IPD Turbo Control Valve installatie-ervaring + how-to

De rubriek voor de 'geblazen' Volvo's, waaronder ook motoren die voorzien zijn van een compressor.
FrankS60
5th Gear member

Nou, zoals beloofd in een ander topic, bij deze het verhaal van de IPD Turbo Control Valve (TCV) die de originele plastic unit vervangt die nogal regelmatig stuk schijnt te gaan.

Ik heb hem besteld omdat het me een simpele mod leek, die op de IPD website enthousiast werd beschreven door klanten. Verder vertrouwde ik de originele klep niet zo, zeker na een aantal topics op dit forum en nog wat verhalen van kennisen.

Dit is de unit:

IPD TCV op IPD website

Zo heb ik de valve ontvangen:

Afbeelding

Zoals je ziet zitten er 3 klemmetjes bij om de slangen mee vast te zetten, een inbouw beschrijving met foto's en een bracket om het geheel mee vast te zetten. De beschrijving is in feite al voldoende om de TCV in te bouwen, het is echt kinderspel. Ik heb echter ook de nieuwe siliconen slangen erbij besteld, en dat is wat meer werk. Het was echter geen overbodige luxe, de oude slangen waren uitgehard,verdroogd en breekbaar. Als ik eerlijk ben zou ik iedereen aanraden de slangen er bij te vervangen. Het hoeft niet, maar het is wel een manier om problemen voor te zijn en een vlekkeloze werking te garanderen. Voor het geld hoef je het niet te laten in ieder geval.

Het losmaken van de oude TCV is vrij simpel. Er zitten 3 slangen aan, welke (volgens mij) allemaal met klemmetjes vast zitten. Verder zit er een stekker aan die los te maken is door de stalen "beugel" naar de stekker toe te drukken en dan de delen uit elkaar te trekken. De manual zegt dat je ze 1 voor 1 om moet steken naar de nieuwe TCV, maar als je de nieuwe siliconen slangen erin zet is dat uiteraard niet van toepassing.

Afbeelding

De volgende stappen zijn alleen voor degene die ook de slangen gaat vervangen. Alleen de TCV installeren is een kwestie van de nieuwe klemmetjes om de slangen schuiven, de slangen per kleur op de nieuwe TCV zetten (kleur is aangegeven op TCV en met tape op de slangen) en de stekker aansluiten. Geef de TCV een plekje met de bracket en volg de inrij-instructies.

Maargoed; de slangen vervangen dus.

Ben begonnen met alle slangen los te halen uit de verschillende klemmen en bevestigingen. Verder heb ik een en ander losgehaald van andere slangen/kabels die me in de weg zaten vanwege de bevestiging. Daarna op zoek gegaan naar waar de slangen vast zitten op de motor, en uitgevonden dat er 2 op de turbo zitten en 1 op de inlaatpijp naar de turbo toe.

Deze gaat naar de turbo actuator klep:

Afbeelding

Deze gaat naar de inlaatpijp, heb echter alleen een foto met de nieuwe slang erop. LET OP, er zitten meerdere slangen op de inlaatpijp op ongeveer die plek. Zorg er voor dat je zeker weet dat de slang die je lostrekt, de slang van de TCV is. Het is als je er voor staat de onderste slang. De foto hierboven zie je rechts naast de actuator slang de slang die je dus niet moet lostrekken:

Afbeelding

En deze kun je alleen vinden als je onder de auto gaat liggen met de auto op de krik/assteunen/brug/smeerput. GA NOOIT ONDER EEN AUTO LIGGEN DIE OP JE KAN VALLEN!!!:

Afbeelding

Bovenstaande foto is genomen recht van onderen, met mijn benen onder de voorkant van de auto vandaan. De slang zit aan de bestuurderskant zogezegd.

Het losmaken van de oude slangen is soms een beetje gepriegel. De klemmetjes zitten soms gedraaid en die moet je proberen rond te draaien tot je met een tang bij de uitsteeksels kunt. Samenknijpen en de klem gaat open. De oude slangen zitten soms behoorlijk vast omdat ze er al lang op zitten en niet flexibel meer zijn. Vooral de slang op de actuator valve bovenop de turbo zat bij mij erg vast. Neem een stanleymesje en snij voorzichtig in de lengterichting van de slang om het wat makkelijker te maken ze los te trekken.

