V40 T4 afgeschreven:( ! Brandje+Foto's

Geproduceerd bij NedCar in Born
Brutus
1st Gear member
Berichten: 44
Lid geworden op: 18.05.2005 - 10:15

:evil: Toch wel heel belangrijk een goed vonkende Bobine.
Ik heb net een grapje van bijna 2300 EURO achter de rug naar wat achteraf de enige aanwijsbare verklaring is een slecht functionerende bobine. deze haperde bij een motor op bedrijfstemp.
Het gevolg was een vreemde tik in de motor, na onderzoek bij de garage kwam uiteindelijk een kromme drijfstang tevoorschijn.
Nu zijn bij deze reparatie gelijk de zuigerveren en drijfstanglagers maar vervangen de boel lag toch open. :oops:
Ik reageer nu op dit forum omdat ik nog last heb van een restverschijnsel.
Het vermogen valt spontaan weg en dit gebeurt niet altijd???
Bij de dealer komen er geen foutcodes uit de computer.
Ikzelf vind dat de motor zo nu en dan hapert zo rond de 2500 a 3000 toeren de dealer zegt dat het goed is zo.
Wie heeft een oplossing? :roll: :(
Gebruikersavatar
PhysicalZen
3rd Gear member
Berichten: 349
Lid geworden op: 10.05.2005 - 09:33
Locatie: Limburg

Heb je je bougies al eens gecontroleerd? In mijn vorige topic betreffende uitval T4, ben ik erachter gekomen dat slechte bougies dit verschijnsel oplevert :evil:
Draai er maar eens eentje uit! en laat eens weten wat de staat daarvan is.
Wat goed is...........kan nog steeds beter!!
To tune..or not to tune..Thats no question
V60 D4 r-design, 240 GLE, C303(V40D4 r-design-70R-V40T4-V40 2.0-480T-480T-440 2.0=exit)
Brutus
1st Gear member
Berichten: 44
Lid geworden op: 18.05.2005 - 10:15

PhysicalZen schreef:Heb je je bougies al eens gecontroleerd? In mijn vorige topic betreffende uitval T4, ben ik erachter gekomen dat slechte bougies dit verschijnsel oplevert :evil:
Draai er maar eens eentje uit! en laat eens weten wat de staat daarvan is.
Bedankt heb ik ook al aan gedacht en hoewel ze nieuw zijn ga ik het doen ook.
Marinus
4th Gear member
Berichten: 892
Lid geworden op: 22.09.2004 - 21:36

Ik heb een setje denso's met 3 of 4 puntjes rondom de elektrode.
Heb niet de platina versie maar de gewone, ik vervang ze alleen wat vaker, puur voor de zekerheid.
Brutus
1st Gear member
Berichten: 44
Lid geworden op: 18.05.2005 - 10:15

PhysicalZen schreef:Heb je je bougies al eens gecontroleerd? In mijn vorige topic betreffende uitval T4, ben ik erachter gekomen dat slechte bougies dit verschijnsel oplevert :evil:
Draai er maar eens eentje uit! en laat eens weten wat de staat daarvan is.
De Bougies zijn gecontroleerd en voor de zekerheid vervangen door de dealer, helaas zonder resultaat, ik heb nu injectorreiniger in de benzine gedaan en hoop dat dat resultaat gaat opleveren.

De dealer heeft al zijn kennis ( hoeveel dat is?) erop los gelaten en weet het niet meer.
Helaas is de automonteur gedegradeerd tot hulpje van de computer en als die het niet weet, ja dan komen er wazige verhalen zoals het is het karakter van de auto.

Ik blijf positief en hoop op een uiteindelijk goed resultaat, als ik dit forum lees zijn er toch een hoop tevreden gebruikers, helaas heb ik nog niets dan ellende met de Volvo.
Om de goede hoop te ondesteunen heb ik om te beginnen een nieuwe grill aangeschaft een mooie zware gaasgril. Als die erop zit plaats ik een foto.
Gebruikersavatar
joost
7th Gear member
Berichten: 5400
Lid geworden op: 28.02.2005 - 23:32
Locatie: Zuid-Limburg V70n 2.4 MY2002

Wellicht is het verstandig eens een Volvo specialist te zoeken bij jou in de buurt en dan wel een van de oude stempel. Oude stempel wil zeggen veel ervaring, weinig computers, reparatiementaliteit i.pv. vervangmentaliteit en dat alles tegen een beter tarief.

