Verschil motor D5244T en D5244T5

In deze rubriek dus alleen over de V70 met 'schouders'.
Ga voor de V70 Classic (dus het 850 model) naar de 850 rubriek.
Gebruikersavatar
BlackcurrantV70
7th Gear member
Berichten: 8504
Lid geworden op: 06.05.2008 - 13:13
Locatie: Tussen EBBR en EBAW

Ik ontdekte op de oude prijslijsten dat de 163PK diesel motor een ander motor type kreeg vanaf MY06.

Ik weet alleen dat het nieuwe model een standaard roetfilter heeft en bij de geartronic versie, 6 versnellingen in plaats van 5.

Is er iemand op de hoogte of er nog andere verschillen zijn tussen motor type D5244T en D5244T5 ?

Mijn schoonvader rijdt XC70 met D5244T (MY04) en ikzelf een V70 met D5244T5 (MY06), we dachten steeds dat beide autos dezelfde motor hadden, blijkbaar dus niet ?
Nu:
S90 D4 MY18 8 speed GT Inscription, Osmium Grey, blond/offblack interieur, Polestar Engineered.
C70 D3 MY11 6 speed GT , Twilight bronze, umbra/calcite leder
122S B18D MY65 4M, Grafit Gra, rood interieur

Vroeger:
XC70 D3 AWD MY12 6 speed GT, summum Twilight Bronze, offblack/blond
XC60 D3 AWD MY11 6 speed GT Summum Black sapphire/offblack
V70 24D 163PK MY06 6 speed GT, Blackcurrant pearl
C70 20d MY10 Powershift magic Blue pearl
240 GL Estate MY87 24D
Gebruikersavatar
edraket
7th Gear member
Berichten: 8634
Lid geworden op: 17.03.2006 - 15:26
Locatie: Haarlemmermeer

Er zijn ook andere injectoren gemonteerd (7 gaatjes ipv 5), er zit een catalysator onder met een grotere capaciteit, de hogedruk inspuitpomp is gewijzigd. Er wordt nu met grotere druk ingespoten, EGR is aangepast zodat hij over een groter bereik werkt en als laatste is er een wervelklep gemonteerd die in de inlaat een werveling maakt zodat het mengsel homogener wordt.
En dan natuurlijk het roetfiler en de 6 bak. Bij de handgeschkelde 6 bak hoort overigens ook een sterkere koppeling. Deze kan een hoger koppel aan.
V60 D5 geartronic R-design '13
855 2.5 20V '96
Jaguar XJ-S V12 '85

V70 2.0D VEA 181 Nordic+ Dynamic line '15
V70 2.4D summum '08
V70D5 '06
S60 D5 '02
V70R '97
855 2.5 10V '95
Gebruikersavatar
BlackcurrantV70
7th Gear member
Berichten: 8504
Lid geworden op: 06.05.2008 - 13:13
Locatie: Tussen EBBR en EBAW

Woow, bedankt edraket !

Die wervelklep is al een probleem gebleken, er is indertussen al een geupdate versie in gemonteerd.

Heeft die nieuwe versie ook nog last van vervuiling van de inlaat door de EGR ?

m.a.w. moet ik die ook zelf schoonmaken tussen de onderhoudsbeurten ?

Ik las dat vele forummers aardig wat smurrie ontdekten aan de inlaat.
Nu:
S90 D4 MY18 8 speed GT Inscription, Osmium Grey, blond/offblack interieur, Polestar Engineered.
C70 D3 MY11 6 speed GT , Twilight bronze, umbra/calcite leder
122S B18D MY65 4M, Grafit Gra, rood interieur

Vroeger:
XC70 D3 AWD MY12 6 speed GT, summum Twilight Bronze, offblack/blond
XC60 D3 AWD MY11 6 speed GT Summum Black sapphire/offblack
V70 24D 163PK MY06 6 speed GT, Blackcurrant pearl
C70 20d MY10 Powershift magic Blue pearl
240 GL Estate MY87 24D
Gebruikersavatar
edraket
7th Gear member
Berichten: 8634
Lid geworden op: 17.03.2006 - 15:26
Locatie: Haarlemmermeer

Ik heb de mijne (heb ook de T5 motor) nog niet los gehaald. Maar gezien het grotere bereik van de nieuwe EGR regeling (lees: klep staat langer open) zou dat ook wel eens een probleem kunnen zijn. Bij mijn vorige D5 had ik de EGR softwarematig dicht laten zetten. Dat schijnt bij de T5 motor niet mogelijk te zijn omdat het programma (nog) niet is te kraken. Hartog beweert echter dat het geen probleem is dus die ga ik tzt eens benaderen.

