Vaste montage TomTom GO 710

In deze rubriek alle vragen en opmerkingen die met beeld en geluid te maken hebben voor alle modellen.
Jan W
2nd Gear member

Goedendag forum,

Wie weet een fraaie, stevige èn duurzame oplossing om een portable navi TomTom Go 710 zonder gebruikmaking van de zuignap op of aan het dashboard van een V70 Series II (2001) te monteren?

En dan wel zonder allerlei gaten te hoeven boren in het dashboard en/of bij de voorzijde van de ventilatieroosters (het is de bedoeling dat alleen de voedingskabel ergens uit het dashboard zal komen).

In dit kader zit ik met 2 vragen:

-hebben fabrikanten als Brodit en/of Kunda iets in het programma daarvoor? Ik kan zo 1-2-3 niets vinden dat zo op 't oog bruikbaar lijkt;

-het schijnt ('heb horen zeggen') dat er voor de Go 710 (zelfde serie als 310, 510 en 910 -de 'nieuwe' modellen dus) onlangs een adaptersysteem met een zogeheten 'vaste voet' is verschenen waar het apparaat opgeklikt kan worden (voor voeding et cetera).
Bij TomTom op de site kan ik echter niets vinden..... Zou het imitatiespul zijn? Zo ja: waar is dat dan op het wereldwijde web te vinden?

Alvast dank voor de reactie(s)!

Greetz,
Jan W
V 70 T5 in Silver met Offblack Select.
Voorzien van Estate-, Comfort- en Elegance-line.
Verder 's zomers op 17' Almathea, maar 's winters op 16' staal...
V70D52002
1st Gear member

Kijk eens op de site van Nordic in son en breugel. Daar heb ik mijn v70 vandaan. Zij monteren bij aflevering een becker navigatiesysteem, dat normaal ook met een zuignap-houder werkt op de plek van het rti scherm.
Ze plakken een magneetje ( als in een kastdeurtje van een keukenkastje) onderop de becker en verzonken in het rooster van de subwoofer ook een magneetje, mooi randje eromheen, en 1 gaatje voor de voeding. werkt prima.
Heb als je wilt meer foto´s.
groet.
Jan W
2nd Gear member

Dank voor je reactie.

De manier van Nordic is inderdaad een fraaie -natuurlijk wel als je nog geen eigen navigantiesysteem hebt.

Ik ben vandaag eens bij Bluekens langs geweest. Ik had eigenlijk het idee om het rooster, de beugel en de voet van het 'arrow-systeem' ("turn-by-turn") van Volvo te gebruiken als ondergrond voor de voet van de TomTom.

De medewerkers aldaar raadden mij dat af: ik zou op deze manier een mooie sleuf creëeren waarop dan een ronde voet geplaatst moet worden. Volgens hen tè kostbaar (circa € 80,- aan materiaal) en het kon gemakkelijker. Ik kreeg de tip om het rooster en de stervormige montageplaat te demonteren. Vervolgens moet ik dan de montageplaat verstevigen met een metalen plaatje (of een stukje hout). Vervolgens kan ik dan de voet ('mount') door het rooster op deze versteviging schroeven.

De stroomvoorziening wordt vanachter het dashboard -door het gat bovenop het dashboard- vandaan gehaald door middel van het plaatsen van een extra 12-volts stopcontact. Hierin kan dan de originele stekker van TomTom geplugt worden. Het stroomkabeltje kan dan vlak achter de voet uit het dashboard komen.

Dit alles lijkt me het proberen waard en redelijk eenvoudig uit te voeren.
Van het uiteindelijke resultaat zal ik zo spoedig mogelijk een foto plaatsen.

Greetz,
Jan W
C 30 T5
4th Gear member

Ben ondertussen de tel kwijtgeraakt hoeveel ik er zo ingebouwd heb, klein uurtje en het zit erin, wel een steuntje van borbit en een extra aansteker aansluiting erbij aanschaffen.
drive_a_legend
3rd Gear member

foto zegt meer dan intussen al veel te veel woorden...
Jannock
2nd Gear member

drive_a_legend
3rd Gear member

Ik ben nog meest van al geinteresseerd in een foto van het dashboard als dat ding er niet op staat...
V70D52002
1st Gear member

kan ik regelen, wordt wel van het weekend.
groet.
Jan W
2nd Gear member

Heren,

Bijgaand de reeds op 23 januari j.l. beloofde foto's van de TomTom Go-710 zoals deze op het dashboard van de V70 is gemonteerd.
De constante stroom wordt afgetapt onder het dashboard. De originele stekker van de TomTom wordt gebruikt.

De foto's spreken -denk ik- voor zich.

De houder voor de TomTom GO-710:
Afbeelding

De andere kant van de houder:
Afbeelding

Het plexiglazen plaatje waarop de zuignap vastgeklikt kan worden. Het snoertje voor de stroom is nog net zichtbaar. Komt vanonder het dashboard vandaan.
Afbeelding

Zo ziet e.e.a. er uit vanaf de passagierszijde:
Afbeelding

Van opzij met de GO-710 er in:
Afbeelding

Zo ziet het er uit vanaf de bestuurdersstoel:
Afbeelding
(overigens kan het houdertje nog wel enigzins verdraait worden om invallend zonlicht tegen te houden)

Zo ziet het geheel er compleet uit:
Afbeelding

De afstandbediening zit vast met klittenband op de transmissietunnel. Gemakkelijk afneembaar èn tevens gemakkelijk onder handbereik.
Afbeelding

Greetz,
Jan W
C 30 T5
4th Gear member

Ziet er mooi uit :thumbup: trilt niet onder het rijden ?
Gast

Dat ziet er idd niet verkeerd uit.
Mooi gedaan! :thumbright:
VolvoXC70
4th Gear member

:-#
Jan W
2nd Gear member

Nee, het systeem zoals nu gemonteerd trilt niet meer (of minder) dan een TomTom GO-X10-systeem 'met zuignap' aan de voorruit van de V70.

