Elektrische interieur verwarming

Gebruikersavatar
surfroy01
2nd Gear member
Berichten: 121
Lid geworden op: 03.09.2007 - 13:49
Locatie: Le Coin de Pays Bas

Staat op de prijslijst van de XC70 (zowaar iets bijna voor niks bij de ovloV) en aangezien ik geen stoelverwarming onder het leer heb zitten (raar heh hier in het midden oosten) maar mijn ervaring in NL is dat het wel te waarderen is.

Nu komt mijn zilvervloot aankomende zomer mee naar NL en achteraf stoelverwarming inbouwen..... Maar die elektrische interieurverwarming, hoe elektrisch werkt die? is dat met een externe contact? Iemand ervaring ermee, bedoel wordt het interieur daadwerkelijk warm(er)?
The most dangerous nut on any vehicle is the one that holds the throtle; me damn it!

Ex V40/XC70/DS5/3xPassat B8/Mercedes CLA/2xBMW 328/GTI MK7 en nu een Megane EV.
Gebruikersavatar
Oceanracer
Geartronic member
Berichten: 22959
Lid geworden op: 06.07.2006 - 12:26
Locatie: Groningen

Deze verwarming is alleen bedoeld voor het opwarmen van je blok. Er komt een aansluiting op je bumper voor de 230V stekker welke via een warmtepomp je koelvloeistof voorverwarmt en daarmee dus je motorblok. In tegenstelling tot "echte" standkachels slaat je ECC dus niet aan en wordt het interieur niet voorverwarmd. Als je instapt en wegrijdt (niet de stekker vergeten er voor die tijd uit te trekken!) wordt je interieur natuurlijk wel sneller warm, omdat in het vooronder de boel al aardig is opgestookt. Al met al leuk alternatief. Minder goed, maar ook minder duur.
Volvo V70 1999 TDI Nautic Blue
Volvo V70 2002 2.4 Ocean Race
tuftuf
4th Gear member
Berichten: 501
Lid geworden op: 31.12.2006 - 14:11
Locatie: Norr om Stockholm, i en skog

Deze verwarming is alleen bedoeld voor het opwarmen van je blok.
Nee niet helemaal :)

Je kan als als optie een 'stopcontact' in je auto laten plaatsen en daar kan je dan een electrische interieurverwarming op aansluiten. Heb er zelf een 1200watt verwarmer opzitten en elke morgen het interieur lekker warm en de ruiten ontdooid ;)

http://vccs.volvocars.se/accessories/ca ... 249399.htm

http://vccs.volvocars.se/accessories/ca ... 249401.htm
Gebruikersavatar
Oceanracer
Geartronic member
Berichten: 22959
Lid geworden op: 06.07.2006 - 12:26
Locatie: Groningen

De verwarming zelf is dus wel zoals omschreven. Je kunt daar inderdaad als extra een interieurkachel op aansluiten. Maar enkel dat laatste kan natuurlijk ook vele honderden euro's goedkoper door een standaard kachelventilator in de auto te plaatsen met een verlengsnoer, beide te koop voor een paar tientjes bij de plaatselijke bouwmarkt.
Volvo V70 1999 TDI Nautic Blue
Volvo V70 2002 2.4 Ocean Race
Gebruikersavatar
surfroy01
2nd Gear member
Berichten: 121
Lid geworden op: 03.09.2007 - 13:49
Locatie: Le Coin de Pays Bas

Als ik dan goed begrijp moet je ze allebei hebben, dus motor in interieur verwarming? Dat maakt het alweer duurder. Misschien toch maar overwegen om er hier een standkachel in te laten bouwen.

Ennuh die bouwmarktkachelventilatortjes (zo hoeveel keer woordwaarde?), nee dank U, te vaak berichtjes in krant gelezen van auto+garage afgefikt!
The most dangerous nut on any vehicle is the one that holds the throtle; me damn it!