Bij welke km stand is die wervelklep vervangen?
V60 D5 geartronic R-design '13
855 2.5 20V '96
Jaguar XJ-S V12 '85

V70 2.0D VEA 181 Nordic+ Dynamic line '15
V70 2.4D summum '08
V70D5 '06
S60 D5 '02
V70R '97
855 2.5 10V '95
Gebruikersavatar
BlackcurrantV70
7th Gear member
Berichten: 8504
Lid geworden op: 06.05.2008 - 13:13
Locatie: Tussen EBBR en EBAW

Wervelklep was stuk na 47000km.

Gekend probleem volgens 2 dealers die ik bezocht, is onder 100% coulance van Volvo Belgium vervangen, mijn auto was toen net 3 jaar oud.

De nieuwe wervelklep is robuster uitgevoerd.
Nu:
S90 D4 MY18 8 speed GT Inscription, Osmium Grey, blond/offblack interieur, Polestar Engineered.
C70 D3 MY11 6 speed GT , Twilight bronze, umbra/calcite leder
122S B18D MY65 4M, Grafit Gra, rood interieur

Vroeger:
XC70 D3 AWD MY12 6 speed GT, summum Twilight Bronze, offblack/blond
XC60 D3 AWD MY11 6 speed GT Summum Black sapphire/offblack
V70 24D 163PK MY06 6 speed GT, Blackcurrant pearl
C70 20d MY10 Powershift magic Blue pearl
240 GL Estate MY87 24D
Gebruikersavatar
Paul-S70R
2nd Gear member
Berichten: 129
Lid geworden op: 26.09.2006 - 21:52

Heren,
De nieuwe motor geeft wel degelijk meer problemen!
Carterventilatie is één geheel met koelvloeistofleiding en is van alu.
Bij mij afgebroken thv de warmtewisselaar aan het carter welke ook al 2 keer vervangen is!! wow wat een geweldige auto!
Roetaanslag heb ik bekeken en ben me wezenloos geschrokken!!
Als mijn Turbo er ook zo uitziet van binnen dan ben ik binnenkort aan de beurt!
Volvo V70 D5 Summum Leder open dak! 2005
S60 2.4d 120kw Edition II Leder RTI 2006
Passat Variant TDI Highline 1999
Volvo S70R Nautic Blue Pearl 1998
Seat Toledo Signo 1.8 20v 1999
BMW 520i exe leder 1993
Fiat Marea 2.4tds 125 1999
Opel Vectra 2.0 aut 1995
Opel Astra GSI 16v 1993
Gebruikersavatar
Paul-S70R
2nd Gear member
Berichten: 129
Lid geworden op: 26.09.2006 - 21:52

O,ja ik heb hem 3 maanden!
Volvo V70 D5 Summum Leder open dak! 2005
S60 2.4d 120kw Edition II Leder RTI 2006
Passat Variant TDI Highline 1999
Volvo S70R Nautic Blue Pearl 1998
Seat Toledo Signo 1.8 20v 1999
BMW 520i exe leder 1993
Fiat Marea 2.4tds 125 1999
Opel Vectra 2.0 aut 1995
Opel Astra GSI 16v 1993
Gast

Dus ik moet gelukkig zijn met mijn "oude" 2.4D, 163 PK. :P
Gebruikersavatar
BlackcurrantV70
7th Gear member
Berichten: 8504
Lid geworden op: 06.05.2008 - 13:13
Locatie: Tussen EBBR en EBAW

Alex, ben je zeker dat je een "oude" hebt ?

De niewue motor is in 2005 al geintroduceerd, en ik zie dat je MY06 hebt, net zoals ik.
Nu:
S90 D4 MY18 8 speed GT Inscription, Osmium Grey, blond/offblack interieur, Polestar Engineered.
C70 D3 MY11 6 speed GT , Twilight bronze, umbra/calcite leder
122S B18D MY65 4M, Grafit Gra, rood interieur

Vroeger:
XC70 D3 AWD MY12 6 speed GT, summum Twilight Bronze, offblack/blond
XC60 D3 AWD MY11 6 speed GT Summum Black sapphire/offblack
V70 24D 163PK MY06 6 speed GT, Blackcurrant pearl
C70 20d MY10 Powershift magic Blue pearl
240 GL Estate MY87 24D
Gebruikersavatar
Paul-S70R
2nd Gear member
Berichten: 129
Lid geworden op: 26.09.2006 - 21:52

