Hallo,
Ik heb 2 gebruikte originele xenon-koplampen model 2005 voor mijn S60 gekocht. Ik wil deze in de plaats van de gewone halogeen koplampen plaatsen.
IN de koplampbehuizing zit een of ander elektronisch kastje direct naast de xenon-brander. Het is niet de trafo, want die zit aan de onderkant. Het kastje is ook niet verbonden met de trafo of de brander.
Weet iemand wat dit ding is? Inwendig lopen er 2 draadjes naar de connector in de koplampbehuizing, waar dan ook 2 pinnetjes meer in zitten dan in de connector voor de halogeen koplampen.
Zou de boel werken zónder dat ik die 2 pinnetjes aansluit?
Groet,
Jan
Extra aansluitingen origineel Xenon
- Paul
- Geartronic member
- Berichten: 33108
- Lid geworden op: 19.09.2004 - 00:38
Nee die hoogteverstelling zit in elke lamp ook niet xenon. Hij gaat alleen automatisch heen en weer dankzij die sensor achter.
Waarschijnlijk zit er bij jou de koplampsproeier eronder.
Want je hebt onder de unit, de xenonbalast en daaronder nog iets?
Waarschijnlijk zit er bij jou de koplampsproeier eronder.
Want je hebt onder de unit, de xenonbalast en daaronder nog iets?
MY08 C30 1.6D Summum / MY09 C30 1.6D DrivE Sport / MY11 V50 D2 / MY13 C30 D2 R-Edition / MY16 V40 D2 R-Design / MY14 V60 D6 Plug-in-Hybrid Ice White /MY16 V70 D4 Polar+ Magic Blue / MY17 V60 D5 Twin Engine Special Edition Ice White / MY13 C30 D2 R-Edition / MY19 V90 T4 Business Sport / MY20 E-Golf
MY20 XC60 T4 Polestar Engineered R-Design / MY23 XC40 Pure Electric Plus
MY23 Polestar 2 Snow, Pilot, 20inch
MY24.5 XC40 Pure Electric Ultra
MY20 XC60 T4 Polestar Engineered R-Design / MY23 XC40 Pure Electric Plus
MY23 Polestar 2 Snow, Pilot, 20inch
MY24.5 XC40 Pure Electric Ultra
-
- 3rd Gear member
- Berichten: 302
- Lid geworden op: 20.02.2007 - 17:37
Hallo,
onder de unit zit inderdaad de ballast. Als ik aan de achterkant van de unit de grote rubberen kap loshaal, zie ik de xenon-brander van de achterzijde, met de hoogspanningsleiding naar de ballast. Vlak daarnaast zit het bewuste kastje. Het staat niet in verbinding met de motor van de hoogteverstelling.
onder de unit zit inderdaad de ballast. Als ik aan de achterkant van de unit de grote rubberen kap loshaal, zie ik de xenon-brander van de achterzijde, met de hoogspanningsleiding naar de ballast. Vlak daarnaast zit het bewuste kastje. Het staat niet in verbinding met de motor van de hoogteverstelling.
- Paul
- Geartronic member
- Berichten: 33108
- Lid geworden op: 19.09.2004 - 00:38
Foto zal wonderen doen op dit forum. Maar ik denk toch echt dat het de sproeier is. Heb je ook de 2005 voor bumper?
MY08 C30 1.6D Summum / MY09 C30 1.6D DrivE Sport / MY11 V50 D2 / MY13 C30 D2 R-Edition / MY16 V40 D2 R-Design / MY14 V60 D6 Plug-in-Hybrid Ice White /MY16 V70 D4 Polar+ Magic Blue / MY17 V60 D5 Twin Engine Special Edition Ice White / MY13 C30 D2 R-Edition / MY19 V90 T4 Business Sport / MY20 E-Golf
MY20 XC60 T4 Polestar Engineered R-Design / MY23 XC40 Pure Electric Plus
MY23 Polestar 2 Snow, Pilot, 20inch
MY24.5 XC40 Pure Electric Ultra
MY20 XC60 T4 Polestar Engineered R-Design / MY23 XC40 Pure Electric Plus
MY23 Polestar 2 Snow, Pilot, 20inch
MY24.5 XC40 Pure Electric Ultra
-
- 3rd Gear member
- Berichten: 302
- Lid geworden op: 20.02.2007 - 17:37
Op bijgevoegde foto is in het midden de blinkende beschermkap van de xenon-brander te zien, ook de hoogspanningsleiding naar de ballast aan de onderkant.
