Inhouden bij gasgeven 440 Turbo

Alles over de 440 / 460
Gebruikersavatar
Kootje
3rd Gear member
Berichten: 406
Lid geworden op: 18.10.2006 - 22:55

Ik heb pas een 440 Turbo uit '97 aangeschaft met 191.000 op de teller. Een hele mooie auto, maar met een motorisch probleem...

Regelmatig houdt de auto in bij gas geven; dit gebeurd zowel bij koude als bij warme motor en onregelmatig. Zodra het euvel zich voordoet en je wilt gas geven begint de auto te horten en stoten en dreigt af te slaan. Als ik heel geleidelijk gas geef gaat het goed, maar bij iets te abrupt gas geven houd hij in.

ik heb al wat research gedaan op het forum en de meest terugkerende antwoorden zijn;

- gasklephuis schoonmaken,
- vuil benzinefilter,
- brandstofpomp defect of aan z'n einde

Ik kan wel wat sleutelen aan m'n auto, maar op motorisch gebied ben ik een leek. Iemand een idee of tips?
Gebruikersavatar
440rijder
2nd Gear member
Berichten: 241
Lid geworden op: 03.01.2008 - 13:46
Locatie: Heerhugowaard

Klinkt als een vacuumprobleem, alle luchtslangen etc nalopen? Ik ben ook een leek maar het probleem heb ik wel eens met een oude ibiza gehad, daar was toen een slang niet ok.
440 Turbo
2nd Gear member
Berichten: 112
Lid geworden op: 09.04.2008 - 23:13

Vaak is de luchtslang tussen het filter en de turbo rot. Op het punt waar de slang vastzit op de turbo kan hierdoor scheurtje zitten. Kan echter ook een ontstekingsprobleem zijn zoals bijv. de verdelerkap.

Wat ik concreet (in deze volgorde) zou doen:
• Luchtslangen controleren (zeker bij de turbo)
• Ontsteking controleren (dwz bougies, kabels, rotor, bobinekabel, verdelerkap)
• Controleren of de benzinepomp goed hoorbaar is
• Injectoren testen
Ovlov 3.6L
Starter
Berichten: 9
Lid geworden op: 14.10.2008 - 13:26

Ikzelf heb weleens het probleem gehad dat hij keihard begon te klapperen wanneer hij op turbodruk kwam.
Oorzaak: een draadje van de BDP-sensor maakte slecht contact. Doordat hij op turbodruk kwam, kantelde het blok, kwam de draadstrak en verbrak het contact, waardoor het blok weer terugkantelde en de draad weer contact maakte. Enz....
Eerst kwam het onregelmatig voor, maar op gegeven moment kwam het steeds vaker voor.

Kortom, het kan ook iets elektrisch zijn.
Gebruikersavatar
DeNNiS_
4th Gear member
Berichten: 717
Lid geworden op: 25.08.2006 - 23:30
Locatie: Zeeuws-vlaanderen

ik denk toch een ontstekings probleem

controleer bougies
rotor & verdelerkap
bobine & kabels

ik had tijdje terug ongeveer zelfde probleem was rotor en verdeler bij mij
Volvo S40 1.9D Ph2
Volvo S60 T5 LPG-G3
Ford Focus ST- Milltek 3" 200cpi - Mountune airbox - Dreamscience tuning mod-X - RS look.
Gebruikersavatar
bap
2nd Gear member
Berichten: 194
Lid geworden op: 20.03.2007 - 22:20
Locatie: Amsterdam

hmm lijkt mij dat je eerst moet kijken naar de benzine toevoer krijgt de motor wel genoeg sap..?
als je dat hebt uitgesloten hm tja dan word het zoeken naar of vacuum slang of pakking ergens ..ontstekking checken ..
ik heb nu nog wat onderdelen die ik over houd dus als je nog wat nodig hebt.... moet je natuurlijk wel weten wat het probleem is.. altijd lastig
Volvo 440 GL 1990 wit 234.000km
Volvo 440 Turbo 1993 zwart metallic 149.00 km
Volvo 440 Turbo 1995 rood metallic 217.000
Volvo s60 T5 2001 black stone
Gebruikersavatar
bap
2nd Gear member
Berichten: 194
Lid geworden op: 20.03.2007 - 22:20
Locatie: Amsterdam

En hoe staat het er nu voor....? al opgelost..?
Volvo 440 GL 1990 wit 234.000km
Volvo 440 Turbo 1993 zwart metallic 149.00 km
Volvo 440 Turbo 1995 rood metallic 217.000
Volvo s60 T5 2001 black stone
schaefer
3rd Gear member
Berichten: 282
Lid geworden op: 17.02.2008 - 19:47

Idd zou ik ook eerst kijken naar of de motor voldoende brandstof krijgt. Bij geleidelijk gas geven krijgt ie voldoende, bij vol gas hoogstwaarschijnlijk niet waardoor de motor niets te verbranden heeft. Vacuumslang kapot is meest voor de hand liggende, maar idd vuil benzinefilter kan ook. Dat deze niet genoeg doorlaat...
suc6
Gebruikersavatar
dash
3rd Gear member
Berichten: 438
Lid geworden op: 06.12.2006 - 18:43