Alex heeft de nieuwe!
De oude heet met 163pk namelijk gewoon nog d5
De nieuwe D5 heeft 185pk
Ook daar zitten de belachelijke (euro3) milieu toebehoren op.
Het roetfilter is ook al vervangen maar die kosten moest de vorige eigenaar dragen.
Ik kreeg bij de dealer het advies een D5 van het 'oude' type te kopen.
Kan daarbij letten op bijvoorbeeld de geartronic die heeft dan 5 verzetten in plaats van 6.
Hij schijnt ook behoorlijk zuiniger te zijn
Volvo V70 D5 Summum Leder open dak! 2005
S60 2.4d 120kw Edition II Leder RTI 2006
Passat Variant TDI Highline 1999
Volvo S70R Nautic Blue Pearl 1998
Seat Toledo Signo 1.8 20v 1999
BMW 520i exe leder 1993
Fiat Marea 2.4tds 125 1999
Opel Vectra 2.0 aut 1995
Opel Astra GSI 16v 1993
Gast

Ik heb gewoon een D5, die ze 2.4D hebben genoemd. Overgang?
Het motornummer en de onderdeelnummers zijn in ieder geval gelijk.
Let op ik heb een 5 bak GT.
Gebruikersavatar
Paul-S70R
2nd Gear member
Berichten: 129
Lid geworden op: 26.09.2006 - 21:52

Zal de overgang wel zijn (hoop ik)
Veel plezier met je auto iig.
Volvo V70 D5 Summum Leder open dak! 2005
S60 2.4d 120kw Edition II Leder RTI 2006
Passat Variant TDI Highline 1999
Volvo S70R Nautic Blue Pearl 1998
Seat Toledo Signo 1.8 20v 1999
BMW 520i exe leder 1993
Fiat Marea 2.4tds 125 1999
Opel Vectra 2.0 aut 1995
Opel Astra GSI 16v 1993
Gebruikersavatar
edraket
7th Gear member
Berichten: 8634
Lid geworden op: 17.03.2006 - 15:26
Locatie: Haarlemmermeer

Roetaanslag is bij het oude type ook en van carterproblemen heb ik nog niet eerder gehoord. Ben nog niet overtuigd dat het nieuwe type meer storingen vertoont dan de oude.

Alex heeft een oud type, want 5 bak. MY 2006 heeft een 6 bak en ook de nieuwe motor. Dus Alex even je onderschrift aanpassen :D
V60 D5 geartronic R-design '13
855 2.5 20V '96
Jaguar XJ-S V12 '85

V70 2.0D VEA 181 Nordic+ Dynamic line '15
V70 2.4D summum '08
V70D5 '06
S60 D5 '02
V70R '97
855 2.5 10V '95
Gast

Nee, echt niet. Ik heb echt een model jaar 2006. \:D/
Dit komt overeen met het chassisnummer; een 6 op plaats 10.
En..... ik heb een uitdraai van Volvo en daar staat bij MY: 06 :wink:

Nou, wie komt er met de oplossing. :P
Gebruikersavatar
Darmee
2nd Gear member
Berichten: 134
Lid geworden op: 03.01.2006 - 16:14

Volgens mij is dit de oplossing:

Bij het begin van de aflevering van D5s van modeljaar 06 (najaar 2005) hadden de handgeschakelde modellen de nieuwe (185 pk) motor met 6 bak. De automaten zijn toen nog even geleverd met de oude 2.4 D (130 pk) en D5 (163 pk) en 5 versnellings GT.

Je kan die verschillen afleiden uit de prijslijsten van augustus 2005 en november 2005: in augustus stonden de oude diesels nog bij de technische gegevens, uitsluitend met 5 bak GT; in november staan die motoren er niet meer bij.

S70 TDI 1998
S60 LPG 170 pk automaat 2001
S60 D5 automaat 2002
V70 D5 Geartronic 2005

V70 T4 Powershift 2011
XC60 T5 Geartronic 2014
XC60 T6 Inscription 2022

en voor mooi weer: Jaguar XK8 dhc 1997
Gebruikersavatar
Paul-S70R
2nd Gear member
Berichten: 129
Lid geworden op: 26.09.2006 - 21:52

Beste ed...
Je zal het gaan meemaken!

