Dag allemaal,
Bij het draaien aan het stuur bij lage snelheden (bij inparkeren bijvoorbeeld), 'jankt' het stuur een beetje. Geen metaalachtig geluid maar een soort rubberachtig geluid. Iemand een idee wat dit kan zijn? bij hoge snelheden sturen hoor je niks.
Groeten,
Martijn
stuur 'jankt' een beetje
-
- 3rd Gear member
- Berichten: 260
- Lid geworden op: 28.01.2006 - 18:19
- Locatie: landgraaf
- Contacteer:
is de vloeistof voor de stuurbekrachting wel op peil?
- Steev
- 2nd Gear member
- Berichten: 97
- Lid geworden op: 02.04.2008 - 11:28
- Locatie: Bennekom
Je hoort tijdens het sturen wel wat geluid te horen door de oliedruk, maar janken is niet goed.
indd je vloeistof niveau controleren. als het niveau te laag is zou ik je stuurashoesjes links en rechts controleren of er olie in zit. deze moeten helemaal droog zijn. is dit niet het geval, dan lekt er olie langs de keringen van je stuurhuis. opzich geen ramp, maar dat kan o.a. komen door kapotte stuurbekrachtigingspomp (daar kan het geluid vandaan komen).
groeten.
stefan
indd je vloeistof niveau controleren. als het niveau te laag is zou ik je stuurashoesjes links en rechts controleren of er olie in zit. deze moeten helemaal droog zijn. is dit niet het geval, dan lekt er olie langs de keringen van je stuurhuis. opzich geen ramp, maar dat kan o.a. komen door kapotte stuurbekrachtigingspomp (daar kan het geluid vandaan komen).
groeten.
stefan
Volvo V40 D4 12-2014
Volvo V50 1.6D 04-2009 242000km
Volvo C70 T5 04-1999 154000km
Volvo 460 1.8DL 03-1993 261500km
Volvo V50 1.6D 04-2009 242000km
Volvo C70 T5 04-1999 154000km
Volvo 460 1.8DL 03-1993 261500km
- Iroll
- 6th Gear member
- Berichten: 4440
- Lid geworden op: 09.12.2006 - 17:46
- Locatie: Zeist
Of je bekrachtigings olie (ATF type G) peil is te laag of de olie moet vervangen worden. Kijk eens in het reservoir. Daar zit een klein filtertje op het uitlaatkanaal. Als dit verstopt zit, zwart is, dan schoonmaken en doorspoelen. Je kan het systeem doorspoelen door de slang lostehalen die naar het reservoir toeloopt, tussen de pomp en het reservoir. Hang de slang in een opvangfles, start de motor en draai het stuur langzaam heen en weer met de voorwielen los van de grond, en vul bij met atf om door te spoelen. Als je een liter nieuwe vloeistof hebt gebruikt om te spoelen, afvullen met verse ATF. De inhoud van het systeem is 0,7 ltr. Kan je het beste met zijn 2en doen. 1 start de auto en 1 let op de procedure en vult bij. Nieuwe slangenklem op de slang en klaar. Zet de motor gelijk uit als het systeem leeg is, de pomp NIET droog laten draaien!Bij het draaien aan het stuur bij lage snelheden (bij inparkeren bijvoorbeeld), 'jankt' het stuur een beetje.
-
- 5th Gear member
- Berichten: 1369
- Lid geworden op: 29.12.2005 - 12:02
- Locatie: Kessel lb
Soms is het gewoon de rubber doorvoering naar de motorruimte.
Wim
Volvo 440 1.6i + ComfortLine Pakket, 83pk multipoint injectie, katalysator,
bouwjaar jan-1995, eigenaar sinds 11-04-2016, gekocht van mam,
190.000 km. Doe alles zelf.
Volvo 440 GL 1721cc 89pk carburateur katalysator,
bouwjaar september-1989, eigenaar sinds 16-12-1994, gekocht van pap,
325.080 km. Doe alles zelf.
Volvo 440 1.6i + ComfortLine Pakket, 83pk multipoint injectie, katalysator,
bouwjaar jan-1995, eigenaar sinds 11-04-2016, gekocht van mam,
190.000 km. Doe alles zelf.
