mijn S60 D5 handgeschakeld met 206 000 km op de teller loopt niet meer zo mooi als een half jaar geleden (toen 8 000 minder op de teller).
Het starten duurt wat langer, ik moet de sleutel duidelijk enkele tellen langer vast houden voordat de motor aanslaat, zowel warm als koud.
Tijdens het rijden is het soms net of ik een heel kort duwtje in de rug krijg zonder dat ik iets verander aan mijn gaspedaalstand?
Het is niet zo heftig dat je zit te schudden in de auto maar wel merkbaar "onder mijn kont" zeg maar.
Het brandstofverbruik is niet anders dan voorheen en mijn rijstijl is heel rustig (gem op de BC is 5.8 l/100km).
Het is heel langzaam begonnen en begint nu wat hinderlijker en frequenter te worden.
Wie heeft deze klacht ook of ooit gehad en wie weet een oplossing.
Ik verwacht dat als ik met dit soort vage verhalen bij mijn dealer aanklop het me goud geld gaat kosten om een diagnose te stellen :?
Alvast bedankt,
S60 D5 "stottert bij constate snelheid
- JosB
- 2nd Gear member
- Berichten: 125
- Lid geworden op: 27.12.2005 - 15:40
- Locatie: Eindhoven
JosB
Vanaf 1981 alle verschillende typen 340; 360; 440; S40; V40 dus alles wat in Born geproduceerd werd.
vanaf maart 2022 Volvo V40 1.5 T3 Polar+ Sport Verwarmbare voorstoelen Standkachel Afneembare trekhaak Harman Kardon.
Nu van plan over te stappen naar een gebruikte CX40 maar twijfel tussen een B4 2.0 benzine of een T5 hybride.
Vanaf 1981 alle verschillende typen 340; 360; 440; S40; V40 dus alles wat in Born geproduceerd werd.
vanaf maart 2022 Volvo V40 1.5 T3 Polar+ Sport Verwarmbare voorstoelen Standkachel Afneembare trekhaak Harman Kardon.
Nu van plan over te stappen naar een gebruikte CX40 maar twijfel tussen een B4 2.0 benzine of een T5 hybride.
- edraket
- 7th Gear member
- Berichten: 8634
- Lid geworden op: 17.03.2006 - 15:26
- Locatie: Haarlemmermeer
Het lijkt erop dat één of meerdere verstuivers slechter worden. Vooral het slecht starten wijst daarop. Laat deze testen, kan gewoon bij een universele garage. Vraag of ze weten hoe dat te doen. Het is vrij simpel, de retouropbrengst is een maat voor de staat van de verstuivers.
V60 D5 geartronic R-design '13
855 2.5 20V '96
Jaguar XJ-S V12 '85
V70 2.0D VEA 181 Nordic+ Dynamic line '15
V70 2.4D summum '08
V70D5 '06
S60 D5 '02
V70R '97
855 2.5 10V '95
855 2.5 20V '96
Jaguar XJ-S V12 '85
V70 2.0D VEA 181 Nordic+ Dynamic line '15
V70 2.4D summum '08
V70D5 '06
S60 D5 '02
V70R '97
855 2.5 10V '95
- marsm104
- 5th Gear member
- Berichten: 1168
- Lid geworden op: 30.05.2006 - 18:35
- Locatie: Harderwijk
- Contacteer:
Voor het slecht starten zou het toch ook in de gloeispiralen kunnen zitten?
Groeten, Rick Marsman

Volvo S40 diesel 102pk Volvo 850 T5 1994

Volvo S40 diesel 102pk Volvo 850 T5 1994

- blastaway
- 5th Gear member
- Berichten: 2348
- Lid geworden op: 31.05.2007 - 08:06
- Locatie: Maastricht
Ik heb geen idee wat het kan zijn, maar verstuivers klinkt aannemelijk iig.
