CO2-uitstoot

De auto's met kleurrijke bijnamen als the brick, de baksteen.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
PolarBas
1st Gear member
Berichten: 31
Lid geworden op: 15.12.2008 - 14:10

Met het oog op de naderende kilometerheffing :pottytrain5: zou ik eens uit willen rekenen wat mijn toeslag per km zou zijn. Heeft er iemand een overzicht van de CO2-uitstoot van de 200 serie ?
Ik rijd zelf een 240 2-liter op benzine uit 1992.

Alvast bedankt
Een der laatsten 240-ers
Grijze144
2nd Gear member
Berichten: 237
Lid geworden op: 01.10.2008 - 09:59

Da's niet zo moeilijk, je pakt je verbruik en rekent met 1,6 kg CO2/L voor LPG en 2,4 kg CO2/L voor benzine.
Op LPG kwam ik uit op 200 g/km (kan nog), op benzine 240 (oei). Een simpele benzine V70 uit 2006 deed ook nog 214 g/km.

Een tijdje geleden heb ik bij benadering milieulabels berekent voor de Volvo 240, da's een F op benzine en een D op LPG (maar daarvoor bestaan geen referentiewaardes dus eigenlijk niet eerlijk).
Maar goed, het is zowiezo niet eerlijk om een ontwerp uit 1975 te vergelijken met 'soortgenoten' uit 2003.

Bovendien zou Volvo de tests nu zo manipuleren dat de 240 op benzine gewoon een C of D label zou krijgen.
laptoprob
2nd Gear member
Berichten: 60
Lid geworden op: 22.06.2008 - 08:48

Maar zoals de plannen nu zijn, blijft de 25 jaar regel van kracht. Dus auto's tot '87 heten oldtimer en krijgen geen kilometerheffing te betalen.
Als de plannen er al komen en als ze ongewijzigd blijven...

Oei, je auto is te jong, sorry. :D
Gebruikersavatar
PolarBas
1st Gear member
Berichten: 31
Lid geworden op: 15.12.2008 - 14:10

Balen, dat wordt dus op de fiets de kroeg !
Een der laatsten 240-ers
Gebruikersavatar
PolarBas
1st Gear member
Berichten: 31
Lid geworden op: 15.12.2008 - 14:10

Zou het interessant zijn om LPG in te bouwen ? +/- 15.000 km/jaar
Een der laatsten 240-ers
Gebruikersavatar
Marty McFly
1st Gear member
Berichten: 49
Lid geworden op: 21.06.2009 - 11:06
Contacteer:

Ik zou op zoek gaan naar een oudere auto met die kilometrages...
Mijn project: http://volvo142-deluxe.blogspot.com/
Mijn rijdende klassieker: Volvo 164 B30 1970
Mijn dagelijks vervoermiddel: Audi A4 2.0 TDI
Gebruikersavatar
Boele
4th Gear member
Berichten: 611
Lid geworden op: 14.02.2007 - 15:58
Locatie: Zeist

PolarBas schreef:Zou het interessant zijn om LPG in te bouwen ? +/- 15.000 km/jaar
Ligt er natuurlijk aan wat de plannen zijn. Zelf inbouwen of laten doen.

Zelfbouwpakket compleet zijn er al voor 550,-
Zelf heb ik ook zo'n set gekocht en ingebouwd in mijn 1800. Moet je wel zelf naar het rdw, kost nog eens 20euro voor het aanpassen van de papieren.

Groeten, Boele
Grijze144
2nd Gear member
Berichten: 237
Lid geworden op: 01.10.2008 - 09:59

Ik wilde niet suggereren dat ik denk dat het straks wat uitmaakt of je op LPG of benzine rijdt voor de kilometerheffing.

Ik heb geen flauw idee wat en hoe dat berekent gaat worden, maar ik ben bang dat de km heffing korte metten gaat maken met alle niet-belastingvrije grote Volvo's, Mercedessen, enz, tegelijkertijd. Geniet ervan zolang het duurt.
En voor die relatief korte tijd is het nauwelijks de moeite LPG in te laten bouwen. De gasprijs stijgt maar door, met 10.000 km/j rij ik maar een paar tientjes goedkoper als een benzine 240, en alleen maar omdat de installatie er al in zat toen ik hem kocht.
Madman
2nd Gear member
Berichten: 89
Lid geworden op: 28.09.2008 - 13:02
Locatie: Scharnegoutum
Contacteer:

Hoi,

Zoals het er nu voor staat blijven auto's die op 1 januari 2012 25 jaar of ouder zijn vallen onder de klassiekers en zijn vrijgesteld van de kilometer heffing. Auto's die na 1-1-12 25 jaar worden komen nooit in aanmerking voor de klassieker regeling. Maar goed, er kan nog van alles veranderen.

Groet,

Mathieu.
Volvo 142E 1971
Volvo 144 deluxe 1972
Volvo 144 GLe 1973
Volvo 142 deluxe 1973 KIA 2 januari 2010.
Volvo 144E automaat 1974 RIP maart 2010
Volvo 242 DL 1981
Citroen DS 21 injection
jos245
3rd Gear member
Berichten: 332
Lid geworden op: 09.01.2008 - 19:31

Ik denk ook dat er binnen 10 jaar het een en ander verandert ,en niet ten gunste van de oldtimerrijder.

Was het voorheen zo dat steeds meer mensen met een oldtimer op LPG overgingen, nu is een trend zichtbaar dat steeds meer vraag is naar diesels, vooral Mercedes 190D vanuit Duitsland.
Ook de Nieuwe Nederlanders hebben het belastingvrij rijden ontdekt en die zijn in het algemeen geen fan van LPG ,mede omdat dat het bii reizen naar het thuisland niet of erg moeilijk verkrijgbaar is.