Joost.
Volvo V70 2.4 Premium Silver mei 2002
Volvo V70 Classic 2.5 10v Luxury Black Stone mei 1997
Volvo V40 PhaseII 1.8 Europa Comfort Family Line Red september 2000
EricT4
2nd Gear member
Berichten: 73
Lid geworden op: 03.06.2005 - 19:46

Nooit gedacht dat een bobine zoiets kon veroorzaken.

Ik zou de software eens updaten, kan nooit verkeerd zijn.
Brutus
1st Gear member
Berichten: 44
Lid geworden op: 18.05.2005 - 10:15

Vorige week is de auto voor 2 dagen bij de garage geweest voor onderzoek nu komen ze met het volgende verhaal:
Meneer we hebben alles aan uw auto onderzocht en kunnen alleen maar constateren dat de motor zo goed als nieuw is, compressie alle 4 de cilinders 11,5 bar. Alle sensoren geven de goede waardes af zelf alles in het gemiddelde.
Blijft over uw computer de computer die in uw auto zit is niet opnieuw te programmeren en de problemen die u hebt zijn vaker voorgekomen met dit type computer wij adviceren u om de computer te vervangen.

Wie heeft er ervaring met bovenstaand verhaal en wie heeft er eventueel een andere oplossing??
Gebruikersavatar
PhysicalZen
3rd Gear member
Berichten: 349
Lid geworden op: 10.05.2005 - 09:33
Locatie: Limburg

Dat verhaal komt me vaag bekend voor :roll: . De computer schijnt inderdaad last te hebben van instabiliteit. Is bij volvo niet onbekend! :?

Als je de spanning voor een tijdje van de computer haalt reset hij zich weer naar fabrieksinstellingen! (heb dit zelf nog niet geprobeerd).

Optie is om de gehele computer te vervangen door:
-een vervanging van volvo zelf!
-een vrij te programmeren computer die ze in de autosport ook gebruiken! 8)
(ik weet toevallig dat ET hierop research aan het verrichten is!! ken alleen de status niet!! 8) )

Ikzelf houdt vooral de laatste optie in de gaten :wink:
Wat goed is...........kan nog steeds beter!!
To tune..or not to tune..Thats no question
V60 D4 r-design, 240 GLE, C303(V40D4 r-design-70R-V40T4-V40 2.0-480T-480T-440 2.0=exit)
Marinus
4th Gear member
Berichten: 892
Lid geworden op: 22.09.2004 - 21:36

Raar verhaal.

Ik weet dat er ECU's vervangen zijn de T4 inderdaad. Daar wilden ze bij mij onder coulanceregeling NIET aan beginnen.

Overigens happert hij bijna nooit meer, en als ie het doet, dan ga ik 2 keer met injectorreiniger aan de slag en dan verdwijnt het weer.

Laatste actie die ik heb gedaan is de stappenmotor reinigen en m'n turboslangen vervangen. Overigens met een verbluffend resultaat :D ding trekt de klinkers uit de straat. Helaas was deze actie te laat om mijn turbo te redden, dus ik krijg (lees koop *SNIK*) waarschijnlijk eind deze week een door RICA bedachte hybride turbo die sneller opspint, meer druk kan leveren en dat alles bij een lager toerental. Al met al niet duurder dan een orginele T4 turbo.

Heel benieuwd wat het effect van deze upgrade zal zijn.