Ik ben wel benieuwd wat de oorzaak uiteindelijk is. Ik merk het ook heeeeeeeeeeeel lichtjes af en toe bij die van mij (2.5 d)
Ik ben wel benieuwd wat de oorzaak uiteindelijk is. Ik merk het ook heeeeeeeeeeeel lichtjes af en toe bij die van mij (2.5 d)
Volvo 940 2.3i Polar 2-1994 , t-5r cream yellow, c70 en v60 t4 2020
Volvo s60 2.4 5-2005
V70 edition II 2.4; 9-2004
V70 Sport 11-2006 2.0T HEICO
VW Passat 2005 R36 uitbouw
V70n 2000 2.5D
Volvo s60 2.4 5-2005
V70 edition II 2.4; 9-2004
V70 Sport 11-2006 2.0T HEICO
VW Passat 2005 R36 uitbouw
V70n 2000 2.5D
- edraket
- 7th Gear member
- Berichten: 8634
- Lid geworden op: 17.03.2006 - 15:26
- Locatie: Haarlemmermeer
Gloeispiralen worden alleen bij lage temperaturen gebruikt (iets van <5gr) bij de D5 motor. Dat zal het niet zijn.
V60 D5 geartronic R-design '13
855 2.5 20V '96
Jaguar XJ-S V12 '85
V70 2.0D VEA 181 Nordic+ Dynamic line '15
V70 2.4D summum '08
V70D5 '06
S60 D5 '02
V70R '97
855 2.5 10V '95
855 2.5 20V '96
Jaguar XJ-S V12 '85
V70 2.0D VEA 181 Nordic+ Dynamic line '15
V70 2.4D summum '08
V70D5 '06
S60 D5 '02
V70R '97
855 2.5 10V '95
- JosB
- 2nd Gear member
- Berichten: 125
- Lid geworden op: 27.12.2005 - 15:40
- Locatie: Eindhoven
Ja hoor bij elke start gaat het voorgloei lampje heel eventjes aan, ik denk ook niet dat het iets met gloeien te maken heeft, dat zou dan alleen de start zijn. Het "stotter" probleem is rijdend en dan doen die gloeispiralen volgens mij niets meer.NOS schreef:Het lampje gaat wel altijd aan?
Ik heb er vanmiddag nog extra op gelet, het is meestal tussen de 1300 en 1500 toeren bij gelijkmatig rustig met een constante snelheid rijdend.
Het is dan net zo'n gevoel alsof er heel even gas gegeven wordt maar dan minder dan een fractie van een seconde, het is dus eigenlijk geen stotteren of hikken waarbij de motor inhoudt ....... moeilijk te omschrijven.
JosB
Vanaf 1981 alle verschillende typen 340; 360; 440; S40; V40 dus alles wat in Born geproduceerd werd.
vanaf maart 2022 Volvo V40 1.5 T3 Polar+ Sport Verwarmbare voorstoelen Standkachel Afneembare trekhaak Harman Kardon.
Nu van plan over te stappen naar een gebruikte CX40 maar twijfel tussen een B4 2.0 benzine of een T5 hybride.
Vanaf 1981 alle verschillende typen 340; 360; 440; S40; V40 dus alles wat in Born geproduceerd werd.
vanaf maart 2022 Volvo V40 1.5 T3 Polar+ Sport Verwarmbare voorstoelen Standkachel Afneembare trekhaak Harman Kardon.
Nu van plan over te stappen naar een gebruikte CX40 maar twijfel tussen een B4 2.0 benzine of een T5 hybride.
-
- 2nd Gear member
- Berichten: 224
- Lid geworden op: 19.11.2006 - 18:48
- Locatie: Amsterdam
is het niet gewoon het frequent inschakelen van de aircocompressor?
Dat geeft ook soms dergelijke effecten tijdens het rijden.
Dat verklaart het slechter starten nog niet overigens.
Ben je ergens anders gaan tanken dan voorheen? Kan ook wat uitmaken, heb ik uit ervaring.
En zoals eerder omschreven, een (of meerdere) slechte verstuiver(s).
Dat geeft ook soms dergelijke effecten tijdens het rijden.
Dat verklaart het slechter starten nog niet overigens.
Ben je ergens anders gaan tanken dan voorheen? Kan ook wat uitmaken, heb ik uit ervaring.