Links van de brander het bewuste zwarte kastje. Je ziet 5 zwarte draadjes, waarvan er 2 naar de aansluitconnector gaan. Er gaan ook wat draadjes (onhuld met een witte huls) naar de behuizing van de reflector.
Het kan niets met sproeiers te maken hebben, want alles wat met het kastje te maken heeft blijft binnen de koplampunit, uitgezonderd 2 zwarte aansluitdraadjes.
Ik heb nog een oude accu staan, ik zal een proberen wat er gebeurt als ik 12 Volt op de ballast zet.
Groet,
Jan
Links van de brander het bewuste zwarte kastje. Je ziet 5 zwarte draadjes, waarvan er 2 naar de aansluitconnector gaan. Er gaan ook wat draadjes (onhuld met een witte huls) naar de behuizing van de reflector.
Het kan niets met sproeiers te maken hebben, want alles wat met het kastje te maken heeft blijft binnen de koplampunit, uitgezonderd 2 zwarte aansluitdraadjes.
Ik heb nog een oude accu staan, ik zal een proberen wat er gebeurt als ik 12 Volt op de ballast zet.
Groet,
Jan
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
- DrRossi
- 4th Gear member
- Berichten: 643
- Lid geworden op: 11.02.2006 - 06:46
Ik denk dat dit de draden zijn voor de motor die de reflector kanteren bij groot licht.
Bij mijn S80 hebben de Xenon lampen twee motoren, een voor de hoogte verstelling en een voor grootlicht.
Die van de hoogteverstelling zie je rechts met de bruine stekker.
Bij mijn S80 hebben de Xenon lampen twee motoren, een voor de hoogte verstelling en een voor grootlicht.
Die van de hoogteverstelling zie je rechts met de bruine stekker.
Volvo-Forum leden, zet jezelf op de kaart.
http://goo.gl/maps/i7C8l
If it's not blown, it sucks....
S80 T6
http://goo.gl/maps/i7C8l
If it's not blown, it sucks....
S80 T6
- Paul
- Geartronic member
- Berichten: 33108
- Lid geworden op: 19.09.2004 - 00:38
Maar waar heb je deze lampen vandaan? Had hij de kabels erverder niet bij zitten? Want hoe ga je dit aansluiten op je auto? Of heb je een 2005 model auto?
MY08 C30 1.6D Summum / MY09 C30 1.6D DrivE Sport / MY11 V50 D2 / MY13 C30 D2 R-Edition / MY16 V40 D2 R-Design / MY14 V60 D6 Plug-in-Hybrid Ice White /MY16 V70 D4 Polar+ Magic Blue / MY17 V60 D5 Twin Engine Special Edition Ice White / MY13 C30 D2 R-Edition / MY19 V90 T4 Business Sport / MY20 E-Golf
MY20 XC60 T4 Polestar Engineered R-Design / MY23 XC40 Pure Electric Plus
MY23 Polestar 2 Snow, Pilot, 20inch
MY24.5 XC40 Pure Electric Ultra
MY20 XC60 T4 Polestar Engineered R-Design / MY23 XC40 Pure Electric Plus
MY23 Polestar 2 Snow, Pilot, 20inch
MY24.5 XC40 Pure Electric Ultra
-
- 3rd Gear member
- Berichten: 302
- Lid geworden op: 20.02.2007 - 17:37
Hartelijk dank DrRossi! Ik denk dat het inderdaad iets te maken heeft met de dimlicht-reflector, want deze is afzonderlijk van de grootlicht-reflector te bewegen.
