Enige tijd geleden heb ik via Marktplaats een setje mistlampen op de kop getikt, en deze zijn korte tijd later in mijn S40 van september 1999 (de "overgangsversie" met de nieuwe koplampen) ingebouwd. De kabels naar de lampen waren al aanwezig. Om de boel verder werkend te krijgen had ik hierna nog de volgende onderdelen nodig:
- Een kabelboom achter het dashboard,
- Een gecombineerd voormist- en achtermistlamprelais,
- Een knopje met voormistlampsymbool, dat zich naar twee kanten laat indrukken.
Afgelopen zaterdag was ik op de sloop en heb daar, gewapend met een handleiding van Volvo, zowel een relais als een knopje "gescoord". Toen ik vervolgens de kabelboom wilde uitbouwen, zag ik bij de "uitbouwauto" dat de kabel vanaf het relais direct al geïntegreerd is met de reguliere kabelboom. Dus een losse kabel, zoals ik die had verwacht, was er niet bij.
Nu mijn vraag: zou het zo kunnen zijn dat bij bepaalde modellen de kabelboom toch al aanwezig is, ondanks het feit dat de mistlampen zelf niet gemonteerd zijn? Ik weet het, het is een kwestie van achter de klokkenwinkel kijken, maar misschien kan iemand op dit forum er al iets over zeggen...
Alvast bedankt voor alle antwoorden!
Gr,
Chris
Alweer: mistlampen inbouwen!
-
- 2nd Gear member
Wat ik er van weet is dat de gehele kabelboom intakt is en dus voorbereid is.
Wat ik nog mis in jouw onderdelenlijst is volgens mij het activeren van de mistlampen bij de dealer. Als je de relais en het knopje geplaatst hebt (en uiteraard de mistlampen aangesloten in de bumper hebt zitten) zou de software de puntjes op de i moeten zetten....
Wat ik nog mis in jouw onderdelenlijst is volgens mij het activeren van de mistlampen bij de dealer. Als je de relais en het knopje geplaatst hebt (en uiteraard de mistlampen aangesloten in de bumper hebt zitten) zou de software de puntjes op de i moeten zetten....

[ VOLVO FOR LIVE ]
- snorremans
- 5th Gear member
Software instelling is alleen voor phase twee, bij phase èèn is het puur de boel aanleggen waar nodig en aansluitenemielkosse schreef:Wat ik er van weet is dat de gehele kabelboom intakt is en dus voorbereid is.
V50 Momentum 2.4 140 PK , 170 PK by Rica, Flint Grey Pearl:2004
Mobility,Winter,Estate,Audioline High Performance, Pioneer TS-WX 610A
Tethys 17 inch,
Spacers 10 mm ( tussen lager en naaf )
Xenon,
Dubbele uitlaat,
Dakspoiler,
Body pakket,
Roofrails zilver,
Sunblinds,
Elektrischverstelb. en verw. lederen stoelen,
Trekhaak,
ECU spacer 14 mm,
Darkwood interieur, stuur en pook knop
Heden Mercedes B 220 ( 2020 ) 194 PK.
Tethys 17 inch,
Xenon,
Dubbele uitlaat,
Dakspoiler,
Body pakket,
Roofrails zilver,
Sunblinds,
Trekhaak,
ECU spacer 14 mm,
-
- 2nd Gear member
Hartelijk bedankt voor jullie reactie. Ik ga een dezer dagen de zaak maar eens inbouwen, en dan maar kijken of alles het naar behoren doet!
Nog één vraagje: moet de accupool los als ik de klokkenwinkel uit het dashboard neem, of is dat niet nodig?
Gr,
Chris
Nog één vraagje: moet de accupool los als ik de klokkenwinkel uit het dashboard neem, of is dat niet nodig?
Gr,
Chris
- snorremans
- 5th Gear member
Accupool hoeft niet los, wel je contactsleutel er uitlatencgraaf schreef:Hartelijk bedankt voor jullie reactie. Ik ga een dezer dagen de zaak maar eens inbouwen, en dan maar kijken of alles het naar behoren doet!
Gr,
Chris
V50 Momentum 2.4 140 PK , 170 PK by Rica, Flint Grey Pearl:2004
Tethys 17 inch,
Xenon,
Dubbele uitlaat,
Dakspoiler,
Body pakket,
Roofrails zilver,
Sunblinds,
Trekhaak,
ECU spacer 14 mm,
Tethys 17 inch,
Xenon,
Dubbele uitlaat,
Dakspoiler,
Body pakket,
Roofrails zilver,
Sunblinds,
Trekhaak,
ECU spacer 14 mm,
-
- 2nd Gear member
Hallo,
We zijn weer een stukje verder. De mistlampen doen het nog niet, maar ik ben wel tot een aantal opmerkelijke conclusies gekomen:
Kan iemand mij vertellen of dit waar is, en of ik nog iets over het hoofd zie?
Het is wel weer een heel verhaal geworden...
