Vraagje, ik heb in mijn V70 climatcontrol.
Die heb ik altijd op auto staan en de airco heb ik ook altijd aan staan. Doen jullie dit ook?
Of staat de airco juist uit en waarom?
(ik weet dat het zuiniger is met de airco uit, en dat hij onder de 0 graden niet werkt))
Airco aan of uit?
-
- 4th Gear member
- Berichten: 630
- Lid geworden op: 28.11.2005 - 22:59
- Locatie: Burgh-Haamstede
Ik laat hem ook altijd aanstaan, als het goed is werkt hij niet beneden een bepaalde temperatuur, maar toch hoor ik af en toe de pomp aanslaan.
480 es my 1988 225.000 sold
v40 1.9d 95pk europa my 2000 294.000 sold
v70 d5 2002 485.000 sold
v70 2.od 2010 sold 284.000
c30 1.6d 2009
v70 2.0d 2009
v40 1.9d 95pk europa my 2000 294.000 sold
v70 d5 2002 485.000 sold
v70 2.od 2010 sold 284.000
c30 1.6d 2009
v70 2.0d 2009
- menjo
- 7th Gear member
- Berichten: 6186
- Lid geworden op: 18.02.2005 - 17:55
- Locatie: Los Angeles
Airco staat uit bij in de stad rijden en aan op de snelweg als het warm genoeg is (altijd dus eigenlijk, behalve 's ochtends vroeg). Doe dit vooral om benzine te sparen in stadsverkeer. Mijn auto staat altijd binnen overdag dus als ik 's middags wegrij van werk blijft ie nog wel lang genoeg koel tot ik bij de snelweg aankom (3 straten verder).
- Black 2.4T awd
- 3rd Gear member
- Berichten: 261
- Lid geworden op: 16.08.2007 - 22:18
- Locatie: Twente
Ik heb in het verleden een gesneuvelde aircocompressor gehad door deze de winterdag uit te schakelen. Blijkbaar krijgt een compressor zijn smering doordat hij aanstaat (zelfde principe als bij de koelkast). Door de compressor uit te zetten koelt hij niet meer, maar hij krijgt dan ook geen smering meer en dat heeft bij mij toen lagerschade veroorzaakt.Duur geintje 750,00 euro was bij een VW T4 caravelle TDI 185 pk.
2.4T awd 235pk /380nm -xenon -blokjes grill- achterspoiler-zomer 18 inch R-velg Blackchrom Vredstein Vorti 235/40-18 -winter 17inch amalthea Michelin Alpin 225/40-17
- venician_smoker
- 1st Gear member
- Berichten: 29
- Lid geworden op: 12.09.2007 - 12:25
Ik heb de climate control altijd aanstaan; geen beslagen ramen en geen vieze luchtjes. De aircopomp slaat in de winter maar kort aan. Direct na de verdamper zit een temperatuursensor die de luchttemperatuur meet. Zodra bevriezing dreigt wordt de electromagnetische koppeling van de aircopomp afgeschakeld. De aircopomp draait dus niet continu.
v70 2.5D (MY2001 - 251K)
- Chrizzle D5
- 2nd Gear member
- Berichten: 209
- Lid geworden op: 10.10.2008 - 13:30
Heeft iemand enig idee hoeveel brandstof het scheelt met airco aan of uit (keertje gecheckt met de Boordcomputer ofzo)?Vraagje, ik heb in mijn V70 climatcontrol.
Die heb ik altijd op auto staan en de airco heb ik ook altijd aan staan. Doen jullie dit ook?
Of staat de airco juist uit en waarom?
(ik weet dat het zuiniger is met de airco uit, en dat hij onder de 0 graden niet werkt))
----
Volvo 480 turbo 1989
(opel corsa 1.2 2001)
Volvo S60 D5 2001 - 476.000 km
Volvo V70N D5 sport 2007 - 600.000 km
Volvo XC70NN D5 summum 2014 - 310.000 km
Volvo 480 turbo 1989
(opel corsa 1.2 2001)
Volvo S60 D5 2001 - 476.000 km
Volvo V70N D5 sport 2007 - 600.000 km
Volvo XC70NN D5 summum 2014 - 310.000 km
- herbie5251
- 2nd Gear member
- Berichten: 141
- Lid geworden op: 15.04.2007 - 01:35
- Locatie: borculo
De aircopomp draait dus niet continu.
doet i zomers ook niet
doet i zomers ook niet
-
- 7th Gear member
- Berichten: 9965
- Lid geworden op: 12.09.2004 - 22:53
- Locatie: Utrecht en Omstreken
Onder de 5 graden werkt de airco niet en de pomp draait niet constant mee...
- toppertje
- 6th Gear member
- Berichten: 3801
- Lid geworden op: 01.09.2006 - 22:52
- Locatie: drente
ik heb dit eens geprobeerd te kontroleren adh de bc.Chrizzle D5 schreef:Heeft iemand enig idee hoeveel brandstof het scheelt met airco aan of uit (keertje gecheckt met de Boordcomputer ofzo)?Vraagje, ik heb in mijn V70 climatcontrol.
Die heb ik altijd op auto staan en de airco heb ik ook altijd aan staan. Doen jullie dit ook?
Of staat de airco juist uit en waarom?