En zoals eerder omschreven, een (of meerdere) slechte verstuiver(s).
Vroeger o.a. een 480ES, 850, S70 2.5, S60's en tegenwoordig een V70 2.4T AWD
-
- 2nd Gear member
- Berichten: 224
- Lid geworden op: 19.11.2006 - 18:48
- Locatie: Amsterdam
Dat ligt er maar net aan. De ene D5 is de andere niet.NOS schreef:Dat van de airco zou je niet moeten merken.
Ik moet wel zeggen dat mijn S70 (benzine) er veel meer last van heeft dan mijn huidige D5.
Het is nauwelijks merkbaar, maar bij lage toerentallen en constante snelheid kun je, als je er echt op let, een klein schokje voelen.
Ik snap ook werkelijk niet dat volvo niet in staat is een fatsoenlijk modulerend systeem te ontwikkelen, maar ja dat is een andere discussie...
Vroeger o.a. een 480ES, 850, S70 2.5, S60's en tegenwoordig een V70 2.4T AWD
-
- 2nd Gear member
- Berichten: 224
- Lid geworden op: 19.11.2006 - 18:48
- Locatie: Amsterdam
Met cruisecontrol aan heb je meer kans dat je het voelt omdat je dan een constante snelheid rijdt.
Stel je er overigens niet te veel van voor. Bij mijn D5 moet ik me er echt op concentreren anders merk je er inderdaad niets van.
Maar ja, ik ken dat. Als je ook maar denkt dat er iets met je auto is, let je echt op alles...
Stel je er overigens niet te veel van voor. Bij mijn D5 moet ik me er echt op concentreren anders merk je er inderdaad niets van.
Maar ja, ik ken dat. Als je ook maar denkt dat er iets met je auto is, let je echt op alles...
Vroeger o.a. een 480ES, 850, S70 2.5, S60's en tegenwoordig een V70 2.4T AWD
- edraket
- 7th Gear member
- Berichten: 8634
- Lid geworden op: 17.03.2006 - 15:26
- Locatie: Haarlemmermeer
Ik begin het schokken van de airco compressor nu ook steeds beter te voelen. In begin was het er niet of nauwelijks.
Nadeel van een modulerende compressor is dat deze direct stuk is als hij met te weinig koelmiddel loopt. Onze compressoren doen het dan vaak nog gewoon.
Nadeel van een modulerende compressor is dat deze direct stuk is als hij met te weinig koelmiddel loopt. Onze compressoren doen het dan vaak nog gewoon.
V60 D5 geartronic R-design '13
855 2.5 20V '96
Jaguar XJ-S V12 '85
V70 2.0D VEA 181 Nordic+ Dynamic line '15
V70 2.4D summum '08
V70D5 '06
S60 D5 '02
V70R '97
855 2.5 10V '95
855 2.5 20V '96
Jaguar XJ-S V12 '85
V70 2.0D VEA 181 Nordic+ Dynamic line '15
V70 2.4D summum '08
V70D5 '06
S60 D5 '02
V70R '97
855 2.5 10V '95
- fritsh
- Starter
- Berichten: 6
- Lid geworden op: 23.03.2007 - 09:33
- Locatie: Nieuwegein
- Contacteer:
Mijn D5 had iets soortgelijks. De eerste week na aflevering gebeurde het volgende. Eerst een kapotte cat; het ding lekte aan de bovenkant en was dus niet zichtbaar. Bezoek aan de garage werd noodzakelijk omdat het display dat aangaf. Na deze reparatie wederom storing. Ook nu weer storingmelding op het display. Na controle bleek het een lekke intercooler te zijn. Deze is ook vervangen en nu is er niets meer merkbaar van enige lichte schokken. 't Zou kunnen dat deze klachten langzaam verergeren en dat het uiteindelijk tot een storing en een melding op het display gaat leiden. Mijn S60 is van 2003 en heeft inmiddels 141.000 km op de teller. De storing trad op bij 135.000 km. Overigens alles onder garantie verholpen.
