Orginele Cruise Control uitbouwen & inbouwen

Alles over de 440 / 460
Plaats reactie
Gebruikersavatar
bap
2nd Gear member
Berichten: 194
Lid geworden op: 20.03.2007 - 22:20
Locatie: Amsterdam

Hallo
Ik heb een orginele cruise control in mijn (wrak)440 turbo..deze wil ik uitbouwen en op mijn nieuwe 440 turbo werkend maken..
Ik heb geen idee hoe dit nou werkt en ook hoe je zoiets eruit moet halen.
Nou heb ik me wel laten vertellen dat het in te bouwen is....het is een extra optie van Volvo 440 en dus orgineel...
Cruise Control zit aan knipperlicht (schakelaar,hendel)het is gewoon een extra knopje erop. Maar hoe ga ik dat nu omzetten...?
en dan de rest van de bedrading waar gaat het heen?
Ik heb dus geen idee...
Wie o wie kan me helpen dit op te lossen....?

groeten Bap
Volvo 440 GL 1990 wit 234.000km
Volvo 440 Turbo 1993 zwart metallic 149.00 km
Volvo 440 Turbo 1995 rood metallic 217.000
Volvo s60 T5 2001 black stone
Gebruikersavatar
SchoutenCC
5th Gear member
Berichten: 1167
Lid geworden op: 22.08.2007 - 18:23
Locatie: 's-Gravenhage

Zoek even op de site met PDFs (skydrive.live o.i.d.) - ik heb er destijds ook de originele inbouwhandleiding geplaatst van de cruise control. Eerst achterstevoren dus bij de oude, daarna instructies volgen bij de nieuwe.
De Volvo 440 1.8i (bijna) Top-Line Ambiënte (MY '95) is exit. De Saab 9000 CS 2.0-16v (MY '93) is ook ter ziele gegaan. All hail to: Jaguar S-type 3.0 V6 (MY '00)
Gebruikersavatar
bap
2nd Gear member
Berichten: 194
Lid geworden op: 20.03.2007 - 22:20
Locatie: Amsterdam

@hay zark
Ik heb inmiddels op de volvo480 club een handleiding gevonden :)
Ik ben er nu ook mee bezig om alles eerst te demonteren..
binnenkort plaats ik hier ook foto´s
Zeg heb jij dat zelf later ook ingebouwd? en wat vond je het lastigst?
Volvo 440 GL 1990 wit 234.000km
Volvo 440 Turbo 1993 zwart metallic 149.00 km
Volvo 440 Turbo 1995 rood metallic 217.000
Volvo s60 T5 2001 black stone
Gebruikersavatar
SchoutenCC
5th Gear member
Berichten: 1167
Lid geworden op: 22.08.2007 - 18:23
Locatie: 's-Gravenhage

Bij mij staat het nog op het wensenlijstje... Heb tot nog toe enkel de handleiding weten te bemachtigen, niet de c/c zelf :(
De Volvo 440 1.8i (bijna) Top-Line Ambiënte (MY '95) is exit. De Saab 9000 CS 2.0-16v (MY '93) is ook ter ziele gegaan. All hail to: Jaguar S-type 3.0 V6 (MY '00)
Gebruikersavatar
bap
2nd Gear member
Berichten: 194
Lid geworden op: 20.03.2007 - 22:20
Locatie: Amsterdam

@zark als je een cruise control zoekt er staat er eentje op marktplaats te koop orgineel !
van iemand hier op het forum ...wel duur hoor! 275euro en 375 euro voor en met een infocentre.

