benzine of diesel op korte trajecten?

De plaats om te praten over de voor- en nadelen van benzine, diesel en gas als brandstof.
"Gas is om op te koken" en "Diesel is voor tractoren"
Maar ook over alle andere noodzakelijke olieën voor de auto. Voor bi-fuelrijders is er een aparte rubriek.
Gebruikersavatar
menjo
7th Gear member
Berichten: 6186
Lid geworden op: 18.02.2005 - 17:55
Locatie: Los Angeles

Is het niet zo dat een benzine veel meer verbruikt bij koude motor tov warme motor, terwijl dat bij een diesel eigenlijk niets uitmaakt voor het verbruik?
Gebruikersavatar
NOS
7th Gear member
Berichten: 6567
Lid geworden op: 12.02.2006 - 21:52
Locatie: Pijnacker

Bij een diesel maakt dat wel uit!

op een 80KM weg verbruikt een koude D5 zo'n 300% meer dan een warme D5 motor. (BC)
Gebruikersavatar
edraket
7th Gear member
Berichten: 8632
Lid geworden op: 17.03.2006 - 15:26
Locatie: Haarlemmermeer

NOS schreef:Bij een diesel maakt dat wel uit!

op een 80KM weg verbruikt een koude D5 zo'n 300% meer dan een warme D5 motor. (BC)
En dat geloof je zelf? Dus 1:4 ipv 1:16?
V60 D5 geartronic R-design '13
855 2.5 20V '96
Jaguar XJ-S V12 '85

V70 2.0D VEA 181 Nordic+ Dynamic line '15
V70 2.4D summum '08
V70D5 '06
S60 D5 '02
V70R '97
855 2.5 10V '95
Gebruikersavatar
IkeV70
5th Gear member
Berichten: 2136
Lid geworden op: 27.01.2006 - 22:18
Locatie: Heerhugowaard

Ik denk dat hij eerder bedoelt 12 l/100km ipv 4 l/100km.
V70 - 2.5D
V60 PIH
V60 T5
Gebruikersavatar
NOS
7th Gear member
Berichten: 6567
Lid geworden op: 12.02.2006 - 21:52
Locatie: Pijnacker

koud=10l/100km
warm=3l/100km
Ludo
6th Gear member
Berichten: 3026
Lid geworden op: 11.11.2004 - 22:45

NOS schreef:koud=10l/100km
warm=3l/100km
3 liter op 100km?.
hoeveel kilometer hiervan moet je zelf duwen?. :lol:
Gebruikersavatar
Oceanracer
Geartronic member
Berichten: 22959
Lid geworden op: 06.07.2006 - 12:26
Locatie: Groningen

VW's Lupo 3L TDI haalt dat wel, maar een D5? Dat is dan wel een hele speciale...
Volvo V70 1999 TDI Nautic Blue
Volvo V70 2002 2.4 Ocean Race
Gebruikersavatar
menjo
7th Gear member
Berichten: 6186
Lid geworden op: 18.02.2005 - 17:55
Locatie: Los Angeles

Volgens mij hebben we het hier over het verbruik bij 80km/u, niet over het gemiddelde.
Gebruikersavatar
Oceanracer
Geartronic member
Berichten: 22959
Lid geworden op: 06.07.2006 - 12:26
Locatie: Groningen

1 op 33 bij 80 km/u? Ondenkbaar!
Volvo V70 1999 TDI Nautic Blue
Volvo V70 2002 2.4 Ocean Race
Gebruikersavatar
trompetje
5th Gear member
Berichten: 1023
Lid geworden op: 07.07.2006 - 09:40
Locatie: Oostelijk Westfriesland
Contacteer:

Als ik de CC op 80 ( :roll: ) zet (~73 echte kms) dan gaat de BC 2.4-2.6 l/100 km aangeven. Bij 87km (~ 80 echte) dan geeft ie nog altijd 2.8-3.0 l/100 km. 8)
Je moet wel constante snelheid blijven rijden, en de airco zie je schakelen: ~0.5 l/100 km.....

Misschien overdrijft de BC iets, maar hij is wel extreem zuinig bij constante snelheid, en ~1400 - 1600 rpm.
Groet, Rik.

Volvo V40 2.0 LPi ---> Volvo V70 D5 (120 kW) ----> Volvo V50 2.0D Momentum!
Renault Grand Espace ";Initiale";........

mijn andere hobby: Trompetjes!
Gebruikersavatar
V480-S60
Geartronic member
Berichten: 20547
Lid geworden op: 18.07.2005 - 12:25
Locatie: La Grande Verriere

Oceanracer,
En toch heeft NOS gelijk. Raar maar waar!
Alleen vergeet ie er bij te vertellen dat het op de BC is afgelezen.