Ik heb ze 1 voor 1 gedaan, en de kleurmarkering vervangen door 0, 1 of 2 stukjes tape. Ik had alleen zwart, als je verschillende kleuren hebt kun je dat ook doen. Zorg in ieder geval dat je weet welke slang/kleur je vervangt door welke nieuwe slang aangezien de nieuwe allemaal van 1 stuk blauwe slang komen. In de manual wordt ook vermeld welke kleur waar vandaan komt, mocht de kleurmarkering weg zijn of je hebt zelf een fout gemaakt.

De onderste slang aan de turbo is het lastigst vwb het weer erop schuiven van de nieuwe slang, dat heeft wat gepriegel gekost liggend onder de auto. Uiteindelijk met een beetje water op de aansluiting en een tang de slang er toch op gekregen. Vergeet niet van tevoren de klem om de slang heen te doen!

De slang bovenop de turbo op de actuator valve zat erg vast, uiteindelijk met een mesje de slang stukgesneden en de stukjes van de aansluiting afgepulkt. Was volledig vergaan en vastgeplakt aan de aansluiting. Even schoongemaakt met een doekje met terpentine en de nieuwe slang erop gezet.

Afbeelding

De slang op de inlaatpijp is echt simpel, zit niet bijster vast en is zo gewisseld. Heb overigens voor alle slangen dezelfde lengte als origineel + 5 a 10 cm genomen.

Afbeelding

Hierna alle slangen weer langs de oude weg terug leggen door het motorcompartiment, door de slangenbeugel heen en weer naar voren.

Dan komt de TCV aan de beurt. Bij mij zat de bracket er los bij, heb deze met 2 tangen vast moeten zetten omdat de boutjes+moertjes een amerikaanse maat hadden. Het hoeft niet gek vast, en de moeren zijn zelfborgend dus geen probleem. Daarna volgens de kleur/tape combinatie de slangen aansluiten op de kleurgecodeerde TCV. Stekker eraan en de aansluiting is klaar. Zet nog even vast wat je eventueel los hebt gemaakt om ergens bij te kunnen.

Afbeelding

Afbeelding

Je kunt de TCV tegen de luchtfilterbox aanschroeven met de bijgeleverde parker, of een andere plek kiezen met een boutje door de bracket heen. Bij mij zat er een opstaand oog op een plek die perfect uit kwam, heb daar de TCV op gezet met een klein boutje + moertje.

Afbeelding

Hierna volgt de inrijprocedure, die in feite de computer de kans geeft om te wennen aan de karakteristieken van de nieuwe TCV. Stelt weinig voor, motor zachtjes warm rijden en een keer of 4 met +/- 50% turboboost rijden gedurende 7 tot 10 seconden. Of het precies 50% is maakt volgens mij niet zo gek veel uit, zolang je maar wat druk opbouwt en niet vol gas gaat.

Ik ben na de installatie met initiële inrijprocedure gaan eten, en heb daarbij een biertje op. Heb dus nog geen kans gehad om echt uitgebreid te testrijden maar bij het naar huis rijden na het inrijden merkte ik al duidelijk verschil met de oude TCV. Snellere reactie op het pedaal en mooi doortrekken ongeacht hoeveel gas je geeft.

Ik heb voor de valve $90, voor 7 ft slang $16 en voor een paar extra klemmetje $1,50 betaald. Met de huidige koers dus 76 euro. Een vriend van me heeft het meegenomen uit de states, dus verzenden kostte weinig omdat het alleen maar naar Phoenix AZ hoefde vanaf Portland OR.

Al met al erg tevreden over de mod, en zo'n 2 uur bezig geweest. De klep alleen kost denk ik 15 minuten om te installeren en nog 15 minuten rijden.