http://link.marktplaats.nl/198142666
Volvo 440 GL 1990 wit 234.000km
Volvo 440 Turbo 1993 zwart metallic 149.00 km
Volvo 440 Turbo 1995 rood metallic 217.000
Volvo s60 T5 2001 black stone
Gebruikersavatar
SchoutenCC
5th Gear member
Berichten: 1167
Lid geworden op: 22.08.2007 - 18:23
Locatie: 's-Gravenhage

en daarom staat het nog op het wensenlijstje... als ik kan afdingen naar zeg 50 euro kan ik hem misschien wel afstrepen ;)
De Volvo 440 1.8i (bijna) Top-Line Ambiënte (MY '95) is exit. De Saab 9000 CS 2.0-16v (MY '93) is ook ter ziele gegaan. All hail to: Jaguar S-type 3.0 V6 (MY '00)
sjoerdb
5th Gear member
Berichten: 1429
Lid geworden op: 19.11.2006 - 16:35
Locatie: venhuizen

een CC voor 50 euro krijg je niet... echt niet. ik bood een complete CC met extra kabelboom en computer aan voor 400 euro en zelfs dat lukte niet. later is de hele 480 voor 400 euro van eigenaar gewisseld. CC orgineel van volvo kost geld. ik heb voor 130 euro een universele CC ingebouwd in mijn 440 diesel. koste mij 5 uur werken op de zaak. wel handig is dat je toegang heb tot iets van lasapparaat en boutjes enz. ik had hem bij conrad vandaan.
volvo 480ES
volvo 440 1.9 TD
volvo V40 1.9D 115PK(getuned naar 144pk)
Skoda octavia 1.6D greenline businessline 2014
Laptom
2nd Gear member
Berichten: 191
Lid geworden op: 31.01.2006 - 16:52

Ik heb nog een 440 Turbo met originele CC en werkende Airco stoelverwarming, etc staan... Mag weg voor e500,- totaal... Maar dan heeft er niemand interesse in. Je kan de auto het beste uit elkaar slopen en onderdelen afzonderlijk gaan verkopen...

Goed zoeken heren.. Af en toe wordt er een losse CC aangeboden!
Gebruikersavatar
bap
2nd Gear member
Berichten: 194
Lid geworden op: 20.03.2007 - 22:20
Locatie: Amsterdam

Oke
Nou ik heb het maar gewoon gedaan eerst eruit halen die zooi...
(voordat ik begon heb ik wel eerst ff een cc manual gedownload want ik wist niet eens hoe het nou werkte)
Ik ben begonnen met de pedaalkleppen los te maken(als ik het goed zeg)deze zit vast met as en aan de andere kant nog met een bout:
(zo heb ik al meer eruit gehaald)

Afbeelding

pedaalkleppen ijzer zoeken :

Afbeelding

Oeps :? nog lager...

Afbeelding

Zo zit het erop en tussen, de pedaal as haal je eruit ..en boutje daarna trek je deze plaat eruit:

Afbeelding

Afbeelding

Daarna : remlichtschakelaar bedrading haal je los
Boardcomputer haal je eruit en stekkers maak je los(dit had ik al gedaan :wink: )

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Deze groene stekker is belangrijk hier komt de zwarte draad van de draadboom van de CC samen met de wit/rode streep draad:

Afbeelding

Afbeelding

Hier gaat wit/rood /en (zwart draadboom CC )op stekker contact 9 van de groene stekker:

Afbeelding

Alle draden maak je los :wink:

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Daarna demonteer je de CC schakelaar :

Afbeelding

De rest van deze reportage zet ik er morgen op... ivm vele tijd die je kwijt bent met fotos uploaden....
Volvo 440 GL 1990 wit 234.000km
Volvo 440 Turbo 1993 zwart metallic 149.00 km
Volvo 440 Turbo 1995 rood metallic 217.000
Volvo s60 T5 2001 black stone
Gebruikersavatar
lovemy440
4th Gear member
Berichten: 502
Lid geworden op: 21.06.2007 - 23:19

Kun je dit ook doen met een 440 zonder boardcomputer? Of kan ik het dan schudden?
Me:

Volvo 440 Basic 1.7 75 pk
bouwjaar 1991, sold

Volvo 460 Nordic HTA, 1.8i 90 pk , automaat,
modeljaar 1997, bouwjaar 1996, sold

Volvo V40 Europa Sports Navigatie Automaat, 2.0i 136pk
bouwjaar 2003

My Dad:
Volvo V40 Europa Nordic Sports Exclusive Navigatie, 1.8i 125pk
bouwjaar 2004
Gebruikersavatar
bap
2nd Gear member
Berichten: 194
Lid geworden op: 20.03.2007 - 22:20
Locatie: Amsterdam