Als het aantal vervuilende dieselauto's de overhand gaat krijgen binnen het oldtimerbestand dan zal de overheid zeker in gaan grijpen denk ik.
Gebruikersavatar
Iroll
6th Gear member
Berichten: 4440
Lid geworden op: 09.12.2006 - 17:46
Locatie: Zeist

Ik denk ook dat er binnen 10 jaar het een en ander verandert ,en niet ten gunste van de oldtimerrijder.
Dit gebeurde ook toen oldtimers belastingvrij werden gesteld. ""Iedereen" ging een oldtimer rijden omdat ze dachten goedkoop uit te zijn. Maar dat bleek tegen te vallen, onderhoud bleek duurder dan de belasting uitsparing opleverde. De prijzen van oldtimers daalde vervolgens omdat er zoveel in de verkoop gingen. Ik denk dat we ons daarover geen zorgen hoeven te maken. Mensen kiezen toch voor luxe, comfort en betrouwbaarheid. Per slot kan je alleen een oldtimer voordelig rijden als je zelf kan sleutelen, en dat kunnen mensen niet die alleen op belasting voordeel voor een oldtimer kiezen.
En vergeet ook niet de erg machtige lobby van zakenlui en politici die zelf mooie oldtimers als hobby hebben. Die hebben per slot van rekening ook de oldtimers belasting vrij gekregen toendertijd. De gemiddelde oldtimer in NL rijd nog geen 1500km per jaar, dat levert erg weinig op als die ineens km heffing moeten gaan betalen.

edit wegens verkeerde quote.
Gebruikersavatar
whitehorsekart
5th Gear member
Berichten: 1654
Lid geworden op: 30.12.2005 - 21:31
Locatie: Champagne-Ardennes, departement Marne 51530

En diesel is voor tractors en die betalen geen wegenbelasting.
1967-122S Combi B18D....1972-144deLuxe B20A overdrive LPG....1988 244DL .....1986-780 Bertone B280E....1987-780 Bertone B280E....1997-940 2,3 LPT Estate Sports Edition.....MY 2016-XC60 AWD D4 XENIUM......................en een 1986 Land Rover Series III 110

BLOG over mijn Volvo's: http://klassiekevolvo.jouwweb.nl/
Gebruikersavatar
PolarBas
1st Gear member
Berichten: 31
Lid geworden op: 15.12.2008 - 14:10

Ja, ik denk dat ik het weet. Kop in het zand en genieten zolang het nog duurt, en hopen dat die kilometerheffing er never nooitnie komt.
Maar voor nu.. Geen afschrijving meer, ruimte, karakter, geen grijze Jap. Het kan dus slechter. Ik blijf dus lekker doorpuffen, en ik zwaai wel als ik je tegenkom !
Een der laatsten 240-ers
Gebruikersavatar
polarwittesloep245
3rd Gear member
Berichten: 263
Lid geworden op: 18.09.2007 - 22:21
Locatie: Venlo

ergens op de anwb site staat een linkje naar de -eventuele- heffingberekening
Volvo 240 Blackline-Polar estate, 82kW/112pk, b200f, 03-`93, 300.000km.
Opties: airco, el schuifdak, LM Corona 14"; met Michelin 195/70/14 Energy Saver, ab/cv/so, wintermatten, winterbanden op staal, Volvo veiligheidsrek, bumperstriping, forumsticker, elanden
Afbeelding
mightyspawn
5th Gear member
Berichten: 2150
Lid geworden op: 12.08.2006 - 16:45

jos245 schreef:Ik denk ook dat er binnen 10 jaar het een en ander verandert ,en niet ten gunste van de oldtimerrijder.

Was het voorheen zo dat steeds meer mensen met een oldtimer op LPG overgingen, nu is een trend zichtbaar dat steeds meer vraag is naar diesels, vooral Mercedes 190D vanuit Duitsland.
Ook de Nieuwe Nederlanders hebben het belastingvrij rijden ontdekt en die zijn in het algemeen geen fan van LPG ,mede omdat dat het bii reizen naar het thuisland niet of erg moeilijk verkrijgbaar is.

Als het aantal vervuilende dieselauto's de overhand gaat krijgen binnen het oldtimerbestand dan zal de overheid zeker in gaan grijpen denk ik.
Nee man! Die wagens worden massaal gekocht om op frituurvet te rijden. Massa mensen die zelfs in hun eigen garage frituurvet van de friettent filteren om erop te rijden. Gratis brandstof, wie wil dat nu niet.

http://www.ppo.nu
Volvo 460 1.8 GLE 1994 (02-07)
Volvo 360 GL 2.0 1989 (04-06)
Volvo 460 1.8 Sport Line 1995 (07-09)
Volvo 240 Sedan GL 2.3 B23A 1983 (08-09)
Volvo 360 Sedan GL 2.0 B200K 1985 (09-11)
Volvo 740 Station GL Diesel D24 1986 (11-13?)

Volvo 740 Sedan GLE 2.3 B230E 131pk 1985 (09-?)
Volvo 740 Station GLE 2.3 B230E 131pk 1986 (10-?)
Volvo V70 2.4 B5244S 170pk 2000 (10-?)
Volvo 960 Sedan 2.5 24V 1994 (13-?)
Plaats reactie

Terug naar “De 140 - 240 - 160 - 260 series”