PLOF!!!!!!

De laatste serie achterwielaangedreven Volvo's
Plaats reactie
Gebruikersavatar
MaGNeT
3rd Gear member
Berichten: 303
Lid geworden op: 14.02.2007 - 21:23
Locatie: Friesland

Vorige week zijn we, zoals eerder te lezen was, bezig geweest met de uitlaat.
Omdat de eerdergenoemde problemen met de kilometerteller nog niet verholpen zijn én om alles uit te sluiten, hebben we de sensor achter op het differentieel losgehaald.

Deze sensor is vermoedelijk een "VR (Variable Reluctance) Speed Sensor".
Één of meerdere magneetje(s) op het ronddraaiende tandwiel veroorzaken een pulsje in het spoeltje in de sensor en dat pulsje wordt weer gebruikt door de electronica in de kilometerteller.

Analoog pulsje uit:
Afbeelding

Eventueel omgezet naar digitaal of blokgolf:
Afbeelding

De auto hebben we eerst veilig opgekrikt en om sleutelruimte te krijgen de "panhardstang" losgehaald (zie foto). Dit is snel en eenvoudig te doen.

In de Haynes staat (pagina 294) een beknopte "removal and refitting" met als commentaar:
"This nut may be very tight: be careful not to crush it or it will be impossible to remove".
Dit advies was niet voor niets; het zat erg vast.

Met een maxi-formaat waterpomptang en op de handvatten een klemtang om extra kracht er op te zetten wisten we het uiteindelijk los te draaien.

Inspuiten met WD40 of een variant daarop en eventueel met hamer en beitel alvast wat in de juiste draairichting losslaan kan meegeholpen hebben.
Wederom was roest de oorzaak dat het moeilijk los kwam...

Afbeelding

Uitvergroot:
Afbeelding

De afstandsring die volgens het Haynes boek de afstand tussen de sensor en het vliegwiel regelt, was door roest iets uitgezet en deze hebben we met behulp van een slijpsteen weer tot normale dikte teruggebracht.
Dit met de logica "de gewenste afstand is slechts 0,85mm dus kan een klein beetje meer héél veel negatief effect hebben".

De kop van de sensor is magnetisch en pikt, zoals je op de foto ziet, gelijk slijpsel en ander grut op van de werkbank.
Voor het monteren dus goed hierop controleren en schoonmaken!

VDO speedometer sender:
Afbeelding

De montage-ring hebben we schoongemaakt en de schroefdraad ingesmeerd met kopervet in de hoop dat het in de toekomst eenvoudiger is los te halen, mocht dit ooit weer nodig zijn.

De bedrading vanaf de aansluitstekker hebben we enkele maanden eerder al aangepakt en deze is nieuw tot in de kofferbak.

Afbeelding

Helaas leidde deze schoonmaakactie er niet toe dat de teller het weer goed doet...
Binnenkort gaat dus de teller-unit zelf uitelkaar! Een hele uitdaging...
Gebruikersavatar
MaGNeT
3rd Gear member
Berichten: 303
Lid geworden op: 14.02.2007 - 21:23
Locatie: Friesland

Vandaag diverse klusjes.
1 vacuumslangetje van de carburateur vertoonde wat scheurtjes.
Deze binnen schoongemaakt, opgeschuurd, ontvet en het slangetje rondom dun ingesmeerd met de eerder gebruikte "Pattex Super-Mix 2 Componenten Epoxy".
Daarvoor had ik al een touwtje door het slangetje gehaald waar het, boven de kachel, een uurtje aan mocht drogen.
Het resultaat ziet er goed uit.
Of het bestand is tegen de temperaturen en smeermiddelen weet ik niet; mocht het niet blijven zitten dan haal ik alsnog zo'n slangetje ;)

Tevens de onderbak van de motor vervangen.
De oude zat niet goed vast meer omdat het kunststof op diverse plaatsen gescheurd en afgebroken is.