Jazeker dat kan wel... maar dan moet het weer net anders dan bovenstaand...
dan moet je wel iets omsolderen iets met je km teller en geloof dat het zelfs alleen met injectie motor kon..dit weet ik niet zeker..
Volvo 440 GL 1990 wit 234.000km
Volvo 440 Turbo 1993 zwart metallic 149.00 km
Volvo 440 Turbo 1995 rood metallic 217.000
Volvo s60 T5 2001 black stone
440GL
4th Gear member
Berichten: 573
Lid geworden op: 13.09.2004 - 15:40

Er staat een handleiding voor het inbouwen in een 400-serie op de website van de 480 club europe.

Allereerst kun je het beste de inbouw handleiding van de volvo 480 europe club downloaden, hier staat uitgebreid in uit welke componenten bestaat.
In grote lijnen bestaat het uit de volgende componenten:

de computer
de hendel
de pedaalkleppen
de kabelboom
het luchtpompje
het slangenstelsel
het balgje



De computer
Voor de computer bestaan er twee varianten, eentje met gele bedrukking en één met witte bedrukking. Die met witte bedrukking is voor de uitvoering met elektronisch sneleheidssignaal vanaf de versnellingsbak. Alle Volvo 400´s met infocenter hebben een elektronisch snelheidssignaal. Dus alle 440´s en 460´s turbo met oude neus, de 440´s en 460´s met injectie motor die optioneel af-fabriek uitgerust zijn met een infocenter (dat kon in de begin jaren), en alle 480´s met uitzondering van de kale ´S´uitvoeringen uit begin jaren 90.
Wanneer je een 440 of 460 hebt met carburateur kun je er eigenlijk wel vanuit gaan dat het er één is met mechanische telleraandrijving, maar in combinatie met een injectiemotor zijn er ook uitvoeringen zonder infocenter maar met elektrische telleraandrijving. Controle op de versnellingsbak is hier het beste, het typenummer van de versnellingsbak eindigt op een ´E´ als de telleraandrijving elektronisch is.
De computer met gele bedrukking is voor auto´s met mechanische teller aandrijving. In de bovengenoemde handleiding van de 480 europe club staat dat er bij auto´s met een mechanische teller aandrijving ook nog een zogenaamde Hall gever gemonteerd moeten worden op de achterkant van het tellerhuis. Hier weet ik verder weinig van, heb geen ervaring met cruise control in een auto met mechanische telleraandrijving. Wanneer ik cruise control in een auto zou inbouwen met mechanische telleraandrijving zou ik de oplossing zoeken in een snelheidssignaal zoals dat ook voor inbouwnavigatiesystemen wordt gebruikt.
De computer is in meerdere Volvo modellen gebruikt, onder andere in de Volvo 940. Ik heb een 940 computer jaren terug voor 25 euro gekocht bij Volvo specialist Elferink. Het loont dus om naar een passende computer met hetzelfde nummer te zoeken van andere volvo modellen, dan vergroot je je zoekgebied, op deze grote volvo´s is veel vaker cruise control geleverd dan de relatief goedkope 400 serie.
de hendel
De hendel is specifiek 400 serie en daar zul je dus naar moeten zoeken of moeten bestellen bij de dealer
de pedaalkleppen
De pedaal kleppen (1 voor een automaat 2 voor een handbak) kosten 17 euro per stuk bij Volvo. Het handigst is om deze ook nieuw te kopen want ze gaan na verloop van tijd lekken en dan werkt de cruise control niet goed meer.
de kabelboom
Dit is het moeilijkste onderdeel, want deze is ook specifiek 400 serie. bestellen dus of naar zoeken.
het luchtpompje
Het luchtpompje is identiek aan dat van de eerste modellen S40/V40. Deze zit dan gemonteerd op het schutbord (volgens mij aan de bijrijderskant). Dit pompje kostte mij jaren terug ook 25 euro bij elferink.
het slangenstelsel
Het slangenstelsel bestaat uit normale luchtslangetjes, zoals die in allerlei toepassingen worden gebruikt (zoals vrachtwagens) en is met behulp van de handleiding heel makkelijk zelf na te maken. de verschillende slangetjes worden aan elkaar bevestigd door er een dikker rubberslangetje over de aansluiting te schuiven. Dergelijke slangetjes zijn wel op de rol te koop.
het balgje
Volgens mij maar dat weet ik niet zeker is het balgje specifiek 400 serie. Bestellen of naar zoeken dus.