Chris
We zijn weer een stukje verder. De mistlampen doen het nog niet, maar ik ben wel tot een aantal opmerkelijke conclusies gekomen:
Kan iemand mij vertellen of dit waar is, en of ik nog iets over het hoofd zie?
Het is wel weer een heel verhaal geworden...
Chris
- Rene Oussoren
- Starter
hoi chris ik heb een v40 1.8 benzine uit maart 2000
hier heb ik alleen de mistlampen hoeven inbouwen en de enkelwerkende mistlamp schakelaar voor een dubbelwerkende omgerolen,
en toen bij de dealer hebben ze de wat in de softwear van de computer verandert en alles werkte
gr rené
hier heb ik alleen de mistlampen hoeven inbouwen en de enkelwerkende mistlamp schakelaar voor een dubbelwerkende omgerolen,
en toen bij de dealer hebben ze de wat in de softwear van de computer verandert en alles werkte
gr rené
-
- 2nd Gear member
Rene,
Bedankt voor je reactie! Is het model waar je in rijdt nog een phase I (met gecombineerde mistlamp-mistachterlichtschakelaar als tuimelaartje) of een phase II (met twee mistlampschakelaars naast elkaar)?
Gr,
Chris (die denkt dattie binnenkort maar even bij de dealer langs moet...)
Bedankt voor je reactie! Is het model waar je in rijdt nog een phase I (met gecombineerde mistlamp-mistachterlichtschakelaar als tuimelaartje) of een phase II (met twee mistlampschakelaars naast elkaar)?
Gr,
Chris (die denkt dattie binnenkort maar even bij de dealer langs moet...)
-
- 2nd Gear member
Het wordt allemaal wel een beetje bizar...
Ik heb zojuist bij twee dealers gevraagd of het zou kunnen zijn dat er in de software iets moet worden aangepast om de mistlampen aan de praat te krijgen: beiden zeiden dat dat bij deze auto's niet het geval is. En om de een of andere reden geloof ik dat het niet klopt wat ze zeggen en dat er wel degelijk een software aanpassing nodig is.
Verder kreeg ik bij een van de dealers wat printouts van documentatie mee waaruit blijkt dat:
- mijn auto modeljaar 2000 is (opgezocht a.d.h.v. kenteken), hij is overigens in september 1999 op de weg gekomen,
- dat er volgens Vida (het onderdelensysteem van Volvo) vier verschillende (complete) sets zijn voor het aanbrengen van mistlampen, nl. (1) tot max. modeljaar 1998, (2) modeljaar 1999, (3) modeljaar 2000 en (4) vanaf modeljaar 2001. Het lijkt me logisch dat ik dan de set voor modeljaar 2000 zou moeten hebben.
- Ik kreeg een onderdelenlijst voor de set van modeljaar 2000, waarop de volgende bestelnummers staan: (1) de mistlampen zelf met bevestiging, (2) de knop en (3) koplampbeschermtroep. Ten opzichte van de andere modeljaren missen onderdeelnummers voor: (1) tie raps om kabels op te binden, (2) een relais en (3) voor kabelbomen. Daaruit concludeer ik dat ik die onderdelen niet nodig heb voor het werkend maken van de mistlampen. Dat klopt ook met mijn bevindingen, want zoals ik al meldde blijken na onderzoek aan de auto de draden naar dashboard, lichtschakelaar etc. al aanwezig te zijn en de constructie met het verwisselen van een enkel mistachterlichtrelais voor een dubbel relais is bij mij ook niet aan de orde (er bleek op de plaats die in de handleiding genoemd wordt - achter de klokken - een heel ander kastje te zitten).
- Daarmee concludeer ik dat alle "hardware" nu wel aanwezig is in de auto.
Wat blijft er dan nog over? Ik zou zeggen de software! Maar twee dealers roepen dus dat dat onzin is!
Wie kan mij hier uit de spreekwoordelijke mist(lamp) helpen???
Wat een gedoe he...
Gr,
Chris
Ik heb zojuist bij twee dealers gevraagd of het zou kunnen zijn dat er in de software iets moet worden aangepast om de mistlampen aan de praat te krijgen: beiden zeiden dat dat bij deze auto's niet het geval is. En om de een of andere reden geloof ik dat het niet klopt wat ze zeggen en dat er wel degelijk een software aanpassing nodig is.
Verder kreeg ik bij een van de dealers wat printouts van documentatie mee waaruit blijkt dat:
- mijn auto modeljaar 2000 is (opgezocht a.d.h.v. kenteken), hij is overigens in september 1999 op de weg gekomen,
- dat er volgens Vida (het onderdelensysteem van Volvo) vier verschillende (complete) sets zijn voor het aanbrengen van mistlampen, nl. (1) tot max. modeljaar 1998, (2) modeljaar 1999, (3) modeljaar 2000 en (4) vanaf modeljaar 2001. Het lijkt me logisch dat ik dan de set voor modeljaar 2000 zou moeten hebben.
