Tof zo'n reis! Dat zou ik ook wel eens willen doen.
Wellicht is het handig om een externe starter aan te schaffen, maar die dingen zijn ook wel aan de prijs.
In ieder geval succes met de reis!.
V50 1.6 D, Savile Grey Ed II RTI
Cacao Brown-interieur, Nordic Light Oak-inleg, Spartacus-velgen, roofrails
Maart 09
(voorheen V50 Brilliant Blue juni 06 t/m feb 09 :179000 km)
nog ff snel bij de dealer een electrisch verwarming in je motorblok laten bouwen? overlevingspakket in acherbak mocht je onverhoopt toch stil komen te staan, dus goeie borrel, dekens, eten en drinken, en een zaklamp ofzo
- overlevingspakket met accu's / batterijen
- eten en campingbrandertje
- een jerrykan benzine extra
- GSM die opgeladen is
- warme kleren
Wim
Wim
Volvo 440 1.6i + ComfortLine Pakket, 83pk multipoint injectie, katalysator,
bouwjaar jan-1995, eigenaar sinds 11-04-2016, gekocht van mam,
190.000 km. Doe alles zelf. Volvo 440 GL 1721cc 89pk carburateur katalysator,
bouwjaar september-1989, eigenaar sinds 16-12-1994, gekocht van pap,
325.080 km. Doe alles zelf.
Hej Da,
ik sta op het punt om 3 maanden naar Noord Zweden te gaan.
Ik ga daar werken en jagen.Daar is het ook vrij frisjes s,nachts.
je lijstje is al aardig compleet maar vergeet de borrel maar.alchohol verdunt je bloed en je zal het nog kouder krijgen(buiten dat de politie in die landen het niet echt leuk vind)
Ik heb ook nog bij mee een druppellader die ik s.nachts op de accu zet.
Ook een stappenmoter indien je er een hebt en een spare thermostaat,multiriem,koelvloeistof(genoeg om je auto helemaal te vullen in geval van een lekke slang aan de onderzijde).
Een sneeuwschep,extra matje of stuk tapijt als je wat aan de auto moet werken,meerdere paar winterwerk handschoenen is ook nooit weg,
Ik heb meerdere amerikaanse noodrantsoenen bij me,die kan je zonder open vuur(chemisch)opwarmen en dat is wat veiliger dan een open vuur in je auto(CO2?).een maaltijd in blik kan je ook op je uitlaat opwarmen als het echt moet.Water is ook belangrijk(geen smeltwater daar je dat veel warmte kost van je lichaam)
Haal dan wel eerst als je ingesneeuwd bent de sneeuw voor je uitlaat weg anderes verspreiden de gassen zich door de sneeuw en komen alsnog in je auto terecht,
Je mag me ook een PB sturen dan praten we per reguliere mail verder aangezien dit niet de juiste plek hiervoor is,ik stop er nu dan ook mee en als er vragen zijn liever een PB.
Schieten is leuk,maar alleen als je wat raakt.
Met hagel gebeurt dat gauw!
Heel handig voor in die landen zijn misschien nog verstralers voor van voor op de grill denk dat je als je zoekt naar het mistlampen topic wel een mooie foto krijgt van hoe michel740sport het opgelost heeft en koplampwissers deze zijn goed voor de rommel van je koplampen te houden.
De alcohol zou ik ook laten, hier gaan je huidporien van open en het lijkt wel alsof je het warmer krijgt maar je krijgt het kouder omdat je meer water gaat verdampen hier door vries je eigenlijk dood.
Voor de rest wens ik je een fijne trip
cheerz Jan
EDIT: Misschien is het handig om een standkachel te instaleren, kan je je wagen op voorand laten voorverwarmen zonder dat je elektriciteit nodig hebt en is ook veel beter voor je motor. Minpunt is wel dat ze aan de prijzige kan zijn
Bij mijn laatste bericht had ik ook de foto van mijn 440 moeten zetten,bij deze,zoals je ziet zitten er twee grote lampen voorop,werkt echt,250 watt extra,
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Schieten is leuk,maar alleen als je wat raakt.
Met hagel gebeurt dat gauw!
Ik ga niet heel noordelijk(in de buurt van Bergen) om daar te snowkiten.
Ook vooral over grote wegen dus dat scheelt ook.
Ik zal inderdaad even van dat astronautenvoedsel halen en 2 jerrycans, een voor water en een voor benzine, extra koelvloeistof, waxinelichtjes en een schep.
Ook ga ik even kijken voor set extra lampen, daar zat ik zelf ook al aan te denken maar ik moet even kijken of mijn budget dat toelaat.
de koplamp wissers zullen ook wel handig zijn omdat al het spul dat ze op de weg strooien ook op je koplampen komt hangen dus als je budget het toelaat zou ik dit er zeker ook opsteken. Kabels liggen er al dus gewoon plug & play
waarom wordt een jerrycan benzine geadviseerd? in nederland rij ik daar toch ook niet mee? gewoon op tijd zorgen dat je tankt en desnoods goed in de gaten houden en op tijd je tomtom instellen op een tankstation.
strooien ze daar wel met zout? in finland wordt dat in ieder geval niet gedaan want bij ernstige vorst schijnt dit niet goed te helpen ofzo. het had een reden.
Als je vast komt te zitten in de sneeuw kan je iig de motor laten draaien en de verwarming aan. Bovendien kom je niet op elke straathoek een pomp tegen in het hoge noorden!
strooien ze daar wel met zout? in finland wordt dat in ieder geval niet gedaan want bij ernstige vorst schijnt dit niet goed te helpen ofzo. het had een reden.
Pekel werkt niet meer onder de, ik dacht, -10c. Zout verlaagd het vriespunt van water, maar op een gegeven punt komt de temp daar onder en bevriest de boel. Denk maar aan het zeewater, als het maar koud genoeg wordt bevriest dat ook. En op aangereden sneeuw werkt zand ook beter als zout. Kon dat hier ook maar, strooien met zand ipv die gore pekelzooi! Kijk maar eens naar oude Volvo's uit noord Skandinavie, daar zit heel weinig roest op. Leve het zand!
Wat ze de koplampwissers kosten op de sloop weet ik niet, maar weet wel dat bij autorima ik er 70 heb voor betaald je hebt wel nog een groter reservoir nodig met een 2de pompje, dit kan je uit een 480 halen voor de rest zet je deze vast met een m6 boutje en een rondel er tussen is niet moeilijk de koplampen moeten er wel af
€ 70 vind ik eigenlijk wel flink aan de prijs - ik heb het namelijk een tijdje terug aan de dealer hier gevraagd (svala) en die zeggen dat de set nog gewoon leverbaar is en wel voor € 110,-