Isofix in V50 achteraf te monteren?

Geleverd vanaf 2003
Summum
6th Gear member

Over enkele maanden hoop ik gezinsuitbreiding te krijgen, waardoor ik mij inmiddels aan het orienteren ben op kinderstoeltjes en dergelijke. Hierbij schijnt een isofix-bevestiging het beste te zijn.

Nu begreep ik dat de V50 met isofix-beugels kan zijn uitgerust tussen de leuning en de zitting van de achterbank. Op de Rai gisteren heb ik ook een V50 met die beugeltjes zien staan, maar mijn eigen V50 heeft ze niet. Ik begrijp dat je die af-fabriek had kunnen meebestellen, maar zo'n vooruitziende blik had destijds ik niet.

Op mijn vraag aan diverse Volvomedewerkers op de Rai of die isofix-beugeltjes achteraf nog te monteren zijn wist zelfs de standmanager van Volvo geen sluitend antwoord te geven. Hij dacht dat het mogelijk zou moeten zijn als er onder de zitting wel twee kleine gaatjes in de vloer zitten (die heb ik wel). Maar zeker wist hij het niet.

Iemand van jullie die mij het verlossende antwoord kan geven?
(2008) V70 T6 AWD Summum, Barents Blue, off black leder, full option
(2020) Audi E-tron
(2016) V60 D6 Twin Engine Summum, Magic Blue, Sport leder soft beige, Intellisafe Pro, Hybrid Technology, Security, Family, 19" Bor + 18" Skadi
(2011) V60 2.0T Momentum, Caspian Blue, off black leder, driver support line, exterior styling, 19" Bor + 18" Fortuna
(2005) V50 2.4 Summum, Silver, premium mobility, 18" Atreus
(2001) S60 2.4i Intro Ed. aut, nautic blue, 17" Tethys
Oceanracer
Geartronic member

Niet dat jij er wat aan hebt, maar ik ben echt stom verbaasd over het feit dat Volvo deze veiligheidsaccossoire niet standaard monteert! En dat voor een merk wat pocht de veiligheid zo hoog in het vaandel te hebben staan en dan juist gaat bezuinigen op een paar van die beugeltjes. VW levert al sinds eind jaren 90 die isofix-beugeltjes. Standaard, dus zonder meerprijs.

Verder kan ik als "ervaringsdeskundige" je wel meedelen, dat die isofix-stoeltjes echt een uitkomst zijn. De stoeltjes zitten echt muurvast op de achterbank en bij mijn VW-stoeltjes ontbrak ook een H-gordel maar was deze vervangen voor een grote "speeltafel/slaapkussen. Kinderen hebben meer bewegingsruimte en kunnen heerlijk met hun hoofdje op 't kussen rusten, ipv half opgehangen en knikkebollend in de gordel te hangen.

Enne... proficiat alvast!!! Leuk man!
Volvo V70 1999 TDI Nautic Blue
Volvo V70 2002 2.4 Ocean Race
bart simpson
Geartronic member
Contacteer:

Die beugeltjes zitten volgens mij met dezelfde bouten vast als je gordels, kan me niet voorstellen dat ze achteraf niet te monteren zouden zijn.
Ben met Oceanracer eens dat het (waarschijnlijk om kostentechnische redenen) achterwege laten eigenlijk niet zou kunnen bij een merk als Volvo
Volvo for life
Oceanracer
Geartronic member

Ik ben al jaren uit de kinderstoeltjes, maar ik kon nog wel een foto opspeuren. Ik weet natuurlijk niet of dit soort stoeltjes nogsteeds op de markt zijn, maar deze is echt super makkelijk. Hij laat zich bijzonder makkelijk (de-)monteren. Naast de al genoemde voordelen is het ook makkelijker bijvoorbeeld een jas uit te trekken, terwijl de kleine in de stoel zit. Het vergrendelen van de "gordel" gaat ook vele malen gemakkelijker dan de gebruikelijke H-sluiting. Ik hoop voor je dat 't gaat lukken met de beugels.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
lancer
6th Gear member

Het is idd gewoon een beugel die onder de bank zit vastgeschroefd. Hij is wel in de kleur van de auto gespoten. Daarom moet 'ie waarschijnlijk af fabriek besteld worden. Maar volgens mij heb ik ook ooit een montagehandleiding gezien voor de isofix beugel. Het lijkt me sterk dat deze niet (misschien niet in de juiste kleur) aan te brengen is.
bart simpson
Geartronic member
Contacteer:

isofix bevestigingsogen part nummur (LHD) 8685-920, kosten je momenteel € 34,96 in. de btw
Volvo for life
Summum
6th Gear member

Dank voor jullie reacties, ik begrijp dat het dus mogelijk moet zijn om de beugels alsnog te monteren. Als ze niet in de autokleur zijn is dat geen bezwaar. Ik heb toch antraciet/zwart lederen bekleding, dus een zwart beugeltje valt het minst op. Ik zal mijn dealer eens vragen of hij deze montage kan realiseren, dan kan de kleine straks op Volvowaardige wijze veilig worden vervoerd!

