Tikkend geluid bij voorwielen

In deze rubriek dus alleen over de V70 met 'schouders'.
Ga voor de V70 Classic (dus het 850 model) naar de 850 rubriek.
Plaats reactie
Eric
Starter

Sinds vorig jaar ben ik in het bezit van een V70 D5 uit 2002. Tijdens het optrekken is bij de voorwielen een tikkend/knarsend geluid te horen. Het is alleen hoorbaar in de eerste twee versnellingen (en achteruit), maar daarboven wordt het waarschijnlijk overstemd door rijwind en motorgeluid. Weet iemand wat de oorzaak kan zijn van dit geluid ?
Gast

Ik heb ook een klein tikkend geluidje voor bij mijn V70 gehoord, ik denk bij de aandrijving. Ik vindt het nog niet storend.
Maar ik hoor het alleen in een parkeergarage en dan ook nog met het raam open.
Als het buiten weer wat warmer wordt ga ik er wel eens mee aan de gang.

Ik heb op dit forum er meer over gelezen, kijk ook eens bij S60 en S80.
http://www.volvo-forum.nl/viewtopic.php?t=2491
http://www.volvo-forum.nl/viewtopic.php?t=2261

Dit kwam ik ook nog tegen.
http://www.miketdi.de/faq/80/aw.htm

succes!
We zijn hier natuurlijk altijd benieuwd wat het probleem nu was en de oplossing.
Eric
Starter

De klachten sluiten helemaal aan bij de 2e en 3e link die je hebt gegeven. Zodra mijn auto weer voor een beurt moet zal ik deze info aan mijn garage doorgeven. Ze hadden de vorige keer al geconstateerd dat er waarschijnlijk speling op de steekassen zat maar wisten dat niet zeker (geen Volvo garage). Ik laat nog weten of de handleiding op http://www.miketdi.de/faq/80/aw.htm oplossing heeft gegeven.
Bedankt voor je tip !
jgruijs
2nd Gear member

Ik heb hier ook last van; het klinkt als een rammelende ketting. Het schijnt dat dit het gevolg is van een steekas en diens fitting.

Dit is wat ik heb gevonden op het forum.

Origineel schijnt volvo voor te schrijven dat er met locktite (milde variant) de speling er een beetje uit gehaald kan worden. Uiteindelijk is vervanging van de steekas de enige optie. Helaas zit deze vast aan de wiellagers en dienen deze te worden vervangen, de klacht zal dan tijdelijk verholpen zijn.

Het euvel treedt bij mij op wanneer er een verandering van druk op de steekassen ontstaan. (remmen op de motor, acceleren ed.)
BAM!!!..sorry did i break your concentration? Must have been my Volvo
medio
2nd Gear member

Is het iets wat opgelost moet worden. Ik heb het al 2 jaar met mijn D5 en tot nu toe hiermee geen problemen gehad. Welke problemen kunnen hierdoor ontstaan ???
jgruijs
2nd Gear member

Zover ik het heb begrepen is dit een wederkerend probleem. Het blijft natuurlijk goed gaan totdat de spiebanen ronde zijn ;) Ik begreep alleen niet uit het verhaal waarom alleen de steekas vervangen zou moeten worden ipv het geheel. (steekas met de bus waar het in glijdt.) Deze moet ook slijten in mijn beleving. Misschien dat er een vervangingsset is waarbij er met een contramoer constructie de speling eruit getrokken wordt. Ik wacht op mijn vadis dvd, hieruit kan ik waarschijnlijk de constructie uit af lezen.
BAM!!!..sorry did i break your concentration? Must have been my Volvo
sjoebert
2nd Gear member

dit is een minimale speling die hoorbaar is. er zal nooit een spiebaan doorslaan waardoor het dol draait. wij doen inderdaad (op advies van volvo) de assen terug drukken en vervolgens ontvetten en met locktite vast zetten,. deze speling is niet eens voelbaar. er zal niks kapot gaan of doldraaien. beetje locktite en klaar.
eventueel bijklussen.... voor weinig aan alle volvo`s :)
Gast

Sjoebert, begrijp ik goed dat het systeem wat de duitsers gebruiken bij
http://www.miketdi.de/faq/80/aw.htm

Meer vet eraan, dus een tijdelijke oplossing is?
corrio
2nd Gear member

Ik heb onlangs de steekassen laten vastlijmen met loctite.
Had inderdaad ook een "rammelende ketting" geluid

Alles is nu stil....
rhs60
2nd Gear member

Even een oud topic nieuw leven inblazen:

Mijn steekassen maakten ook een knispergeluid bij optrekken (hoogst irritant in de parkeergarage).

De enige afdoende remedie was het monteren van nieuwe gemodificeerde bouten, met een conische rubber ring. Geluid is weg, maar de bouten hebben werkelijk een belachelijke prijs: 18,60 euro per stuk excl. BTW!!!
Let wel, dit is het bedrag voor een standaard bout, dikke (ook standaard) rivet (allebei iets van een 25 cent bij de ijzerwarenhandel) en dan het "speciale" conische rubber ringetje.

Pure oplichterij van Volvo, temeer daar de modificatie al aangeeft dat het basisontwerp (zonder de rubber ring) niet helemaal deugde. :evil:
Brandweer rode S60, 140 pk, op LPG
Robbedoes
1st Gear member

Ik heb een V70 classic van 10/1999 en hetzelfde geknars. Erg irritant. Van RHS60 begrijp ik dat er voor de S60 nieuwe moeren zijn om de steekassen vast te zetten. Passen deze moeren ook op mijn kraakassen?

Robbedoes
Robbedoes
1st Gear member

Onderhoudsbeurt uitgevoerd en steekassen met loctite laten vastlijmen: perfect!!!

R
Plaats reactie

Terug naar “V70 MY2000 t/m MY2008”