LPG injectoren zitten los, hoe vastzetten? (Vialle LPI)

Geproduceerd bij NedCar in Born
Plaats reactie
v4O
2nd Gear member
Berichten: 61
Lid geworden op: 09.07.2008 - 11:18

Er is sprake van een probleem bij koude start (Vialle LPI) De motor loopt na start de eerste paar minuten goed, dan begint inhouden/stotteren en is er bijna niet mee te rijden. Dit verdwijnt na een paar minuten en dan heb ik er de hele dag geen last meer van.
De Volvo-dealer heeft dit probleem niet kunnen lokaliseren. Ze merkten wel op dat de LPG injectoren loszitten, wat heel goed de oorzaak van dit probleem zou kunnen zijn, aldus Volvo-dealer. Een LPG specialist vertelt hetzelfde verhaal (nav diagnose van Volvo), dat dit inderdaad heel goed de oorzaak van het probleem zou kunnen zijn, ivm aanzuigen valse lucht.

Omdat Vialle alles in eigen beheer doet, zou het hele zaakje (spruitstuk+injectoren) moeten worden opgestuurd ter reparatie naar Vialle. Die zetten de injectoren weer vast zetten (persen?) en testen op lekkage. Dit gaat waarschijnlijk meer kosten dan de 150 Euro die de Volvo-dealer hiervoor rekent. De LPG specialist gaat er dan ook vanuit dat Volvo dit 'in eigen beheer' oplost. Dat wil zeggen door e.e.a. vast te kitten/lijmen ipv opsturen zoals het hoort. Volgens de LPG specialist kan dit een goede oplossing zijn, mits goed uitgevoerd. En dan nog steeds is het de vraag of het een lange levensduur is beschoren.

Kortom; als je gaat voor zekerheid dan laat je het door Vialle doen. Anders kan je "bij wijze van spreken" net zo goed zelf met de kitspuit aan de slag. En dit laatste is precies waar ik op uit ben. Ook vanwege de huidige wachttijden bij de LPG specialisten hier in de buurt (4 weken minimaal). Zijn die injectoren zelf te kitten? Ik ben best handig maar heb geen kaas gegeten van LPG. Is het onverantwoord, als ik tenminste een goede uitleg krijg van iemand? :)
Ludo
6th Gear member
Berichten: 3026
Lid geworden op: 11.11.2004 - 22:45

als een injector los zit en daardoor valse lucht aantrekt, zit die ook nog los na een paar minuten.
de stationaire loop zou dus continu beroerd moeten zijn.
doet zich dit probleem ook voor als je bv 2 dagen op benzine rijd?.

een loszittende injector is op te lossen door nieuwe O-ringetjes te plaatsen.
maar als ik het goed begrijp word er bedoeld dat de houdertjes los zitten.
voor nieuwe houdertjes te persen hoeft het spruitstuk niet meer naar Vialle.
niet allemaal, maar er zijn Vialle lpg specialisten die dit zelf doen.
incl O-ringetjes vernieuwen is dit ongeveer een klein uurtje werk.
vastzetten met enkel kit is prullenwerk. (al zullen sommige 'doe-het-zelvers' anders beweren...)
v4O
2nd Gear member
Berichten: 61
Lid geworden op: 09.07.2008 - 11:18

Ludo schreef:als een injector los zit en daardoor valse lucht aantrekt, zit die ook nog los na een paar minuten.
de stationaire loop zou dus continu beroerd moeten zijn.
doet zich dit probleem ook voor als je bv 2 dagen op benzine rijd?.

een loszittende injector is op te lossen door nieuwe O-ringetjes te plaatsen.
maar als ik het goed begrijp word er bedoeld dat de houdertjes los zitten.
voor nieuwe houdertjes te persen hoeft het spruitstuk niet meer naar Vialle.
niet allemaal, maar er zijn Vialle lpg specialisten die dit zelf doen.
incl O-ringetjes vernieuwen is dit ongeveer een klein uurtje werk.
vastzetten met enkel kit is prullenwerk. (al zullen sommige 'doe-het-zelvers' anders beweren...)
Hij loopt stationair inderdaad niet lekker (continu) Ik weet niet hoe het wel moet klinken maar het toerental is te laag naar mijn idee en hij stottert enigszins. Waarom 2 dagen op benzine rijden ??

Dat een Vialle lpg specialist dat in een uurtje zou kunnen klinkt hoopvol. Ik ga weer eens rondbellen.

Als iemand een goed adres weet dan hoor ik het graag :!:
Gebruikersavatar
VolvoKramer
3rd Gear member
Berichten: 435
Lid geworden op: 30.05.2008 - 11:40

Mesman in Son....