- JosB
- 2nd Gear member
- Berichten: 125
- Lid geworden op: 27.12.2005 - 15:40
- Locatie: Eindhoven
Heren,
Kijk even in mijn profiel, van airco heb ik iets meer verstand dan van het gedrag van dieselmotoren.
Het is ZEKER GEEN airco powershock, die voel je trouwens alsof je auto even afremt. Ik schreef al eerder dat het bij mijn auto voelt alsof ik een duwtje in de rug krijg en het verschil tussen die twee kan ik echt wel beoordelen
@Delta,
Het gevoel van dat duwtje in de rug krijg ik zowel met cruise control aan- als uitgeschakeld.
Met de eigen "fluwelen" voet op het gaspedaal en zeker weten dat het geen oneffenheid in de weg is en dan toch die duwtjes in de rug voelen. Dat is wat ik nu beleef.
Ik zit zelf ook zeker te denken aan brandstoftoevoer in de breedste zin maar heb absoluut geen ervaring met dieselmotoren en had gehoopt dat een van de techneuten hier zou zeggen :sign7: ik weet wat het is en DIT is de oplossing
.
Kijk even in mijn profiel, van airco heb ik iets meer verstand dan van het gedrag van dieselmotoren.
Het is ZEKER GEEN airco powershock, die voel je trouwens alsof je auto even afremt. Ik schreef al eerder dat het bij mijn auto voelt alsof ik een duwtje in de rug krijg en het verschil tussen die twee kan ik echt wel beoordelen

@Delta,
Het gevoel van dat duwtje in de rug krijg ik zowel met cruise control aan- als uitgeschakeld.
Met de eigen "fluwelen" voet op het gaspedaal en zeker weten dat het geen oneffenheid in de weg is en dan toch die duwtjes in de rug voelen. Dat is wat ik nu beleef.
Ik zit zelf ook zeker te denken aan brandstoftoevoer in de breedste zin maar heb absoluut geen ervaring met dieselmotoren en had gehoopt dat een van de techneuten hier zou zeggen :sign7: ik weet wat het is en DIT is de oplossing
JosB
Vanaf 1981 alle verschillende typen 340; 360; 440; S40; V40 dus alles wat in Born geproduceerd werd.
vanaf maart 2022 Volvo V40 1.5 T3 Polar+ Sport Verwarmbare voorstoelen Standkachel Afneembare trekhaak Harman Kardon.
Nu van plan over te stappen naar een gebruikte CX40 maar twijfel tussen een B4 2.0 benzine of een T5 hybride.
Vanaf 1981 alle verschillende typen 340; 360; 440; S40; V40 dus alles wat in Born geproduceerd werd.
vanaf maart 2022 Volvo V40 1.5 T3 Polar+ Sport Verwarmbare voorstoelen Standkachel Afneembare trekhaak Harman Kardon.
Nu van plan over te stappen naar een gebruikte CX40 maar twijfel tussen een B4 2.0 benzine of een T5 hybride.
- Delta
- 4th Gear member
- Berichten: 555
- Lid geworden op: 02.04.2006 - 19:09
- Locatie: N.H.
JosB,
Nee sorry een pasklaar antwoord heb ik niet voor je.
Even een domme vraag (of bestaan die niet) tank je altijd bij dezelfde pomp?? Probeer anders eens een keer een andere diesel (of tank eens bij een andere pomp) zoals V power kijken wat er dan gebeurd. Het lijkt wel of je diagnose je verbranding aanpast dus eigenlijk je mengsel lucht brandstof veranderd.
Nee sorry een pasklaar antwoord heb ik niet voor je.
Even een domme vraag (of bestaan die niet) tank je altijd bij dezelfde pomp?? Probeer anders eens een keer een andere diesel (of tank eens bij een andere pomp) zoals V power kijken wat er dan gebeurd. Het lijkt wel of je diagnose je verbranding aanpast dus eigenlijk je mengsel lucht brandstof veranderd.
-
- 2nd Gear member
- Berichten: 224
- Lid geworden op: 19.11.2006 - 18:48
- Locatie: Amsterdam
Ik begon hier ook over omdat ik merkte dat mijn D5 beter startte na een volle tank shell-diesel dan wanneer ik een tank tango-diesel er doorheen had gestookt.
