Sinds kort heb ik een Volvo XC70 van maart 2007, 2.5T benzinemotor, pas 35.000 km gelopen. Vanaf het begin voelt de temperatuur in de auto niet confortabel aan, alsof je continue een beetje in de tocht zit. Er is door de garage in het begin wel wat gevonden (niet goed geplaatste tule), de laatste software is geladen, alle kleppen zijn gecalibreerd en de aircovloeistof is bijgevuld. Verder hebben ze de openingen langs de stuurkolom geisoleerd, omdat daar in het begin (bij koude start) koude vrieskou doorkomt. Maar het probleem gaat niet helemaal over, het lijkt wel of de temperatuur te laag blijft: als ik de auto op 24 graden instel, is het maar net warm genoeg. Nou kan ik de temp wel op 26 instellen, maar ja, dat moet toch niet nodig zijn en zo'n kou-kleum ben ik echt niet.
En ondanks het feit dat de voet-opening wel regelmatig warme lucht blaast (niet altijd), heb ik toch het gevoel dat ik koude benen heb (voeten zijn dan wel redelijk warm) - het lijkt wel een koude-straling op de benen. En nu het buiten wat warmer wordt en soms de zon wat schijnt, moet ik de airco gewoon uitzetten, anders word het gewoon te koud!
Verder komt het regelmatig voor dat links bij de deur de openingen warme lucht blazen, terwijl de openingen op het middenconsole koele/koude lucht geven, waardoor je volgens mij continu in de tocht zit.
De temperatuurmeter komt goed omhoog, dus de motortemperatuur is goed. De verwarming op zich lijkt ook wel goed (er komt, zeker in het begin, gewoon warme lucht uit de openingen), alleen lijkt de regeling op een gegeven moment (nou ja, zeg maar gerust meestal) de kluts kwijt en/of zijn er op een vaak toch te koude stromingen.
Volgens sommigen is het een bekend probleem, maar ik weet niet hoe ik het kan oplossen? Kan iemand mij helpen? Ik heb de auto 100km verderop bij een Volvo-dealer gekocht, dus elke keer op-en-neer om wat te proberen is niet zo makkelijk te doen.
Regeling airco Volvo XC70
- Oceanracer
- Geartronic member
Zjon, om te beginnen wil ik je graag welkom heten op het forum. En dan heb ik gelijk even wat leesvoer voor je, want ik heb een vergelijkbaar probleem. Helemaal opgelost is het nog niet, maar het is ondertussen wel acceptabel.
Even klikken: >>klik<<
Even klikken: >>klik<<
Volvo V70 1999 TDI Nautic Blue
Volvo V70 2002 2.4 Ocean Race
- Hans
- 8th Gear member
- Contacteer:
Ik denk bijna 100% zeker aan stof bij het ventilatortje achter het kleine roostertje midden op je dashboard. Heb precies hetzelfde gehad.
Veni,Vidi,Nates calce concidi
Volvo V40 D2 MY2013
Volvo V40 D2 MY2013
-
- Starter
Beste Hans,
waar kan ik ergens vinden hoe ik het ventilatortje schoon kan maken (hoe verwijder ik dat paneel), want dat lijkt me het beste om eerst te proberen. Als ik echt de hele regelunit moet vervangen, zoals bijOceanracer, moet ik eerst de dealer overtuigen, en dat zal wat meer inhouden (al zijn ze wel zeer behulpzaam tot nu toe)
gr
Zjon
waar kan ik ergens vinden hoe ik het ventilatortje schoon kan maken (hoe verwijder ik dat paneel), want dat lijkt me het beste om eerst te proberen. Als ik echt de hele regelunit moet vervangen, zoals bijOceanracer, moet ik eerst de dealer overtuigen, en dat zal wat meer inhouden (al zijn ze wel zeer behulpzaam tot nu toe)
gr
Zjon
- Hans
- 8th Gear member
- Contacteer:
Bij mij heeft de dealer het even gedaan. (garantie) Maar het is niet moeilijk.
Accu los. Paneel rond de versnellingspook/Geartronic los. Klik je eenvoudig omhoog. Pas op voor krassen!
Dan de twee torkxen los en je kunt het hele paneel al naar je toe halen. Stekkers los en je hebt het paneel in je handen. Zo kun je simpel bij het vennetje om eens goed te blazen.
Alles bij elkaar 10 minuten
Accu los. Paneel rond de versnellingspook/Geartronic los. Klik je eenvoudig omhoog. Pas op voor krassen!
Dan de twee torkxen los en je kunt het hele paneel al naar je toe halen. Stekkers los en je hebt het paneel in je handen. Zo kun je simpel bij het vennetje om eens goed te blazen.
Alles bij elkaar 10 minuten
Veni,Vidi,Nates calce concidi
Volvo V40 D2 MY2013
Volvo V40 D2 MY2013
- Battlecruiser
- 8th Gear member
Nog een veiligheidstip daarbij: wacht 10 minuten na het uitzetten van de moter vóórdat de accupolen losgehaald worden. Die tijd is nodig voor de computers van de auto om alle data nog weg te schrijven.
Volvo Rules the Road
disclaimer: deze opmerking moet niet worden geplaatst in een betweterige "ik weet alles beter" context, noch gezien worden als een uiting van dominantie of andere vormen van empathische disabiliteit. Ze getuigt enkel van mijn visie op de situatie.
disclaimer: deze opmerking moet niet worden geplaatst in een betweterige "ik weet alles beter" context, noch gezien worden als een uiting van dominantie of andere vormen van empathische disabiliteit. Ze getuigt enkel van mijn visie op de situatie.