Nog even @VolvoXC70: het vervelende van de GO-X10-serie (510, 710 en 910) is dat er nog weinig (tot haast géén) 'after-market' draagbeugels- en houders zijn. Vandaar dat de oplossing van dealer Verkerk bij mij niet zou lukken. En ik wilde de houder van TomTom kunnen blijven benutten: als je de nieuwe soort houders vastschroeft, is het systeem 'star' geworden en kun je het niet meer bewegen en/of demonteren.

Voor zover ik weet heeft alleen de Duitse fabrikant Arat een (staande) houder voor de modelserie GO-X10. En die vond ik -mede gezien de prijs van haast € 100,- - eigenlijk geeneens mooi. Vandaar deze 'EML' (EigenMakeLij) constructie. Ook het onvolprezen Brodit ('Made in Sweden') kent zelfs (nog???) geen systeem voor de GO-X10-serie.
(zie: http://www.arat.de/nemet/cnz/bildsch/bsch_kpl.asp en dan 'TomTom' met keuze tussen zwart en zilveren voet)

Overigens: onder het rooster op het dashboard heb ik een (zwart gespoten) koppelstuk voor balken (verkrijgbaar bij de plaatselijke bouwmarkt) gemonteerd: paste precies 'in' het frame dat onder het rooster zit (voor de middenspeaker, die ik overigens toch niet heb...). De kunststof montageplaat die dwars dóór het rooster is geschroefd, is de bodemplaat van één of andere oude carkit die ik nog ergens had liggen. Doordat deze plaat met de schuinte van het dashboard meebuigt, moest ik een plexiglas plaatje draaien dat precies in deze bodemplaat paste. Zo gezegd, zo gedaan: vastgemaakt met professionele zwarte dubbelzijdige tape, en de houder zèlf kan óók van het dashboard gehaald worden (tegen het dievengilde zogezegd -zelf door ervaring wijs geworden toen 'men' -geheel ongevraagd!- mijn navi in Parijs uit de auto haalde).

Greetz,
Jan W
VolvoXC70
4th Gear member

:-#
Jan W
2nd Gear member

@Volvo XC70:

De nieuwe houder heb ik -zéér snel en natuurlijk gratis!- destijds toegezonden gekregen van TomTom.
De houders die bij de eerste serie GO-X10 zaten, hadden soms problemen met de stroomvoorziening (het stekkergaatje waar de stroomkabel in gaat). De nieuwe voet doet het prima.

De "EML-constructie" van de laatste foto is inderdaad een fraaie.

Greetz,
Jan W
NielsK
2nd Gear member

Hoewel voor een Volvo V50; ik heb het als volgt opgelost.

Een Brodit-houder voor ventilatierooster.
Voor het verdraaien heb ik een deurknopje voor een keukenkastje op maat gemaakt (beetje vijlen) en vervolgens het originele voetje van de TomTom One gebruikt. Goed bereikbaar en leesbaar, stevig en.... geen zuignap en/of schroefgaatjes.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Niels

Volvo V50 (MY2007) - 1.8 benzine - Edition II - Black Sapphire metallic
Jan W
2nd Gear member

Mooi bericht, Niels,

mooie constructie óók natuurlijk docg jij hebt zo te zien een TT One.

....maar, eh, het gaat eigenlijk om de bevestiging van een navigatieapparaat uit de TomTom GO X-10-serie (510/710/910).
En hier is (helaas voor velen die de zuignap beu zijn) tot op de dag van vandaag weinig tot niets voor op de markt.

Greetz,
Jan W
NielsK
2nd Gear member

....maar, eh, het gaat eigenlijk om de bevestiging van een navigatieapparaat uit de TomTom GO X-10-serie (510/710/910).
Hebben de TT's per versie een andere bevestigingsmanier??
Ik had zelf een tijdje zitten zoeken en denken totdat ik de foto van VolvoXC70 zag. Zodoende kwam ik op dit idee.
Niels

Volvo V50 (MY2007) - 1.8 benzine - Edition II - Black Sapphire metallic
Jan W
2nd Gear member

@NielsK:

Yep, de firma TomTom pleegt voor elke modelserie een aparte -niet onderling uitwisselbare- soort voet ("mounting" in jargon) te gebruiken....

Da's lekker makkelijk, toch??

Greetz,

Jan W
Frumpy
5th Gear member

V70D52002 schreef:Kijk eens op de site van Nordic in son en breugel. Daar heb ik mijn v70 vandaan. Zij monteren bij aflevering een becker navigatiesysteem, dat normaal ook met een zuignap-houder werkt op de plek van het rti scherm.
Ze plakken een magneetje ( als in een kastdeurtje van een keukenkastje) onderop de becker en verzonken in het rooster van de subwoofer ook een magneetje, mooi randje eromheen, en 1 gaatje voor de voeding. werkt prima.
Heb als je wilt meer foto´s.
groet.
Deze oplossing had ik zelf eigenlijk ook al in gedachte, vind ik persoonlijk de mooiste.
Kun je misschien nog even foto's plaatsen hoe het eruitziet aan de onderkant van de Becker en het dashboard wanneer de Becker gedemonteerd is?
Is dat rooster het origineel zoals het bij de RTI wordt gebruikt?

Alvast bedankt voor de moeite!
Plaats reactie

Terug naar “Algemeen A-V-N”