Warm lopen wanneer het bergop gaat.

In deze rubriek dus alleen over de V70 met 'schouders'.
Ga voor de V70 Classic (dus het 850 model) naar de 850 rubriek.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Darkness
1st Gear member
Berichten: 44
Lid geworden op: 25.11.2007 - 14:50

Hallo

Tijdens m'n vorige trip had ik last van een fluitend geluid zie http://www.volvo-forum.nl/viewtopic.php?t=21973 nu enkele maanden later zitten we weer in de bergen en de V70 fluit en sjirpt zoals hij al altijd gedaan heeft ... maar wanneer ik nu de echte bergpassen ga rijden met een hellingsgraad van 16 en 18% dan loopt de motor warm ... echt warm lopen tot tegen het rood. Laat ik de wagen dan ff afkoelen dan zie je de temp onmiddellijk zakken.

Op de camping in gesprek gekomen met een V70 XC ( zelfde motor ) rijder ... heeft identiek dezelfde rotzooi met de wagen ... had de termostaat laten vervangen ( 250euro) en heeft nog steeds hetzelfde probleem ... had ook last van een slepend lawaai ( sjirp of fluiten )

Volgens hem heeft Volvo wel degelijk weet van dit probleem ... maar er iets aan verhelpen is natuurlijk wat anders. Eerlijk gezegd sta ik wel voor aap wanneer de V70 warm loopt en ik gedwongen aan de zijkant moet, terwijl andere minder aangeschreven merken de berg opvliegen :( :( :(
";Never underestimate the power of stupid people in large groups";
Gast

Ik vermoed dat de temperatuur in je bak te hoog oploopt. Geluid kan ik nog niet even plaatsen.
Het is bekend (bij Volvo) dat als je flink moet trekken (en dat is 16 en 18 %) dat de temperaturen te hoog op kunnen lopen.
Er wordt dan ook vaak geadviseerd om een extra olie koeler te plaatsen.
XC90 moet het zelfs. XC70 weet ik niet.

De helling die ik heb gehad met 1350 kg erachter was max 12%.
Ik schakel trouwens heel af en toe zelf.
Als namelijk het toerental om en nabij de 2000 toeren komt, druk ik hem terug naar 4. De automaat doet daar nmm zelf te lang over.
Mijn technisch gevoel/gehoor zegt mij dan dat hij dan onder zijn koppel draait.
Ik heb 1 x de temp. meter net iets uit het midden zien komen.

Hoeveel trek jij (max caravan gewicht)?
Welke toerental draait de motor als hij heet wordt en fluittoon hoort?
Gebruikersavatar
Hans
8th Gear member
Berichten: 10603
Lid geworden op: 31.07.2005 - 20:41
Locatie: Z.O.Brabant
Contacteer:

Collega XC70 OR rijder @Ikort heeft geloof ik hetzelfde probleem. Men komt er maar niet achter wat het probleem is.
Veni,Vidi,Nates calce concidi

Volvo V40 D2 MY2013
Gebruikersavatar
Darkness
1st Gear member
Berichten: 44
Lid geworden op: 25.11.2007 - 14:50

AlexV70 schreef:Hoeveel trek jij (max caravan gewicht)?
Welke toerental draait de motor als hij heet wordt en fluittoon hoort?
Ik trek ong 1450kg ... is het max toegelaten gewicht van de caravan ... en het toerental wanneer ie fluit en warm loopt zit tussen de 1700 en 2100 toeren. Hij loopt trouwens warm in gelijk welke versnelling ... bergop tegen 30km in 2de ... of tegen 80km in 4de ... maakt ni uit zolang de caravan er maar aanhangt.

Heb vandaag de Gross Glockner bergpas gereden ( zonder caravan ) en zelfs dan gaat de temp soms iets hoger dan normaal ... maar dan praten we maar over een halve centimeter op de temp meter en dan enkel bij zware lang aanhoudende hellingen . Met caravan gaat de temp meter tot tegen het rood.

Het probleem is geweten en ik ben al bij de garage langs geweest ... maar je kan in Belgie moeilijk bergen simuleren en bij een gewone proefrit zelfs met caravan gaat alles perfect.

