Hoe stel je de kleppen van je Volvo 400

Alles over de 440 / 460
Plaats reactie
ArjenM
3rd Gear member
Berichten: 360
Lid geworden op: 16.04.2008 - 15:32

Sinds 3 maanden heb ik het genoegen om in een 440 1.8 uit 1995 op LPG G3 te mogen rijden. De vorige eigenaar had netjes elke 15.000 km de kleppen gesteld (Volvo adviseert bij LPG elke 30.000 km.) en ik besloot dat schema maar netjes te volgen. Had het nooit zelf gedaan, maar heb zelf wel enige technische handigheid en met uitleg van de vorige eigenaar, de vraagbaak en het forum besloot ik me eraan te wagen. Ik heb er foto's van gemaakt maar had die hier nog niet neergezet. Ik zag dat er iemand was met een vraag over kleppen stellen dus besloot maar even een uitleg te maken.

Gelukkig heb ik van de vorige eigenaar onder andere kleppenstelgereedschap kunnen overnemen:

Afbeelding

Dit is hoe ik het heb gedaan:

Ik ben begonnen om kap boven op de motor los te halen. Door de 3 bouten aan de bovenkant los te halen kun je zo de hele kap eraf halen.

Afbeelding

Daarna haal je het kleppendeksel eraf en de bougies eruit en heb je dit voor je:

Afbeelding

Daarna draai je de nokkenas zo dat van de te controleren cilinder beide nokken ongeveer even hoog staan en de cilinder in het BDP staat:

Afbeelding

Vervolgens meet je met een voelermaat de speling op:

Afbeelding

Als er een ander kleppenstelplaatje in moet draai je eerst de nokkenas iets verder zodat hij niet meer in het BDP staat. Dan draai je de uitsparingen waar de kleppenstelplaatjes in zitten naar voren. Daarna zet je het speciaal gereedschap er tussen en haal je het plaatje eruit.

Afbeelding

Afbeelding

Wat olie op het nieuwe plaatje en dan er in.

Ben de eerste keer 2 uur bezig geweest en heb 4 klepstelplaatjes moeten vervangen. Maar het was een eerste keer en de volgende keer moet het wel in 1 uur lukken.
wpee
5th Gear member
Berichten: 1369
Lid geworden op: 29.12.2005 - 12:02
Locatie: Kessel lb

Hallo.

4 kleppenplaatjes vervangen... hmm klinkt als bij mij toen.
Het je eraan gedach dat de volgorde U-I-U-I - I-U-I-U is?

Als je denkt dat je altijd U-I hebt dan stel je er 4 verkeerd..... net zoals ik de eeste keer deed.......
Wim

Volvo 440 1.6i + ComfortLine Pakket, 83pk multipoint injectie, katalysator,
bouwjaar jan-1995, eigenaar sinds 11-04-2016, gekocht van mam,
190.000 km. Doe alles zelf.
Volvo 440 GL 1721cc 89pk carburateur katalysator,
bouwjaar september-1989, eigenaar sinds 16-12-1994, gekocht van pap,
325.080 km. Doe alles zelf.
ArjenM
3rd Gear member
Berichten: 360
Lid geworden op: 16.04.2008 - 15:32

Heb aan de juiste volgorde gedacht. Alleen de plaatjes bij de uitlaatkleppen moesten worden vervangen, die van de inlaat hadden nog de juiste speling.

Nu heb ik van de vorige eigenaar een bestandje gekregen met de hele afstelhistorie en daar is aan te zien dat de inlaatkleppen veel minder vaak gesteld moeten worden.
wpee
5th Gear member
Berichten: 1369
Lid geworden op: 29.12.2005 - 12:02
Locatie: Kessel lb

OK, dat kan kloppen met gas, gas heeft nl een hogere verbrandingstemperatuur. Dat maakt verschil tussen inlaat en uitlaat.
Wim

Volvo 440 1.6i + ComfortLine Pakket, 83pk multipoint injectie, katalysator,
bouwjaar jan-1995, eigenaar sinds 11-04-2016, gekocht van mam,
190.000 km. Doe alles zelf.
Volvo 440 GL 1721cc 89pk carburateur katalysator,
bouwjaar september-1989, eigenaar sinds 16-12-1994, gekocht van pap,
325.080 km. Doe alles zelf.
FrostBurn
1st Gear member
Berichten: 32
Lid geworden op: 05.01.2008 - 15:47

/edit
Plaats reactie

Terug naar “De Volvo 440 - 460 series algemeen”