‘94
Nov.'18 - Mrt.'24: V70 2.4d 6mt 2006 418k km
'96 - Heden: M900 ‘93
"01 - Heden: 900 SL ‘94
- JeroenSpock
- 7th Gear member
- Berichten: 8787
- Lid geworden op: 20.11.2009 - 13:22
- Locatie: Veendam
- Contacteer:
Wat denk je van de mensen die niet over hun verbruiksplafond heen willen want dan ga je 'te veel' betalen voor elektriciteit
Dat is 2900kWh per jaar (en verdeeld in maanden zelfs), dat verbruik je met een gezin gewoon al. Stel dat je 500kWh over houdt voor de auto, dat is bij 100Wh/km (haal je ook niet) nog maar 5000 km per jaar. Ka-ching!!
Dat wordt buiten de deur laden, oh nee nog duurder! Ik kan niet wachten op de boze reacties van mensen, 'de overheid heeft ons weer genaaid'.
Maar ik las dat het verbruiksplafond er weer af gaat volgend jaar? Dat kan maar één ding betekenen, energie wordt weer duurder en de belastingdienst wil graag vangen.
Oh en het aandeel van 'groene stroom' is nog steeds maar een paar procent. Ook allemaal mooie praatjes.
Ja zo duur wordt autorijden straks weer.
Dat is 2900kWh per jaar (en verdeeld in maanden zelfs), dat verbruik je met een gezin gewoon al. Stel dat je 500kWh over houdt voor de auto, dat is bij 100Wh/km (haal je ook niet) nog maar 5000 km per jaar. Ka-ching!!
Dat wordt buiten de deur laden, oh nee nog duurder! Ik kan niet wachten op de boze reacties van mensen, 'de overheid heeft ons weer genaaid'.
Maar ik las dat het verbruiksplafond er weer af gaat volgend jaar? Dat kan maar één ding betekenen, energie wordt weer duurder en de belastingdienst wil graag vangen.
Oh en het aandeel van 'groene stroom' is nog steeds maar een paar procent. Ook allemaal mooie praatjes.
Ja zo duur wordt autorijden straks weer.
Je hebt pas een Mercedes als er 40 mensen in kunnen
Volvo S60 D5 2003 - 019 Zwart - 502.000km - Volvotune 212pk - Nebula/Ursa - VCE - bixenon - verstralers - HU803/Premium sound - MII
Volvo S60 2.5t 2008 - 467 Magic Blue - 360.000 km - Vialle LPi
Volvo S60 D5 2003 - 019 Zwart - 502.000km - Volvotune 212pk - Nebula/Ursa - VCE - bixenon - verstralers - HU803/Premium sound - MII
Volvo S60 2.5t 2008 - 467 Magic Blue - 360.000 km - Vialle LPi
- raspaardje
- 6th Gear member
- Berichten: 3233
- Lid geworden op: 30.05.2012 - 10:07
- Locatie: Regio Utrecht
https://www.rijksoverheid.nl/onderwerpe ... ebelasting
Het wordt met een CV ketel natuurlijk gewoon duurder.
Het is echt best wel shocking om te zien hoeveel % van je energierekening inmiddels accijns is.
Het wordt met een CV ketel natuurlijk gewoon duurder.
Het is echt best wel shocking om te zien hoeveel % van je energierekening inmiddels accijns is.
2019 Volvo V60 T5 R-Design Polestar - Osmium Grey
2017 Fiat 124 Spider Lusso Squadra Tuning - Bianco Ghiaccio Perla
2017 Fiat 124 Spider Lusso Squadra Tuning - Bianco Ghiaccio Perla
- Bover
- 8th Gear member
- Berichten: 13964
- Lid geworden op: 11.01.2005 - 19:43
- Locatie: Auvergne France
we kunnen het Nibud nog toevoegen. Zie de tabel die berekend alleen maar over 11.000km en benzine tot en met de middenklasse helaas... Nederland is wel stukken duurder dan France....raspaardje schreef: ↑23.10.2023 - 12:14 https://www.rijksoverheid.nl/onderwerpe ... ebelasting
Het wordt met een CV ketel natuurlijk gewoon duurder.
Het is echt best wel shocking om te zien hoeveel % van je energierekening inmiddels accijns is.
Vergeet niet de versnelde afschrijving voor de eigenaar auto in Nederland voor 'fossiele autos' en dan zeker de diesel die niemand straks meer wil inruilen in NL....
