Vreemd probleem bij achteruit rijden

In deze rubriek dus alleen over de V70 met 'schouders'.
Ga voor de V70 Classic (dus het 850 model) naar de 850 rubriek.
Sailor
2nd Gear member

Hallo Volvo'ers,

Er doet zich sinds deze week een vreemd verschijnsel voor bij mijn V70 2.4T, bj 2002, 156.000 km.

Als de auto een tijdje stil heeft gestaan (na een nacht, of na een half uurtje parkeren) dan gaat het achteruit rijden moeilijk. Het voelt letterlijk aan of iemand een geintje heeft uitgehaald en een baksteen direct achter je achterwielen heeft gelegd, waar je de auto als het ware overheen moet trekken. Ik ben al een paar keer uitgestapt om te kijken of er iets op de weg lag, maar d'r ligt dus nooit wat.

Dit gebeurd alleen aan het begin van het achteruit rijden, daarna rijdt de auto normaal verder. Ik ben niet zo technisch maar het lijkt alsof de bak blijft hangen. Of dat de handrem er nog op staat of blijft hangen. (maar dit is het niet want de handrem heb ik er meestal niet op staan). Kan het een remklauw zijn die in het begin even vasthapt en daarna losschiet? Ik heb echt geen idee waar ik aan moet denken :?: :roll:

Misschien heeft een van jullie dit al eens meegemaakt? of iets over gehoord?

Mvg, Ralph
Volvo XC70 2.5T 'Ocean Race' (BJ 2006)
Volvo V70 2.4T 'Ocean Race' (BJ 2002)
Waslijst B-merken :-)
Vledder
1st Gear member

Staat de buurjongen niet met ee baksteen aan een touwtje om de hoek te kijken ? :P
FrankM
4th Gear member

Heb je het niet bij vooruitrijden vanuit stand?

Gr/F
V60 T6 TE MY20 Inscription (lines: Luxury, Winter, Audio, Inscription Plus, Intellisave Pro, Versatility, Park Assist, Verw. voorstoelen)
V60 T5 PS MY11 Sum+BPP+DSL+SL
S60 2.0T MY06 Sum
my first volvo
2nd Gear member

Volgens mij werkt de handrem van een V70 niet middels de remklauwen maar werkt dit gescheiden van het remsysteem middels remschoenen in een trommel. Als je de auto op een lichte helling op de handrem zet voel je de auto eerst nog wat achteruit bewegen en remmen gebeurt pas als de remschoentjes "kantelen". Het lijkt erop dat jou remschoentje bij het achteruit rijden ook eerst even "kantelen". Waarschijnlijk kwestie van afstellen.
Het is maar een gedachte.
succes, ik verneem graag wat er aan hand is.
Sailor
2nd Gear member

@FrankM: nee vooruit rijden gaat zonder problemen. Vanavond had ik het weer met achteruit rijden bij de 1e keer dat ik de koppeling laat opkomen. Nu trapte ik de kopeling direct weer in en toen ik deze daarna liet opkomen had ik het niet.

@my first volvo: bedankt voor de tip. Ik rij morgen denk ik even langs de dealer. Maar ja de dealer kennende gaan ze me met een groot vraagteken gezicht aankijken.
doubleyou7
2nd Gear member

Heb hetzelfde gehad met mijn vorige volvo, S60; bleek een veertje losgeschoten wat tussen het schoentje en de trommel terecht was gekomen. Resultaat na wat geforceerd gasgeven: alles kapot.
V60 D5 Summum 2012
Gast

Miischien voering los van remschoen?
Sailor
2nd Gear member

Even langs de dealer geweest. Volgens hem waarschijnlijk een kapotte remcylinder van de handrem. Of een 'halve maan' in de trommel van de handrem die vast slaat. Geen idee wat ie daar mee bedoeld, maar zou 2 uurtjes werk zijn om het op te lossen.

Maakt dit sense???
IkeV70
5th Gear member

Sailor schreef:Even langs de dealer geweest. Volgens hem waarschijnlijk een kapotte remcylinder van de handrem. Of een 'halve maan' in de trommel van de handrem die vast slaat. Geen idee wat ie daar mee bedoeld, maar zou 2 uurtjes werk zijn om het op te lossen.