:(
";Never underestimate the power of stupid people in large groups";
Gebruikersavatar
Bover
8th Gear member
Berichten: 14846
Lid geworden op: 11.01.2005 - 19:43
Locatie: Auvergne France

Ik neem aan dat we het over een D5 hebben.
Ik heb al verschillende keren met V70 en XC 70 D5 meer dan 20% getrokken in Noorwgen.
Gezamelijk gewicht combi 3600kg!

Nauwelijks de temp meter zien oplopen, geen gefluit....
WEl
de geartronic zelf schakelen als je beneden 200toeren komt op zeer zware hellingen. :!:


Ik bedoel de D5 kan gewoon zijn werk doen zoals het hoort.
BLOG: LEVEN IN FRANCE (auto) verhalen over de Franse campagne sinds 2019

Vijf Cilinder Diesel Power: XC70 D5 AWD MY 06.2012 Summum
Driving Volvo anno 1995. Obbe Tuning Modificatie....
Gast

1700 toeren op een helling van 16% met 1450 kg erachter?
Dan zit je echt te laag in toeren.
De motor moet dan ook een hele lage brom geven...... toch?
Ook de waterpomp heeft denk ik graag wat meer toeren, om de warmte kwijt te kunnen.

Probeer hem op zulke hellingen toch op minimaal 2500 toeren te houden, desnoods zelf schakelen.
Van toeren gaat ie niet stuk!

Succes
Gebruikersavatar
Darkness
1st Gear member
Berichten: 44
Lid geworden op: 25.11.2007 - 14:50

Op de snelweg draait hij gewoonlijk rond de 2OOO toeren als ie bergop moet ... misschien dat ik daar dan manueel moet overpakken ... op de heenreis heb ik een stuk bergop in file gestaan ... gewoon stapvoets verkeer en toen is hij ook warm gelopen ...

Maar goed, ik zal op de terugweg via beieren wanneer ie bergop onder de 2000 toeren gaat eens manueel overpakken ... ik ben benieuwd.

Ik laat het jullie weten van zodra ik terug ben ( maar dat duurt nog een goede week ... eerst genieten van de vakantie :P :P :P )
";Never underestimate the power of stupid people in large groups";
Gebruikersavatar
Black 2.4T awd
3rd Gear member
Berichten: 261
Lid geworden op: 16.08.2007 - 22:18
Locatie: Twente

1700 toeren op een helling van 16% met 1450 kg erachter?
Dan zit je echt te laag in toeren.
De motor moet dan ook een hele lage brom geven...... toch?
Ook de waterpomp heeft denk ik graag wat meer toeren, om de warmte kwijt te kunnen.

Probeer hem op zulke hellingen toch op minimaal 2500 toeren te houden, desnoods zelf schakelen.
Van toeren gaat ie niet stuk!
Precies, het heeft deze zomer ook de Telegraaf gehaald teveel pech gevallen door het rijden nieuwe stijl (economisch). Fout!! zet daar maar een dikke streep door en ga op gas staan, toeren maken. Ik rijdt zelf met een handgeschakelde 2.4T awd met 1700 kg aan de haak die het makkelijk aan kan. Maar als ik van te voren al zie deze helling wordt een hele klim dan ga al preventief een versnelling lager en hou de gang erin. Sommige wachten te lang met het rijden in een te hoge versnelling en tegen de tijd dat ze het door hebben is de snelheid er ook wel uit. Ik heb van het zomer weer genoeg van die #### hollanders meegemaakt die ervoor zorgen dat vrachtwagens allerlei capriolen moesten uithalen om ze te kunnen in halen. Wat weer het gevolg had dat ik in de ankers moet om deze jongens voor te laten gaan omdat ik makkelijker weer op snelheid kan komen dan hun.
2.4T awd 235pk /380nm -xenon -blokjes grill- achterspoiler-zomer 18 inch R-velg Blackchrom Vredstein Vorti 235/40-18 -winter 17inch amalthea Michelin Alpin 225/40-17
Gebruikersavatar
edraket
7th Gear member
Berichten: 8634
Lid geworden op: 17.03.2006 - 15:26
Locatie: Haarlemmermeer