Ex V40/XC70/DS5/3xPassat B8/Mercedes CLA/2xBMW 328/GTI MK7 en nu een Megane EV.
Gebruikersavatar
Paul
Geartronic member
Berichten: 33104
Lid geworden op: 19.09.2004 - 00:38

Nou die standverwarming zorgt bij ons voor een warme motor en een warm interieur, toch?

Auto is altijd geheel ontdooit alsof hij binnen heeft gestaan!
MY08 C30 1.6D Summum / MY09 C30 1.6D DrivE Sport / MY11 V50 D2 / MY13 C30 D2 R-Edition / MY16 V40 D2 R-Design / MY14 V60 D6 Plug-in-Hybrid Ice White /MY16 V70 D4 Polar+ Magic Blue / MY17 V60 D5 Twin Engine Special Edition Ice White / MY13 C30 D2 R-Edition / MY19 V90 T4 Business Sport / MY20 E-Golf
MY20 XC60 T4 Polestar Engineered R-Design / MY23 XC40 Pure Electric Plus

MY23 Polestar 2 Snow, Pilot, 20inch
MY24.5 XC40 Pure Electric Ultra
Gebruikersavatar
Geus
4th Gear member
Berichten: 694
Lid geworden op: 05.04.2007 - 21:16

surfroy01 schreef:Ennuh die bouwmarktkachelventilatortjes (zo hoeveel keer woordwaarde?), nee dank U, te vaak berichtjes in krant gelezen van auto+garage afgefikt!
Heb je helemaal zelf in de hand. Heb veel ervaring met die dingen, zelfs een paar jaar als enige verwarming gehad. In de situaties dat het mis is gegaan is er vrijwel altijd sprake van onoplettendheid. Voldoende stabiel en vrij plaatsen en aansluiten zoals het moet (geaarde stekker, dan ook geaard verlengsnoer in geaarde contactdoos), dan kan dat best. Zou er voor het opwarmen van een auto wel eentje kiezen met thermostaat.
Volvo 121 (Amazon), 2.0 , 1966, donkergroen
Volvo V70 Europa, 2.5 10v, 1997, Nautic blue pearl
Volvo S60 D (2.4, 126 pk), 2007, donkerblauw
Gebruikersavatar
Oceanracer
Geartronic member
Berichten: 22959
Lid geworden op: 06.07.2006 - 12:26
Locatie: Groningen

Paul schreef:Nou die standverwarming zorgt bij ons voor een warme motor en een warm interieur, toch?

Auto is altijd geheel ontdooit alsof hij binnen heeft gestaan!
Paul,

Jij hebt het inderdaad over de standkachel. Deze doet beiden. Deze verbrand brandstof uit de tank en de ECC draait op de accu.

Bij de elektrische variant (waar dit topic over gaat), steek je de stekker uit het stopcontact in de bumper van je Volvo. Dan wordt alleen het koelwater opgewarmd. Je "krijgt" er ook een 230V aansluiting in je auto bij, waarop je een elektrische interieurkachel kunt aansluiten. Het resultaat is uiteindelijk wel het zelfde. Maar wel wat omslachtiger, maar daardoor weer goedkoper in aanschaf.

Bij ambulances en brandweerwagens wordt overigens een soort gelijk systeem gebruikt, om te voorkomen dat deze motoren koud moeten presteren. Ook wordt daar de accu mee op pijl gehouden, gezien de vele apparatuur die er in zo'n auto aanwezig is.
Volvo V70 1999 TDI Nautic Blue
Volvo V70 2002 2.4 Ocean Race
Gebruikersavatar
surfroy01
2nd Gear member
Berichten: 121
Lid geworden op: 03.09.2007 - 13:49
Locatie: Le Coin de Pays Bas

Maar wat ik begreep duurt het met een elektrisch systeem langer om op te warmen dan met een standkachel? En die interieur kachel is dat een losse kachel?
The most dangerous nut on any vehicle is the one that holds the throtle; me damn it!