Wordt export Afrika en Oostblok
https://www.nibud.nl/onderwerpen/uitgaven/autokosten/
BLOG: [viewtopic.php?t=83680&start=5860]]. Leven in France (auto) verhalen van de Franse campagne.
Dieselpower France nog een echte 5 cilinder : XC70 D5 AWD MY 06.2012 Summum
Driving Volvo anno1995. Obbe Tuning modificatie....
Dieselpower France nog een echte 5 cilinder : XC70 D5 AWD MY 06.2012 Summum
Driving Volvo anno1995. Obbe Tuning modificatie....
- raspaardje
- 6th Gear member
- Berichten: 3233
- Lid geworden op: 30.05.2012 - 10:07
- Locatie: Regio Utrecht
De Nibud gooit echt alles op een grote hoop....
De komende jaren gaat het spannend worden wat er eigenlijk haalbaar is vwb de transitie naar het rijden met BEVs. (portemonnee van eigenaren maar idd ook netwerkcapaciteit).
Dat de overheid zal proberen de inkomsten uit de automobilist iig even hoog te houden zal niemand moeten verbazen.
De komende jaren gaat het spannend worden wat er eigenlijk haalbaar is vwb de transitie naar het rijden met BEVs. (portemonnee van eigenaren maar idd ook netwerkcapaciteit).
Dat de overheid zal proberen de inkomsten uit de automobilist iig even hoog te houden zal niemand moeten verbazen.
2019 Volvo V60 T5 R-Design Polestar - Osmium Grey
2017 Fiat 124 Spider Lusso Squadra Tuning - Bianco Ghiaccio Perla
2017 Fiat 124 Spider Lusso Squadra Tuning - Bianco Ghiaccio Perla
- pbor
- 3rd Gear member
- Berichten: 266
- Lid geworden op: 12.08.2018 - 10:13
Niet alleen netwerkcapaciteit, de benodigde elektriciteit moet ook nog gegenereerd worden. Dus netwerk over de kop, en de elektriciteitsgeneratie eveneens. In pak 'm beet 10 jaar tijd.raspaardje schreef: ↑23.10.2023 - 13:53 De Nibud gooit echt alles op een grote hoop....
De komende jaren gaat het spannend worden wat er eigenlijk haalbaar is vwb de transitie naar het rijden met BEVs. (portemonnee van eigenaren maar idd ook netwerkcapaciteit).
Dat de overheid zal proberen de inkomsten uit de automobilist iig even hoog te houden zal niemand moeten verbazen.
Mrt.'24 - Heden: V70 D5 6at 2013 - 232k km
Nov.'18 - Mrt.'24: V70 2.4d 6mt 2006 418k km
'96 - Heden: M900 ‘93
"01 - Heden: 900 SL ‘94
Nov.'18 - Mrt.'24: V70 2.4d 6mt 2006 418k km
'96 - Heden: M900 ‘93
"01 - Heden: 900 SL ‘94
- Bover
- 8th Gear member
- Berichten: 13964
- Lid geworden op: 11.01.2005 - 19:43
- Locatie: Auvergne France
in AutoWeek hetzelfde topic onderwerp ondertussen is EU breed gezien de EV bijna te verwaarlozen met 0,8 %... en ik citeer:
51,1 procent van alle personenauto's die in 2021 in de Europese Unie rondrijden heeft een benzinemotor. 41,9 procent van het wagenpark had dat jaar een dieselmotor onder de kap en slechts 0,8 procent had in 2021 een elektrische aandrijflijn. Een piepklein aandeel was in 2021 dus een EV, maar er waren nóg minder plug-ins. Het aandeel stekkerhybrides betrof in 2021 namelijk slechts 0,7 procent.
https://www.autoweek.nl/autonieuws/arti ... m=a_119602
51,1 procent van alle personenauto's die in 2021 in de Europese Unie rondrijden heeft een benzinemotor. 41,9 procent van het wagenpark had dat jaar een dieselmotor onder de kap en slechts 0,8 procent had in 2021 een elektrische aandrijflijn. Een piepklein aandeel was in 2021 dus een EV, maar er waren nóg minder plug-ins. Het aandeel stekkerhybrides betrof in 2021 namelijk slechts 0,7 procent.
https://www.autoweek.nl/autonieuws/arti ... m=a_119602
BLOG: [viewtopic.php?t=83680&start=5860]]. Leven in France (auto) verhalen van de Franse campagne.
