Tijdje geleden, rijdend op de cruise control (cc), moest ik even wat bijremmen voor een invoegende vrachtwagen. Voet op het pedaal en in plaats van dat het pedaal zoals gewend mooi iets indrukt, de cc uitschakelt en ik gedoseerd kan remmen, voelt het pedaal keihard en drukt niet in, waardoor de cc er ook niet af gaat en ik bijna onder de vrachtwagen schuif. Ik durf het pedaal niet door te trappen, bang dat alles dan in een keer blokkeert en er zitten ook auto's achter me. Schrik, wegsturen, andere voet op koppeling, cc gaat uit en alles is weer normaal.
Zat ik misschien met mijn voet op het koppelingspedaal ipv het rempedaal? Zou voor het eerst zijn na 20 jaar rijden.
Vervolgens: auto staat in vakantie vijf weken stil. Na vakantie instappen, voet op rempedaal en pedaal keihard. Starten en pedaal is weer normaal. Waarom is dat pedaal keihard, of is dat altijd na vijf weken? Zal wel.
Drie dagen geleden gebeurt me hetzelfde als eerder op de snelweg. Rijdend op cc, rempedaal wil niet in, cc drukt door (gaat er natuurlijk ook af als je koppeling indrukt, maar het gebeurt allemaal in een fractie van een seconde) etc etc. Loopt opnieuw goed af.
Trapte ik weer op het koppelingspedaal? Kan ik me bijna niet voorstellen.
Gisteren auto naar dealer, uur onderzoek (kostenloos, keurig), niets gevonden. Gaaft aan dat ik mocht het nog een keer gebeuren (in dat geval zou het een soms haperende rembekrachtiging zijn) gewoon kan doortrappen op het pedaal en dat er dan niet opeens zeer hard wordt geremd.
Iemand die dit herkent? Ik zet mijn voeten bij rijden op cc normaliter altijd weg bij de pedalen, maar op dit moment even niet: niet meer rijdend op cc in wat drukker verkeer en elke drie seconden testend of mijn rem het nog doet. Dus wie een zilveren V70 D5 uit 2002 telkens ziet remmen, dat ben ik.
Ik ben benieuwd naar jullie mening.
Groet, Olav
hard rempedaal
- fredhead
- Geartronic member
- Berichten: 27507
- Lid geworden op: 28.08.2007 - 10:40
- Locatie: Drenthe
Bij de S60 heb ik ook wel een paar keer gehoord van dit probleem
Even zoeken op het forum, want weet heel zeker dat er hier meer over te vinden is.
Even zoeken op het forum, want weet heel zeker dat er hier meer over te vinden is.
'07 Mitsubishi Pajero GLX Intense 3.2 Di-D
Led verstralers | Led werklampen | Anderson aansluiting | Dubbele accu | BF Goodrich AT2 | EGR mod | Olie catchtank | Honda sproeiers
'60 Fordson Dexta smalspoor
Zij: '10 Renault Master MK2 T33 DCi 120 project-van
Ex-Volvo's '03 S60 D5, '04 V50 2.0D, '07 S60 2.4D
Led verstralers | Led werklampen | Anderson aansluiting | Dubbele accu | BF Goodrich AT2 | EGR mod | Olie catchtank | Honda sproeiers
'60 Fordson Dexta smalspoor
Zij: '10 Renault Master MK2 T33 DCi 120 project-van
Ex-Volvo's '03 S60 D5, '04 V50 2.0D, '07 S60 2.4D
- IkeV70
- 5th Gear member
- Berichten: 2136
- Lid geworden op: 27.01.2006 - 22:18
- Locatie: Heerhugowaard
Uitvallen van de rembekrachtiging op de snelweg is een "kwaaltje" van 2.4D / D5. Je bent zeker niet de enige. Zoek eens in dit forum naar het topic "Crash" van afzender Kay01 (dacht ik).
V70 - 2.5D
V60 PIH
V60 T5
V60 PIH
V60 T5
- IkeV70
- 5th Gear member
- Berichten: 2136
- Lid geworden op: 27.01.2006 - 22:18
- Locatie: Heerhugowaard
En deze: http://www.volvo-forum.nl/viewtopic.php?t=12446
en hier is de eerste:
http://www.volvo-forum.nl/viewtopic.php?t=9944
en hier is de eerste:
http://www.volvo-forum.nl/viewtopic.php?t=9944
V70 - 2.5D
V60 PIH
V60 T5
V60 PIH
V60 T5
- fredhead
- Geartronic member
- Berichten: 27507
- Lid geworden op: 28.08.2007 - 10:40
- Locatie: Drenthe
[quote="IkeV70"
en hier is de eerste:
http://www.volvo-forum.nl/viewtopic.php?t=9944[/quote]
Dat is geloof ik degene die ik bedoelde.