Ex V40/XC70/DS5/3xPassat B8/Mercedes CLA/2xBMW 328/GTI MK7 en nu een Megane EV.
Gebruikersavatar
Autogek
5th Gear member
Berichten: 1322
Lid geworden op: 30.12.2007 - 12:29
Locatie: De Lutte
Contacteer:

surfroy01 schreef:Maar wat ik begreep duurt het met een elektrisch systeem langer om op te warmen dan met een standkachel? En die interieur kachel is dat een losse kachel?
Ik heb geen ervaring met het electrische systeem maar wel met de standkachel. Ik vond dat die altijd perfect werkte.
Deze kun je ook achteraf laten inbouwen.
Edwin.

S40 - V40 - S40 -XC90 - XC70 - XC90 - V70 - XC60 - V40 ex Volvo's

Xc60 R design D4 AWD Wit, luxery winterline - pack connect.. enz..
Gebruikersavatar
Oceanracer
Geartronic member
Berichten: 22959
Lid geworden op: 06.07.2006 - 12:26
Locatie: Groningen

Elektrisch duurt inderdaad langer, maar daar merk je natuurlijk niet veel van, want je kunt altijd een tijdklok gebruiken. Die interieurkachel is inderdaad een losse kachel.

Deze oplossing is veel goedkoper dat een normale standkachel.
Volvo V70 1999 TDI Nautic Blue
Volvo V70 2002 2.4 Ocean Race
Gebruikersavatar
Paul
Geartronic member
Berichten: 33104
Lid geworden op: 19.09.2004 - 00:38

Ach so, thanks!
MY08 C30 1.6D Summum / MY09 C30 1.6D DrivE Sport / MY11 V50 D2 / MY13 C30 D2 R-Edition / MY16 V40 D2 R-Design / MY14 V60 D6 Plug-in-Hybrid Ice White /MY16 V70 D4 Polar+ Magic Blue / MY17 V60 D5 Twin Engine Special Edition Ice White / MY13 C30 D2 R-Edition / MY19 V90 T4 Business Sport / MY20 E-Golf
MY20 XC60 T4 Polestar Engineered R-Design / MY23 XC40 Pure Electric Plus

MY23 Polestar 2 Snow, Pilot, 20inch
MY24.5 XC40 Pure Electric Ultra
Gebruikersavatar
MM
2nd Gear member
Berichten: 154
Lid geworden op: 15.08.2006 - 23:50
Locatie: Nijmegen

Standkachel achteraf inbouwen kost ong. 1100 euro.
Veel herrie, maar ook veel comfort!
Maarten
850 2.5 [1995]
V70 Classic 2.5 [1999]
V70 2.5T AWD [2003]
V70 D5 215pk (Fasttech) Sport- en Seasonline [2007]
Gebruikersavatar
Bover
8th Gear member
Berichten: 14495
Lid geworden op: 11.01.2005 - 19:43
Locatie: Auvergne France

Inderdaad de standkachel maakt wat herrie. Maar om nu te zeggen onverantwoord...Nee.

Maar geluid is een raar ding. ( ik ben geen geluidsdeskundige..)
Geluid resoneert bij mij op het opritje voor het huis tegen de muur van het huis en komt zo versterkt bij de buren in de slaapkamer.

Je snapt het al...Buurman wat bromt je auto..... Nieuwe?

Nu de volvo metertje terug gezet of aan de straat laten staan en de geluidsbeleving is een veel positievere.

Ik vind die standkachel wel te gek moet ik zeggen.
En nu nog 15 gr vorst om echt te kicken..
BLOG: LEVEN IN FRANCE (auto) verhalen over de Franse campagne sinds 2019

Vijf Cilinder Diesel Power: XC70 D5 AWD MY 06.2012 Summum
Driving Volvo anno 1995. Obbe Tuning Modificatie....
Gebruikersavatar
surfroy01
2nd Gear member
Berichten: 121
Lid geworden op: 03.09.2007 - 13:49
Locatie: Le Coin de Pays Bas

Gut zeg wat een keuzes allemaal, wat ik dus begrijp is het volgende:

Elektrisch - moet interieur met koelwaterverwarming gecombineerd? Want de eerste kost 125 Euro en de 2e iets van 450 maakt het bij elkaar een kleine 600 Euro. Is dat inclu montage? En hoe zit dat met de stekker aansluiting voor een XC70? Kon alleen vinden voor de V70 dat het in een sierlijst verwerkt wordt aan voorspatbord, die hebben wij dus niet, dat is die sierlijst alleen maar massieve bumper. Iemand foto daar van (onze zweedse tuftuf vriend?