Dieselpower France nog een echte 5 cilinder : XC70 D5 AWD MY 06.2012 Summum
Driving Volvo anno1995. Obbe Tuning modificatie....
Dieselpower France nog een echte 5 cilinder : XC70 D5 AWD MY 06.2012 Summum
Driving Volvo anno1995. Obbe Tuning modificatie....
-
- 4th Gear member
- Berichten: 515
- Lid geworden op: 24.05.2014 - 10:40
- Locatie: Amersfoort
Ik hoop voor Volvo dat de elektrificatie zal gaan doorzetten. Anders plannen wijzigen en na 2035 weer terug naar benzine en diesel. Anders failliet.
| Volvo S80 D5 | Volvo V70 2.5T | Volvo C30 1.6D | Volvo V70 2.4 | Volvo C30 D5 | Volvo S80 D5 | Volvo C30 2.0D | Volvo V40 D4 | Volvo V70 2.5 | Volvo S80 D5 | Volvo C30 D2 R-Design | Volvo S80 3.2 Kinetic | Volvo V70 D2 (VEA) Dynamic | Volvo V90 Inscription Metallic D4 Full Option | Volvo S90 D3 Momentum | Volvo S60 T6 (8) Summum Red | Volvo S90 T5 Inscription | Volvo XC40 Recharge ER Ultimate 2024 | Volvo EX30 Ultra ER | Volvo (wederom) EX40 Ultra...
-
- 7th Gear member
- Berichten: 6599
- Lid geworden op: 07.04.2021 - 12:53
Geloof dat maar niet...C30BlackStone schreef: ↑24.10.2023 - 14:28 Ik hoop voor Volvo dat de elektrificatie zal gaan doorzetten. Anders plannen wijzigen en na 2035 weer terug naar benzine en diesel. Anders failliet.
Member Overland Bound
https://www.overlandbound.com/
XC70 D5 AWD 2003 - Restauratie + motorrevisie
Subaru Outback Touring 2023 X-fuel E85
Ford Ranger - lifted 4x4 with front diff lock, Black Bear Gaunt Mud Terrain
Can-Am Outlander MAX XU T 700 4X4 + diff lock
https://www.overlandbound.com/
XC70 D5 AWD 2003 - Restauratie + motorrevisie
Subaru Outback Touring 2023 X-fuel E85
Ford Ranger - lifted 4x4 with front diff lock, Black Bear Gaunt Mud Terrain
Can-Am Outlander MAX XU T 700 4X4 + diff lock
- teebee
- 7th Gear member
- Berichten: 7180
- Lid geworden op: 16.06.2016 - 22:02
Ben benieuwd welke rol waterstof nog gaat spelen….
“de voorruit is groter dan de achteruitkijkspiegel”
Hij: V60 T5 Momentum MY19 / Birch Light Metallic, Maroon Brown Moritz leder + heel veel lekkers !
Zij: XC40 T2 MY23, Silver Dawn, Momentum Core Aut. + veel lekkers
Volvo V60, VOR, D3 163pk, Ocean Blue & Beige leder, bodykit, MY12
Vroeger (hij&zij) oa Mini, VW, Honda, Alfa Romeo (10x) oa Guilietta/33/33SW/155/156SW, Renault Scenic/Laguna Estate/Espace, Fiat Barchetta, Volvo V40 1.8 en V50 2.0D, V40CC, Peugeot 208
Hij: V60 T5 Momentum MY19 / Birch Light Metallic, Maroon Brown Moritz leder + heel veel lekkers !
Zij: XC40 T2 MY23, Silver Dawn, Momentum Core Aut. + veel lekkers
Volvo V60, VOR, D3 163pk, Ocean Blue & Beige leder, bodykit, MY12
Vroeger (hij&zij) oa Mini, VW, Honda, Alfa Romeo (10x) oa Guilietta/33/33SW/155/156SW, Renault Scenic/Laguna Estate/Espace, Fiat Barchetta, Volvo V40 1.8 en V50 2.0D, V40CC, Peugeot 208
-
- 4th Gear member
- Berichten: 515
- Lid geworden op: 24.05.2014 - 10:40
- Locatie: Amersfoort
https://www.nu.nl/economie/6286584/tege ... e-weg.html
https://www.nu.nl/economie/6286107/acht ... -trek.html
https://www.nu.nl/economie/6286107/acht ... -trek.html
| Volvo S80 D5 | Volvo V70 2.5T | Volvo C30 1.6D | Volvo V70 2.4 | Volvo C30 D5 | Volvo S80 D5 | Volvo C30 2.0D | Volvo V40 D4 | Volvo V70 2.5 | Volvo S80 D5 | Volvo C30 D2 R-Design | Volvo S80 3.2 Kinetic | Volvo V70 D2 (VEA) Dynamic | Volvo V90 Inscription Metallic D4 Full Option | Volvo S90 D3 Momentum | Volvo S60 T6 (8) Summum Red | Volvo S90 T5 Inscription | Volvo XC40 Recharge ER Ultimate 2024 | Volvo EX30 Ultra ER | Volvo (wederom) EX40 Ultra...