Ik wil niet het risico lopen dat het er een keer ondervandaan valt en het is belangrijk dat het goed afsluit vanwege opspattend water en modder in de motorruimte.

Deze nieuwe onderbak (38 euro) zou universeel moeten zijn voor de 700 en 900 serie maar op mijn Volvo 740 uit 1986 past het net niet helemaal lekker.

Ik moest een klein hoekje wegzagen en de bevestigingsgaten aan de zijkant iets uitvijlen omdat ze niet helemaal op de goede plek vielen.

Het zit er in iedergeval weer netjes onder!

De oude en de nieuwe bak:
Afbeelding
Gebruikersavatar
MaGNeT
3rd Gear member
Berichten: 303
Lid geworden op: 14.02.2007 - 21:23
Locatie: Friesland

Fat Rat schreef:Netjes!
Leuk verhaal zo. Mooie manier om aan je spulletjes te komen.

hmm 1" Maar eens kijken of ik aan een dergelijke dop kan komen...
Heb het nu met een 27MM dopsleutel gedaan. Zag toen ook al dat dat niet helemaal lekker paste.
Die 1" zal wel komen omdat ze vroeger alles op z'n Engels deden in Zweden, zoals het linksrijden :P
En omdat de carterplug van de 740 ook al op de Amazon gebruikt werd...
Gebruikersavatar
MaGNeT
3rd Gear member
Berichten: 303
Lid geworden op: 14.02.2007 - 21:23
Locatie: Friesland

Vandaag is het zover! De kilometerteller gaat uitelkaar!

Eerder is de sensor op het differentiëel losgeweest (scroll naar boven). Dit scheelde wel iets maar de teller bleef uitvallen. Inmiddels mis ik al zo'n 5000km op de teller.

Het klusje valt heel erg mee! Het enige lastige is het verwijderen van de kilometertellernaald.
Als je nooit (door)gesoldeerd hebt, kan je dat vantevoren oefenen op een oude radio-printplaat.

Benodigd gereedschap:
- normale kruiskopschroevendraaier
- normale platte schroevendraaier
- kleine platte schroevendraaier
- soldeerbout (±35 watt)
- harskern soldeertin
- kniptang
- breekmesje
- transparante lijm (ik gebruikte 2 componenten epoxy hars)

Hoe te werk:
- als eerste de 2 afdekplaatjes van de unit in het dashboard loshalen met een klein, plat schroevendraaiertje (dit zijn de afdekoplaatjes bij de dagteller-resetknop en de dashboardverlichtingsknop).
- daarna de 2 kruiskopschroeven losdraaien (richtingaanwijzer even naar boven zetten om er beter bij te kunnen)
- de teller-unit er voorzichtig uittrekken
- de tie-wrap (zit bij het schutbord) doorknippen waarmee de bundel kabels vast zit; je krijgt daardoor straks meer kabellengte bij het terugplaatsen van de teller-unit en dat maakt het een stuk gemakkelijker!
- de unit meenemen naar binnen :P In dit geval één van VDO.
Afbeelding

- je draait nu alle schroeven rondom los waarmee het witte kunststofdeel vastzit aan het zwarte (de schroeven in de printfolie laat je zitten!)
- onthoud uiteraard waar alle schroeven zaten (ik heb foto's gemaakt bij iedere stap zodat ik het gemakkelijk terug kon vinden)
- je draait vervolgens de 4 schroeven van het linker printplaatje los
- je kan nu het zwarte van het witte deel scheiden, zoniet dan zit er nog ergens een schroef
- verwijder het kleine rechthoekkige dopje dat iets links van het midden zit
- verwijder de metalen clip die de folie tegen het printje van de teller klemt (en onthoud hoe dit zit)
- draai nu de middelste 4 schroeven los die de teller aan het witte kunststof vastzetten
- de teller komt nu los:
Afbeelding