De software van jouw ECU is wel te vervangen, echter daarvoor solderen ze de chip eruit. In mijn geval is er een piggiebackop gekomen, waar weer een los voetje in zit, omdat de laatste software op de testbank zelf geschreven is tijdens het rijden.
Gebruikersavatar
PhysicalZen
3rd Gear member
Berichten: 349
Lid geworden op: 10.05.2005 - 09:33
Locatie: Limburg

Ben misschien wel benieuwder dan jij!! :lol: :wink:
Wat goed is...........kan nog steeds beter!!
To tune..or not to tune..Thats no question
V60 D4 r-design, 240 GLE, C303(V40D4 r-design-70R-V40T4-V40 2.0-480T-480T-440 2.0=exit)
Gebruikersavatar
PhysicalZen
3rd Gear member
Berichten: 349
Lid geworden op: 10.05.2005 - 09:33
Locatie: Limburg

Verdorie !!!!! Zojuist weer inhouden :?

Nieuwe bougies gemonteerd!!!!! Bougiekabels doorgemeten!!

Fenomeen voelt aan alsof je hem verzuipt. Heel langzaam loopt de snelheid terug en als je gas geeft gaat het sneller :? :?:

Kan alleen nog de bobines zijn of ................... :( de ECU :cry:
Wat goed is...........kan nog steeds beter!!
To tune..or not to tune..Thats no question
V60 D4 r-design, 240 GLE, C303(V40D4 r-design-70R-V40T4-V40 2.0-480T-480T-440 2.0=exit)
Marinus
4th Gear member
Berichten: 892
Lid geworden op: 22.09.2004 - 21:36

Ik heb bobines voor je.
Brutus
1st Gear member
Berichten: 44
Lid geworden op: 18.05.2005 - 10:15

Marinus schreef:Raar verhaal.

Ik weet dat er ECU's vervangen zijn de T4 inderdaad. Daar wilden ze bij mij onder coulanceregeling NIET aan beginnen.

Overigens happert hij bijna nooit meer, en als ie het doet, dan ga ik 2 keer met injectorreiniger aan de slag en dan verdwijnt het weer.

Laatste actie die ik heb gedaan is de stappenmotor reinigen en m'n turboslangen vervangen. Overigens met een verbluffend resultaat :D ding trekt de klinkers uit de straat. Helaas was deze actie te laat om mijn turbo te redden, dus ik krijg (lees koop *SNIK*) waarschijnlijk eind deze week een door RICA bedachte hybride turbo die sneller opspint, meer druk kan leveren en dat alles bij een lager toerental. Al met al niet duurder dan een orginele T4 turbo.

Heel benieuwd wat het effect van deze upgrade zal zijn.

De software van jouw ECU is wel te vervangen, echter daarvoor solderen ze de chip eruit. In mijn geval is er een piggiebackop gekomen, waar weer een los voetje in zit, omdat de laatste software op de testbank zelf geschreven is tijdens het rijden.
He Marinus wil je kwijt bij wie je de chip hebt laten vervangen en wat dat ongeveer gekost heeft.
In de Garage is mij verteld dat het plaatsen van een nieuwe chip geen zin heeft omdat de klachten worden veroorzaakt door de elktronica eromheen.
Brutus
1st Gear member
Berichten: 44
Lid geworden op: 18.05.2005 - 10:15

PhysicalZen schreef:Verdorie !!!!! Zojuist weer inhouden :?

Nieuwe bougies gemonteerd!!!!! Bougiekabels doorgemeten!!

Fenomeen voelt aan alsof je hem verzuipt. Heel langzaam loopt de snelheid terug en als je gas geeft gaat het sneller :? :?:

Kan alleen nog de bobines zijn of ................... :( de ECU :cry:
Heb jij toevallig ook een fase 1 uit 98?
Brutus
1st Gear member
Berichten: 44
Lid geworden op: 18.05.2005 - 10:15

Marinus schreef:Raar verhaal.

Ik weet dat er ECU's vervangen zijn de T4 inderdaad. Daar wilden ze bij mij onder coulanceregeling NIET aan beginnen.

Overigens happert hij bijna nooit meer, en als ie het doet, dan ga ik 2 keer met injectorreiniger aan de slag en dan verdwijnt het weer.