Hebben jullie goede ervaring met de Maxicosi stoeltjes, of zouden Volvo-stoeltjes beter zijn? Voordeel van Maxicosi is natuurlijk dat je het kind daarin ook buiten de auto draagt.
(2008) V70 T6 AWD Summum, Barents Blue, off black leder, full option
(2020) Audi E-tron
(2016) V60 D6 Twin Engine Summum, Magic Blue, Sport leder soft beige, Intellisafe Pro, Hybrid Technology, Security, Family, 19" Bor + 18" Skadi
(2011) V60 2.0T Momentum, Caspian Blue, off black leder, driver support line, exterior styling, 19" Bor + 18" Fortuna
(2005) V50 2.4 Summum, Silver, premium mobility, 18" Atreus
(2001) S60 2.4i Intro Ed. aut, nautic blue, 17" Tethys
Oceanracer
Geartronic member

Maxicosi is inderdaad erg handig, maar wordt toch nogaltijd vastgezet met de gewone driepuntsgordel en niet met Isofix? Of hebben ze daar reeds wat op gevonden. Anyway, als je Maxicosy nog vast moet zetten met de gordel, let er dan VOOR AANKOOP op dat je gordels ook lang genoeg zijn!!! Het komt maar al te vaak voor, dat je de gordel niet goed om het stoeltje heen krijgt, zowel voorin als op de achterbank, waardoor je het stoeltje niet vast kunt zetten, of net wel, maar dan trekt 't stoeltje helemaal scheef. En als je de kleine voorin gaat vervoeren, wel even de airbag (laten) uitschakelen.
lancer
6th Gear member

Heb net de instructies terug gevonden
http://vccs.volvocars.se/accessories/ii ... 290_gb.pdf
IkeV70
5th Gear member

Oceanracer schreef:Maxicosi is inderdaad erg handig, maar wordt toch nogaltijd vastgezet met de gewone driepuntsgordel en niet met Isofix? Of hebben ze daar reeds wat op gevonden. Anyway, als je Maxicosy nog vast moet zetten met de gordel, let er dan VOOR AANKOOP op dat je gordels ook lang genoeg zijn!!! Het komt maar al te vaak voor, dat je de gordel niet goed om het stoeltje heen krijgt, zowel voorin als op de achterbank, waardoor je het stoeltje niet vast kunt zetten, of net wel, maar dan trekt 't stoeltje helemaal scheef. En als je de kleine voorin gaat vervoeren, wel even de airbag (laten) uitschakelen.
Dit kun je oplossen met gordelverlengers. (kosten natuurlijk wel weer 50,- per stuk ofzo)
V70 - 2.5D
V60 PIH
V60 T5
fritsr
1st Gear member

Ik rijd recentelijk in een nieuwe V50 en ik gebruik een maxi cosi zonder isofix. De isofix stoeltjes zijn 2x duur en daarnaast raadde mijn dealer het zelfs af. Zijn visie was dat de achtergordels bij volvo ook aangespannen worden bij een aanrijding en dat dit beter is dat de constructie met isofix waar meer speling op zit.

gr. Frits
Oceanracer
Geartronic member

Speling bij Isofix? Waar haalt ie de onzin vandaan? Bij Isofix zitten de stoeltjes muurvast aan de auto! Bij het gebruik van de gordel (al dan niet met verlengstuk) is er juist sprake van speling/beweging.
bart simpson
Geartronic member
Contacteer:

Oceanracer schreef:Speling bij Isofix? Waar haalt ie de onzin vandaan? Bij Isofix zitten de stoeltjes muurvast aan de auto! Bij het gebruik van de gordel (al dan niet met verlengstuk) is er juist sprake van speling/beweging.
Die dealer lijkt idd geen idee te hebben waar hij het over heeft
arisvh
2nd Gear member