Met mijn S60 D5 gelukkig nooit dit probleem gehad.
en hier is de eerste:
http://www.volvo-forum.nl/viewtopic.php?t=9944[/quote]
Dat is geloof ik degene die ik bedoelde.
Met mijn S60 D5 gelukkig nooit dit probleem gehad.
'07 Mitsubishi Pajero GLX Intense 3.2 Di-D
Led verstralers | Led werklampen | Anderson aansluiting | Dubbele accu | BF Goodrich AT2 | EGR mod | Olie catchtank | Honda sproeiers
'60 Fordson Dexta smalspoor
Zij: '10 Renault Master MK2 T33 DCi 120 project-van
Ex-Volvo's '03 S60 D5, '04 V50 2.0D, '07 S60 2.4D
Led verstralers | Led werklampen | Anderson aansluiting | Dubbele accu | BF Goodrich AT2 | EGR mod | Olie catchtank | Honda sproeiers
'60 Fordson Dexta smalspoor
Zij: '10 Renault Master MK2 T33 DCi 120 project-van
Ex-Volvo's '03 S60 D5, '04 V50 2.0D, '07 S60 2.4D
- menjo
- 7th Gear member
- Berichten: 6186
- Lid geworden op: 18.02.2005 - 17:55
- Locatie: Los Angeles
Bij mij is laatst vanalles vervangen, vanwege het keihard worden van het pedaal.
Je kunt dit ook veel sneller testen dan 5 weken wachten. Zet de motor uit en rem vervolgens pompend, na een x aantal keer pompen wordt het rempedaal hard (bij mij was het 4 keer en hoorde je duidelijk ergens lucht weglekken). Lek zat schijnbaar in de rembekrachtiger, die is vervangen.
Ik weet niet wat de link met de CC is, behalve dat daar ook lucht/vacuum gebruikt wordt, maar kan me niet voorstellen dat die systemen gelinkt zijn. Toch?
Je kunt dit ook veel sneller testen dan 5 weken wachten. Zet de motor uit en rem vervolgens pompend, na een x aantal keer pompen wordt het rempedaal hard (bij mij was het 4 keer en hoorde je duidelijk ergens lucht weglekken). Lek zat schijnbaar in de rembekrachtiger, die is vervangen.
Ik weet niet wat de link met de CC is, behalve dat daar ook lucht/vacuum gebruikt wordt, maar kan me niet voorstellen dat die systemen gelinkt zijn. Toch?
Komt vaker voor, na cruisecontrol, hard pedaal.
Volvo ontkent nog steeds, maar gezien het aantal ongevallen......... :?
Volvo ontkent nog steeds, maar gezien het aantal ongevallen......... :?
- Hans
- 8th Gear member
- Berichten: 10603
- Lid geworden op: 31.07.2005 - 20:41
- Locatie: Z.O.Brabant
- Contacteer:
Levensgevaarlijk!! Ik snap heel goed dat Volvo dit niet zomaar erkent. Wat denk je wat dit voor schadeclaims zal opleveren.
Veni,Vidi,Nates calce concidi
Volvo V40 D2 MY2013
Volvo V40 D2 MY2013
- Carfreak
- 7th Gear member
- Berichten: 5224
- Lid geworden op: 03.11.2007 - 17:26
- Locatie: Twente
Verrek, dat herken ik. Vooral na een behoorlijke tijd op CC te hebben gereden is mijn rempedaal ook veel zwaarder bij intrappen. Verder eigenlijk nooit last van. Ook niet op kortere stukjes CC.
Ik heb er verder geen probleem mee dus rij gewoon lekker door.
Ik heb er verder geen probleem mee dus rij gewoon lekker door.
Volvo V70 2.4/ 140pk Black Sapphire Edition MY04
Volvo S80 2.5t Summum GT6 MY08 Volvotune
Mercedes C180 Estate Avantgarde 7tronic MY15
Volvo S80 2.5t Summum GT6 MY08 Volvotune
Mercedes C180 Estate Avantgarde 7tronic MY15
- menjo
- 7th Gear member
- Berichten: 6186
- Lid geworden op: 18.02.2005 - 17:55
- Locatie: Los Angeles
Zie dit: http://auto.howstuffworks.com/power-brake2.htm
Is er iemand die kan opzoeken (vadis?) of de CC en de rembekrachtiger dezelfde vacuum bron gebruiken?Because diesel engines don't produce a vacuum, diesel-powered vehicles must use a separate vacuum pump.
