Toerental valt terug bij ontkoppelen

Geleverd vanaf 2003
HansJan
2nd Gear member

Hierbij nog een probleem met mijn V50 dat ik jullie wil voorleggen. Hopelijk heeft iemand dit ook meegemaakt en is er een oplossing voor gevonden. Situatie is de volgende.

Als ik vanuit snelheid afrem voor bijv. een stoplicht, uiteindelijk in de tweede versnelling beland en terwijl ik rol ontkoppel en afrem, dan valt het toerental tot onder stationair draaien. De motor valt niet uit, maar maakt dan een brommend geluid. Immers motor lijkt bijna af te slaan. Sta ik uiteindelijk stil, dan keert het toerental weer terug naar normaal.

Het valt mij ook op dat de motor niet altijd even stabiel stationair draait, de toerenteller zie je dan flucteren tussen 900-1000rpm. Het probleem ontstond vrijwel direct nadat ik de auto in ontvangst had genomen. Het vreemde is dat het niet consequent optreedt. In de beginperiode had ik er veel last van, maar naarmate de tijd vorderde namen de klachten af.

Op dit moment treedt het een aantal malen per week op. De dealer heeft de software al geupgrade, maar dit heeft geen effect opgeleverd. Ook is het fenomeen bij hun onbekend. Zelf kreeg ik het idee dat het misschien met het weer te maken heeft. Misschien herkent iemand het probleem en heeft daar ook een oplossing voor (gehad)?
Groet, Hans Jan

Volvo V50 1.6D MY 2008 - Edition II - Passion Red solid - Medusa 18"; - Dynamic chassis - Leder Off black / Nordic Light Oak - Dakspoiler - R-Design sportstuur - Sunroof - Roofrails zilver - Volvo Garmin navigatie - Parrot 3200LS carkitImpressie: http://www.volvo-forum.nl/viewtopic.php?p=470254#470254
pieter007
5th Gear member
Contacteer:

egr klep hapert soms misschien ?

ik weet niet of je die uit kan trekken en rijden bij een 1.6D ?
mijn volvo: V50 2007 2.0D(black sapphire) /Amazon 1968 B20(hemelblauw)
pa zijn volvo's : s80 2006 2.4D /Amazon 1967 B20 & P1800E
HansJan
2nd Gear member

Geen idee, daarvoor ben ik niet auto-technisch genoeg ;). Zou het de dealer kunnen voorleggen uiteraard. Ik moet toch een afspraak maken. In elk geval bedankt voor je reactie!
Groet, Hans Jan

Volvo V50 1.6D MY 2008 - Edition II - Passion Red solid - Medusa 18"; - Dynamic chassis - Leder Off black / Nordic Light Oak - Dakspoiler - R-Design sportstuur - Sunroof - Roofrails zilver - Volvo Garmin navigatie - Parrot 3200LS carkitImpressie: http://www.volvo-forum.nl/viewtopic.php?p=470254#470254
pieter007
5th Gear member
Contacteer:

ik weet het ook niet ze ,

ik denk maar misschien is het dat , dat er vuil inzit ofzo .. geen idee ..

bij een 2.0D kan je die uittrekken en zou je zo eens kunnen testen
mijn volvo: V50 2007 2.0D(black sapphire) /Amazon 1968 B20(hemelblauw)
pa zijn volvo's : s80 2006 2.4D /Amazon 1967 B20 & P1800E
HansJan
2nd Gear member

Ik heb de auto nu 1,5 jaar en ook dit probleem is na vele bezoeken aan de dealer nog niet opgelost. Sterker nog, er zijn nieuwe effecten bijgekomen. De auto wil nu tijdens het rijden plots kort inhouden. Dit gebeurt zowel tijdens het accelereren als bij constante snelheid. In de stad bij 50km/h zelfs licht schokkend.