Volvo 440 GL 1721cc 89pk carburateur katalysator,
bouwjaar september-1989, eigenaar sinds 16-12-1994, gekocht van pap,
325.080 km. Doe alles zelf.
- stefmen
- 3rd Gear member
- Berichten: 389
- Lid geworden op: 26.09.2007 - 21:36
- Locatie: Elsloo (zuid-limburg)
Ik heb precies hetzelfde probleem. Ik heb wel het reservoir helemaal leeggehaald en verse ATF olie erin geduwt. Dit verhelpt het probleem niet. Ik ben onder de auto gaan liggen, en het geluid komt (ook als de motor uit staat, stuurbekrachtiging ook uit) bij de wielen vandaan.. Ik vermoed inderdaad iets van rubbers.. Er zaten wel rubbers die langer werden naar mate je het stuur verder draaide, deze waren aan de voorkant droog en aan de achterkant zat wat olie. Kan dit misschien de oorzaak zijn?
Volvo S40 2.0 Turbo - '99 - Climate Control - Halfleder - LM velgen - Cruise Control - Stoelverwarming - 243.000
Volvo 440 1.8i - '96 - Airco - Halfleder - LM velgen - 158.000
Volvo 440 1.8i - '96 - Airco - Halfleder - LM velgen - 158.000
- Steev
- 2nd Gear member
- Berichten: 97
- Lid geworden op: 02.04.2008 - 11:28
- Locatie: Bennekom
Je kan er wel mee doorrijden en zekers als de rubbertjes zijn. het enige is dat je je eraan gaat ergeren in stadsverkeer. weet alleen wel zeker dat het resevoir van de stuurbekrachtigingsvloeistof voldoende gevuld is.
maar als je ff je motor uitzet en dan stuurt en ej hoort het gepiep, dan weet je dat het hoogstwaarschijnlijk je rubbertjes zijn. Als de motor draait en hij piept kan het je stuurbekrachtingspomp zijn.
en die rubbers die langer worden als je stuurt, zijn je stuurashoesjes. deze moeten droog zijn van binnen. als dat niet zo is dan lekt er olie uit je stuurhuiskeringen. geen ramp, maar wel aandachtspunt. want die hoesjes lopen een x vol en dan gaan ze vanzelf een keer behoorlijk lekken. (spreek uit ervaring :roll:
maar als je ff je motor uitzet en dan stuurt en ej hoort het gepiep, dan weet je dat het hoogstwaarschijnlijk je rubbertjes zijn. Als de motor draait en hij piept kan het je stuurbekrachtingspomp zijn.
en die rubbers die langer worden als je stuurt, zijn je stuurashoesjes. deze moeten droog zijn van binnen. als dat niet zo is dan lekt er olie uit je stuurhuiskeringen. geen ramp, maar wel aandachtspunt. want die hoesjes lopen een x vol en dan gaan ze vanzelf een keer behoorlijk lekken. (spreek uit ervaring :roll:
Volvo V40 D4 12-2014
Volvo V50 1.6D 04-2009 242000km
Volvo C70 T5 04-1999 154000km
Volvo 460 1.8DL 03-1993 261500km
Volvo V50 1.6D 04-2009 242000km
Volvo C70 T5 04-1999 154000km
Volvo 460 1.8DL 03-1993 261500km
- stefmen
- 3rd Gear member
- Berichten: 389
- Lid geworden op: 26.09.2007 - 21:36
- Locatie: Elsloo (zuid-limburg)
Ja, ik ben me er ook behoorlijk aan het ergeren.. Ik denk dat ik het binnekort maar eens laat maken.. Gaat binnekort toch voor grote beurt en APK dus denk dat ik het dan maar eens aangeef.
Volvo S40 2.0 Turbo - '99 - Climate Control - Halfleder - LM velgen - Cruise Control - Stoelverwarming - 243.000
Volvo 440 1.8i - '96 - Airco - Halfleder - LM velgen - 158.000
Volvo 440 1.8i - '96 - Airco - Halfleder - LM velgen - 158.000
-
- 3rd Gear member
- Berichten: 283
- Lid geworden op: 24.01.2007 - 19:31
Ik heb het ook gehad om mijn 480 turbo, enkel na goed doorrijden...