Ook het verbruik was iets beter.
Tja, je weet het soms toch niet. De splinternieuwe D5 die ik van de dealer meenam moest ongeveer anderhalve seconde starten en sloeg dan aan, terwijl de mijne vrijwel direct aanslaat.
Kan e.e.a. ook niet met de LMM te maken hebben?
Ik heb een VW tdi gereden die slecht startte en soms "bokte" op de snelweg bij constante snelheden. Daar hebben ze toen de LMM vervangen.
Ook het verbruik was iets beter.
Tja, je weet het soms toch niet. De splinternieuwe D5 die ik van de dealer meenam moest ongeveer anderhalve seconde starten en sloeg dan aan, terwijl de mijne vrijwel direct aanslaat.
Kan e.e.a. ook niet met de LMM te maken hebben?
Ik heb een VW tdi gereden die slecht startte en soms "bokte" op de snelweg bij constante snelheden. Daar hebben ze toen de LMM vervangen.
Vroeger o.a. een 480ES, 850, S70 2.5, S60's en tegenwoordig een V70 2.4T AWD
- ICEFOX
- 2nd Gear member
- Berichten: 214
- Lid geworden op: 13.07.2005 - 10:46
- Locatie: Wijhe
Bij de VAG TDI's kun je inderdaad goed merken wanneer je LMM echt aan zn eind komt. Wanneer je rijd op je CC gaat de motor op bepaalde momenten bij bepaalde toerentallen een beetje jengelen in toeren. Telkens een beetje gas bij, en een beetje gas los.
Helaas zijn LMM's niet gemakkelijk stilstaand uit te lezen of ze minder worden. Alleen of wel of niet geheel stuk zijn of een storing geven.
Helaas zijn LMM's niet gemakkelijk stilstaand uit te lezen of ze minder worden. Alleen of wel of niet geheel stuk zijn of een storing geven.
V60 D3 GT Momentum 2011
XC90 2.5T MT Momentum 2005
XC90 2.5T MT Momentum 2005
- JosB
- 2nd Gear member
- Berichten: 125
- Lid geworden op: 27.12.2005 - 15:40
- Locatie: Eindhoven
In principe tank ik altijd bij hetzelfde pompstation en heb nog nooit problemen gehad.Delta schreef:JosB,
Nee sorry een pasklaar antwoord heb ik niet voor je.
Even een domme vraag (of bestaan die niet) tank je altijd bij dezelfde pomp?? Probeer anders eens een keer een andere diesel (of tank eens bij een andere pomp) zoals V power kijken wat er dan gebeurd. Het lijkt wel of je diagnose je verbranding aanpast dus eigenlijk je mengsel lucht brandstof veranderd.
Het is wel een witte pomp ...... maar regelmatig stopt daar toch zo'n grote gele vrachtwagen met zo'n schelp er op en die frommelt zo'n dikke zwarte slang ergens naar toe......
Voor mij is de witte pomp en merk brandstof een pot nat, ze gaan echt geen andere diesel brouwen voor shell of zo, daar geloof ik niet in :evil:
JosB
Vanaf 1981 alle verschillende typen 340; 360; 440; S40; V40 dus alles wat in Born geproduceerd werd.
vanaf maart 2022 Volvo V40 1.5 T3 Polar+ Sport Verwarmbare voorstoelen Standkachel Afneembare trekhaak Harman Kardon.
Nu van plan over te stappen naar een gebruikte CX40 maar twijfel tussen een B4 2.0 benzine of een T5 hybride.
Vanaf 1981 alle verschillende typen 340; 360; 440; S40; V40 dus alles wat in Born geproduceerd werd.
vanaf maart 2022 Volvo V40 1.5 T3 Polar+ Sport Verwarmbare voorstoelen Standkachel Afneembare trekhaak Harman Kardon.
Nu van plan over te stappen naar een gebruikte CX40 maar twijfel tussen een B4 2.0 benzine of een T5 hybride.