De dealer heef "het systeem" ontlucht (luchtbellen waargenomen) maar dat heeft nog geen soelaas geboden. De V50 heeft inmiddels zoveel probleempjes dat de tevredenheid bij mij op laag peil staat. Zojuist de dealer maar weer gebeld voor vervolgafspraak. Die zitten ook met de handen in het haar. Gek van. :-(
Groet, Hans Jan

Bart
8th Gear member

Vervelend man! Heb je dat schokken altijd? Of is het van tijdelijke aard?
Volvo: V50 | 850 | V40 | V50 | XC70 | S70 | S80 | S60 | 240 | XC90 | V90 | V60 | C70 | V60 | 240

'24 XC90 T8 Ultra - Platinum Grey
'00 Saab 9³ Cabrio 2.0 Turbo Aero - Midnight Blue

"I'll try being nicer if you try being smarter.."
Grimm
2nd Gear member

Ik had bij mijn s40 2.0d soortgelijke problemen:
- Bij stationair draaien fluctuerende toerentallen. Het viel mij op dat dit met name gebeurde bij (heel) warm weer net na het wegrijden. Ik heb het geweten aan de airco die heel hard moet werken om de auto af te koelen als'ie de hele dag in de zon heeft staan bakken.
- Inhouden bij het optrekken, met name tussen 100 en 120 km/h. Het begon nadat de wagen 120.000 km had gelopen. Daar heb ik nooit een oorzaak of oplossing voor gevonden.

Inmiddels heb ik een nieuwe auto met dezelfde motor. Tot op heden (8.00km) heb ik nog geen problemen gehad alhoewel ik ook hier de indruk had dat de airco de motor zwaar belast bij stationair draaien. Ben benieuwd of het inhouden ook gaat gebeuren over een paar maanden wanneer de kilometerstand weer wat verder is opgelopen.
2017 - v90 D3 Momentum MY 2018 - Intro line - Family line - Twilight Bronze
2015 - 2017 v70 D2 Momentum MY 2014 - Business pack pro - Roofrails - Sunblinds - Saville Grey
2009 - 2015 v70 LE 2.0D limited edition MY 2010 - Plus line - Sunblinds - Black stone
2005 - 2009 s40 2.0D Momentum MY 2006 - Titanium grey
2003 - 2005 Citroen Saxo 1.1 MY 1998 - Blauw
HansJan
2nd Gear member

Het schokken komt niet altijd voor, soms 's ochtends dan weer onderweg. Het lijkt electronisch, wegvallen van gasdruk. Ook stationair heb ik soms last van fluctuerende toerentallen. Dat wordt weer verweten aan inschakelen of werking van de airco etc. Het begon allemaal met het wegvallen van het toerental bij afremmen naar stilstand.

Toeren dan op 800rpm, motor brommen. Sta je eenmaal stil, dan keert het toerental weer terug. Heel bizar.

De klachten lijken ook bij warm weer in meerdere mate aanwezig. Zo heb ik er de afgelopen week er nauwelijks last van gehad. De dealer heeft het motormanagement al meerdere malen geupdate zonder effect. Wel fijn om altijd met de nieuwste firmware versie rond te rijden, gelijk ook daar proefkonijn :-D

De monteurs kunnen tegenwoordig ook steeds minder met de auto uitspoken. Vroegah, toen had je er nog controle over. Tegenwoordig hebben ze bijna een HBO IT diploma nodig om een auto te kunnen onderhouden. Vandaar dat het werkplaatstarief ook zo is gestegen. Die mannen moeten continue op training. Er komt vast een moment dat een auto in een steriele ruimte wordt onderhouden ;-)

Fijne avond weer!
Groet, Hans Jan

Ramon&Ramon
7th Gear member

Stegen de salarissen ook maar mee:)
Mir
3rd Gear member

Mijn auto (s40 1.8) had dit ook. Nadat ze de EGR gereinigd hadden met een vloeistof, was het verholpen!