Laatste actie die ik heb gedaan is de stappenmotor reinigen en m'n turboslangen vervangen. Overigens met een verbluffend resultaat :D ding trekt de klinkers uit de straat. Helaas was deze actie te laat om mijn turbo te redden, dus ik krijg (lees koop *SNIK*) waarschijnlijk eind deze week een door RICA bedachte hybride turbo die sneller opspint, meer druk kan leveren en dat alles bij een lager toerental. Al met al niet duurder dan een orginele T4 turbo.

Heel benieuwd wat het effect van deze upgrade zal zijn.

De software van jouw ECU is wel te vervangen, echter daarvoor solderen ze de chip eruit. In mijn geval is er een piggiebackop gekomen, waar weer een los voetje in zit, omdat de laatste software op de testbank zelf geschreven is tijdens het rijden.
Ik ga donderdag de injectoren demonteren en ultrasoon laten reinigen als het dan nog niet goed is ga ik wat aan de computer laten doen dan gelijk maar chiptunen een paar extra pk's is nooit weg.
Gebruikersavatar
PhysicalZen
3rd Gear member
Berichten: 349
Lid geworden op: 10.05.2005 - 09:33
Locatie: Limburg

Yup, een van de eerste! heb er een dik half jaar op moeten wachten!

Vanochtend weer bijna stil gestaan!! Kon net de dealer bereiken en dit is de eerste keer dat de chefmonteur het fenomeen zelf heeft kunnen waarnemen. Zijn conclusie was (net als ikzelf al had gehoopt) dat de bobines defect waren.

Kenmerkend is dat als je constant gas rijdt de auto goed loopt (redelijk goed met minimale schokjes), het gas is dan zo weinig dat de snelheid heel langzaam terugloopt. Geef je gas bij, begint hij behoorlijk te schokken en loopt de snelheid vlugger terug!!
Dit kenmerk hadden alle autos met een defecte bobine!
Wat goed is...........kan nog steeds beter!!
To tune..or not to tune..Thats no question
V60 D4 r-design, 240 GLE, C303(V40D4 r-design-70R-V40T4-V40 2.0-480T-480T-440 2.0=exit)
Brutus
1st Gear member
Berichten: 44
Lid geworden op: 18.05.2005 - 10:15

PhysicalZen schreef:Yup, een van de eerste! heb er een dik half jaar op moeten wachten!

Vanochtend weer bijna stil gestaan!! Kon net de dealer bereiken en dit is de eerste keer dat de chefmonteur het fenomeen zelf heeft kunnen waarnemen. Zijn conclusie was (net als ikzelf al had gehoopt) dat de bobines defect waren.

Kenmerkend is dat als je constant gas rijdt de auto goed loopt (redelijk goed met minimale schokjes), het gas is dan zo weinig dat de snelheid heel langzaam terugloopt. Geef je gas bij, begint hij behoorlijk te schokken en loopt de snelheid vlugger terug!!
Dit kenmerk hadden alle autos met een defecte bobine!
Snel laten vervangen je hebt kunnen lezen waar het bij mijn motor toe geleid heeft.
Marinus
4th Gear member
Berichten: 892
Lid geworden op: 22.09.2004 - 21:36

Brutus, je hebt PM.
Brutus
1st Gear member
Berichten: 44
Lid geworden op: 18.05.2005 - 10:15

Marinus schreef:Brutus, je hebt PM.
Vandaag de stappenmotor gedemonteerd en gereinigd, fluitje van een cent, kwam wel wat zwarte rommel uit de stappenmotor weer gemonteerd en wat schertst mijn verbazing??? Geen gestotter meer,lekker reageren op het gas, direct het vermogen oppakken, ik weet niet wat ik meemaak.
Vreemd dat ze dit bij de garage niet hebben bedacht!!!
Vooralsnog wil ik niet te vroeg juigen en ik rijd nog even zo door.
Het ultrasoon reinigen van de injectoren stel ik nu maar even uit eerst even afwachten.
SUPPER wat ben ik :P :P :P.
Plaats reactie

Terug naar “S40 - V40 Classic”