Versnellingsbak dood -> gemaakt zie fotos

Geproduceerd bij NedCar in Born
Bart Giesen
5th Gear member
Berichten: 1868
Lid geworden op: 15.05.2007 - 07:26

Vrijdagavond kom ik thuis, hoor ik een raar geluid onder de motorkap vandaan komen. Rondje rijden en het viel me op dat de auto begon te resoneren als ik gas gaf + miste ik vermogen.

Zaterdag wilde ik even naar de dealer rijden. Stap in;

-Achteruit doet niks
-3de, 4de en 5de versnelling doen niks

Als ik 'm in de in deze versnellingen zet, de koppeling laat opkomen hoor ik alleen lager (?) gieren, maar meer niet. Auto rijdt dan ook niet!
Als ik hem zonder de koppeling te gebruiken in de versnelling druk, glijdt die er zo in met een draaiende motor! (ik hoor wel heel kort tandjes poetsen)

De 1ste versnelling doet het wel, gepaard met de nodige herrie
De 2de versnelling schiet die, als je gaat acceleren uit.

Noot; de auto trilde al geruime tijd verschrikkelijk bij het optrekken en schakelde moeilijk.

Iemand een idee?

Volvo S40, 1.8
1997 (fase 1)
MP3 bak volgens mij (achteruit naast de 1)
KM-Stand; 328dkm.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

P.s.; best koud in de wind / sneeuw

Oorzaak

Deze twee horen aan elkaar te zitten!

Afbeelding

Afbeelding

Gebroken;

Afbeelding

Gebroken;

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Update:

De oude S/V40'ers kraken bij het koppelen;

Afbeelding

Afbeelding

Nu niet meer :D

Bak schoongemaakt. Tegen het blok een tool om de krukaskeering goed te plaatsen;

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

De keering;

Afbeelding

Ankers;

Afbeelding

Drie van de 4 motorsteunen;

Afbeelding

Koppelingplaat & Drukgroep;

Afbeelding

Met druklager;

Afbeelding

Plaat gemonteerd;

Afbeelding

Drukgroep;

Afbeelding

Ook gemonteerd;

Afbeelding

Zo kwam die eraf;

Afbeelding

Zo ging die erop met een nieuwe askeering;

Afbeelding

Nieuw druklager;

Afbeelding
fjrene
3rd Gear member
Berichten: 289
Lid geworden op: 20.11.2005 - 22:35
Locatie: houten

hart uit de koppelingsplaat gebroken
Rogerdesnelle
Starter
Berichten: 9
Lid geworden op: 27.12.2007 - 11:08
Locatie: Roermond

Ik zou de bak ook gelijk laten reviseren heb ik ook gedaan.
Bij mij moest het helaat ik had helemaal geen aandrijving meer bij 328000 km.
Revisie heb ik bij autrans in tilburg laten doen goeie service.
Kosten revisie bak om en om de 900 euro moet je hem wel zelf eraf halen en weer terug plaatsen.
Groetjes Roger
V401.8
3rd Gear member
Berichten: 499
Lid geworden op: 15.04.2007 - 10:09

Maakte jullie bak voor die stuk ging nog bepaalde (jankende) geluiden of waren er bepaalde trillingen in de pook voelbaar?
Rogerdesnelle
Starter
Berichten: 9
Lid geworden op: 27.12.2007 - 11:08
Locatie: Roermond

Nee dievan mij was met het overschakelen van de een naar de twee in 1 x dood.
Maar volgens de specialisten van autrans is dit een normale km stand voor een defect en als je nog wat plezier wil hebben doe het dan gelijk goed.
Bart Giesen
5th Gear member
Berichten: 1868
Lid geworden op: 15.05.2007 - 07:26

Fotos toegevoegd.

Bak is errug nat binnen
locus
3rd Gear member
Berichten: 470
Lid geworden op: 24.05.2005 - 10:17

o joh, jij deinst ook nergens voor terug.....
...of is het simpeler dan het eruit ziet?

Wel balen zeg, misschien heb je hier nog iets aan:
http://www.okesion.nl/homenl.htm
Gebruikersavatar
Auk
6th Gear member
Berichten: 3524
Lid geworden op: 02.03.2007 - 12:34
Locatie: Randstad

Het wil met die renault versnellingsbakken ook wel eens gebeuren dat de bout van de 5de versnelling lostrilt. Dan ligt de secundaire as gewoon los in de bak, dus loopt de boel ook niet meer zoals het moet.

De 5de versnelling is het onderste tandwiel.
Afbeelding

Je kunt de zwarte kap, die vast zit met 3 bouten, losdraaien (wel eerst olie aflaten!) en dan zie je zo of het probleem daarmee te maken heeft.

Revisie van zo'n versnellingsbak kost al gauw 700euro, en een ruilbak bij Volvo kost je 1700euro.