Daarnaast zijn er nog een aantal steunen (voor het balgje en voor de luchtkleppen in de pedaalbak) nodig hiervoor kun je het beste bovenstaande handleiding goed doorlezen.
Voor de duurste onderdelen zijn er dus alternatieven, de kleine onderdelen moeten besteld worden bij volvo.

wie naar mijn mening een gebruikte cruise control koopt via internet voor een paar honderd euro is naar mijn mening veel te duur uit (maar heeft wel alles direct kompleet)

Let wel: het is een aantal jaar geleden dat ik met mijn cruise control aan de gang ben geweest omdat hij niet goed meer werkte dus alles onder voorbehoud!

mvg en veel succes voor degenen die hier aan willen beginnen!
Gebruikersavatar
bap
2nd Gear member
Berichten: 194
Lid geworden op: 20.03.2007 - 22:20
Locatie: Amsterdam

Hay
Mooie aanvulling op deze topic .. :wink:
Wist niet dat je die onderdelen ook nog uit andere Volvo´s kon halen...
Toch denk ik dat het lastig is om bv alleen een juist kabelboompje te vinden.. niemand heeft dat nog ergens los liggen..
Ik snap alleen niet dat die onderdelen niet los meer te verkrijgen zijn bij Volvo...jammer
Zal binnenkort nog ff wat foto´s plaatsen
Volvo 440 GL 1990 wit 234.000km
Volvo 440 Turbo 1993 zwart metallic 149.00 km
Volvo 440 Turbo 1995 rood metallic 217.000
Volvo s60 T5 2001 black stone
440GL
4th Gear member
Berichten: 573
Lid geworden op: 13.09.2004 - 15:40

bap schreef:Hay

Ik snap alleen niet dat die onderdelen niet los meer te verkrijgen zijn bij Volvo...jammer
weet je dat zeker of heb je dat van horen zeggen?
ik heb nog gewoon een nieuwe pedaalklep gekocht bij Volvo maar dat was 2 jaar terug.
Veel onderdelen zijn niet meer als set te koop (bijv. cruise control set, koplampsproeier set etc). Deze zijn in losse onderdelen vaak nog wel te bestellen alleen het zoeken naar onderdeelnummers van deze losse onderdelen is vaak meer werk omdat deze accessoires vaak niet zijn opgenomen in VADIS of VIDA (het magazijnprogramma van volvo) en magazijn mensen voor deze onderdeelnummers oude accessoireboeken moeten raadplegen.
het feit de set compleet niet meer te koop is wil niet zeggen dat de onderdelen ook niet meer te koop zijn.

succes.
Gebruikersavatar
bap
2nd Gear member
Berichten: 194
Lid geworden op: 20.03.2007 - 22:20
Locatie: Amsterdam

Nee ik weet het niet zeker idd maar omdat ik her en der wat gelezen had..
En zoals je al zegt je moet idd de juiste onderdelen nummers hebben..
Die cc die ik heb komt uit een 15 jaar oude 440 turbo en hij werkt uitstekend.. :)
ik heb tot dusver geen mankementen kunnen vinden...
Hier nog wat foto´s

Dit is het vaaciumpompje :
Afbeelding

Dit is de zogenaamde : balg zoals hij erop moet zitten...:

Afbeelding

Hier ligt (bijna)alles bij elkaar....

Afbeelding
Volvo 440 GL 1990 wit 234.000km
Volvo 440 Turbo 1993 zwart metallic 149.00 km
Volvo 440 Turbo 1995 rood metallic 217.000
Volvo s60 T5 2001 black stone
Plaats reactie

Terug naar “De Volvo 440 - 460 series algemeen”