- het verwijderen van de kilometer-naald is erg tricky; met een platte schroevendraaier eerst het zwarte dopje losgebroken en vervolgens zo dicht mogelijk bij het asje (om-en-om) onder de naald gewrikt tot het losschoot. Bescherm daarbij de wijzerplaat tegen krassen (in mijn geval met een stukje schilderstape erover).
- er zit nu een scheurtje in de kilometer-naald maar dat lijmen we straks wel weer bij het vastzetten:
Afbeelding

- je kan nu de wijzerplaat verwijderen waaronder de schroefjes zitten; deze zit gelijmd en ging in mijn geval zonder problemen los, met wat geduld lostrekken:
Afbeelding

- draai nu de 3 platte schroefjes los waarmee het transparante kunststof omhulzel vastzit
- verwijder het omhulzel en schroef de 2 schroefjes los op het motortje; hier zit de printplaat mee vast op de teller
- het zwarte en blauwe draadje gaan naar de aandrijving van je teller-naald (lijkt op een VU meter van zo'n oude versterker); het stappen-motortje drijft je dag- en kilometerteller aan:
Afbeelding

bovenkant van print met componenten:
Afbeelding

- soldeer nu alle soldeerpunten op de printplaat door; maak de punt van de soldeerbout tussendoor schoon aan een nat doekje en gebruik harskern-soldeer bij het doorsolderen zodat het mooi uitvloeit en niet aan de bout blijft kleven
- na zo'n 15 soldeerpunten kwam ik bij een verdacht plekje aan; hier is door uitzetten-krimpen een soort "metaalmoeheid" opgetreden waardoor slecht contact is ontstaan
- dit verdient extra aandacht:
Afbeelding

- het gaat om de volgende 3 componenten, waarvan de diode en de weerstand erg warm kunnen worden:
Afbeelding

- na het door-solderen zit het weer muurvast:
Afbeelding

- als je alle soldeerpunten gehad hebt kan het weer inelkaar gezet worden
- in mijn geval heb ik m'n kilometerteller nog 5000km vooruitgedraaid omdat ik dat op de laatste 30.000km ben kwijtgeraakt door de slecht werkende teller; als trotse Volvo rijder wil je die weer terug :P
- (ik leg hier niet uit hoe je de tellerstand kan corrigeren, omdat het volgens mij tegen de forum-policy is; je vindt het zelf snel genoeg uit en het kan zonder het verder uitelkaar te halen ;))
Afbeelding

- schroef de print weer vast, schroef het omhulsel vast, monteer de teller-plaat weer en lijm nu de tellernaald weer vast aan het asje en lijm het dopje er op
- ik gebruikte hiervoor 2 componenten Epoxy Hars van Pattex omdat ik hier nog voldoende van had liggen:
Afbeelding
- de teller is nu weer compleet:
Afbeelding

- schroef nu de unit weer in omgekeerde volgorde inelkaar en monteer het clipje waarmee de folieprint tegen de 4 contacten van de teller-printplaat wordt aangedrukt wel goed; bij mij zat het verkeerd om en deed de teller bij de eerste proefrit niets

Dus niet zo:
Afbeelding
Maar zo:
Afbeelding

Resultaat:
- teller lijkt het weer 100% te doen
- teller geeft weer ongeveer de juiste kilometerstand aan

Afbeelding

Update: inmiddels staat de teller op 300.900km en géén problemen meer ondervonden. Dit was dus dé oplossing :D

Update: ook bij 308.000km nog géén problemen :)
Gebruikersavatar
Fat Rat
5th Gear member
Berichten: 1907
Lid geworden op: 18.05.2006 - 22:09
Locatie: Walcheren

dat is een mooi duidelijk verhaal, al heb ik het gelukkig niet nodig nu.