- teebee
- 7th Gear member
- Berichten: 7180
- Lid geworden op: 16.06.2016 - 22:02
Lekker vaag…. Koffiedik kijken dus.
“de voorruit is groter dan de achteruitkijkspiegel”
Hij: V60 T5 Momentum MY19 / Birch Light Metallic, Maroon Brown Moritz leder + heel veel lekkers !
Zij: XC40 T2 MY23, Silver Dawn, Momentum Core Aut. + veel lekkers
Volvo V60, VOR, D3 163pk, Ocean Blue & Beige leder, bodykit, MY12
Vroeger (hij&zij) oa Mini, VW, Honda, Alfa Romeo (10x) oa Guilietta/33/33SW/155/156SW, Renault Scenic/Laguna Estate/Espace, Fiat Barchetta, Volvo V40 1.8 en V50 2.0D, V40CC, Peugeot 208
Hij: V60 T5 Momentum MY19 / Birch Light Metallic, Maroon Brown Moritz leder + heel veel lekkers !
Zij: XC40 T2 MY23, Silver Dawn, Momentum Core Aut. + veel lekkers
Volvo V60, VOR, D3 163pk, Ocean Blue & Beige leder, bodykit, MY12
Vroeger (hij&zij) oa Mini, VW, Honda, Alfa Romeo (10x) oa Guilietta/33/33SW/155/156SW, Renault Scenic/Laguna Estate/Espace, Fiat Barchetta, Volvo V40 1.8 en V50 2.0D, V40CC, Peugeot 208
- V480-S60
- 8th Gear member
- Berichten: 19992
- Lid geworden op: 18.07.2005 - 12:25
- Locatie: La Grande Verriere
In de PKW? Geen.
In de industrie en het internationale vervoer? Zeer zeker een toekomst. Echter dat zal met vallen en opstaan gebeuren.
VOLVO FOR LIFE
440 1.7 Base, 1990 (12-93 tm 11-97)
440 TD, Wit, 1994 (11-97 tm 5-00)
480 Turbo, Rood, 1990 (5-00 tm 6-01)
440 1.8i, Flame Red, 1995 (3-03 tm 12-03)
V40 1.9D, 115 PK, Desert Wind, 2000 (12-03 tm 1-07)
S60 D5 Edition II, Black Stone, 2002 (2-07 tm 6-09)
480 GT, 2.0, Flame red, 1995 (6-01 tm 9-13)
S60 D5 Momentum, Magic Blue, 2005 (6-09 tm 9-13)
V70 2.5T AWD Kinetic, Black Sapphire, 2005 (9-13 tm 6-18)
XC60 3.0 T6 Summum, Terra Bronze, 2009, 236.000 kms (6-18 tm ..)
440 1.7 Base, 1990 (12-93 tm 11-97)
440 TD, Wit, 1994 (11-97 tm 5-00)
480 Turbo, Rood, 1990 (5-00 tm 6-01)
440 1.8i, Flame Red, 1995 (3-03 tm 12-03)
V40 1.9D, 115 PK, Desert Wind, 2000 (12-03 tm 1-07)
S60 D5 Edition II, Black Stone, 2002 (2-07 tm 6-09)
480 GT, 2.0, Flame red, 1995 (6-01 tm 9-13)
S60 D5 Momentum, Magic Blue, 2005 (6-09 tm 9-13)
V70 2.5T AWD Kinetic, Black Sapphire, 2005 (9-13 tm 6-18)
XC60 3.0 T6 Summum, Terra Bronze, 2009, 236.000 kms (6-18 tm ..)
- Bover
- 8th Gear member
- Berichten: 13964
- Lid geworden op: 11.01.2005 - 19:43
- Locatie: Auvergne France
Het grappige is wel dat heel veel wat in de de trucks of LKW wordt ontwikkeld tot nu toe vaak ook wel "doorgezet wordt naar de auto s of PKW... Zal mogelijk 2050 worden voor auto s maar ik zou waterstof zoals V480 schrijft niet zo stellig durven uitsluiten....