- olav
- 3rd Gear member
- Berichten: 408
- Lid geworden op: 19.02.2007 - 18:58
- Locatie: Midden Brabant
Da's interessante info over hoe de rembekrachtinging werkt. Bij mijn D5 zal er dus een aparte vacuum pomp aanwezig zijn begrijp ik. Verder haal ik van de site howstuffworks het volgende over cruise control:
Many cars use actuators powered by engine vacuum to open and close the throttle. These systems use a small, electronically-controlled valve to regulate the vacuum in a diaphragm. This works in a similar way to the brake booster, which provides power to your brake system.
Met andere woorden, cc werkt ook met vacuum. Kan ligt erg voor de hand dat Volvo hiervoor dezelfde vacuum pomp gebruikt. Heeft iemand Vadis uitgevogeld?
Maar dan: ik rij een stuk op de cc, en daarvoor moet de motor en dus de vacuum pomp draaien. Deze zorgt constant voor een vacuum bij de rembekrachtiger, dus wat heeft de cc (die mogelijk dus dezelfde pomp gebruikt) er dan mee te maken?
Mocht de motor afslaan dan kun je nog een keer of drie, vier remmen voordat het vacuum in de rembekrachtiger weg is (veiligheid). Vandaar dus ook dat je wanneer de auto stil staat (motor uit) na een paar keer remmen de bekrachtiger niet meer voelt meewerken.
Maar wanneer ik dat doe dan komt het pedaal niet elke keer zo hoog te zitten dat het lijkt alsof er een baksteen onder zit: ik kan dan meestal wel een centimetertje blijven intrappen. Waarom is dit dan wel het geval op andere momenten? Kon ik het pedaal altijd een centimeter intrappen, dan ging in ieder geval de cc eraf wanneer het pedaal kuren vertoont. Maar dat is dus niet altijd het geval.
En waarom werkt het systeem pal na het baksteengevoel opeens weer wel?
Nog een vraag: wanneer ik het rempedaal intrap met motor uit, een paar keer zodat het vacuum weg is, dan kan ik met hard duwen het pedaal steeds verder weg laten zakken. Dat kan toch niet, zolang er geen lekkages in het remvloeistofsysteem zitten? Of heeft dat ook te maken met de bekrachtiger oid?
Kortom, twijfels, erg vervelend. Een gek kan meer vragen dan een wijs man kan beantwoorden , dat blijkt maar weer, maar ik hoop op de kenners en ervaringsdeskundigen op het forum.
In ieder geval lijkt het probleem dus met name te spelen icm lange tijd de rem niet gebruiken (zoals bijv. wanneer je op cc rijdt) , dus voorlopig weinig cc en veel testremmen, totdat duidelijk is wat er nou precies aan de hand is en hoe het kan worden opgelost. Het blijft een onprettig moment, wanneer je even wilt bijremmen en het werkt niet zoals verwacht terwijl de auto op de cc lekker doordendert.... (pas dus op wanneer je een zilvere V70 in je spiegel ziet opdoemen )
Groet, Olav
V70D5 2002 207.000km
Many cars use actuators powered by engine vacuum to open and close the throttle. These systems use a small, electronically-controlled valve to regulate the vacuum in a diaphragm. This works in a similar way to the brake booster, which provides power to your brake system.
Met andere woorden, cc werkt ook met vacuum. Kan ligt erg voor de hand dat Volvo hiervoor dezelfde vacuum pomp gebruikt. Heeft iemand Vadis uitgevogeld?
Maar dan: ik rij een stuk op de cc, en daarvoor moet de motor en dus de vacuum pomp draaien. Deze zorgt constant voor een vacuum bij de rembekrachtiger, dus wat heeft de cc (die mogelijk dus dezelfde pomp gebruikt) er dan mee te maken?
Mocht de motor afslaan dan kun je nog een keer of drie, vier remmen voordat het vacuum in de rembekrachtiger weg is (veiligheid). Vandaar dus ook dat je wanneer de auto stil staat (motor uit) na een paar keer remmen de bekrachtiger niet meer voelt meewerken.