Ben zelf vandaag ook lekker bezig geweest, heb het door een aanrijdinkje beschadigde linker voor spartbord vervangen voor een redelijk van de sloop in dezelfde kleur. Nu gaat mijn prachtige Tank weer zonder lelijke deuk doort het leven.
Red Blocks Forever and a day

S80 D5 '02(MY03)
Dynamic line met extra's

Mazda 323F BJ DitD 2001 = Exit
Gebruikersavatar
MaGNeT
3rd Gear member
Berichten: 303
Lid geworden op: 14.02.2007 - 21:23
Locatie: Friesland

Fat Rat schreef:dat is een mooi duidelijk verhaal, al heb ik het gelukkig niet nodig nu.

Ben zelf vandaag ook lekker bezig geweest, heb het door een aanrijdinkje beschadigde linker voor spartbord vervangen voor een redelijk van de sloop in dezelfde kleur. Nu gaat mijn prachtige Tank weer zonder lelijke deuk doort het leven.
Ai, dat is zonde.
Wat heb je geraakt? Een Citroën total-loss gereden?
Gebruikersavatar
MaGNeT
3rd Gear member
Berichten: 303
Lid geworden op: 14.02.2007 - 21:23
Locatie: Friesland

Morgen een "spannende" dag!
De baksteen gaat voor de APK!

Vandaag nog als laatste detail de rubbers van het rem- en koppelingspedaal vervangen omdat je het metaal er doorheen kon zien.

Voor de rest overgeleverd aan de keurmeester ;)

In iedergeval gaan er morgen 2 verse voorbanden onder (Uniroyal) en wordt de brandstoftank leeggepompt (6,5 jaar oude brandstof) zodat er verse brandstof in kan voordat we de vlotternaald gaan schoonmaken.

Wordt vervolgd!!!
Gebruikersavatar
MaGNeT
3rd Gear member
Berichten: 303
Lid geworden op: 14.02.2007 - 21:23
Locatie: Friesland

Afgekeurd! Snif...

Handrem is te slap; dat is nog te stellen.

Verder de twee binnenste stuurkogels die teveel speling hebben.
Bestellen is lastig omdat er 3 verschillende modellen zijn.
De schroefdraad aan de buitenkant is 14mm en die onder de hoes heb ik nog niet gemeten.
Heb nu een stevige griep en dat lokt niet echt aan om er onder te kruipen.
Eerst maar uitzieken...
Repareer je kwakkelende km-teller zelf!

Volvo 740 GL - sedan - 1986 - >375.000km - B230K - LPG
Gebruikersavatar
dopdedouwer
3rd Gear member
Berichten: 328
Lid geworden op: 05.01.2005 - 16:58

Dat is gelukkig niet onoverkomelijk, veel succes en beterschap!
Gebruikersavatar
MaGNeT
3rd Gear member
Berichten: 303
Lid geworden op: 14.02.2007 - 21:23
Locatie: Friesland

dopdedouwer schreef:Dat is gelukkig niet onoverkomelijk, veel succes en beterschap!
Dankjewel! Vandaag alweer aan vast voedsel ;)
Positief is ook nog eens dat m'n kilometerteller sinds de reparatie alweer zo'n 1000km hoger staat en nog niet is weggevallen :)

De auto is inderdaad beter te herstellen dan die van Jan Duursma op de http://volvo700vereniging.nl :shock:

Echt verschrikkelijk wat er met z'n 760 Estate in VS uitvoering is gebeurd...
Bij laswerk vanwege de APK is zijn auto met brug en al naar beneden gestort in de garage... Gelukkig geen gewonden maar wel zonde...
http://www.volvo700vereniging.nl.http-l ... node/15811
Gebruikersavatar
biadman
4th Gear member
Berichten: 862
Lid geworden op: 30.09.2007 - 23:09
Locatie: hilversum

da's toevallig, heb die van ij ook net naar de apk gebracht terwijl ik nauwelijks op m'n benen kon staan van de griep...