Heb de bekrachtigingsolie laten verversen en het geluid was weg... helaas, een week en 2000 km verder (dus getest heb ik het wel gedaan) erna heb ik hem perto gereden...
Heb de bekrachtigingsolie laten verversen en het geluid was weg... helaas, een week en 2000 km verder (dus getest heb ik het wel gedaan) erna heb ik hem perto gereden...
- Steev
- 2nd Gear member
- Berichten: 97
- Lid geworden op: 02.04.2008 - 11:28
- Locatie: Bennekom
Als het je stuurbekrachtiginspomp zou zijn, dan zou het een lager van de pomp kunnen zijn die kapot is. Meestal kan je hem dan laten reviseren.
De pomp kan op een of andere manier teveel druk opbouwen waardoor de olie langs de keringen van je stuurhuis weglekt in je stuurashoesjes.
gewoon ff na laten kijken
De pomp kan op een of andere manier teveel druk opbouwen waardoor de olie langs de keringen van je stuurhuis weglekt in je stuurashoesjes.
gewoon ff na laten kijken

Volvo V40 D4 12-2014
Volvo V50 1.6D 04-2009 242000km
Volvo C70 T5 04-1999 154000km
Volvo 460 1.8DL 03-1993 261500km
Volvo V50 1.6D 04-2009 242000km
Volvo C70 T5 04-1999 154000km
Volvo 460 1.8DL 03-1993 261500km
- Igoriaan
- 4th Gear member
- Berichten: 816
- Lid geworden op: 22.04.2008 - 03:03
- Locatie: Eindhoven
Ik had exact hetzelfde, en ik zag een oude rekening van de vorige eigenaar waarop stond dat er lekkage was bij het stuurhuis en dat op termijn het stuurhuis vervangen moest worden!
Dus ik zag alle doemscenario's al voorbij vliegen.... Maar ik heb eerst eens een litertje stuurbekrachtigingsolie gekocht voor 17 euro ofzo. Ik dacht dat mijn olie wel op het juiste peil was, maar was dus blijkbaar niet zo. Misschien 100ml erbij gegooid, en weg was het geluid!
Moraal van dit lange verhaal: Probeer eerst eens die 17 euro oplossing, en ga dan pas zoeken naar allerlei dingen die kapot kunnen zijn. Zou je heel wat tijd en moeite kunnen schelen!
Dus ik zag alle doemscenario's al voorbij vliegen.... Maar ik heb eerst eens een litertje stuurbekrachtigingsolie gekocht voor 17 euro ofzo. Ik dacht dat mijn olie wel op het juiste peil was, maar was dus blijkbaar niet zo. Misschien 100ml erbij gegooid, en weg was het geluid!
Moraal van dit lange verhaal: Probeer eerst eens die 17 euro oplossing, en ga dan pas zoeken naar allerlei dingen die kapot kunnen zijn. Zou je heel wat tijd en moeite kunnen schelen!
- Igor...
S80 2.4i 170 PK G3 - Handgeschakeld, Dark Olive Pearl, bouwjaar 1999
850 Estate 2.5i 10V - Handgeschakeld, Tropic Green Metallic, bouwjaar 1994
440 1.8i - CVT Automaat, Rood Metallic, bouwjaar 1995
S80 2.4i 170 PK G3 - Handgeschakeld, Dark Olive Pearl, bouwjaar 1999
850 Estate 2.5i 10V - Handgeschakeld, Tropic Green Metallic, bouwjaar 1994
440 1.8i - CVT Automaat, Rood Metallic, bouwjaar 1995
- Steev
- 2nd Gear member
- Berichten: 97
- Lid geworden op: 02.04.2008 - 11:28
- Locatie: Bennekom
Vaak kan je zo'n stuurhuis ook laten reviseren dan valt het wel mee. maar als je hem vaak moet bijvullen en je geen plassen onder je auto ziet dan zit alles in je stuurashoesjes. en op den duur gaan ze tijdens het sturen een x scheuren door de hoeveelheid olie die erin zit en dan spuit alles er letterlijk als een idioot uit.