Bij vragen hoor ik het wel!
S60 2.4T - 261bhp - 407Nm - BSR 3"; downpipe & sportflow exhaust - BSR Optiflow air intake - Fasttech tuned - IPD HD CBV - IPD TCV - IPD HD Ignition Coils - IPD silicone turbohosekit - IPD HD Endlinks - Eibach Pro Kit 30mm - Powerflex Front Control Arm Bushing - IPD HD Upper Spring Seats - IPD/Powerslot brakerotors icm Ferodo DS2500 pads - IPD HD SS Braided Brake Lines - 17"; Otrera 225/45/17 - Beige volleder - Spaceball -
degids
3rd Gear member

Super verhaal!

Ik wil ook wel zo'n TCV. Als je nog eens naar de States gaat, dan hoor ik het graag!
V70 T5 A5 MY2002 Mobility line
Mercedes Benz E320 Kombi V6 MY2001
FrankS60
5th Gear member

Ja prima hoor, wat mij betreft wordt het een soort groupbuy en kunnen mensen het hieronder melden als ze er 1 willen. Ik ben halverwege deze maand in Los Angeles, dus als IPD het voor die tijd daar kan hebben kan ik er wel een stuk of 3 meenemen voordat de douane moeilijk gaat doen. Vermeld er ook even bij of je de slangen en klemmetjes erbij wilt en eventueel ander klein materiaal dat ik zo in de koffer kan gooien.
S60 2.4T - 261bhp - 407Nm - BSR 3"; downpipe & sportflow exhaust - BSR Optiflow air intake - Fasttech tuned - IPD HD CBV - IPD TCV - IPD HD Ignition Coils - IPD silicone turbohosekit - IPD HD Endlinks - Eibach Pro Kit 30mm - Powerflex Front Control Arm Bushing - IPD HD Upper Spring Seats - IPD/Powerslot brakerotors icm Ferodo DS2500 pads - IPD HD SS Braided Brake Lines - 17"; Otrera 225/45/17 - Beige volleder - Spaceball -
quattroman
2nd Gear member

Hier ook nog even de originele TCV instructie van IPDUSA welke niet in de schaduw mag staan bij FrankS60 fotoshoot installatie!!

http://www.ipdusa.com/uploads/sku_files/13184_INST.PDF
S60 2.4T Geartronic - BSR - Sachs Performance.
BIC
2nd Gear member

Frank, mooi verhaal, duidelijke uitleg!

Ik ga die dingen ook installeren. Ik stuur je wel een PM.
CptCaveman
2nd Gear member

Goed verhaal zeg! Ik ben erg benieuwd wat het verschil in rij-eigenschappen is, dus ik zie graag de vervolgreviews!
2007 Audi A6 Avant 2.7 TDI MT
2008 XC70 D5 met fijne chip
2002 V70 XC 2.4T GT
FrankS60
5th Gear member

Ga vandaag even spelerijden met de S60, dus vanavond of morgen horen jullie het wel :wink:
H.J.
1st Gear member

Hallo Frank,

Je mag voor mij ook wel een compleet setje meenemen. Ik heb al een PM gestuurd.
Volvo 340 DL sedan wit 1986
Volvo 340 DL sedan wit diesel 1988
Volvo 460 GL sedan wit 1990
Volvo S40 2.0 wit 1996
Volvo S40 1.9 T4 se wit 1990
Volvo V40 2.0 fase 2 zwart (lpg)
Volvo S60 2.4 T zwart
Volvo S80
FrankS60
5th Gear member

Nou, net even aan het spelen geweest en het is wel een merkbaar verschil! Het zit niet tussen de oren, ik heb iemand mee laten rijden die niet wist wat er aan de auto veranderd was en die zei ook dat hij sneller en mooier oppakt, en mooier door de toeren heen loopt.

De motor hangt nu wat meer aan het gas zonder nerveus te worden, en bij het vloeren van het gas krijg je onmiddelijke respons. Verder is de duw van de turbo zo'n 200 a 300 toeren lager te voelen dan voorheen.

Al met al ben ik erg tevreden over, het loopt gewoon allemaal net even iets soepeler en de motor reageert prettig.

Ik heb van 2 mensen tot nu toe een PM gehad met verzoek tot het meebrengen van een complete set incl slangen en klemmetjes, die horen zsm hoe en wat. Van "degids" het verzoek gezien in deze thread, graag even PM zodat ik het bij elkaar heb!