Het heeft in ieder geval niets te maken met de gewone hoogteverstelling, want die bedient de dimlicht- en grootlicht-reflector tegelijk. Ik heb wel eens gehoord van reflector-verstelling bij xenon-lampen, maar snappen doe ik het niet. Waarom zou de dimlicht-reflector versteld moeten bij grootlicht? Er zit immers een gewone H9-lamp voor het grootlicht naast. Het lijkt me niet zo'n groot probleem als die reflectorverstelling niet werkt, maar ik wil eigenlijk wel alles laten werken. Heeft iemand een idee of het gewoon een 12 Volt signaaltje is?
Ik heb overigens een 2001 model, dus ik moet sowieso in de weer met een soldeerbout om de connectoren aan te passen. Ik heb het setje lampen op Ebay gekocht en alles is compleet tot en met de aansluitconnectoren.
Ik heb ook nog een halogeenkoplamp model 2005 liggen, zodat ik e.e.a. kan vergelijken. Hoewel de connector hetzelfde is als van de xenon-versie, blijkt dat de xenon-versie inwendig dus 2 draadjes extra heeft. De halogeenkoplamp van model 2005 bevat t.o.v. model 2001 alleen andere connectoren, de signalen/spanningen zijn verder identiek.
Bedankt voor jullie inbreng.
Groet,
Jan
Het heeft in ieder geval niets te maken met de gewone hoogteverstelling, want die bedient de dimlicht- en grootlicht-reflector tegelijk. Ik heb wel eens gehoord van reflector-verstelling bij xenon-lampen, maar snappen doe ik het niet. Waarom zou de dimlicht-reflector versteld moeten bij grootlicht? Er zit immers een gewone H9-lamp voor het grootlicht naast. Het lijkt me niet zo'n groot probleem als die reflectorverstelling niet werkt, maar ik wil eigenlijk wel alles laten werken. Heeft iemand een idee of het gewoon een 12 Volt signaaltje is?
Ik heb overigens een 2001 model, dus ik moet sowieso in de weer met een soldeerbout om de connectoren aan te passen. Ik heb het setje lampen op Ebay gekocht en alles is compleet tot en met de aansluitconnectoren.
Ik heb ook nog een halogeenkoplamp model 2005 liggen, zodat ik e.e.a. kan vergelijken. Hoewel de connector hetzelfde is als van de xenon-versie, blijkt dat de xenon-versie inwendig dus 2 draadjes extra heeft. De halogeenkoplamp van model 2005 bevat t.o.v. model 2001 alleen andere connectoren, de signalen/spanningen zijn verder identiek.
Bedankt voor jullie inbreng.
Groet,
Jan
- Paul
- Geartronic member
- Berichten: 33108
- Lid geworden op: 19.09.2004 - 00:38
Voor de oude koplampen had je een omloopplug voor de originele lampen naar xenon. Dit was voor alle Volvo's zo zodanig dat ze niet een hele andere kabelboom hoefte neer te leggen.
Blijkbaar is dat dus veranderd...
Blijkbaar is dat dus veranderd...
MY08 C30 1.6D Summum / MY09 C30 1.6D DrivE Sport / MY11 V50 D2 / MY13 C30 D2 R-Edition / MY16 V40 D2 R-Design / MY14 V60 D6 Plug-in-Hybrid Ice White /MY16 V70 D4 Polar+ Magic Blue / MY17 V60 D5 Twin Engine Special Edition Ice White / MY13 C30 D2 R-Edition / MY19 V90 T4 Business Sport / MY20 E-Golf
MY20 XC60 T4 Polestar Engineered R-Design / MY23 XC40 Pure Electric Plus
MY23 Polestar 2 Snow, Pilot, 20inch
MY24.5 XC40 Pure Electric Ultra
MY20 XC60 T4 Polestar Engineered R-Design / MY23 XC40 Pure Electric Plus
MY23 Polestar 2 Snow, Pilot, 20inch
MY24.5 XC40 Pure Electric Ultra
- DrRossi
- 4th Gear member
- Berichten: 643
- Lid geworden op: 11.02.2006 - 06:46
Bij mij is het een gewoon signaal dat van het grootlicht afkomt.
De stekker die in mijn auto ligt heeft maar vijf pinnen en bij de lamp zijn dat er opeens zeven of meer.