veel beterschap en succes met de afkeurpunten!
Volvo 245 DL 1976
volvo v40 1998 1.8 g3
volvo 145 S 1974
volvo 144 1974
honda novio, pc50, ps50, c310

het forum voor honda 4 takt oldtimer brommers
Gebruikersavatar
MaGNeT
3rd Gear member
Berichten: 303
Lid geworden op: 14.02.2007 - 21:23
Locatie: Friesland

biadman schreef:da's toevallig, heb die van ij ook net naar de apk gebracht terwijl ik nauwelijks op m'n benen kon staan van de griep...

veel beterschap en succes met de afkeurpunten!
Bedankt! Het gaat al wat beter :)

Soms slaat de verveling toe... En dan:
Afbeelding
Jarl
3rd Gear member
Berichten: 451
Lid geworden op: 09.06.2006 - 23:12
Locatie: Rijswijk

Lijkt net of iemand er hard tegenaan is gereden :P

Jarl
Jarl - Volvo.....het is gewoon een TIC van me!!


Volkswagen Golf II 1.3 1991
Opel Combo 1.7D 1997
Toyota Corolla Station 1.6 16V 1995
Daihatsu Cuore 0.8 1992
Volvo 340 GL automaat 1987
Toyota Starlet P8 1.3 12V 1992
Volvo 940 GL 2.0 1992
Renault Clio 1.2 1999
Peugeot 205 1.9D 1991
Daihatsu Cuore 1.0 sti 2000
Volvo 740 TIC 1990
Daihatsu Cuore 1.0 xti 1999
Gebruikersavatar
edwin 740
2nd Gear member
Berichten: 74
Lid geworden op: 13.09.2006 - 21:43
Locatie: glanerbrug

veel meer op een pausmobiel? :D
gr.edwin
Gebruikersavatar
Exeres
6th Gear member
Berichten: 2762
Lid geworden op: 26.09.2007 - 15:09
Locatie: Het rustige Waasland

Als ik me verveel doe ik toch liever andere photoshops met mn auto :D Maarja..gelukkig zijn we niet allemaal gelijk hé ;-)
Maarten

Volvo V60

Volvo V50
Volvo 940
Jarl
3rd Gear member
Berichten: 451
Lid geworden op: 09.06.2006 - 23:12
Locatie: Rijswijk

[Ouwe zeurmodus] gelijk zijn we allemaal, maar we verschillen wel[ouwe zeurmodus] ;) :p

Jarl
Jarl - Volvo.....het is gewoon een TIC van me!!


Volkswagen Golf II 1.3 1991
Opel Combo 1.7D 1997
Toyota Corolla Station 1.6 16V 1995
Daihatsu Cuore 0.8 1992
Volvo 340 GL automaat 1987
Toyota Starlet P8 1.3 12V 1992
Volvo 940 GL 2.0 1992
Renault Clio 1.2 1999
Peugeot 205 1.9D 1991
Daihatsu Cuore 1.0 sti 2000
Volvo 740 TIC 1990
Daihatsu Cuore 1.0 xti 1999
Gebruikersavatar
MaGNeT
3rd Gear member
Berichten: 303
Lid geworden op: 14.02.2007 - 21:23
Locatie: Friesland

Gisteren zijn beide stuurstangen met binnenste stuurkogels vervangen.
Bij de APK vond de keurmeester een paar milimeter speling achter de hoezen en daarom hebben we enkele weken geleden de boel losgehad om te bepalen welke stuurstangen er nodig zijn.
Aan de buitenzijde (bij het wiel) is de schroefdraad 14mm, maar aan de binnenzijde kan dit verschillen (14, 16 of 18mm).
Met 2 flinke tangen hebben we het los kunnen krijgen en de schroefdraad gemeten; het bleek 18mm te zijn.

Onder de hoes van de stuurstang zit de binnenste stuurkogel:
Afbeelding

En die is verrot...
Afbeelding

Vervolgens de 2 nieuwe stangen besteld (±25 euro per stuk) en gewacht op redelijk sleutelweer...

Afbeelding

Gisteren was het zover!