Is je radiateur wel schon? Het best is hem schoonblazen met hogedrukspuit van binnenuit (vanuit de motorruimte dus) als dat lukt. Als er veel vuil en vliegen in zitten gaat de werking van de radiateur sterk achteruit. Jouw type auto is waarschijnlijk in dead valley getest met een te zware trailer en op een helling. Pas als een auto die test doorstaat wordt hij in productie genomen. Als hij overhit is er iets niet in orde. Wat voor motor gaat het precies om en hoeveel km's en bouwjaar?
V60 D5 geartronic R-design '13
855 2.5 20V '96
Jaguar XJ-S V12 '85

V70 2.0D VEA 181 Nordic+ Dynamic line '15
V70 2.4D summum '08
V70D5 '06
S60 D5 '02
V70R '97
855 2.5 10V '95
Gebruikersavatar
Bover
8th Gear member
Berichten: 14846
Lid geworden op: 11.01.2005 - 19:43
Locatie: Auvergne France

Hi Ed :)

Hij is nu op vakantie. Maar iksnap ook niet .
Ik heb stevig gevraagd van mijn volvo maar gewoon aan het werk.
Alleen altijd toerental bij pk en koppel boven 2200t.
Hellingen langdurig van 18% geen probleem met 3600kg.
Kijk maar in topic.
Staan foto's van sommige hellingen afgelopen zomer.

http://www.volvo-forum.nl/viewtopic.php?t=23448
BLOG: LEVEN IN FRANCE (auto) verhalen over de Franse campagne sinds 2019

Vijf Cilinder Diesel Power: XC70 D5 AWD MY 06.2012 Summum
Driving Volvo anno 1995. Obbe Tuning Modificatie....
Gast

Bover schreef:Hi Ed :)

Hij is nu op vakantie. Maar iksnap ook niet .
Ik heb stevig gevraagd van mijn volvo maar gewoon aan het werk.
Alleen altijd toerental bij pk en koppel boven 2200t.
Hellingen langdurig van 18% geen probleem met 3600kg.
Kijk maar in topic.
Staan foto's van sommige hellingen afgelopen zomer.

http://www.volvo-forum.nl/viewtopic.php?t=23448
Jij hebt toch een oliekoeler?
Gebruikersavatar
edraket
7th Gear member
Berichten: 8634
Lid geworden op: 17.03.2006 - 15:26
Locatie: Haarlemmermeer

Enige wat ik kan verzinnen is dat de radiateur vol met vliegen of rotzooi zit, of dat de bak te warm wordt en daardoor het koelwater oververhit (is gekoppeld). Het is daarom zeer belangrijk wat hoger in toeren te rijden, bij een automaat betekent dit gewoon vast zetten in twee of drie. Laat de motor gerust 3000 toeren maken, hij gaat dan ik de lock-up en er wordt veel minder warmte in de koppelomvormer opgewekt. Ik denk dat als je met 2000 toeren omhoog gaat de bak niet in de lock-up gaat, maar ik ken de combinatie D5 en automaat niet.
V60 D5 geartronic R-design '13
855 2.5 20V '96
Jaguar XJ-S V12 '85

V70 2.0D VEA 181 Nordic+ Dynamic line '15
V70 2.4D summum '08
V70D5 '06
S60 D5 '02
V70R '97
855 2.5 10V '95
Gebruikersavatar
Darkness
1st Gear member
Berichten: 44
Lid geworden op: 25.11.2007 - 14:50

Ik ga morgen ook eens kijken hoe het met de radiator zit ... maar volgens mij zit ie niet onder de rotzooi ... ik reinig om de zoveel tijd ook de motor en alles rondom ... maar goed, morgen eerste werk kijk ik naar de radiator.
";Never underestimate the power of stupid people in large groups";
Gebruikersavatar
Darkness
1st Gear member
Berichten: 44
Lid geworden op: 25.11.2007 - 14:50