Ook mijn BC geeft met warme motor (ik heb er dan al meer dan 100 km snelwegwerk opzitten) bij constant 80 km/h op de CC een verbruik tussen de 2.8 tot 3.3 l/100km aan.

Afgelopen vrijdag ben ik "rustig" cruisend op de snelweg en een 100 km weg heen en weer naar Zeeland geweest (voor mij 2 x 170 km = 340 km) Ik had regelmatig een verbruik volgens de BC van 3,8 l/100km. Op een gegeven moment was (met 200 km gereden) de nog te rijden afstand op de tank zelfs 1810 km. Dus totaal 2010 km op één tank. (volledig vol circa 70 liter)
VOLVO FOR LIFE
440 1.7 Base, 1990 (12-93 tm 11-97)
440 TD, Wit, 1994 (11-97 tm 5-00)
480 Turbo, Rood, 1990 (5-00 tm 6-01)
440 1.8i, Flame Red, 1995 (3-03 tm 12-03)
V40 1.9D, 115 PK, Desert Wind, 2000 (12-03 tm 1-07)
S60 D5 Edition II, Black Stone, 2002 (2-07 tm 6-09)
480 GT, 2.0, Flame red, 1995 (6-01 tm 9-13)
S60 D5 Momentum, Magic Blue, 2005 (6-09 tm 9-13)
V70 2.5T AWD Kinetic, Black Sapphire, 2005 (9-13 tm 6-18)

XC60 3.0 T6 Summum, Terra Bronze, 2009, 260.000 kms (6-18 tm ..)
Gebruikersavatar
Oceanracer
Geartronic member
Berichten: 22959
Lid geworden op: 06.07.2006 - 12:26
Locatie: Groningen

2000 Kilometer op een tank, wie wil dat nou niet? ;)

Zelf gebruik ik de BC nagenoeg nooit. Het huidige verbruik springt steeds op het neer. Je durft ook bijna niet meer te stoppen, omdat je auto in ene 1 op 3 rijdt (33 L of meer / 100 km) als je weer moet optrekken. Kijk ook maar eens hoeveel brandstof je verbuikt voor je op de 80 zit. Dan moet je wel een hele tijd 80 kunnen rijden , eer dat je dat meerverbruik er uit hebt. Ik rijd hier dagelijks zo'n 15 km op een provinciale weg in Groningen, die door velen uit het land ongetwijfeld als "rustig" zal worden bestempeld. Maar het komt bijzonder weinig voor dat ik de CC op 80 kan instellen, omdat er altijd wel weer iemand voorlangs gaat, iemand voor je afslaat, of net onder de 80 blijft hangen.

Al met al wel leuk dat een BC zo een lage waarde aangeeft, maar alles behalve realistisch.

Om nog weer even terug te komen op het meerverbruik van een koude diesel: Als ik het begrepen heb, zou ik het dorp uit rijdend (met een koude motor) bij 80 km/u bij een D5 eerst een waarde aflezen van 10 L / 100 km welke dan na het opwarmen van de motor en gelijkblijvende snelheid en weerstand moeten verlagen naar 3 L / 100 km? Ik vind het nog steeds niet erg geloofwaardig. Ik neem echt wel aan dat de BC die lage waarde aan kan geven bij een vaste snelheid, maar ik vind nogsteeds het verschil veels te groot.
Volvo V70 1999 TDI Nautic Blue
Volvo V70 2002 2.4 Ocean Race
Gebruikersavatar
V70R-obert
3rd Gear member
Berichten: 413
Lid geworden op: 10.10.2006 - 14:14
Locatie: Groningen

Met mijn V70tdi reed ik 120 km per dag. Dit heb ik 3 jaar gedaan zonder een enkele storing. De auto reed perfect en als nieuw. Toen ik ander werk kreeg was mijn reisafstand nog 15 km. Na een tijdje begon de auto onregelmatig te lopen, meer roken en wilde de auto in de winter moeilijk starten. Daarbij moest de climate uit omdat deze de accu* leegtrok. Voor de APK keuring moest je een lange afstand maken en flink doortrekken om de auto door de dieseltest te krijgen. Al met al reed de auto gewoon niet meer goed. Toen we op het punt stonden om de auto wellicht weg te doen of te bewaren werd deze total-los gereden.

Op deze korte stukjes zou ik zeker een benzine auto aanraden.