Eerst de beschermkap van de motor los, zodat je meer ruimte krijgt.
De oude stang weer losgedraaid.
Om niet opnieuw te hoeven uitlijnen hebben we nauwkeurig opgemeten waar de borgmoer op de schroefdraad zit, zodat we straks kunnen uitrekenen hoever de nieuwe schroefdraad erin gedraaid moet worden ivm de uitlijning.

De nieuwe stuurstang is meestal al voorzien van een platte kant zodat het vastdraaien wat gemakkelijker gaat. Helaas hadden we 2 verschillende, van verschillende lengte en 1 mét en zonder platte kant. Daardoor moesten we extra goed opletten bij het meten.
Afbeelding

De nieuwe kogels gaan in het begin heel zwaar; dat kan lastig zijn bij het monteren, dus die hebben we eerst wat soepel gemaakt door de korte kant in de bankschroef te monteren en de lange schroefdraad wat rond te draaien tot het soepel is.

Op de nieuwe stuurstang hebben we vantevoren de plek afgemeten waar de borgmoer moet komen (vergelijken met de oude stuurstang), zodat we weten hoever we de schroefdraad moeten indraaien, waarna de borgmoer vastgezet kan worden.

Vervolgens de binnenkant weer vastdraaien (wat extra vet op de kogel kan geen kwaad):
Afbeelding

En dit proces herhalen aan de andere zijde van de auto.
Hier wordt de borgmoer nog extra aangedraaid:
Afbeelding

Hoes weer terugschuiven, tie-wraps erom en het kan weer 10 jaar mee:
Afbeelding

Eindresultaat:

De auto stuurt strakker, is niet meer zoekerig bij het remmen en is minder windgevoelig.

Uitlijnen lijkt niet nodig; de auto gaat netjes rechtuit en het stuur staat horizontaal als ik rechtuit rijd :)

Tevens de handrem afgesteld en morgen een afspraak maken voor de APK herkeuring!
Gebruikersavatar
Michel740Turbo
5th Gear member
Berichten: 1777
Lid geworden op: 23.06.2005 - 10:31
Locatie: Brecht
Contacteer:

Zo terug van weg geweest :oops:

Heel erg bedenk voor de uitleg omtrend de snelheids meter. ik hoop hier een heel stuk verder mee te komen.
- Volvo C30 D2 driv-e R-design 08-2011
- Ford Focus C-Max 1.6tDci 05-2004 For Sale
- Volvo 740 2.0i TIC (B200ET) 1986 RIP'10
- Volvo 440 1.8i NordicSportline 1994 RIP'07
Gebruikersavatar
MaGNeT
3rd Gear member
Berichten: 303
Lid geworden op: 14.02.2007 - 21:23
Locatie: Friesland

Michel740Turbo schreef:Zo terug van weg geweest :oops:

Heel erg bedenk voor de uitleg omtrend de snelheids meter. ik hoop hier een heel stuk verder mee te komen.
Snelheidsmeters zijn niet direct het sterkste punt van onze bakstenen.
Eigenlijk nog een wonder dat er zulke hoge kilometerstanden te vinden zijn :P

Graag gedaan natuurlijk! Daar is een forum voor ;)
Gebruikersavatar
Michel740Turbo
5th Gear member
Berichten: 1777
Lid geworden op: 23.06.2005 - 10:31
Locatie: Brecht
Contacteer:

Nee dat blijkt, er duiken steeds meer vragen er over op op het forum.

Net nog even gekeken naar de sensor. Natuurlijk met geen mogelijkheid los te krijgen. Van de week eens als hij op de brug en het nog niet doet + na gemeten is eens de boel met een griptang lost te krijgen.

Ne eerst eens die teller eens na meten :)
- Volvo C30 D2 driv-e R-design 08-2011
- Ford Focus C-Max 1.6tDci 05-2004 For Sale
- Volvo 740 2.0i TIC (B200ET) 1986 RIP'10
- Volvo 440 1.8i NordicSportline 1994 RIP'07
Plaats reactie

Terug naar “De 740 - 760 - 780 / 940-960 en S/V90”