Ik weet niet hoever dat voor je rijden is.
S40 1.8i Europa LPG-G3
V40 1.9D Europa Sports Exclusive Navigator
V40 1.8 Europa


V70 2.4 170 PK Classic, Comfort Exclusive.
v4O
2nd Gear member
Berichten: 61
Lid geworden op: 09.07.2008 - 11:18

Liever wat dichter in de buurt, Rotterdam e.o.

Met Vialle hoofdkantoor gebeld (2x):
Techneut nr.1; "Breng maar langs dat spruitstuk, geen probleem, dat doen we ff tussendoor en kun je het gelijk weer meenemen. Dit moet je nooit met kit/lijm doen want dat is geen goed oplossing voor de lange termijn."
Techneut nr.2; "Spruitstuk hier langsbrengen? dat kan echt niet, dat zou m'n baas leuk vinden.. Je kan het bij een Vialle dealer afgeven die sturen het dan naar ons op. Je kan het trouwens net zo goed kitten/lijmen, als het maar op de goede manier gebeurd dan is daar niks mis mee."
*SIGH*

Daarna naar een Vialle inbouwer gebeld, die HET GEREEDSCHAP hebben zodat ze het ter plaatse kunnen fixen zonder te lijmen. Dan moet ik het spruitstuk wel kant-en-klaar afleveren want voor montage/demontage hebben ze op dit moment geen tijd. Dat moet ook nog eens vandaag of morgen, daarna zijn ze op vakantie. :roll:

Ik wil dus het spruitstuk verwijderen zodat ik het inclusief injectoren kan afgeven ter reparatie. Maar hoe doe ik dat met het loskoppelen van het gas??

[edit]
Spruitstuk is los. Morgen afgeven voor reparatie, ben benieuwd. (Gas was een kwestie van een van de twee slangen die vanaf de injectoren lopen voorzichtig losdraaien op het koppelblok. Gas in de leidingen laten ontsnappen en dan ook de tweede kabel losdraaien.)
Ludo
6th Gear member
Berichten: 3026
Lid geworden op: 11.11.2004 - 22:45

wat een gedoe zeg, het spruitstuk hoeft niet eens gedemonteerd te worden om nieuwe houdertjes te persen. :roll:

je schrijft een laag toerental.
als er valse lucht word getrokken, gaat het toerental omhoog, nooit omlaag.
ik betwijfel dus sterk dat enkel nieuwe injectorhouders je probleem zal oplossen.

2 dagen op benzine, om volledig zeker te zijn dat het probleem in het gasgebeuren zit.
Bart Giesen
5th Gear member
Berichten: 1868
Lid geworden op: 15.05.2007 - 07:26

v4O schreef:Omdat Vialle alles in eigen beheer doet, zou het hele zaakje (spruitstuk+injectoren) moeten worden opgestuurd ter reparatie naar Vialle. Die zetten de injectoren weer vast zetten (persen?) en testen op lekkage. Dit gaat waarschijnlijk meer kosten dan de 150 Euro die de Volvo-dealer hiervoor rekent. De LPG specialist gaat er dan ook vanuit dat Volvo dit 'in eigen beheer' oplost. Dat wil zeggen door e.e.a. vast te kitten/lijmen ipv opsturen zoals het hoort. Volgens de LPG specialist kan dit een goede oplossing zijn, mits goed uitgevoerd. En dan nog steeds is het de vraag of het een lange levensduur is beschoren.

Kortom; als je gaat voor zekerheid dan laat je het door Vialle doen. Anders kan je "bij wijze van spreken" net zo goed zelf met de kitspuit aan de slag. En dit laatste is precies waar ik op uit ben. Ook vanwege de huidige wachttijden bij de LPG specialisten hier in de buurt (4 weken minimaal). Zijn die injectoren zelf te kitten? Ik ben best handig maar heb geen kaas gegeten van LPG. Is het onverantwoord, als ik tenminste een goede uitleg krijg van iemand? :)
Gister PRECIES hetzelfde te horen gekregen bij Volvo. Naar een Gasboer gegaan, die kan het zelf doen. Kitten werkt niet, tenzij je kit van +80e betaald (welke benzineproof is).
Ludo schreef:wat een gedoe zeg, het spruitstuk hoeft niet eens gedemonteerd te worden om nieuwe houdertjes te persen. :roll:

je schrijft een laag toerental.
als er valse lucht word getrokken, gaat het toerental omhoog, nooit omlaag.
ik betwijfel dus sterk dat enkel nieuwe injectorhouders je probleem zal oplossen.