Plaats eens een foto van je stekkers.
De stekker die in mijn auto ligt heeft maar vijf pinnen en bij de lamp zijn dat er opeens zeven of meer.
Plaats eens een foto van je stekkers.
Volvo-Forum leden, zet jezelf op de kaart.
http://goo.gl/maps/i7C8l
If it's not blown, it sucks....
S80 T6
http://goo.gl/maps/i7C8l
If it's not blown, it sucks....
S80 T6
-
- 3rd Gear member
- Berichten: 302
- Lid geworden op: 20.02.2007 - 17:37
Ik heb eens in Vadis zitten neuzen en ben tot de ontdekking gekomen dat de xenon-reflector inderdaad versteld wordt bij inschakelen van grootlicht. Daarvoor is er een aparte motor aanwezig (het bewuste kastje), die wordt bediend via een relais door het grootlicht
Er zit ook een terugkoppeling op de reflectorverstelling, die aan de boordcomputer terugkoppelt of de reflector in de grootlicht-stand staat. Mijn 2001 S60 kan natuurlijk niets met die terugkoppeling. Uit het Vadis-verhaal maak ik op dat die terugkoppeling er alleen maar zit zodat er een foutmelding gegeven kan worden als de reflector per ongeluk in de grootlicht-stand blijft staan terwijl dat niet de bedoeling is.
Conclusie van het verhaal: ik heb 2 mogelijkheden
1) ik ga de reflectorverstelling buiten werking stellen
2) ik handhaaf de reflectorverstelling (beter grootlicht) en loop dan het risico dat de reflector misschien een keer onbedoeld in grootlicht-stand blijft staan.
Groet,
Jan
Er zit ook een terugkoppeling op de reflectorverstelling, die aan de boordcomputer terugkoppelt of de reflector in de grootlicht-stand staat. Mijn 2001 S60 kan natuurlijk niets met die terugkoppeling. Uit het Vadis-verhaal maak ik op dat die terugkoppeling er alleen maar zit zodat er een foutmelding gegeven kan worden als de reflector per ongeluk in de grootlicht-stand blijft staan terwijl dat niet de bedoeling is.
Conclusie van het verhaal: ik heb 2 mogelijkheden
1) ik ga de reflectorverstelling buiten werking stellen
2) ik handhaaf de reflectorverstelling (beter grootlicht) en loop dan het risico dat de reflector misschien een keer onbedoeld in grootlicht-stand blijft staan.
Groet,
Jan
- DrRossi
- 4th Gear member
- Berichten: 643
- Lid geworden op: 11.02.2006 - 06:46
Ik heb ook zelf de xenon ingebouwd en de kabels gesoldeerd.
Het is bij mij nog nooit gebeurd.
Motor staat in ruststand laag en enkel als deze 12 volt krijgt komt deze omhoog.
Ik heb het in de lampconnector doorgelust.
Het is bij mij nog nooit gebeurd.
Motor staat in ruststand laag en enkel als deze 12 volt krijgt komt deze omhoog.
Ik heb het in de lampconnector doorgelust.
Volvo-Forum leden, zet jezelf op de kaart.
http://goo.gl/maps/i7C8l
If it's not blown, it sucks....
S80 T6
http://goo.gl/maps/i7C8l
If it's not blown, it sucks....
S80 T6
-
- 3rd Gear member
- Berichten: 302
- Lid geworden op: 20.02.2007 - 17:37
Laatste update:
Aangezien ik voor model 2004 zowel een halogeen-versie als een xenon-versie heb liggen heb ik de kabels en stekkers maar eens goed uitgeplozen. Het resultaat zie je hieronder in een schema verwerkt.
Het vermoeden is bevestigd: de refelctorverstelling is gekoppeld aan dimlicht, grootlicht en massa. T.o.v. de halogeen-versie zijn er 2 extra draadjes aangesloten, die zeer waarschijnlijk voor de terugmelding van de reflectorstand gebruikt worden, ik geloof niet dat ik die ga gebruiken.
Kortom: zodra ik tijd heb ga ik maar eens aan de slag!