Ik heb het lichtjes schokken overigens ook. Houdt af en toe miniem in als je flink accelereerd.. ik ben een stevige rijder, dus wellicht vind de motor dat gewoon niet zo fijn?..
HansJan
2nd Gear member

Hi Mir, dank voor de info! De auto gaat volgende week weer naar de dealer en ik zal dit zeker even melden.

Bij het accelereren ervaar ik het schokken eigenlijk niet. Het wegvallen van het toerental kan ik nu ook simuleren, door bij wat hogere snelheid terug te schakelen naar de twee en deze dan in de vrij te zetten. Dan zakt het toerental terug naar plm. 800rpm en keert weer terug naar plm 920 als de auto helemaal stil staat.
Groet, Hans Jan

hadico
5th Gear member

Vraag of je het mag proberen met een andere LMMeter mogelijk dat door de rijwind/druk de gemeten waarde oploopt waardoor je motor met een arm mengsel komt te draaien .
HansJan
2nd Gear member

Hi Hadico, dank voor de tip. Ik zal het zeker melden.

Ik zie licht aan het einde van de tunnel! :-)
Groet, Hans Jan

V50R-enik
3rd Gear member

Hi,

Heb het met mijn V50 2.0D ook (14.000km) dat wanneer ik stil sta de motor ontzettend kan rommelen/schokken. Vreemde is idd dat het niet altijd voorkomt... vindt het verder ook niet storend eigenlijk

Daarvoor had ik een leenauto (S40 1.8) en die viel bij het terugschakelen en afremmen soms gewoon stil :roll: dat was wat minder - dealer heeft hm toen aan de computer gehangen en daarna kwam het niet meer voor...
2009 V50 2.0D Edition II | R-design & RTI | Edition Plus Pakket | Sportonderstel | Chip
M@estro
2nd Gear member

Probeer eens te rijden met de airco eraf. Merk je dan een positief verschil?

Met mijn V50 zijn er vooral schokken waarneembaar als de motor nog koud is én de airco aan staat. Er zijn ook bij mij (zoals bij veel andere V50's) bubbeltjes in de brandstof waarneembaar. Volgens de dealer volkomen normaal. Eventueel als het te erg wordt moet je eens naar de brandstof rotourleidingen laten kijken. Deze veroorzaken de luchtbelletjes.
'05 Volvo V50 2.0D Kinetic
'05 Volvo V50 2.0D Kinetic RIP
'03 Rover 45IDTi Sterling Saloon
'00 Rover 400IDT Saloon

";Assumption is mother of all f*ckups";
Nik0la
3rd Gear member

Alsof de duivel ermee speelt zit ik gister uit nieuwsgierigheid dit topic door te lezen krijg ik vandaag op weg precies hetzelfde probleem! Vandaag een paar keer bij het uitrollen naar een stoplicht, als de auto vrijwel helemaal stil staat ontkoppeld, valt het toerental onder de 900 rond de 700 en komt dan weer terug. Dit gaat een paar keer heen en weer en de auto trilt wat (het zelfde gevoel als je afslaat maar dan wat minder). Ik had mijn voet 1 keer toevallig licht op de koppeling en die voelde ik meetrillen. Heb dit soort problemen nooit eerder bemerkt.

Vervolgens wilde de motor de eerste keer niet starten bij het omdraaien van de sleutel bij het terugrijden van mijn bestemming. Daarna geen problemen meer gehad op de terugweg.

Ik voel weer een tegenvaller aankomen.. :evil:
2012-2013 Volvo s40 2.0 my08
2013-2015 Even geen volvo :@
2015-... Volvo v40 2.0 2002
HansJan
2nd Gear member

Heren, dank voor alle reacties op mijn relaas. De auto is dinsdag bij de dealer geweest en ik heb met de eindverantwoordelijke van de werkplaats een proefrit gemaakt. Helaas kwam het probleem niet structureel voor, maar gelukkig trad tijdens de proefrit het euvel op.

