Probleem Stuurbekrachtiging

In deze rubriek dus alleen over de V70 met 'schouders'.
Ga voor de V70 Classic (dus het 850 model) naar de 850 rubriek.
Pieter D5
Starter
Berichten: 7
Lid geworden op: 13.11.2007 - 12:17

Hallo Allen,

Ik ben Pieter, bwjr ’76, woonachtig in A’dam en nieuw op dit forum. Heel mijn leven interesse in auto’s, vele merken gereden waaronder enkele Volvo’s (740 en 940 estate). Sinds 1.1/2 jaar rijd ik een V70 D5. Fantastische auto alleen nu heb ik een klein probleem met de stuurbekrachtiging. Ik hoop dat iemand dit herkent en me kan helpen.

Het volgende is het geval;
Het systeem bouwt druk op. Bij koude motor is er niets aan de hand, alles werkt naar behoren. Naarmate de motor warmer wordt (langer draait) gaat de pomp geluid maken.
Ook voel ik bij het sturen een lichte trilling in het stuur. Dit wordt met de dag erger (staat nu dus stil). Olie blijft op peil, bij het openen van het reservoir bij warme motor (en dus een rumoerige pomp) spuit de olie eruit en staat er een schuimkraag in het reservoir, als de druk van het systeem af is maakt de pomp ook geen geluid meer.

Een lekkage kan ik zo niet ontdekken, maar dan zou ook het peil te laag moeten zijn. De pomp doet zijn werk bij koude motor goed, dus lijkt mij ook okay? Kan het zijn dat deze versleten is en door speling druk de verkeerde kan opbouwt (reservoir), of dat deze een overdrukventiel heeft die niet werkt? Kan dit probleem in het stuurhuis zitten?
Misschien kan iemand mij vertellen welke onderdelen er allemaal in dit systeem zitten en hoe e.e.a. werkt.

Ik hoor graag jullie mening en/of ervaringen met een dergelijke storing.

Alvast bedankt voor jullie reactie.

Mvg Pieter
bartv70
5th Gear member
Berichten: 1936
Lid geworden op: 17.01.2007 - 13:54
Locatie: Duiven

Ik heb een vergelijkbare trilling/brom, maar heb niet gekeken of de olie er uit spuit
Ben bij de garage geweest en men vermoed een rubber trillingsdemper, er was een bulletin van, kost 35 euro aan materiaal en zit er zo in volgens monteur.
Heb wat garantie perikelen, dus nog niet laten maken

BartV70
V70 2.4D Rica 198pk MJ2004 242.000km..260.000km ....280.000km
Er is genoeg voor ieders behoefte, er is niet genoeg voor ieders hebzucht , Liever gelast dan geleasd
Gebruikersavatar
JanP
1st Gear member
Berichten: 20
Lid geworden op: 10.11.2007 - 19:46
Locatie: Rijssen

Hallo ik heb nu het zelfde probleem mijn mening is dat de stuur pomp versleten, is deze jankt namelijk verschrikkelijk.
Het is bij nog even afwachten je hoord nog van meals ik meer weet.

gr JP
Pieter D5
Starter
Berichten: 7
Lid geworden op: 13.11.2007 - 12:17

Jan,
Ik heb 2 avonden op, onder en in mijn volvo gehangen en kon nergens een lekkage ontdekken, de pomp slijt m.i. niet zo snel en bij koude motor functioneerde deze prima. Uiteindelijk toch naar de dealer gebracht, blijkt het oliereservoir de boosdoener, als je dezelfe storing hebt zou ik dus beginnen met het vervangen van deze. Stomme is dat mijn zoektocht bij het reservoir begon, maar niemand kon mij daar iets over vertellen, had zelf het vermoeden dat er een filter of iets dergelijks in zou zitten.

Pieter
Gebruikersavatar
JanP
1st Gear member
Berichten: 20
Lid geworden op: 10.11.2007 - 19:46
Locatie: Rijssen

Wat is er dan mis met het reservoir dan, ik neem aan dat deze er toch altijd in heb gezeten.
Is er dan een verstopping of zo onder in het reservoir.


gr JanPieter
Goldfish
Starter
Berichten: 3
Lid geworden op: 28.11.2007 - 21:00

Heb hetzelfde probleem. Ben ook benieuwd wat er mis zou kunnen zijn met het reservoir. Volgende week afspraak met garage. Als ik kan voorkomen dat men bijv. de stuurpomp gaat wisselen.......!!!!!!!!

gr. G.
Volvospecialist
2nd Gear member
Berichten: 153
Lid geworden op: 23.07.2007 - 21:49

JanP schreef:Wat is er dan mis met het reservoir dan, ik neem aan dat deze er toch altijd in heb gezeten.
Is er dan een verstopping of zo onder in het reservoir.
Nee, IN het reservoir is een kunststof pijpje afgebroken waardoor bij lopende motor de olie teveel spoelt in het reservoir en daardoor lucht meeneemt in de olie en zodoende schuim vormt (die dan weer zorgt voor die brommende geluiden) !! :D :D
Meten is weten, als je weet wat je meet !!
Pieter D5
Starter
Berichten: 7
Lid geworden op: 13.11.2007 - 12:17