en je moet op een gegevenmoment steeds vaker bijvullen dus ook weer niet te lang blijven doorrijden, anders is het uitstel van executie

en je moet op een gegevenmoment steeds vaker bijvullen dus ook weer niet te lang blijven doorrijden, anders is het uitstel van executie

Volvo V40 D4 12-2014
Volvo V50 1.6D 04-2009 242000km
Volvo C70 T5 04-1999 154000km
Volvo 460 1.8DL 03-1993 261500km
Volvo V50 1.6D 04-2009 242000km
Volvo C70 T5 04-1999 154000km
Volvo 460 1.8DL 03-1993 261500km
- stefmen
- 3rd Gear member
- Berichten: 389
- Lid geworden op: 26.09.2007 - 21:36
- Locatie: Elsloo (zuid-limburg)
Is dit het stuurhuis wat je bedoelt?Steev schreef:Vaak kan je zo'n stuurhuis ook laten reviseren dan valt het wel mee. maar als je hem vaak moet bijvullen en je geen plassen onder je auto ziet dan zit alles in je stuurashoesjes. en op den duur gaan ze tijdens het sturen een x scheuren door de hoeveelheid olie die erin zit en dan spuit alles er letterlijk als een idioot uit.![]()
en je moet op een gegevenmoment steeds vaker bijvullen dus ook weer niet te lang blijven doorrijden, anders is het uitstel van executie
Zoja, hoe ziet hij eruit?

Volvo S40 2.0 Turbo - '99 - Climate Control - Halfleder - LM velgen - Cruise Control - Stoelverwarming - 243.000
Volvo 440 1.8i - '96 - Airco - Halfleder - LM velgen - 158.000
Volvo 440 1.8i - '96 - Airco - Halfleder - LM velgen - 158.000
-
- 5th Gear member
- Berichten: 1429
- Lid geworden op: 19.11.2006 - 16:35
- Locatie: venhuizen
roesten doet ie niet, dat in ieder geval gezegd. maar hij is wel wat nat. kan duiden op lekkage.
volvo 480ES
volvo 440 1.9 TD
volvo V40 1.9D 115PK(getuned naar 144pk)
Skoda octavia 1.6D greenline businessline 2014
volvo 440 1.9 TD
volvo V40 1.9D 115PK(getuned naar 144pk)
Skoda octavia 1.6D greenline businessline 2014
- Wiebe
- 5th Gear member
- Berichten: 1656
- Lid geworden op: 02.03.2008 - 14:52
- Locatie: Leeuwarden
- Contacteer:
@Stefman
Je draagarm rubber ziet er niet best meer uit
Ik moest vorige week die rubbers ook vervangen want het was afkeur voor de apk. Complete draagarmen zouden mij 100 euro per stuk kosten,beetje veel vond ik dus heb ik bij de locale Volvo dealer maar ff 4 nieuwe bus rubbers gehaald. Oude rubbers eruit rammen en nieuwe rubbers erin persen... Kosten? Nog geen 50 euro voor de 4 rubbers dus mooie 150 euro bespaard
Doe het zelf is voordelig <3
-Wiebe
Je draagarm rubber ziet er niet best meer uit

Ik moest vorige week die rubbers ook vervangen want het was afkeur voor de apk. Complete draagarmen zouden mij 100 euro per stuk kosten,beetje veel vond ik dus heb ik bij de locale Volvo dealer maar ff 4 nieuwe bus rubbers gehaald. Oude rubbers eruit rammen en nieuwe rubbers erin persen... Kosten? Nog geen 50 euro voor de 4 rubbers dus mooie 150 euro bespaard

-Wiebe
Volvo 854 GLT 2.5i 20V '92 - Van alles erop! Polar White - 242.000KM
Volvo S40 1.8 16V '98 - Deimos velgen - Half leder - Airco - 200.000KM (Broer)
Volvo 440 GL 1.8 '93 - Pollux velgen - Vol leer - Airco - 230.000KM VERKOCHT
Always a pleasure to drive...
Volvo S40 1.8 16V '98 - Deimos velgen - Half leder - Airco - 200.000KM (Broer)
Volvo 440 GL 1.8 '93 - Pollux velgen - Vol leer - Airco - 230.000KM VERKOCHT
Always a pleasure to drive...