Hij herleid dit fenomeen naar het feit dat de auto's steeds zuiniger moeten lopen, de emissie-eisen toenemen en de cilinderinhoud afneemt ten gevolg van die regelingen. Downsizing is een trend die we inmiddels bij alle autofabrikanten waarnemen, zelfs Bentley doet er inmiddels aan mee ;-).

Het gevolg van deze veranderingen heeft als resultaat dat er veel meer eisen worden gesteld aan het motormanagement en er allerlei regeltechnieken worden toegepast om het resultaat te bereiken. De persoon in kwestie verklaarde het terugvallen van het toerental dus naar het feit dat het motormanagement bij uitrollen mogelijk de brandstoftoevoer beperkt. Dit heeft als gevolg dat het motortoerental daalt tot +/- 700rpm, bij mij zelfs tot 600rpm.

Het inhouden van de motor kon hij ook niet verklaren, dat moet ik nog verder in de gaten houden. Uiteindelijk heb ik me bij het fenomeen terugvallen toerental neergelegd, maar na een goede nachtrust ben ik toch tot de conclusie gekomen dat dit toch eigenlijk onacceptabel is. Ik ontmoet veel mensen met moderne auto's en dito motoren, maar dit fenomeen komt niemand bekend voor.

Het is opmerkelijk dat dit probleem eerst alleen bij hogere temperaturen bleek voor te komen, maar de afgelopen (koude) dagen is het bij elk stoplicht weer raak. Irritant is op dit moment een understatement.

Ik heb besloten een second opinion aan te vragen bij een andere dealer en hoop dat zij misschien het probleem wel onderkennen en wellicht zelfs een oplossing kunnen bieden. Indien dat ook niets wordt, dan ga ik de importeur aanschrijven en ook een bij iedereen zeer bekend autoblad.

Wordt vervolgd.....
Groet, Hans Jan

Swoop
1st Gear member

Hoi,

Ik heb sinds 1 oktober een Volvo v50 2.0 D Kinetic bijna 190.000 km op de teller. De RDW geeft aan zonder roetfilter. Ik heb ook last van het schokken! Als ik constant rij maar ook bij het optrekken. Het heeft naar mijn idee niet te maken met het koud zijn van de motor want na 70 km rijden schokt hij nog steeds. Het is niet constant en bij een koude motor wel meer dan bij een warme voor mijn gevoel. De auto heeft laatst 1,5 week stil gestaan i.v.m. vakantie. Toen ik er daarna weer in ging rijden was het schokken nog veel erger dan ervoor. Nu ik er weer drie dagen mee gereden heb zo'n 500 km is het weer zoals voor de vakantie (af en toe schokken) bij zowel constant rijden als optrekken. Ik heb de airco niet aanstaan.

Iemand enig idee wat het kan zijn? Vind het niet echt prettig rijden en aangezien het mijn eigen auto is kan ik niet permitteren meerdere bezoekjes aan een dealer te brengen.

Gr.
Ramon&Ramon
7th Gear member

Wat voor brandstof tank je?
Dit wordt vaak onderschat,sommige problemen kunnen worden veroorzaakt door een foute brandstof,dan kun je denken aan een witte pomp,het laatste restje uit een tank,verkeerde samenstelling.
Dit probleem komt regelmatig voor,maar er wordt weinig aandacht aan besteed helaas.
Je mag inderdaad verwachten als je ergens gaat tanken dat je goeie brandstof tankt,maar het gaat jammer genoeg niet altijd goed.
Laatst een V50 Diesel gezien waar 2,5 liter water uit de tank kwam!
Swoop
1st Gear member

Het zou idd kunnen dat ik de vorige keer bij de Tinq getankt heb. Daarna bij de shell en zo'n 400 km gereden. Hij doet het nog maar wel iets minder. Zal eens in de gaten houden of dat het zou kunnen zijn. Thanks!

Gr.
Plaats reactie

Terug naar “S40 - V50 series”