Zal nog even de verschillen opsommen...
Roetcat. af fabriek € 1500.-
Andere EGR (nog meer uitlaatgassen)
Wervelklep
Carterventilatie
Warmtewisselaar
Nieuwere (gevoeligere) Turbo (is nu volledig electrisch aangestuurd) die niet te reviseren is en ongeveer €1100.- kost excl. montage!

Mijn S60 is van September 2006 met nu 175.000km op de klok.
Al deze extra's zitten volgens mijn dealer niet op het oude type.
Hij adviseerde mij deze dan ook te kopen.

Dit verhaal geldt niet alleen voor volvo hoor!
Paar voorbeelden van té milieubewust bouwen..
Toyota/Lexus 2.2 d-cat 177pk (na 180.000 volledige revisie!)
VW/Audi 2.0tdi 170pk
Volvo V70 D5 Summum Leder open dak! 2005
S60 2.4d 120kw Edition II Leder RTI 2006
Passat Variant TDI Highline 1999
Volvo S70R Nautic Blue Pearl 1998
Seat Toledo Signo 1.8 20v 1999
BMW 520i exe leder 1993
Fiat Marea 2.4tds 125 1999
Opel Vectra 2.0 aut 1995
Opel Astra GSI 16v 1993
Gebruikersavatar
BlackcurrantV70
7th Gear member
Berichten: 8504
Lid geworden op: 06.05.2008 - 13:13
Locatie: Tussen EBBR en EBAW

Ben benieuwd hoeveel forummers (behalve ik dan) met de nieuwe motor rijden, misschien handig om een topic te starten met ervaringen / problemen ?


Bij mij ging alvast de wervelklep stul op 47000km, gekend probleem en vervangen onder 100% coulance van Volvo Belgium.

To be continued, maar niet te dikwijls hoop ik !
Nu:
S90 D4 MY18 8 speed GT Inscription, Osmium Grey, blond/offblack interieur, Polestar Engineered.
C70 D3 MY11 6 speed GT , Twilight bronze, umbra/calcite leder
122S B18D MY65 4M, Grafit Gra, rood interieur

Vroeger:
XC70 D3 AWD MY12 6 speed GT, summum Twilight Bronze, offblack/blond
XC60 D3 AWD MY11 6 speed GT Summum Black sapphire/offblack
V70 24D 163PK MY06 6 speed GT, Blackcurrant pearl
C70 20d MY10 Powershift magic Blue pearl
240 GL Estate MY87 24D
Gast

Darmee schreef:Volgens mij is dit de oplossing:

Bij het begin van de aflevering van D5s van modeljaar 06 (najaar 2005) hadden de handgeschakelde modellen de nieuwe (185 pk) motor met 6 bak. De automaten zijn toen nog even geleverd met de oude 2.4 D (130 pk) en D5 (163 pk) en 5 versnellings GT.

Je kan die verschillen afleiden uit de prijslijsten van augustus 2005 en november 2005: in augustus stonden de oude diesels nog bij de technische gegevens, uitsluitend met 5 bak GT; in november staan die motoren er niet meer bij.
De oude 2.4D met 126 PK werd toen "D" (ook 130 PK?) genoemd voor modeljaar 2006.
De kort (eind 2005) geleverde 2.4D met 163 PK (op kenteken) is dus nmm de "oude" D5, dus een naams verandering.
Waarom is mij ook "niet" geheel duidelijk. Men wilde waarschijnlijk de naam D5 behouden voor de 185 PK.

Uit de prijslijst van augustus 2005:
Diesel
D (126 PK)
2.4D (163 PK)
D5 (185 PK)
D (126 PK) (130 PK) geartronic [edit]
2.4D (163 PK) geartronic


De D 126 pk, 2.4D 163 pk en d5 185 i.c.m. manuele transmissie zijn standaard voorzien van een roetfilter.
In de consumentenprijzen is de BPM-korting als gevolg van de per 1 juni 2005 in werking tredende stimulatieregeling
"auto's met roetreductietechnologie" reeds verwerkt.
Vanaf najaar 2005 zullen de 2.4D 163 pk en de D5 185 pk i.c.m. Geartronic transmissie eveneens worden voorzien van een roetfilter.
De D 130 pk Geartronic zal vanaf dat moment automatisch komen te vervallen.
Gebruikersavatar
bart simpson
Geartronic member
Berichten: 22418
Lid geworden op: 16.02.2005 - 16:27
Locatie: Torslanda
Contacteer:

er heeft nooit een 126pk diesel automaat bestaan
Volvo for life
Plaats reactie

Terug naar “V70 MY2000 t/m MY2008”