Groet en dank voor jullie bijdragen.
Jan
Aangezien ik voor model 2004 zowel een halogeen-versie als een xenon-versie heb liggen heb ik de kabels en stekkers maar eens goed uitgeplozen. Het resultaat zie je hieronder in een schema verwerkt.
Het vermoeden is bevestigd: de refelctorverstelling is gekoppeld aan dimlicht, grootlicht en massa. T.o.v. de halogeen-versie zijn er 2 extra draadjes aangesloten, die zeer waarschijnlijk voor de terugmelding van de reflectorstand gebruikt worden, ik geloof niet dat ik die ga gebruiken.
Kortom: zodra ik tijd heb ga ik maar eens aan de slag!
Groet en dank voor jullie bijdragen.
Jan
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
-
- 5th Gear member
- Berichten: 2150
- Lid geworden op: 12.08.2006 - 16:45
Mooi schema hoor, zie dat 8 , 11 en 12 blanco zijn. Maar ik heb stekkers gekregen op de sloop en daarbij is 4 blanco. En die passen perfect in de koplamp. Binnenkort maar eens terug en dan zelf rondneuzen.Pikantje schreef: Laatste update:
Aangezien ik voor model 2004 zowel een halogeen-versie als een xenon-versie heb liggen heb ik de kabels en stekkers maar eens goed uitgeplozen. Het resultaat zie je hieronder in een schema verwerkt.
Het vermoeden is bevestigd: de refelctorverstelling is gekoppeld aan dimlicht, grootlicht en massa. T.o.v. de halogeen-versie zijn er 2 extra draadjes aangesloten, die zeer waarschijnlijk voor de terugmelding van de reflectorstand gebruikt worden, ik geloof niet dat ik die ga gebruiken.
Kortom: zodra ik tijd heb ga ik maar eens aan de slag!
Groet en dank voor jullie bijdragen.
Jan
Volvo 460 1.8 GLE 1994 (02-07)
Volvo 360 GL 2.0 1989 (04-06)
Volvo 460 1.8 Sport Line 1995 (07-09)
Volvo 240 Sedan GL 2.3 B23A 1983 (08-09)
Volvo 360 Sedan GL 2.0 B200K 1985 (09-11)
Volvo 740 Station GL Diesel D24 1986 (11-13?)
Volvo 740 Sedan GLE 2.3 B230E 131pk 1985 (09-?)
Volvo 740 Station GLE 2.3 B230E 131pk 1986 (10-?)
Volvo V70 2.4 B5244S 170pk 2000 (10-?)
Volvo 960 Sedan 2.5 24V 1994 (13-?)
Volvo 360 GL 2.0 1989 (04-06)
Volvo 460 1.8 Sport Line 1995 (07-09)
Volvo 240 Sedan GL 2.3 B23A 1983 (08-09)
Volvo 360 Sedan GL 2.0 B200K 1985 (09-11)
Volvo 740 Station GL Diesel D24 1986 (11-13?)
Volvo 740 Sedan GLE 2.3 B230E 131pk 1985 (09-?)
Volvo 740 Station GLE 2.3 B230E 131pk 1986 (10-?)
Volvo V70 2.4 B5244S 170pk 2000 (10-?)
Volvo 960 Sedan 2.5 24V 1994 (13-?)
- 1-wiel
- 4th Gear member
- Berichten: 638
- Lid geworden op: 15.04.2012 - 21:19
Hier een foto van de stekker.
Die bedoel jij toch?
Bijxenon lenskoplamp(bochtenverlichting) ook 8-11-12 vrij..
Die bedoel jij toch?
Bijxenon lenskoplamp(bochtenverlichting) ook 8-11-12 vrij..
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
V70-d5-2007-6 bak- alle Standkachel start en stop opties......Xc90 remmen rondom… Billstein B6 schokbrekers met Eibach veren …VDD-X3 dongle....S60 koplampsproeiers…Oem Subwoofer....BT Phm module volvocesky. .......ABL-Xenon-koplamp retrofit werkend als af-fabriek...Blis retrofit en nog veel meer...