Standkachel is dan duurder maar dat betekent als je ergens op bezoek bent (of wintersport) dat je het systeem ook kan gebruiken. Als het 'maar' 1100 euro kost om in te laten bouwen dan is die 500 euroy me dat wel waard (en als je het snel zegt is het helemaal niet zoveel.....) En wordt dat systeem via de aanwezige benzine voorraad gevoed?
The most dangerous nut on any vehicle is the one that holds the throtle; me damn it!

Ex V40/XC70/DS5/3xPassat B8/Mercedes CLA/2xBMW 328/GTI MK7 en nu een Megane EV.
Gebruikersavatar
Oceanracer
Geartronic member
Berichten: 22959
Lid geworden op: 06.07.2006 - 12:26
Locatie: Groningen

Je hebt het inderdaad goed begrepen. Prijs is inclusief montage, al wordt de interieurkachel natuurlijk niet echt gemonteerd. Waar de stekkeraansluiting bij je XC komt, kun je hier even bekijken. Zoals je ziet, komt er gewoon een stekker aansluiting in/op je bumper.

De "gewone" standkachel is inderdaad over goed te gebruiken. Werkt inderdaad op de brandstof die de auto ook gebruikt. Het enige wat ik niet kan bevestigen is de prijs van maar € 1100,00. Als die prijs klopt, dan ben je dus het dubbele kwijt, maar is deze ook veel gemakkelijker toepasbaar. Er zijn overigens ook ander merken standkachels die het zelfde doen als de originele van Volvo, maar dan voor onderveer € 800,00. Je krijgt dan wel een extra A.B. en hij werkt dan natuurlijk niet via de BC.

Succes met je keuze.
Volvo V70 1999 TDI Nautic Blue
Volvo V70 2002 2.4 Ocean Race
Gebruikersavatar
Oceanracer
Geartronic member
Berichten: 22959
Lid geworden op: 06.07.2006 - 12:26
Locatie: Groningen

De link werkt niet goed. Misschien doet deze het beter.
Volvo V70 1999 TDI Nautic Blue
Volvo V70 2002 2.4 Ocean Race
Gebruikersavatar
surfroy01
2nd Gear member
Berichten: 121
Lid geworden op: 03.09.2007 - 13:49
Locatie: Le Coin de Pays Bas

Thanx, volgens mij kost de standkachel ori Volvo >1500 Euro..... zag er 1 van Webasto voor 735 Euro maar dat is excl montage en merkgebonden inbouwkit....
The most dangerous nut on any vehicle is the one that holds the throtle; me damn it!

Ex V40/XC70/DS5/3xPassat B8/Mercedes CLA/2xBMW 328/GTI MK7 en nu een Megane EV.
tuftuf
4th Gear member
Berichten: 501
Lid geworden op: 31.12.2006 - 14:11
Locatie: Norr om Stockholm, i en skog

Iemand foto daar van (onze zweedse tuftuf vriend?
Ja ;)
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Gebruikersavatar
surfroy01
2nd Gear member
Berichten: 121
Lid geworden op: 03.09.2007 - 13:49
Locatie: Le Coin de Pays Bas

Dat is ook een oplossing, maar vergaart ie zo niet veel vuil?

Geinige kentekenplaat..........:-)
The most dangerous nut on any vehicle is the one that holds the throtle; me damn it!

Ex V40/XC70/DS5/3xPassat B8/Mercedes CLA/2xBMW 328/GTI MK7 en nu een Megane EV.
Plaats reactie

Terug naar “XC90 Classic t/m MY 2014”