Maar wanneer ik dat doe dan komt het pedaal niet elke keer zo hoog te zitten dat het lijkt alsof er een baksteen onder zit: ik kan dan meestal wel een centimetertje blijven intrappen. Waarom is dit dan wel het geval op andere momenten? Kon ik het pedaal altijd een centimeter intrappen, dan ging in ieder geval de cc eraf wanneer het pedaal kuren vertoont. Maar dat is dus niet altijd het geval.
En waarom werkt het systeem pal na het baksteengevoel opeens weer wel?
Nog een vraag: wanneer ik het rempedaal intrap met motor uit, een paar keer zodat het vacuum weg is, dan kan ik met hard duwen het pedaal steeds verder weg laten zakken. Dat kan toch niet, zolang er geen lekkages in het remvloeistofsysteem zitten? Of heeft dat ook te maken met de bekrachtiger oid?
Kortom, twijfels, erg vervelend. Een gek kan meer vragen dan een wijs man kan beantwoorden , dat blijkt maar weer, maar ik hoop op de kenners en ervaringsdeskundigen op het forum.
In ieder geval lijkt het probleem dus met name te spelen icm lange tijd de rem niet gebruiken (zoals bijv. wanneer je op cc rijdt) , dus voorlopig weinig cc en veel testremmen, totdat duidelijk is wat er nou precies aan de hand is en hoe het kan worden opgelost. Het blijft een onprettig moment, wanneer je even wilt bijremmen en het werkt niet zoals verwacht terwijl de auto op de cc lekker doordendert.... (pas dus op wanneer je een zilvere V70 in je spiegel ziet opdoemen )
Groet, Olav
V70D5 2002 207.000km
- IkeV70
- 5th Gear member
- Berichten: 2136
- Lid geworden op: 27.01.2006 - 22:18
- Locatie: Heerhugowaard
Wellicht wordt het probleem na 1 keer trappen opgelost, bv omdat de cc uitgeschakeld wordt, en wordt het vacuum direct weer opgebouwd.olav schreef:En waarom werkt het systeem pal na het baksteengevoel opeens weer wel?
Dat verschijnsel is normaal.olav schreef: Nog een vraag: wanneer ik het rempedaal intrap met motor uit, een paar keer zodat het vacuum weg is, dan kan ik met hard duwen het pedaal steeds verder weg laten zakken. Dat kan toch niet, zolang er geen lekkages in het remvloeistofsysteem zitten? Of heeft dat ook te maken met de bekrachtiger oid?
V70 - 2.5D
V60 PIH
V60 T5
V60 PIH
V60 T5
De storing wordt niet opgeslagen in de computer en na een ongeval is er niets van weer te vinden.
Het zal iets mechanisch zijn. Klepje wat blijft hangen? Zeg het maar....
Bewijs technisch heb je dus nooit wat.
Het zal iets mechanisch zijn. Klepje wat blijft hangen? Zeg het maar....
Bewijs technisch heb je dus nooit wat.
- XC30
- 4th Gear member
- Berichten: 664
- Lid geworden op: 09.01.2007 - 10:39
- Contacteer:
Bij mij is het rempedaal (betreft een automaat) na een uurtje of twee alweer hard indien ik de auto start. Na het starten onstaat er wel weer een vacuum, maar dit lijkt mij niet normaal. Bij de garage konden ze niets vinden. Ik zal de test van Menjo eens proberen.
Jaguar I-Pace my18
Range Rover Evoque PHEV my21
Range Rover Evoque PHEV my21
- lkort
- 3rd Gear member
- Berichten: 256
- Lid geworden op: 29.04.2007 - 08:10
- Locatie: Brabant
Zowel bij mijn XC70 als de S40 heb ik soms na 15 minuten stilstand een hard rempedaal en soms na een nacht stilstaan niet. Het is dus duidelijk dat er de ene keer vacuum weglekt en een andere keer niet.
Er is geen vast verband in te ontdekken. Beide auto's zijn door 2 verschillende dealers onderzocht, 1 ervan ook door Volvo Nederland.
Geen afwijkingen gevonden, ze noemen het een producteigenschap. Wel vreemd, een product dat een eigenschap soms wel en soms niet heeft. Dealer geeft aan dat indien er vacuum wordt opgebouwd direct na het starten het geen probleem is. Heb nog niet meegemaakt dat de rem hard is tijdens het rijden.
Er is geen vast verband in te ontdekken. Beide auto's zijn door 2 verschillende dealers onderzocht, 1 ervan ook door Volvo Nederland.