(ik weet dat het zuiniger is met de airco uit, en dat hij onder de 0 graden niet werkt))
conclusie:geen meetbaar verschil,waarmee ik overigens niet wil
zeggen dat een auto met ingeschakelde airco niet meer verbruikt,
alleen is dit zo weinig,dat dit met de bc niet meetbaar is.
geen glans zonder wrijving
- Battlecruiser
- 8th Gear member
- Berichten: 17696
- Lid geworden op: 06.12.2004 - 16:54
- Locatie: Deventer
Heel juist!
Het zeer geringe bedrag dat je kan besparen met een airco op UIT, kan niet op tegen de zeer hoge kosten van een kapotte compressor. Die gaan dus kapot van te weinig gebruiken. En dan heb je weer zo'n typisch staaltje Hollandse zuinigheid.
Verder zul je met een airco op UIT ook regelmatig een stinkende airco hebben door ophoping van schimmels. Met een airco die altijd op AAN staat heb je daar nooit last van.
Het zeer geringe bedrag dat je kan besparen met een airco op UIT, kan niet op tegen de zeer hoge kosten van een kapotte compressor. Die gaan dus kapot van te weinig gebruiken. En dan heb je weer zo'n typisch staaltje Hollandse zuinigheid.
Verder zul je met een airco op UIT ook regelmatig een stinkende airco hebben door ophoping van schimmels. Met een airco die altijd op AAN staat heb je daar nooit last van.
Volvo Rules the Road
disclaimer: deze opmerking moet niet worden geplaatst in een betweterige "ik weet alles beter" context, noch gezien worden als een uiting van dominantie of andere vormen van empathische disabiliteit. Ze getuigt enkel van mijn visie op de situatie.
disclaimer: deze opmerking moet niet worden geplaatst in een betweterige "ik weet alles beter" context, noch gezien worden als een uiting van dominantie of andere vormen van empathische disabiliteit. Ze getuigt enkel van mijn visie op de situatie.
- menjo
- 7th Gear member
- Berichten: 6186
- Lid geworden op: 18.02.2005 - 17:55
- Locatie: Los Angeles
Om schimmel te voorkomen kun je hem juist beter UIT zetten kort voor je de auto ergens stil zet. Maar wel zeer regelmatig AAN hebben natuurlijk.Battlecruiser S80 schreef: Verder zul je met een airco op UIT ook regelmatig een stinkende airco hebben door ophoping van schimmels. Met een airco die altijd op AAN staat heb je daar nooit last van.
- Johan
- 5th Gear member
- Berichten: 1402
- Lid geworden op: 29.02.2008 - 07:15
- Locatie: NH
Ik had met mijn andere auto's en manuele airco altijd last van stank. Op tijd uitzetten ga je gewoon vergeten. Een keer geahd dat een compressor moest worden vervangen na 3.5 jaar (VW)
Sinds de Volvo met autom. airco is dat voorbij (stank en andere problemen). Dus idd gewoon altijd op AUTO laten staan.
Sinds de Volvo met autom. airco is dat voorbij (stank en andere problemen). Dus idd gewoon altijd op AUTO laten staan.
BMW 520D steptronic automaat, high executive, HiFi professional audio, sportstoelen etc. etc.
S60 2.5T Drivers Edition, Top line, Black Sapphire, Sportleder Light Sand, Premium Sound - IMIV, Geïntegr. Telefoon, Orpheus 17, MY2009.
S60 D5 Edition, black sapphire, nordborg light sand, electra 16, high performance audio MY2005.
- den toerist
- 5th Gear member
- Berichten: 1376
- Lid geworden op: 15.02.2008 - 21:40
- Locatie: Wichelen
Ik heb de mijn airco ook altijd opstaan, dit schijnt nog steeds het beste te zijn voor een lange levensduur van de airco ( mits tijdig een controle of onderhoudsbeurt) Van reuk nog geen last gehad. (Enkel als de pollenfilter vezadigd was)
V70 2.5D 1999
V70 TDI 1998
V70 D3 2011
480 Turbo 1992
V70 TDI 1998
V70 D3 2011
480 Turbo 1992
- Oceanracer
- Geartronic member
- Berichten: 22959
- Lid geworden op: 06.07.2006 - 12:26
- Locatie: Groningen
Ik meld het hier wel als m'n airco kapot is. Ik gebruik hem dus niet. Alleen bij erg warm weer.
Volvo V70 1999 TDI Nautic Blue
Volvo V70 2002 2.4 Ocean Race
Volvo V70 2002 2.4 Ocean Race
- Battlecruiser
- 8th Gear member
- Berichten: 17696
- Lid geworden op: 06.12.2004 - 16:54
- Locatie: Deventer
Dat geldt voor de ouderwetse handmatige airco's.menjo schreef:Om schimmel te voorkomen kun je hem juist beter UIT zetten kort voor je de auto ergens stil zet. Maar wel zeer regelmatig AAN hebben natuurlijk.Battlecruiser S80 schreef: Verder zul je met een airco op UIT ook regelmatig een stinkende airco hebben door ophoping van schimmels. Met een airco die altijd op AAN staat heb je daar nooit last van.
Een automatische airco kan altijd aan blijven staan, omdat ie, indien nodig zelf gaat afblazen.
Volvo Rules the Road
disclaimer: deze opmerking moet niet worden geplaatst in een betweterige "ik weet alles beter" context, noch gezien worden als een uiting van dominantie of andere vormen van empathische disabiliteit. Ze getuigt enkel van mijn visie op de situatie.
disclaimer: deze opmerking moet niet worden geplaatst in een betweterige "ik weet alles beter" context, noch gezien worden als een uiting van dominantie of andere vormen van empathische disabiliteit. Ze getuigt enkel van mijn visie op de situatie.