Citaat:
Waterstof is alleen duurzaam als het gemaakt wordt uit water en duurzaam opgewekte elektriciteit, en daar hebben we NOG lang niet genoeg van. We moeten dus zorgen dat we voldoende duurzame energie kunnen opwekken om zelf te gebruiken en om ook waterstof te maken"
einde citaat
Bovenstaand heb ik "NOG" in hoofdletters gezet, immers de tekst laat ruimte voor ontwikkeling in de waterstof...
BLOG: [viewtopic.php?t=83680&start=5860]]. Leven in France (auto) verhalen van de Franse campagne.
Dieselpower France nog een echte 5 cilinder : XC70 D5 AWD MY 06.2012 Summum
Driving Volvo anno1995. Obbe Tuning modificatie....
Dieselpower France nog een echte 5 cilinder : XC70 D5 AWD MY 06.2012 Summum
Driving Volvo anno1995. Obbe Tuning modificatie....
- JeroenSpock
- 7th Gear member
- Berichten: 8787
- Lid geworden op: 20.11.2009 - 13:22
- Locatie: Veendam
- Contacteer:
Qbuzz is wel even klaar met waterstof. Het is dat ze een contract hebben voor zo veel kg per jaar, maar het spul is zo reteduur momenteel dat de diesels goedkoper rijden.
Je hebt pas een Mercedes als er 40 mensen in kunnen
Volvo S60 D5 2003 - 019 Zwart - 502.000km - Volvotune 212pk - Nebula/Ursa - VCE - bixenon - verstralers - HU803/Premium sound - MII
Volvo S60 2.5t 2008 - 467 Magic Blue - 360.000 km - Vialle LPi
Volvo S60 D5 2003 - 019 Zwart - 502.000km - Volvotune 212pk - Nebula/Ursa - VCE - bixenon - verstralers - HU803/Premium sound - MII
Volvo S60 2.5t 2008 - 467 Magic Blue - 360.000 km - Vialle LPi
-
- 7th Gear member
- Berichten: 6599
- Lid geworden op: 07.04.2021 - 12:53
Zal ongetwijfeld ook wel komen door de trage doorontwikkeling van dat goedje.
Member Overland Bound
https://www.overlandbound.com/
XC70 D5 AWD 2003 - Restauratie + motorrevisie
Subaru Outback Touring 2023 X-fuel E85
Ford Ranger - lifted 4x4 with front diff lock, Black Bear Gaunt Mud Terrain
Can-Am Outlander MAX XU T 700 4X4 + diff lock
https://www.overlandbound.com/
XC70 D5 AWD 2003 - Restauratie + motorrevisie
Subaru Outback Touring 2023 X-fuel E85
Ford Ranger - lifted 4x4 with front diff lock, Black Bear Gaunt Mud Terrain
Can-Am Outlander MAX XU T 700 4X4 + diff lock
- Edgecrusher
- 4th Gear member
- Berichten: 648
- Lid geworden op: 14.07.2016 - 21:24
Waterstof is alleen duurzaam als het gemaakt wordt uit water en duurzaam opgewekte elektriciteit, en daar hebben we NOG lang niet genoeg van.
Nee, het is niet alleen duurzaam als het duurzaam wordt opgewekt, maar het moet ook nog duurzaam en efficient omgezet kunnen worden.
Als het maken van waterstof en dan weer van waterstof naar elektriciteit tot 4x zoveel energie kost dan via een accu is het nog steeds niet echt duurzaam.
Daar verspillen we dan alleen maar duurzame energie mee.
Nee, het is niet alleen duurzaam als het duurzaam wordt opgewekt, maar het moet ook nog duurzaam en efficient omgezet kunnen worden.
Als het maken van waterstof en dan weer van waterstof naar elektriciteit tot 4x zoveel energie kost dan via een accu is het nog steeds niet echt duurzaam.
Daar verspillen we dan alleen maar duurzame energie mee.
2018 V40 D3 GT Business Sport + luxury + scandinavian line [SOLD] & 2018 V40 T4 GT Business Sport + luxury + scandinavian line + styling kit [SOLD]
Nu 2019 Audi A3 Cabriolet & 2023 Ford Puma ST-line X.
Nu 2019 Audi A3 Cabriolet & 2023 Ford Puma ST-line X.