- Ik kreeg een onderdelenlijst voor de set van modeljaar 2000, waarop de volgende bestelnummers staan: (1) de mistlampen zelf met bevestiging, (2) de knop en (3) koplampbeschermtroep. Ten opzichte van de andere modeljaren missen onderdeelnummers voor: (1) tie raps om kabels op te binden, (2) een relais en (3) voor kabelbomen. Daaruit concludeer ik dat ik die onderdelen niet nodig heb voor het werkend maken van de mistlampen. Dat klopt ook met mijn bevindingen, want zoals ik al meldde blijken na onderzoek aan de auto de draden naar dashboard, lichtschakelaar etc. al aanwezig te zijn en de constructie met het verwisselen van een enkel mistachterlichtrelais voor een dubbel relais is bij mij ook niet aan de orde (er bleek op de plaats die in de handleiding genoemd wordt - achter de klokken - een heel ander kastje te zitten).
- Daarmee concludeer ik dat alle "hardware" nu wel aanwezig is in de auto.
Wat blijft er dan nog over? Ik zou zeggen de software! Maar twee dealers roepen dus dat dat onzin is!
Wie kan mij hier uit de spreekwoordelijke mist(lamp) helpen???
Wat een gedoe he...
Gr,
Chris
- bart simpson
- Geartronic member
- Contacteer:
op een V40 phase 1 was er simpelweg niets dat software gestuurd was, dit in tegenstelling tot de S80 vanaf eind 1998
Volvo for life
-
- 2nd Gear member
Het is me eindelijk gelukt. De mistlampen werken!
Bij navraag bij Volvo Cars Nederland bleek dat de mistlampen dus TOCH aangemeld moeten worden, ook al geloofde mijn dealer daar niet in. En nadat dat gebeurd was begon er in het dashboard een prachtig groen lampje te branden...
Dus, voor wie er ooit nog mee te maken krijgt... Bij een volvo S/V 40 modeljaar 2000 moeten de mistlampen WEL aangemeld worden. Qua hardware zijn dus alleen mistlampen en een mistlampknopje nodig.
Dat moest ook wel eigenlijk, concludeerde ik toen ik gisteravond nog wat draden probeerde te volgen. Onder de lichtschakelaar zit een zwart kastje met de veelzeggende naam "Central Electronic Module", waar heel veel draden op uit komen voor met name verlichting, o.a. die van de mistlicht- én mistachterlichtschakelaar. Het mistachterlichtrelais zit overduidelijk in dit kastje (das goed te horen), dus dan moest het andere relais er ook wel zitten. En aangezien de inbouwset geen draadbomen bevat (zo lees ik in de documentatie) moest alle bedrading wel aanwezig zijn...
En weet je wat nou zo leuk was: de dealer vond het kennelijk "service van de zaak" en ik hoefde NIETS te betalen voor 10 minuten pielen met een laptop en een snoer de auto in!
Nogmaals: bedankt iedereen die me de afgelopen dagen van antwoorden heeft voorzien!
Gr,
Chris
Bij navraag bij Volvo Cars Nederland bleek dat de mistlampen dus TOCH aangemeld moeten worden, ook al geloofde mijn dealer daar niet in. En nadat dat gebeurd was begon er in het dashboard een prachtig groen lampje te branden...
Dus, voor wie er ooit nog mee te maken krijgt... Bij een volvo S/V 40 modeljaar 2000 moeten de mistlampen WEL aangemeld worden. Qua hardware zijn dus alleen mistlampen en een mistlampknopje nodig.
Dat moest ook wel eigenlijk, concludeerde ik toen ik gisteravond nog wat draden probeerde te volgen. Onder de lichtschakelaar zit een zwart kastje met de veelzeggende naam "Central Electronic Module", waar heel veel draden op uit komen voor met name verlichting, o.a. die van de mistlicht- én mistachterlichtschakelaar. Het mistachterlichtrelais zit overduidelijk in dit kastje (das goed te horen), dus dan moest het andere relais er ook wel zitten. En aangezien de inbouwset geen draadbomen bevat (zo lees ik in de documentatie) moest alle bedrading wel aanwezig zijn...
En weet je wat nou zo leuk was: de dealer vond het kennelijk "service van de zaak" en ik hoefde NIETS te betalen voor 10 minuten pielen met een laptop en een snoer de auto in!
Nogmaals: bedankt iedereen die me de afgelopen dagen van antwoorden heeft voorzien!
Gr,
Chris
- Rene Oussoren
- Starter
hoi chris
gefeliciteerd met het resultaat, ik kijk zelf maar af en toe op het forum vandaar dat ik ook je vraag niet had gelezen, maar ik heb inderdaad maar één gecombineerde mistlamp-mistachterlichtschakelaar als tuimelaartjeschakelaar.
gr René
gefeliciteerd met het resultaat, ik kijk zelf maar af en toe op het forum vandaar dat ik ook je vraag niet had gelezen, maar ik heb inderdaad maar één gecombineerde mistlamp-mistachterlichtschakelaar als tuimelaartjeschakelaar.
gr René