Vragen nieuwe V90 rijder

De nieuwe generatie S en V90
Plaats reactie
Gebruikersavatar
luukb
Starter
Berichten: 4
Lid geworden op: 11.05.2024 - 20:40

Hi allemaal,

Ik ben sinds deze week trotse eigenaar van een mooie V90 Inscription (2019). Eerste kilometers zitten erop, en al een uurtje met het boekje op schoot alle functies zitten ontdekken. Ik heb echter een paar vraagjes waar ik het antwoord niet op kan vinden, en ik hoop dat er hier een kenner zit die me kan helpen.
  • Ik heb zo'n knopje voor "drive modus" in het midden. Ik wil die standaard het liefst op Eco hebben staan, maar het lijkt erop dat ik dat elke rit opnieuw zelf moet instellen. Kan dat niet in mijn profiel worden opgeslagen?
  • In "Lampen en verlichting / Interieurverlichting" kan ik verschillende zaken instellen, maar ik snap eigenlijk niet wat het allemaal zou moeten doen. Wat betekenen deze functies:
    • Intensiteit omgevingslicht (uit/laag/hoog)
    • Niveau omgevingslicht (verm./vol)
    • Intensiteit sfeerverlichting (uit/laag/hoog)
  • Tenslotte staat er nog "Kies sfeer" (op temperatuur / op kleur). Als ik "op kleur" kies dan kan ik een kleurtje kiezen, maar er verandert nergens iets. Kan het zijn dat ik die optie niet heb? En waarom staat het dan wel in het menuutje?
Alvast super bedankt voor de hulp!
Volvo V90 T4 Inscription (2019)
Gebruikersavatar
Almerev70
3rd Gear member
Berichten: 411
Lid geworden op: 26.07.2017 - 13:02
Locatie: Almere

Hej,
Pff wat laat, was met dochterlief op noorderlicht-jacht maar helaas niks te zien. Dus dan maar ff antwoorden.

Drive modus is zover ik weet altijd op standaard hybrid bij een hybride, bij benzine.... Als je eco wilt zal je dat elke keer moeten instellen.

Intensiteit van sfeerlicht is alle verlichting in de auto, bij je voeten en in de deuren.

Omgevingslicht, zo ff geen idee.

Sfeer licht is gelukkig minimaal, het is geen kerstboom ala mercedes ofzo. Bij je binnenverlichting in de hemel zit een klein ledje welke straalt op je versnellingshendel. Die kan je in kleuren kiezen of automatisch op temperatuur.

Verder kan je nog een hoop ontdekken.
Veel plezier met je V90!
Volvo V60 T8 Twin Engine AWD Inscription 12-2019, Ice White.
Motortype B4204T34 - Bak TG-81SD. 8-2023 --> 77000km

Volvo V70 III D3/D4 2012 Limited Edition, Twilight Bronze Metallic
motortype D5204T3, --> 07/2017 127.000km
05/2018 146.000km --> 07/2023 248.000km
Gebruikersavatar
mees
6th Gear member
Berichten: 3054
Lid geworden op: 29.10.2013 - 13:04
Locatie: Zuid-Holland
Contacteer:

Drivemodus:
Nee, je kan dat niet in je profiel opslaan.
Bij starten gebeurt dat altijd in de Comfort mode. Dus zelf in Eco zetten.

Maar wat wel ook nog kan:
In de mode Individual (eerst ergens eenmalig in een menu activeren, per sleutel / berijder) kan je diverse zaken instellen.
Zo ook de Eco en nog veel meer.
Maar het blijft: je start in Comfort en kiest dan voor Individual.

Die (binnen)verlichting:
probeer maar in het donker.
Hele kleine verschillen. Gelukkig geen felle kleurrijke discotheek / songfestivalshow zoals bij andere merken
maar veilig en goed zicht naar buiten bij aardedonkere onverlichte wegen.

Veel plezier met een heuse Volvo V90, die nog Sensus heeft.
Gebruikersavatar
luukb
Starter
Berichten: 4
Lid geworden op: 11.05.2024 - 20:40

Hallo, hartelijk dank voor de snelle en uitgebreide reacties! Het is een T4, vergeten te vermelden. :)

Sfeerverlichting zal ik eens in het donker proberen, want overdag zag ik geen verschillen tussen de kleurtjes...

Ik zal ook nog even uitzoeken wat dat "omgevingslicht" precies is. Bijgevoegd nog twee fotootjes van de instellingen, mocht dat iemand helpen. Wel beetje verwarrende namen. :)

Maar verder: wat een auto man. Ik kom uit een Hyundai i40, wat trouwens ook een fijne en vooral heel ruime auto was. Maar ergens altijd wel een beetje een jongensdroom om een keer een mooie Volvo station te rijden. Nog geen spijt van. :)
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Volvo V90 T4 Inscription (2019)
slagschip-s60
4th Gear member
Berichten: 618
Lid geworden op: 27.07.2009 - 22:04
Locatie: Noord-Brabant.