Maakt dit sense???
Met de halve maan bedoelt hij waarschijnlijk de voering van de remschoenen. Er zitten 2 remschoenen in de trommel, die hebben min of meer de vorm van een halve maan.
V70 - 2.5D
V60 PIH
V60 T5
Jan W
2nd Gear member

Een remschoenvoering in een trommelrem 'loopt' wat bij het achteruitrijden ('two leading shoe' -systeem).
De handrem werkt via (kleine) trommeltjes. Als er (door slijtage of een kapotte veer) wat speling op ontstaan is (de voering 'loopt dan tè ver'), heb je inderdaad het idee of je tegen de stoeprand aan het oprijden bent want de auto wordt als het ware 'door de rem heen' geduwd.
Jouw reactie lezende heeft je dealer volgens mij gelijk. Hoewel de aangegeven arbeidsduur (2 uurtjes werk) me ietwat aan de lange kant lijkt, maar da's terzijde.
V 70 T5 in Silver met Offblack Select.
Voorzien van Estate-, Comfort- en Elegance-line.
Verder 's zomers op 17' Almathea, maar 's winters op 16' staal...
Sailor
2nd Gear member

Nou ik geloof dat het probleem virtueel dan is opgelost. Nu nog even in de praktijk. Kan pas over 2-3 weken terecht. Ik neem aan dat doorrijden niet echt schadelijk zal zijn anders hadden ze dat wel gezegd.
Ramon&Ramon
7th Gear member

werkt niet met een remcilinder,dit even voor de duidelijkheid!:)de handrem dus!
Gast

Sailor schreef:Nou ik geloof dat het probleem virtueel dan is opgelost. Nu nog even in de praktijk. Kan pas over 2-3 weken terecht. Ik neem aan dat doorrijden niet echt schadelijk zal zijn anders hadden ze dat wel gezegd.
Een probleem met je remmen (ok; handrem),
wat als hij nu ook gaat "blokkeren" tijdens het vooruit rijden bij ± 120 km/h op de snelweg.
Niets zeggen, geeft toch niet de garantie dat er wel wat kan gebeuren?
Immers; men weet feitelijk niet wat er aan de hand is.

Als je niet te gehecht bent aan je huidige garage, dan even op zoek naar andere garage?
Sailor
2nd Gear member

uhmm...meer mensen die de mening van AlexV70 zijn toegedaan?
Ik ben volvo gaan rijden om de veiligheid en in 2e plaats omdat ik ze mooi vind.
Weet niet of het technisch mogelijk is of het vooruitrijdend ook kan gebeuren?
my first volvo
2nd Gear member

Ook ik zou niet graag doorrijden met zulke remmen, er kan dus zoals door anderen ook opgemerkt is iets los zijn geraakt wat nu in je remtrommel ligt.

Kortom ik zou dit eerst gemaakt willen hebben.
IkeV70
5th Gear member

De kans dat het fout gaat is waarschijnlijk niet erg groot, maar ja....

Achteraf gezien heb ik ook bij zowel mijn huidige als mijn vorige auto enkele weken rondgereden met losgeraakt handremvoeringen. Geen geblokkeerde wielen meegemaakt.
V70 - 2.5D
V60 PIH
V60 T5
FrankM
4th Gear member

Tsja, ik *weet* niet of AlexV70 gelijk heeft, maar stel dat jij hier geschreven had "rij ik op de snelweg, rem ik een beetje bij, slaat opeens mijn achterrem vast en lig ik in de geleiderail, wat denk je: losse handremhalvemaan" dan had ik daar ook niet vreemd van opgekeken. Eigenlijk zou ik denken dat de dealer hier tijd voor moet hebben - in het kader van Volvo Direct Service (heb je Volvo Assistance) hebben ze in principe altijd ruimte voor (weliswaar kleine) dingen.
Anders moet je gewoon je dealer medeverantwoordelijk maken: vraag hem of de geschetste situatie voor kan komen en of hij de verantwoordelijkheid neemt om zo lang te wachten...?

Gr/F
V60 T6 TE MY20 Inscription (lines: Luxury, Winter, Audio, Inscription Plus, Intellisave Pro, Versatility, Park Assist, Verw. voorstoelen)
V60 T5 PS MY11 Sum+BPP+DSL+SL
S60 2.0T MY06 Sum
Bover
8th Gear member

ik zou gewoon opdracht geven tot nakijken, met verwijzing naar veiligheid.
Moet toch raar gaan als ze niet ff tijd hebben om juiste diagnose te stellen..
BLOG: LEVEN IN FRANCE (auto) verhalen over de Franse campagne sinds 2019

Vijf Cilinder Diesel Power: XC70 D5 AWD MY 06.2012 Summum
Driving Volvo anno 1995. Obbe Tuning Modificatie....
IkeV70
5th Gear member

Bover schreef:ik zou gewoon opdracht geven tot nakijken, met verwijzing naar veiligheid.
Moet toch raar gaan als ze niet ff tijd hebben om juiste diagnose te stellen..
Je moet de remschijf demonteren om te kunnen zien wat er precies aan de hand is. Diagnose stellen is in dit geval bijna net zoveel werk als repareren.
V70 - 2.5D
V60 PIH
V60 T5
Oceanracer
Geartronic member

Dan maar gelijk repareren. Ik vind 3 weken laten wachten echt bespottelijk!
Volvo V70 1999 TDI Nautic Blue
Volvo V70 2002 2.4 Ocean Race
Plaats reactie

Terug naar “V70 MY2000 t/m MY2008”