2 dagen op benzine, om volledig zeker te zijn dat het probleem in het gasgebeuren zit.
Bij mij zijn de pijpjes onder de injectoren verstopt. Oplossing zou zijn spruitstuk los en nieuwe pijpjes plaatsen. Als daarbij de sok waarop de injector gemonteerd zit defect zou gaan (die kans is aanwezig), zou het duurder uitvallen dan 150e. Maar hoe wil jij die pijpjes vervangen met een spruitstuk op de auto?!
Ludo
6th Gear member
Berichten: 3026
Lid geworden op: 11.11.2004 - 22:45

de pijpjes zitten op de houder.
met een speciale 'tang' worden ze geperst in het spruitstuk.
bij mijn gasboer (Limburgse LPG Technieken) word er alleszins niets gedemonteerd voor nieuwe houdertjes.
tenzij, je een spruitstuk hebt waar de injectors aan de onderkant zitten...
v4O
2nd Gear member
Berichten: 61
Lid geworden op: 09.07.2008 - 11:18

Ludo schreef:de pijpjes zitten op de houder.
met een speciale 'tang' worden ze geperst in het spruitstuk.
bij mijn gasboer (Limburgse LPG Technieken) word er alleszins niets gedemonteerd voor nieuwe houdertjes.
tenzij, je een spruitstuk hebt waar de injectors aan de onderkant zitten...
Dat zal dan zo zijn, volgens de gasspecialisten die ik heb gesproken is het onmogelijk te vervangen zonder het spruitstuk los te halen.

We hebben het hier trouwens over 'adapters' en 'injectoren', zo noemen de specialisten het tenminste ;) De adapters, waar de injectoren inzitten, zitten in mijn geval los (3 van de 4). D'r worden 4 nieuwe in geperst. Vanmiddag even ophalen dan kan ik weer lekker aan de slag vanavond :)
Ludo
6th Gear member
Berichten: 3026
Lid geworden op: 11.11.2004 - 22:45

v4O schreef: Dat zal dan zo zijn, volgens de gasspecialisten die ik heb gesproken is het onmogelijk te vervangen zonder het spruitstuk los te halen.
tja, dat zal dan wel weer het verschil zijn tussen een lpg inbouwer en de vakman. :)
of je specialist heeft niet het juiste gereedschap.
de adapter is idd de injector houder.
hij word op het spruitstuk gezet, en middels een speciale tang word er een kraagje gezet in de binnenwand van het spruitstuk.

Afbeelding

dat de houder los komt is meestal een gevolg doordat het gat ietsje te groot geboord werd.
de kraag heeft daardoor niet voldoende hechting.
Ludo
6th Gear member
Berichten: 3026
Lid geworden op: 11.11.2004 - 22:45

v4O schreef:Vanmiddag even ophalen dan kan ik weer lekker aan de slag vanavond :)
inmiddels een dagje verder.
doet ie het weer zoals het hoort?.
v4O
2nd Gear member
Berichten: 61
Lid geworden op: 09.07.2008 - 11:18

Ludo schreef:
v4O schreef:Vanmiddag even ophalen dan kan ik weer lekker aan de slag vanavond :)
inmiddels een dagje verder.
doet ie het weer zoals het hoort?.
Alles weer in elkaar gezet gisteren. Hij startte direct, ipv na paar seconden wat gebruikelijk is, en liep ook veel soepeler stationair, Ik ben een stuk gaan rijden en het problemen van inhouden/stotteren leek, op een klein 'inzakkertje' na, helemaal weg :D Vanochtend weer een stukje gaan testrijden, hij sloeg niet direct aan, maar toch wel korter dan wat ik gewend was. Na een aantal minuten wederom het stotteren/inhouden :shock: Welliswaar wat minder ernstig dan eerst maar toch :evil:

Nou vraag ik me af, die gasspecialist legde uit dat het kan zijn dat het even duurt voordat het zelflerend motormanagementsysteem deze 'veranderingen' doorvoert. Hij had het over een 'kort' en een 'lang' leerprogramma. Kortom, hij zei dat het wel 100km of meer kan duren voordat hij weer rijdt zoals het hoort. Dus is er nog hoop ?!?
Bart Giesen
5th Gear member
Berichten: 1868
Lid geworden op: 15.05.2007 - 07:26

Ik hoop het voor je!
v4O
2nd Gear member
Berichten: 61
Lid geworden op: 09.07.2008 - 11:18

Bart Giesen schreef:Ik hoop het voor je!
Ik hoop het ook maar ik vrees het ergste. Waarschijnlijk binnenkort maar eens een nieuw topic openen om dit probleem via een andere weg op te gaan lossen.
Bart Giesen
5th Gear member
Berichten: 1868
Lid geworden op: 15.05.2007 - 07:26

Und?
v4O
2nd Gear member
Berichten: 61
Lid geworden op: 09.07.2008 - 11:18

Probleem is weer helemaal terug :( dus ik heb maar een nieuw topic geopend;
Stotteren paar minuten na koude start (op gas en benzine)
Plaats reactie

Terug naar “S40 - V40 Classic”