Ik zet bij het kleine roostertje de stofzuiger slang er op en af en toe ook voorzichtig de luchtspuit er bij op.
- VolvoFaBulous
- 4th Gear member
Beste Forumleden,
Ik had hetzelfde probleem.
Maar vlak voor mijn vakantie naar Italië in de afgelopen meivakantie heb ik bij het wassen van mijn V70 ontdekt dat de twee ronde ventilatieopeningen / -roosters onder de motorkap nabij de voorruit allebei sterk vervuild en daardoor bijna afgesloten / verstopt zaten. Ik heb deze doorgeprikt en zo goed als mogelijk schoongemaakt en voilà........de gehele rit naar en van Italië en thans in Nederland geen enkel temperatuurverschil meer tussen links en rechts.
Blijkbaar zitten er onder de roosters temperatuurvoelers, die waarschijnlijk de temperatuur en hoeveelheid lucht meten en daarop de verwarming aanpassen.
Inspecteer de roosters eens, maak ze dan schoon en ik hoor graag of het bij jullie ook heeft geholpen? Laten we het hopen.
M.vr.gr.,
Fred
Ik had hetzelfde probleem.
Maar vlak voor mijn vakantie naar Italië in de afgelopen meivakantie heb ik bij het wassen van mijn V70 ontdekt dat de twee ronde ventilatieopeningen / -roosters onder de motorkap nabij de voorruit allebei sterk vervuild en daardoor bijna afgesloten / verstopt zaten. Ik heb deze doorgeprikt en zo goed als mogelijk schoongemaakt en voilà........de gehele rit naar en van Italië en thans in Nederland geen enkel temperatuurverschil meer tussen links en rechts.

Blijkbaar zitten er onder de roosters temperatuurvoelers, die waarschijnlijk de temperatuur en hoeveelheid lucht meten en daarop de verwarming aanpassen.
Inspecteer de roosters eens, maak ze dan schoon en ik hoor graag of het bij jullie ook heeft geholpen? Laten we het hopen.

M.vr.gr.,
Fred
XC60 T8 Twin Engine Inscription MY2019 Electric Silver, 20”velgen, Luchtvering, Business Pack, Inscription Plus Line met Maroon Brown nappa-bekleding, massagestoelen, Audio L met B&W, Intellisafe Pro L, Luxury L met Visual Park Ass. en 360 view, Park Assist Pilot, Versatility L, Full-led AHB koplampen, extra getint glas, gelam. ruiten, zitverhogers achter, elektr. kindersloten, geperf. leren sportstuur, inklapb. trekhaak
XC60 T5 PS MY2014
V70 2.5T AWD MY2004
C70 2.4i MY2007
XC60 T5 PS MY2014
V70 2.5T AWD MY2004
C70 2.4i MY2007
- Oceanracer
- Geartronic member
Fred, ik moet je teleurstellen. Die roosters waar jij op doelt zijn voor de afwatering in de paravan. Deze hebben niets van doen met het het verwarmings-/ventilatiesysteem.
-
- Starter
eerder dit jaar heb ik deze topic geplaatst over de regeling van de airco in mijn XC70, maar het probleem is nog steeds niet opgelost: zowel aan de bestuurderskant als aan de bijrijderskant blijft het licht tochten (of iets vergelijkbaars); al van alles geporbeerd, maar met name aan de kant van het middenconsole voelt het nog steeds heel koud aan. Zelfs als ik de verwarming op 24 a 25 gr zet als het vriest buiten, blijft het koud aanvoelen (m.n. aan middenconsolekant dus). Alsof daar in z'n geheel geen warme lucht komt. Komt iemand dit bekend voor of weet iemand wellicht ondertussen een oplossing - misschien is er ondertussen een software-update of zo? Ik moet binnekort toch naar de garage, dus dan zou ik het mooi kunnen combineren.
gr
Zjon
gr
Zjon
-
- 7th Gear member
Zijn de kachelkleppen als is opnieuw ingeregeld in de basis stand of is de verdamper een keer vervangen?
- Oceanracer
- Geartronic member
Heb je inmiddels het ventilatortje op de ECC-unit al eens goed nagezien? Na verloop van tijd hoopt er zich nogal wat stof op in de 3 groefjes, wat de werking van de thermostaat hierachter niet ten goede komt. Er kan zelfs zoveel stof in het ventilatortje zelf komen, dat deze niet meer ronddraait. In dat geval geeft de thermostaat een verkeerde waarde door. Oorzaak? De hele ECC-unit wordt na verloop van tijd warm door de grote hoeveelheid gloeilampjes die erin zitten. Daardoor "voelt" het voor de ECC in de auto al warm, dus gaat ie minder warme lucht in de auto blazen.
Als je zeker weet dat dit niet het geval is, zet dan de ventilator eens op standje II. Omdat de ventilator hierdoor minder snel draait, wordt de ingeblazen lucht minder snel als tocht ervaren. Bovendien zal de ECC bij minder lucht tevens warmere lucht inblazen om toch de ingestelde waarde te kunnen behalen.
Als je zeker weet dat dit niet het geval is, zet dan de ventilator eens op standje II. Omdat de ventilator hierdoor minder snel draait, wordt de ingeblazen lucht minder snel als tocht ervaren. Bovendien zal de ECC bij minder lucht tevens warmere lucht inblazen om toch de ingestelde waarde te kunnen behalen.
-
- 1st Gear member
- Contacteer:
Thermostaat is stuk?