Horten had ik ook, maar bleek dat ik zelf de slang van de cruise controle had losgehaald :oops: en dus zoog hij valze lucht aan, slangetje er weer aan en hij deed het weer als van ouds

Heb je al met dat pennetje getest (fouten uitgelezen?)
Gebruikersavatar
bap
2nd Gear member
Berichten: 194
Lid geworden op: 20.03.2007 - 22:20
Locatie: Amsterdam

@ Dash ..zeker een ander slangentje geweest want CC heeft geen invloed op je motorgedrag
een losse slang van de CC zal dus alleen je CC beinvloeden
Volvo 440 GL 1990 wit 234.000km
Volvo 440 Turbo 1993 zwart metallic 149.00 km
Volvo 440 Turbo 1995 rood metallic 217.000
Volvo s60 T5 2001 black stone
Gebruikersavatar
Kootje
3rd Gear member
Berichten: 406
Lid geworden op: 18.10.2006 - 22:55

Eindelijk tijd gehad om er eens naar te laten kijken! Een maat van me is Volvomonteur geweest en heeft er even naar gekeken. Rotor en verdelerkap nagekeken, bougies ok, luchtmassameter ok, motortemperatuurmeter deed het niet maar is ook gefixt! Proefrit gemaakt en reed perfect, maar toen ik naar huis reed haperde íe weer :x

Ga de slangen en de benzinetoevoer maar eens controleren dan!
P.K.
3rd Gear member
Berichten: 271
Lid geworden op: 17.07.2008 - 21:15
Locatie: --Grunn--

Probleem al opgelost Kootje?
Gebruikersavatar
Kootje
3rd Gear member
Berichten: 406
Lid geworden op: 18.10.2006 - 22:55

Het probleem is nog steeds niet opgelost! Maat van me heeft er al een paar keer naar gekeken, maar het euvel nog niet gevonden. Hij vermoedt nu dat het aan de temperatuursensor van het motormanagement kan liggen, dus ga vandeweek een nieuwe sensor halen. Als dat het niet is zoeken we weer verder.
Sieger Everts
2nd Gear member
Berichten: 197
Lid geworden op: 02.01.2007 - 11:15

benzinefilter al wel vervangen?

vroeger twijfelde ik vaak, daar ben ik nu niet meer zeker van..

-----------------------------
R 5 GT Turbo --> 480 motor
richmod, t25/28 turbo
en nog wat opties

161 pk & 230 Nm koppel @ 0,7 bar
Status --> Big Mod inbouwen
Gebruikersavatar
Kootje
3rd Gear member
Berichten: 406
Lid geworden op: 18.10.2006 - 22:55

Benzinefilter bevindt zich toch in de tank, bij de brandstofpomp? Heb daar alles nagekeken en was geen vuiltje te vinden. Electrisch is alles nagekeken en vacuumslang ook geloof ik. Nu dus kijken of het aan de temp.sensor ligt of mogelijk aan de luchtmassameter
Gebruikersavatar
Iroll
6th Gear member
Berichten: 4440
Lid geworden op: 09.12.2006 - 17:46
Locatie: Zeist

benzine filter zit onder de auto, rechts naast de tank. Kan je niet aan zien oftie verstopt zit, is een ronde metalen bus. Alleen door 'm te vervangen en de oude open te snijden weet je oftie verstopt zat. Koudstart sensor kan je doormeten, zit onder de rechtse bougie, koud moet hij veel meer weerstand aangeven als warm. Maar de verschijnselen duiden niet op een defecte ks sensor. Dan start ie koud of warm slecht. Meest verdacht zijn het benzinefilter, luchtmassameter, gasklepsensor of een lekke vacuumslang.
Gebruikersavatar
Kootje
3rd Gear member
Berichten: 406
Lid geworden op: 18.10.2006 - 22:55

De auto start koud en warm slecht! Eerst wilde íe bij de eerste start (koude start) nog wel eens normaal lopen. Nu rijdt íe constant slecht.
Gebruikersavatar
Kootje
3rd Gear member
Berichten: 406
Lid geworden op: 18.10.2006 - 22:55

Heb net een benzinefilter en temperatuursensor besteld. Is het makkelijk te doen om zelf het benzinefilter te vervangen? En hoe?

Ben ook nog opzoek naar een luchtmassameter (Bosch 0 280 212 021) dus als iemand er nog een over heeft...
Gebruikersavatar
Iroll
6th Gear member
Berichten: 4440
Lid geworden op: 09.12.2006 - 17:46
Locatie: Zeist

Hier kan je het onderhoudsmanual vinden. Voor een LMM kan je MP en ebay in de gaten houden of een sloop bezoeken.
Gebruikersavatar
Kootje
3rd Gear member
Berichten: 406
Lid geworden op: 18.10.2006 - 22:55

Ondertussen een nieuwe temperatuurmeter en brandstoffilter geinstalleerd, maar het euvel is nog niet over. Een luchtmassameter is besteld en krijg ik begin deze week binnen. Hopelijk is daarmee het probleem opgelost, want wordt het ondertussen goed zat :angryfire: Zoniet, dan zijn de volgende opties;
kat nakijken of die niet verstopt zit, kabelboom controleren op kabelbreuk, ???
Plaats reactie

Terug naar “De Volvo 440 - 460 series algemeen”