Radiator is zoals het hoort ... kleeft geen rotzooi tegen, dus dat kan de oorzaak niet zijn.
";Never underestimate the power of stupid people in large groups";
Gast

Darkness schreef:Radiator is zoals het hoort ... kleeft geen rotzooi tegen, dus dat kan de oorzaak niet zijn.
Dus van af nu, FLINK op dat gas.
Dimi
2nd Gear member
Berichten: 157
Lid geworden op: 16.09.2007 - 20:57
Locatie: Oost-vlaanderen. Kalken.
Contacteer:

Wel tijdens onze vakantie reed men vader met mijn D5 ook op een serieuse klim (geen aanhang of caravan) en plots keek ik naar de teller en zag dat de temperatuur ook ver voorbij het midden stond. Nu hij zat ook al tijd laag in toeren te rijden enzo. Oja is manueel.

De dag nadien reed ik en de klim was zwaarder, temp bleef netjes het zelfde, en ik gaf beduidend (veel) meer gas. De audi Q7 en de bmw van de kennissen achter ons hadden het lastiger om te volgen.

Wat ben ik blij met de volvo :D

Wat me trouwens opviel is dat iedereen het "eco rijden" echt overal toepassen dus ik in het klim en daal werk, zo heb ik nog enkele nederlanders onderweg aardig doen opkijken die ook V70 reden.

1x iemand gehad ook V70 D5 naast gaan rijden en zeggen dat die meer snelheid moest maken voor de volgende klim (ken de weg uit men broekzak) en na die klim heeft hij me nog bedankt dat ik naast hem bleef rijden en hij de zelfde snelheid moest aanhouden als mij (2vaks baan met een stuk helling van 21%) anders had hij het nooit niet gehaald met zijn stijl.
Vw Corrado 2.0 8v. 1994. project.
Vw Corrado 2.0 16v 1991 project.Weg
Volvo V70 D5 (163pk) 2004. Daily ride.Weg
Ford Mustang 1964 1/2. D code.
Fiat ducato. 2008. Weg.
Dodge Ram 1500 2011. Weg
Renault master 2015. Weg
Volvo 240 estate se 1991.
Renault master 2021.
Volvo V90 t6 recharge 2021.
Gast

Tja, ik snap ook niets van dat eco rijden.
"Onder" toeren rijden betekent gewoon zuipen en zeker als je iets moet trekken.
Laten we even afwachten wat de ervaringen van @Darkness zijn.
Daneel
3rd Gear member
Berichten: 327
Lid geworden op: 18.03.2006 - 17:26

Kun je ook achteraf een motoroliekoeler laten monteren?
Enig idee wat zoiets kost?
V70 D5 +Polestar (205pk/450nm), AWD, GEARTRONIC, MY2007
Gebruikersavatar
trompetje
5th Gear member
Berichten: 1023
Lid geworden op: 07.07.2006 - 09:40
Locatie: Oostelijk Westfriesland
Contacteer:

dat gefluit, is dat niet een slippende distributieriem ("v-snaar")? die drijft toch ook de waterpomp aan?
Groet, Rik.

Volvo V40 2.0 LPi ---> Volvo V70 D5 (120 kW) ----> Volvo V50 2.0D Momentum!
Renault Grand Espace ";Initiale";........

mijn andere hobby: Trompetjes!
Gebruikersavatar
edraket
7th Gear member
Berichten: 8634
Lid geworden op: 17.03.2006 - 15:26
Locatie: Haarlemmermeer

Waterpomp wordt door de distributieriem aangedreven dus kan het niet zijn. Oliekoeler zit er al op. Ik denk gewoon proberen wat hoger in toeren te rijden. Is ook nog eens beter voor de motor!
V60 D5 geartronic R-design '13
855 2.5 20V '96
Jaguar XJ-S V12 '85

V70 2.0D VEA 181 Nordic+ Dynamic line '15
V70 2.4D summum '08
V70D5 '06
S60 D5 '02
V70R '97
855 2.5 10V '95
Plaats reactie

Terug naar “V70 MY2000 t/m MY2008”