* De accu was in goede staat. Er werd op deze stukjes meer van de accu gevraagd dan dat hij kon bijladen.
Gebruikersavatar
V480-S60
Geartronic member
Berichten: 20547
Lid geworden op: 18.07.2005 - 12:25
Locatie: La Grande Verriere

Ik heb ook niet gezegd dat ik op de BC vertrouw. Dat doe ik dus ook niet.
Misschien kwam het sarcasme in de derde zin niet goed naar voren.

Ik zal na zaterdag, als ik weer op en neer geweest ben naar Groningen (stad en ommeland, totaal ook weer een dikke 350 km) wel eens berekenen hoeveel ik nu werkelijk verbruikt heb.
Ik weet nu al wel dat ik bijna achthonderd km gereden heb en de tank is nog half vol.
VOLVO FOR LIFE
440 1.7 Base, 1990 (12-93 tm 11-97)
440 TD, Wit, 1994 (11-97 tm 5-00)
480 Turbo, Rood, 1990 (5-00 tm 6-01)
440 1.8i, Flame Red, 1995 (3-03 tm 12-03)
V40 1.9D, 115 PK, Desert Wind, 2000 (12-03 tm 1-07)
S60 D5 Edition II, Black Stone, 2002 (2-07 tm 6-09)
480 GT, 2.0, Flame red, 1995 (6-01 tm 9-13)
S60 D5 Momentum, Magic Blue, 2005 (6-09 tm 9-13)
V70 2.5T AWD Kinetic, Black Sapphire, 2005 (9-13 tm 6-18)

XC60 3.0 T6 Summum, Terra Bronze, 2009, 260.000 kms (6-18 tm ..)
Jersen
1st Gear member
Berichten: 19
Lid geworden op: 09.01.2007 - 16:13

Als ik het goed heb berekend de BC (volgens onze manual tenminste) de 'nog te rijden afstand op de resterende brandstof' uit over het gemiddelde verbruik van de laatst 15 gereden kilometers. Bij korte rit dus een lage te verwachten actieradius en na 15 km contonstante snelheid kan de actieradius dan ook erg hoog uitkomen maar ik betwijfel of je deze (bv de genoemde 2000 km) ook echt zal gaan halen.

Er is overigens niet gezegd dat het verspringen van 10l/100km naar 3 l/100km het huidige verbruik of het gemiddelde is. Al lijkt me gemiddeld 10l/100km aan de hoge (BC net gereset voor uitrijden bebouwde kom?) en 3l/100km ook wel aan de lage kant.

Buiten dat is er niet gezegd hoe warm het buiten was en in de auto (climate of airco vol aan binnen beb.k. en buiten beb.k. auto op temperatuur?), lampen wel/niet aan en welke apparatuur er verder allemaal aan/uit staat/stond.
Dit heeft bij elkaar allemaal toch nog een redelijke impact op het gemiddelde verbruik.
V40 1.9D SPORTS EDITION 2003 virtual blue
Gebruikersavatar
V480-S60
Geartronic member
Berichten: 20547
Lid geworden op: 18.07.2005 - 12:25
Locatie: La Grande Verriere

Jersen schreef:maar ik betwijfel of je deze (bv de genoemde 2000 km) ook echt zal gaan halen.

Er is overigens niet gezegd dat het verspringen van 10l/100km naar 3 l/100km het huidige verbruik of het gemiddelde is. Al lijkt me gemiddeld 10l/100km aan de hoge (BC net gereset voor uitrijden bebouwde kom?) en 3l/100km ook wel aan de lage kant.

Buiten dat is er niet gezegd hoe warm het buiten was en in de auto (climate of airco vol aan binnen beb.k. en buiten beb.k. auto op temperatuur?), lampen wel/niet aan en welke apparatuur er verder allemaal aan/uit staat/stond.
Dit heeft bij elkaar allemaal toch nog een redelijke impact op het gemiddelde verbruik.
Ik zal je even uit de droom helpen.
1. Natuurlijk haal ik die 2000 km niet. Daarvoor rij ik de rest van de tijd te onregelmatig en een te korte afstand.
2. Dat is dus wel degelijk goed mogelijk. van 10l/100 km verspringen naar 3l/100 km. Kijk ook maar bij je V40 het gebeurt gewoon. En natuurlijk is dat het directe verbruik. (niet het gemiddelde)
3. Afgelopen vrijdag. Mooi weer met zon. Airco was aan maar op laagste stand. Lampen natuurlijk aan (VOLVO) en de wegomstandigheden zijn gezegd (100 km weg en Snelweg)

Maar nogmaals ik weet dat de BC overdrijft. Dat ding is een indicatie. Niet meer en niet minder. (en af en toe vind ik het een sport om met dat ding te spelen, wat gaat ie nu weer aangeven etc.)