Thema kleuren zijn die op je versnellingspook schijnen , ledje zit bij de knopjes voor de binnen verlichting te bedienen .
Wil je dit verschil beter overdag zien hou dan je vinger er onder .
Wil je dit veranderen moet je wel op kleur aanvinken.
Gebruikersavatar
luukb
Starter
Berichten: 4
Lid geworden op: 11.05.2024 - 20:40

Ik ben er inmiddels uit wat de instellingen doen. Ik heb uiteindelijk de interface naar Engels gezet en ben met de Engelse menu-termen gaan Googlen, en toen vond ik hoe het zit.
  • Sfeerverlichting ("Interior Mood Light"): Zoals anderen ook al zeiden hiervoor, dit is inderdaad het minuscule lampje dat op de pook schijnt. Er zitten er ook nog twee bij de achterbank links en rechts. Die kun je inderdaad van kleur veranderen.
  • Intensiteit omgevingslicht ("Ambient Light"): Dit gaat over de lichtjes die bijvoorbeeld in de opbergvakken van de deuren zitten, en bij de armsteunen van de deuren, en bij de voeten voorin. De drie instellingen uit/laag/hoog gaan over de intensiteit van het licht.
  • Niveau omgevingslicht ("Ambient Light"): Dit gaat over het aantal "omgevingslichtjes" dat actief is. Bij "verm." (verminderd) zijn bijvoorbeeld die bij de voeten voorin wel aan, maar in de deuren niet.
Bijgevoegd nog de foto's van de settings in Engels.

Wellicht helpt het later nog iemand!
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Volvo V90 T4 Inscription (2019)
Gebruikersavatar
raspaardje
6th Gear member
Berichten: 2844
Lid geworden op: 30.05.2012 - 10:07
Locatie: Regio Utrecht

Dat helpt zeker, dank je!
2019 Volvo V60 T5 R-Design Polestar - Osmium Grey
2017 Fiat 124 Spider Lusso - Bianco Ghiaccio Perla
Gebruikersavatar
PGV90
6th Gear member
Berichten: 3096
Lid geworden op: 18.03.2012 - 12:29
Locatie: Zuid Holland - groene hart

Ja, dank. Ga ik ook nog eens opnieuw naar kijken.
Van XC70 naar V90 CC
V90 Cross Country AWD T5 Pro Polestar 2018 - Crystal White Pearl + zwart Nappa leer en een hele lijst extra's
XC70 T5 GT8 Polar+ my 2016 - Inscription Electric Silver + Chesnut leer
V70 T4 Limited Edition Saville Grey - 2012
Gebruikersavatar
raspaardje
6th Gear member
Berichten: 2844
Lid geworden op: 30.05.2012 - 10:07
Locatie: Regio Utrecht

Hier stond alles goed...:-)
En is de vertaling naar het Nederlands echt heel verwarrend idd; "Intensiteit omgevingslicht, Intensiteit sfeerverlichting afstellen" vs "Intensiteit sfeerverlichting, Intensiteit stemmingsverlichting afstellen".
2019 Volvo V60 T5 R-Design Polestar - Osmium Grey
2017 Fiat 124 Spider Lusso - Bianco Ghiaccio Perla
Gebruikersavatar
luukb
Starter
Berichten: 4
Lid geworden op: 11.05.2024 - 20:40

Nog een ander vraagje. Twijfelde even of ik een nieuw topic zou starten, maar ik doe het maar gewoon hier.

Ik wilde vandaag even de Volvo Cars app uitproberen. Ik heb de procedure hier gevolgd:

https://www.volvocars.com/nl/support/to ... 5150732a6a#

Dus:
  • Volvo ID aangemaakt
  • Volvo Cars app op mijn iPhone geinstalleerd
  • Volvo Cars app op mijn V90 geinstalleerd
  • Ingelogd op de Volvo Cars app op mijn iPhone met mijn Volvo ID
  • V90 toegevoegd op de iPhone o.b.v. de VIN
And now what? De procedure beschrijft nog een stap waarin in het koppelen moet bevestigen met de Volvo-On-Call knop in de V90, maar die stap verschijnt bij mij niet. De V90 staat in de iPhone app wel in "Connected Cars" maar dat lijkt me ergens een beetje gek, want dan kan ik dus ook zomaar iemand anders zijn auto op straat toevoegen (want de VIN staat gewoon achter je raam).

En how about die app op de V90? Die doet eigenlijk helemaal niet (zie foto). Snap het niet helemaal. :-)
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Volvo V90 T4 Inscription (2019)
Gebruikersavatar
vvmark
2nd Gear member
Berichten: 59
Lid geworden op: 29.05.2014 - 11:37

Denk dat je nog even voor de activatie langs de dealer moet.
Daar zou de volvo on call app het moeten doen
Huidig: Volvo v60 momentum pro 2020 denim blue
Hiervoor: Volvo v50 edition 2 my2009 barents blue
vw polo 6n milestone my1997
Plaats reactie

Terug naar “S90 / V90 vanaf MY 2016”