Geen afwijkingen gevonden, ze noemen het een producteigenschap. Wel vreemd, een product dat een eigenschap soms wel en soms niet heeft. Dealer geeft aan dat indien er vacuum wordt opgebouwd direct na het starten het geen probleem is. Heb nog niet meegemaakt dat de rem hard is tijdens het rijden.
XC70 2.4D Ocean Race 2005.
S40 D5 Geartronic 2007.
S40 D5 Geartronic 2007.
-
- 2nd Gear member
- Berichten: 81
- Lid geworden op: 13.10.2008 - 07:44
- Locatie: Vjenne
Heb mijn V70 nu zo'n twee maand. Ben me 2 weken na aanschaf het apezuur geschrokken. Vanaf Barneveld op CC. Na het nemen van afslag Rijssen (ca 80km) bijna achterop een stilstaande vrachtwagen gereden. Ik had nog 50 cm over.
Mischien eens interessant om uit te zoeken wie dat ook heeft meegemaakt?
Biedt dit forum de mogelijkheid om een polletje te doen?
Als het "forum" dit kan opzetten, de leden kan mobiliseren, dan heb je wat. Je kunt doorspelen aan de pers en aan VOLVO NL. Dan moeten ze wel in aktie komen.
dus wie heb je nodig?
Mischien eens interessant om uit te zoeken wie dat ook heeft meegemaakt?
Biedt dit forum de mogelijkheid om een polletje te doen?
- type auto
- motor
- leeftijd
- achakel of automaat
- omstandigheden (na cc of stilstaan)
- aantal km's in bezit
- aantal keer voorgekomen.
- ? vul maar aan
Als het "forum" dit kan opzetten, de leden kan mobiliseren, dan heb je wat. Je kunt doorspelen aan de pers en aan VOLVO NL. Dan moeten ze wel in aktie komen.
dus wie heb je nodig?
- Iemand die het polletje op wil zetten
- iemand de de forumleden wil mobiliseren
- iemand die contact opneemt met VOLVO NL (1)aankondiging dat je het gaat doen en (2) de resultaten doorspelen
- iemand die de pers benaderd met dezelfde akties.
Misschien eerst maar eens alle remproblemen die beschreven zijn op dit Forum, bundelen.
Dan kan altijd nog worden bezien of een poll zin heeft.
Niet iedere Volvo rijder zit namelijk op dit Forum.
Dat het een probleem is ben ik volledig met je eens.
Dan kan altijd nog worden bezien of een poll zin heeft.
Niet iedere Volvo rijder zit namelijk op dit Forum.
Dat het een probleem is ben ik volledig met je eens.
- BlackcurrantV70
- 7th Gear member
- Berichten: 8111
- Lid geworden op: 06.05.2008 - 13:13
- Locatie: Tussen EBBR en EBAW
Goed dat men hierover melding maakt op dit forum, ikzelf rij met een 24D geartronic en als dit bij dit type zou gebeuren, kan ik alleen de cruise control op het stuurwiel uitzetten om tot stilstand te komen, wegens het ontbreken van het koppelingspedaal.
Geartronic rijders, weze gewaarschuwd !
Geartronic rijders, weze gewaarschuwd !
Nu:
S90 D4 MY18 8 speed GT Inscription, Osmium Grey, blond/offblack interieur, Polestar Engineered.
C70 D3 MY11 6 speed GT , Twilight bronze, umbra/calcite leder, professional business pack, etc...
Vroeger:
XC70 D3 AWD MY12 6 speed GT, summum + enkele opties Twilight Bronze, offblack/blond
XC60 D3 AWD MY11 6 speed GT Summum + Xenium pack Black sapphire/offblack
V70 24D 163PK MY06 6 speed GT, Blackcurrant pearl
C70 20d MY10 Powershift magic Blue pearl
240 GL Estate MY87 6cyl diesel 300.000km
S90 D4 MY18 8 speed GT Inscription, Osmium Grey, blond/offblack interieur, Polestar Engineered.
C70 D3 MY11 6 speed GT , Twilight bronze, umbra/calcite leder, professional business pack, etc...
Vroeger:
XC70 D3 AWD MY12 6 speed GT, summum + enkele opties Twilight Bronze, offblack/blond
XC60 D3 AWD MY11 6 speed GT Summum + Xenium pack Black sapphire/offblack
V70 24D 163PK MY06 6 speed GT, Blackcurrant pearl
C70 20d MY10 Powershift magic Blue pearl
240 GL Estate MY87 6cyl diesel 300.000km