Wanneer je de bak zelf reviseerd, zoals ik gedaan heb, kost het je aan materiaalkosten ongeveer 150euro en flink wat geduld.
Auke
MY95 Volvo 480 GT-Line USA-Spec MT
MY96 Volvo 850 R MT
MY98 Volvo S70 R AT
MY04 Volvo S60 R MT
MY06 Volvo XC90 V8 Executive AT

Afbeelding
Gebruikersavatar
MDA
5th Gear member
Berichten: 1068
Lid geworden op: 22.03.2006 - 15:09
Locatie: Leiden

Mijn gok: Je tandjes zijn glad (lees: liggen als gruis onderin je bak) en je bak is dood. Ik heb exact hetzelfde gehad met een renault, met alle verschijnselen die je daar noemt...
V40 phI 2.0 16v, vol leder, airco, VDO nav, Roofrails en bekrast door een stuk tuig!
Bart Giesen
5th Gear member
Berichten: 1868
Lid geworden op: 15.05.2007 - 07:26

@ Auk; dat vertelde de dealer mij ook, heb de kap eraf gehad maar niet meer naar gekeken. Doodsimpele reden dat ik geen donder zin meer had, nadat ik 9uur in de sneeuw onder dat Zweedse schip heb gelegen om die bak te verwijderen :lol:

@ MDA; bak ligt, mede om bovengenoemd, bij een revisie boer.
V401.8
3rd Gear member
Berichten: 499
Lid geworden op: 15.04.2007 - 10:09

Wat waren precies de symptomen voordat je ontdekte dat de moer van de 5e versnelling los was getrild?
Trillingen, geluiden,of ...?
Bart Giesen
5th Gear member
Berichten: 1868
Lid geworden op: 15.05.2007 - 07:26

Het niet alleen de 5 hoor....

Maar de langere symptonen; moeilijk in de versnelling krijgen (kan ook aan afstelling liggen). De dag voordat het gebeurde; vibraties in de auto, niet het vermogen leveren dat hij voorheen wel leverder...

De dag erop was het afgelopen. Alleen de 1 werkte, de 2 enkel als je geen gas gaf. Apart...
Bart Giesen
5th Gear member
Berichten: 1868
Lid geworden op: 15.05.2007 - 07:26

locus schreef:o joh, jij deinst ook nergens voor terug.....
...of is het simpeler dan het eruit ziet?

Wel balen zeg, misschien heb je hier nog iets aan:
http://www.okesion.nl/homenl.htm
Lekker toch :wink:
Bart Giesen
5th Gear member
Berichten: 1868
Lid geworden op: 15.05.2007 - 07:26

Secundaire as doormidden :(
locus
3rd Gear member
Berichten: 470
Lid geworden op: 24.05.2005 - 10:17

Kun je die vervangen of moet je nu echt iets anders halen?
Gebruikersavatar
Auk
6th Gear member
Berichten: 3524
Lid geworden op: 02.03.2007 - 12:34
Locatie: Randstad

Bart Giesen schreef:Secundaire as doormidden :(
Zo!

Dat is serieuze sh*t! Hoe krijg je dat in godsnaam voor elkaar?

@ Locus, de secundaire as is gewoon te vervangen.
Auke
MY95 Volvo 480 GT-Line USA-Spec MT
MY96 Volvo 850 R MT
MY98 Volvo S70 R AT
MY04 Volvo S60 R MT
MY06 Volvo XC90 V8 Executive AT

Afbeelding
Bart Giesen
5th Gear member
Berichten: 1868
Lid geworden op: 15.05.2007 - 07:26

Auk schreef:
Bart Giesen schreef:Secundaire as doormidden :(
Zo!

Dat is serieuze sh*t! Hoe krijg je dat in godsnaam voor elkaar?
You tell me!
Bart Giesen
5th Gear member
Berichten: 1868
Lid geworden op: 15.05.2007 - 07:26

Damn 380 euro ex btw bruto, voor 1 asje!
Gebruikersavatar
Auk
6th Gear member
Berichten: 3524
Lid geworden op: 02.03.2007 - 12:34
Locatie: Randstad

Heb je 'm al? Anders kun je beter even op de sloop zoeken naar een andere.
Auke
MY95 Volvo 480 GT-Line USA-Spec MT
MY96 Volvo 850 R MT
MY98 Volvo S70 R AT
MY04 Volvo S60 R MT
MY06 Volvo XC90 V8 Executive AT

Afbeelding
Bart Giesen
5th Gear member
Berichten: 1868
Lid geworden op: 15.05.2007 - 07:26

Nee tweedehands kan niet is me verteld.

Als je het helemaal perfect wilt doen, vervang je het kroonwiel (a 570 exc . bruto) én deze secundaire as. De prijzen worden extra hoog gehouden bij Volvo zodat men een ruilbak neemt...

Anyway, als je alleen de Pigonas vervangt, en het kroonwiel laat zitten, slijt dat wel op elkaar in. Als je een tweedehandse Pigonas neemt, op een gebruikt kroonwiel, is de kans erg groot dat de bak gaat zingen en binnen de kortste keren weer los moet. Dus ik heb zojuist zo'n as besteld.

Had maar drie opties;

-Ruilbak - 2000euro excl. wat dan ook
-Revisiebak - 1000euro excl. wat dan ook
-Bak van de sloop - 650euro excl. wat dan ook, zonder historie
-Deze bak door een koning laten maken.. Prijs? Denk met onderdelen 500euro
Plaats reactie

Terug naar “S40 - V40 Classic”