Ik heb nu dus 3 verzoeken totaal, en in feite is dat het aantal dat ik gesteld heb om mee te brengen. Mochten er nog veel meer verzoeken komen dan ga ik een andere manier verzinnen om ze hier te krijgen, of ik ga gewoon invoerrechten betalen en dan komen die er nog bovenop. Dat betekend meestal 19% BTW + een paar procent invoerrechten. Maar voorlopig is dat nog niet zover, eerst maar eens kijken hoeveel animo er voor is!'

Edit: Als ik de website van de douane goed begrijp, betaal je hierover alleen 19% BTW. Dat is dus nog een euro of 15 erbij mocht het moeten. Reken ook op een euro of 5 verzendkosten van IPD naar Los Angeles. In het ergste geval heb je dus +/- 76 + 5 + 15 = 96 euro voor het hele spul. Verzenden in NL is uit m'n hoofd een euro of 6, dus ruim genomen ben je voor 105 euro klaar.
FrankS60
5th Gear member

Die 105 euro is trouwens als die 19% BTW er bij komt, wat alleen het geval zal zijn als ik er bijvoorbeeld 10 mee moet nemen. Anders ben je 15 euro goedkoper uit, en als je hem kunt ophalen ergens tussen Hoorn en Schiphol dan is dat ook mogelijk. Kun je gelijk zien hoe het zit in mijn auto :wink:
RVL
4th Gear member

Bedankt voor een duidelijke uitleg. Ik ben onder de indruk maar wat minder is dat ik de foto bijlage niet kan openen (waarschijnlijk geen ondersteunde software)
Ries van Lomwel
945 LPT estate MY1998 olive green metallic
945 LPT estate MY1998 silver metallic
degids
3rd Gear member

FrankS60 schreef:Ik heb van 2 mensen tot nu toe een PM gehad met verzoek tot het meebrengen van een complete set incl slangen en klemmetjes, die horen zsm hoe en wat. Van "degids" het verzoek gezien in deze thread, graag even PM zodat ik het bij elkaar heb!
Je hebt een PM! :)
DrRossi
4th Gear member

Kan iemand even kijken bij zijn S80 T6 hoe de slangen daar zitten.
De handleiding van ipd voorziet daar niet in.
Op mijn huidige control valve zitten gekleurde stipjes maar helaas niet op de slangen.
Als ik er vanuit ga dat de huidige goed zitten komen de slangen op de nieuwe valve compleet anders dan in de handleiding.

Wie kan er ff onder zijn kap kijken?
Volvo-Forum leden, zet jezelf op de kaart.
http://goo.gl/maps/i7C8l

If it's not blown, it sucks....

S80 T6
Salaridebrito
2nd Gear member

Misschien een vreemde vraag,

Heeft dit ook resultaat bij een D5?
S70 2.5T antraciet satelite 17 inch/ automaat/ fasttech tuned/2 din pioneer/ dolby surround/volleder
euerw
5th Gear member

Salaridebrito schreef:Misschien een vreemde vraag,

Heeft dit ook resultaat bij een D5?
of een 2.4D?
XC60 MY’19 T8 twin engine awd Inscription
XC60 MY'15 2.0D4 GT8, Ocean Race, Rica tuning
XC60 MY'10 2.4D GT, Rica tuning
S60 MY'05 2.4D GT rica tuning, the Black Beast
S60 MY'02 2.4 bifeul automaat
degids
3rd Gear member

Op de website van IPD staat:
[3E1010 HD Turbo Controller Valve]
HD Turbo Controller Valve
ipd#: 3E1010
Fitment: All turbocharged cars 1998 and up.
Zou dus moeten passen.
DrRossi
4th Gear member

Toch grappig dat een klepje van 100 euro je auto compleet anders doet rijden !! :sonarsmile:

S80 T6
euerw
5th Gear member

kan ik nog bestellen??? :onfire:
DrRossi
4th Gear member

Ik heb het gewoon direct besteld.

S80 T6
euerw
5th Gear member

DrRossi schreef:Ik heb het gewoon direct besteld.
heb je het al dan?
Plaats reactie

Terug naar “Turbo”