Precies Volvospecialist, dit heeft de dealer mij ook verteld, had het graag een week eerder van je vernomen dan had ik het zelf opgeknapt. Of ben je toevallig werkzaam bij de dealer?? haha. :wink:
Gebruikersavatar
Oceanracer
Geartronic member
Berichten: 22959
Lid geworden op: 06.07.2006 - 12:26
Locatie: Groningen

Misschien heeft hij zelfs jouw reservoir wel vervangen, hahaha. Dat zou helemaal een giller zijn... :) :)
Volvo V70 1999 TDI Nautic Blue
Volvo V70 2002 2.4 Ocean Race
Gebruikersavatar
JanP
1st Gear member
Berichten: 20
Lid geworden op: 10.11.2007 - 19:46
Locatie: Rijssen

BIJ MIJ IS DE STUURPOMP VERVANGEN HOOGSTWAARSCHIJNLIJK REDUCEER VENTIEL BLIJFT HANGEN .
Gebruikersavatar
Oceanracer
Geartronic member
Berichten: 22959
Lid geworden op: 06.07.2006 - 12:26
Locatie: Groningen

VOLGENS MIJ IS ER EEN KNOPJE TE VEEL OP JE TOETSENBORD INGEDRUKT. ;)
Volvo V70 1999 TDI Nautic Blue
Volvo V70 2002 2.4 Ocean Race
Goldfish
Starter
Berichten: 3
Lid geworden op: 28.11.2007 - 21:00

Ik heb even in het reservoir gekeken en zag bij de retourleiding geen kunststof buisje zitten. Bij een volvospecialist een nieuw reservoir gekocht. Binnen 10 minuten geplaatst, de auto warm gereden..........stuurbekrachtiging is nu weer geluidloos.
PieterD5 en volvospecialist bedankt. Ik ga de afspraak met de garage afzeggen.
P.s. Het kunststof buisje van mijn oude reservoir lag onderin

gr. G.
Gebruikersavatar
JanP
1st Gear member
Berichten: 20
Lid geworden op: 10.11.2007 - 19:46
Locatie: Rijssen

klopt,het was bij mij ook het reservoir,ook het pijpje eraf van de retour.
bartv70
5th Gear member
Berichten: 1936
Lid geworden op: 17.01.2007 - 13:54
Locatie: Duiven

Hallo,

Iemand een close-up van dat pijpje?Ben het gekreun zat
Ben een beetje moedeloos aan het worden van mijn "kwaliteits auto"

Bart
V70 2.4D Rica 198pk MJ2004 242.000km..260.000km ....280.000km
Er is genoeg voor ieders behoefte, er is niet genoeg voor ieders hebzucht , Liever gelast dan geleasd
Ramon&Ramon
7th Gear member
Berichten: 9965
Lid geworden op: 12.09.2004 - 22:53
Locatie: Utrecht en Omstreken

komt ook vaak door verkeerde vloeistof die er gevuld wordt,rode ipv groene
Gebruikersavatar
steven460
5th Gear member
Berichten: 1009
Lid geworden op: 18.08.2007 - 16:06
Locatie: Almelo
Contacteer:

:shock:
De mijn is bruin dacht ik.
Geen standaard ATF olie?
s60 2001 T5, Dark Grey Pearl
s60 2001 2.4i, Mistral Green ///
Gebruikersavatar
Frumpy
5th Gear member
Berichten: 1343
Lid geworden op: 28.06.2005 - 17:31
Locatie: Haaglanden

Als die bruin is zou ik maar eens vervangen. :shock:

De rubberen ring van de dop geeft in principe aan welke olie je nodig hebt. Als je een groene ring hebt groene olie, anders de rode ATF.

Hoe kan zo'n plastic retourpijp afbreken en wat kost dat reservoir?
Ramon&Ramon
7th Gear member
Berichten: 9965
Lid geworden op: 12.09.2004 - 22:53
Locatie: Utrecht en Omstreken

bij de 60 70 80 modellen van modeljaar 2000 is het groene olie.
bartv70
5th Gear member
Berichten: 1936
Lid geworden op: 17.01.2007 - 13:54
Locatie: Duiven

Hallo,

Nogmaals een oproep, waar zit die retourpijp precies? ik zie in mijn reservoir slechts olie en de peilstok aan de dop.
Ben het brommen(alleen bij parkeer snelheid) een beetje zat

Bart
V70 2.4D Rica 198pk MJ2004 242.000km..260.000km ....280.000km
Er is genoeg voor ieders behoefte, er is niet genoeg voor ieders hebzucht , Liever gelast dan geleasd
Goldfish
Starter
Berichten: 3
Lid geworden op: 28.11.2007 - 21:00

Het retourpijpje zit aangesloten aan de binnenzijde van het reservoir op de aanvoerleiding aan de bovenzijde. Je kunt dit pijpje zien als je in het reservoir kijkt, schuin rechts boven (in de richting van de bestuurdersplaats als je recht voor de auto staat) Als dit retourpijpje er niet op zit zie je bij draaiende motor de olie met kracht het reservoir inspuiten en zul je waarschijnlijk een koperen buisje zien.
Plaats reactie

Terug naar “V70 MY2000 t/m MY2008”