Ik heb, af fabriek, isofix in mijn V50 laten zetten maar zal het nooit gaan gebruiken.
Bij de winkel gaven ze mij een demonstratie van de plaatsing van een isofix stoel. Jezus wat een gedoe ....
Enkel en alleen een stoel in de beugeltjes schuiven is dus niet waar !! Wil je het goed doen, komt er ook nog een of andere poot tussen de achterbank en de voorstoel te staan tegen het kantelen. Erg onpraktisch en zeer veel ruimte innemend.
Daarbij kun je mijns inziens ook binnen de kortste keren afscheid nemen van je bekleding daar de ijzeren klemmen van de kinderstoel tussen de zitting en de rugleuning geschoven moet worden !! Dit is wel te voorkomen met bijgeleverde plastic beschermkapjes, maar dat ziet er weer niet uit en die dingen blijven niet zitten.
Als ik je mag adviseren .... Gewoon lekker een normale kinderstoel kopen, die kun je tegenwoordig ook heel gemakkelijk met de gordel bevestigen.
Ooit bezitter van:V50 2.0D Momentum, Estate Line, Mobility Line, Schuif/kanteldak, 18"; Medusa, Dakspoiler, Barents Blue Pearl, S40 grille en koplampen. Nu Passat Variant 2011 ....
nf98
2nd Gear member

Ik heb ook een V50 met Isofix en een Maxicosi, en het werkt inderdaad ideaal. Inderdaad moet je wel gebruik maken van de meegeleverde kapjes, en bij mij blijven die goed zitten.
Ik vind het een uitkomst, nooit meer klooien met een gordel, het is klik klik en hij zit erin.
XC60 - T6 - 2021 - Silver Dawn - R-Design
XC60 - D4 - 2017 - Bursting Blue met. - R-Design met wat extra opties
V90 - D4 - 2016 - Osmium Grey Met. - Inscription
V70 - D4 - 2014 - 181Pk - Grey Metallic, Nordic+, Luxury Line, Intellisafe pro line
V70 - D3 - 2010 - 163Pk - Black metallic, Momentum
V50 - 2.0 - 2007 - Titanium Grey Metallic - Edition Sport II - Family Line - Estate Line - Dakspoiler - Sunblinds - Garmin Nuvi 660 - Parrot 3200LS
Oceanracer
Geartronic member

Ik denk dat het bij Arisvh voornamelijk aan de demonstratie heeft gelegen. Het werkt echt perfect. Zie ook de positieve reactie van nf98. Die kapjes blijven gewoon zitten en als je het stoeltje niet meer gaat gebruiken kun je de kapjes weer verwijderen. De kussens nemen vanzelf de oorspronkelijke vorm weer aan, dus zie je er niets meer van. Als je de kapjes gebruikt zul je bij normaal gebruik absoluut geen beschadegingen aan je bekleding krijgen.
arisvh
2nd Gear member

Even voor de duidelijkheid ... Hebben jullie het over een autostoel of over een Maxicosi ?
Bij een autostoel is het namelijk zo dat je ofwel een beugel tussen de bank en de voorstoel krijgt of een band richting de kofferbak .... Dit om het kantelen van de stoel te voorkomen !!
Zit dit er niet op dan is de stoel minder betrouwbaar omdat de rugleuning speling heeft naar voren ....
Ooit bezitter van:V50 2.0D Momentum, Estate Line, Mobility Line, Schuif/kanteldak, 18"; Medusa, Dakspoiler, Barents Blue Pearl, S40 grille en koplampen. Nu Passat Variant 2011 ....
Oceanracer
Geartronic member

Ik kan niet voor een ander praten, maar ik deel mijn ervaring over de Isofix kinderstoel, zoals hier boven afgebeeld.

Mijn ervaring met de Maxicosi (dus met bevestiging via de gordel) is niet positief, maar toen was Isofix voor de Maxicosy (nog) niet leverbaar. Ik moest het destijds dus doen met een Maxicosi die moest worden vastgezet met de autogordel. Ik vond dat prutswerk.
crackedtooth
5th Gear member

IkeV70 schreef:
Oceanracer schreef:Maxicosi is inderdaad erg handig, maar wordt toch nogaltijd vastgezet met de gewone driepuntsgordel en niet met Isofix? Of hebben ze daar reeds wat op gevonden. Anyway, als je Maxicosy nog vast moet zetten met de gordel, let er dan VOOR AANKOOP op dat je gordels ook lang genoeg zijn!!! Het komt maar al te vaak voor, dat je de gordel niet goed om het stoeltje heen krijgt, zowel voorin als op de achterbank, waardoor je het stoeltje niet vast kunt zetten, of net wel, maar dan trekt 't stoeltje helemaal scheef. En als je de kleine voorin gaat vervoeren, wel even de airbag (laten) uitschakelen.
Dit kun je oplossen met gordelverlengers. (kosten natuurlijk wel weer 50,- per stuk ofzo)
onzin isofix voor maxicosi is gewoon beschikbaar
kost 120 euro ofzo

dus isofix staaf van volvo

dan isofix framewerk van maxicosi
en dan de maxicosi zelf

en klaar
Oceanracer
Geartronic member

Hallo! Heb ik iets anders beweerd dan?
Plaats reactie