Het enige (betrekkelijk) betrouwbare meetinstrument is de hoeveelheid getankte liters en de op de afstandsmeter gereden km's. Dan krijg je een gemiddelde waar je echt wat mee kan.
VOLVO FOR LIFE
440 1.7 Base, 1990 (12-93 tm 11-97)
440 TD, Wit, 1994 (11-97 tm 5-00)
480 Turbo, Rood, 1990 (5-00 tm 6-01)
440 1.8i, Flame Red, 1995 (3-03 tm 12-03)
V40 1.9D, 115 PK, Desert Wind, 2000 (12-03 tm 1-07)
S60 D5 Edition II, Black Stone, 2002 (2-07 tm 6-09)
480 GT, 2.0, Flame red, 1995 (6-01 tm 9-13)
S60 D5 Momentum, Magic Blue, 2005 (6-09 tm 9-13)
V70 2.5T AWD Kinetic, Black Sapphire, 2005 (9-13 tm 6-18)

XC60 3.0 T6 Summum, Terra Bronze, 2009, 260.000 kms (6-18 tm ..)
Gebruikersavatar
BeePke
3rd Gear member
Berichten: 336
Lid geworden op: 12.06.2007 - 13:12
Locatie: Volvo-land Belgïe

Even deze bedenkingen

Milieu
- benzine: meer CO2, geen roet
- diesel: minder CO2, meer roet

Meerprijs
Als je bv 2.0D vergelijkt met 2.0 benzine (groene appels met rode appels vergelijken!!!)
Meerprijs aankoop 2.0D = 850 euro in België
Meerprijs taks (België - 2007) voor 2.0D = nihil = 0 !
Meerprijs BIV (België) voor 2.0D = 0 !
Prijs brandstof: gemakkelijkheidshalve 1,4 euro voor liter benzine en 1,1 euro voor 1 liter diesel
Stel als verbruik de maximum-waarden opgegeven door Volvo zelf
om realistisch te blijven voor korte afstanden: 2.0D is goed voor 7,6l/100km en 2.0 goed voor 10,2.
Stel je rijdt 12.500 km/jaar:
2.0D: 12.500 * 7,6 l/100km * 1,1 eur/l = 1045 eur/jaar
2.0 : 12.500 * 10,2 l/100km * 1,4 eur/l = 1785 eur/jaar
Winst per jaar = 740 eur/jaar => op 1 jaar meerprijs bijna terugverdiend !!!
Stel dat er nu nog een extra CO2-taks komt of zo, dan zal het misschien nog groter worden want benzine heeft veel hogere CO2-waarden.

Nog maar te zwijgen over de herverkoopwaarde na bv 4 of 5 jaar, een benzine geraak je aan de straatstenen niet kwijt!

Wat is er dan voordeliger op lange termijn?

Dat korte afsta,nden niet goed zijn voor de motor tot daar aan toe, maar dat maakt echt weinig verschil tss diesel en benzinemotor. Ik rij elke dag 2 x 8 à 10 km en op 1/3 van de afstand is de watertemp al ok, o ja ik rij diesel en doe +/- 11.500km per jaar.
Gebruikersavatar
NOS
7th Gear member
Berichten: 6567
Lid geworden op: 12.02.2006 - 21:52
Locatie: Pijnacker

Een diesel met roetfilter stoot zo goed als geen roet uit.
Gebruikersavatar
BeePke
3rd Gear member
Berichten: 336
Lid geworden op: 12.06.2007 - 13:12
Locatie: Volvo-land Belgïe

Ook waar, en op mijn nieuwe zal er een roetfilter zitten!
2x Made in Belgium
Huidig 1: Golf V 1.9 TDI MY07 | Spring Edition | Graphietblauw
Huidig 2: V50 2.0D MY08 | Titanium Grey | Topline | R-Design Pack | Family Pack | Leder Offblack | 17"; Serapis | Bi-Xenon + foto's
Vorige: V50 2.0D MY06 | Electric Silver | Business Line (Leasing)
Gebruikersavatar
xc90t6
4th Gear member
Berichten: 685
Lid geworden op: 20.07.2007 - 13:40
Locatie: Onbekend
Contacteer:

ik heb het uitgerekend. Ik rijd een miezerige 6000 - 7000 km per jaar en ik mis geen nul. Ik zou het er al uit hebben met een diesel S40 en ook Audi A4 ook er uit hebben. Dus financieel is diesel slimmer
Volvo V60 PIH2
Mercedes E250 CDI
Volvo XC90 T6
Volvo V70 2.4T
Volvo V40 1.8T
Volvo S40 2.4i
Volkswagen Polo 1.4
Plaats reactie

Terug naar “Over alle vloeistoffen”