EGR gereinigd D5 MY2006

In deze rubriek dus alleen over de V70 met 'schouders'.
Ga voor de V70 Classic (dus het 850 model) naar de 850 rubriek.
edraket
7th Gear member

Ik had al eens een topic gestart waarin ik wat foto's had geplaatst van het reinigen van mijn vorige Volvo, een D5 uit 2002. Nu heb ik een nieuwere auto met RPF en 6 bak. De ERG is hiervan behoorlijk gewijzigd en wilde deze ook schoonmaken nadat ik de klep heb laten dichtzetten. Vond ik het bij de vorige al schokkend wat er aan roet en drap uit kwam, bij dit type motor is het bijna ongelooflijk.

De EGR is ook heel anders opgebouwd. De klep zelf zit nu aan de voorzijde tegen het blok aan geschroefd ipv achterop bij de uitlaat. Van achteren komt dus alleen de buis met daar omheen de koeler.
De klep zelf is niet eenvoudig los te nemen. Hij zit van achteren met 4 imbus bouten vast waar je onmogelijk bij kan. Ik heb me die moeite gespaard en heb de klep gereinigd aan de auto. Overiges zit er rechts van de klep (als je ervoor staat) nog een vlinderklep. Deze lijkt erg veel op een ouderwetse gasklep en komt van de intercooler. Waar deze voor dient is mij niet helemaal duidelijk. Als deze volledig dicht gaat wordt de lucht toevoer naar de motor afgesloten...
Helaas is op de foto's niet goed te zien hoeveel prut eruit is gekomen, maar het past in elk geval niet in een hele grote koffie mok! Er kwam ruim twee keer zoveel uit als bij de oude D5. Zelfde km stand (2 ton).

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
V60 D5 geartronic R-design '13
855 2.5 20V '96
Jaguar XJ-S V12 '85

V70 2.0D VEA 181 Nordic+ Dynamic line '15
V70 2.4D summum '08
V70D5 '06
S60 D5 '02
V70R '97
855 2.5 10V '95
degids
3rd Gear member

En? rijdtie nu ook weer beter? Of maakt dat niet uit omdat je de klep hebt laten dichtzetten?
V70 T5 A5 MY2002 Mobility line
Mercedes Benz E320 Kombi V6 MY2001
edraket
7th Gear member

Hij pakt echt feller op, de gasreactie is wat gretiger. Dat is geen verbeelding, want je voelt het overduidelijk. Ik zal tzt de stopwatch er ook eens bij houden. Het hoeft niet zo te zijn dat hij vol gas sneller is, maar bij deellast reageert hij echt beter.
855 2.5 20V '96
Jaguar XJ-S V12 '85

V70 2.4D summum '08
V70D5 '06
S60 D5 '02
V70R '97
855 2.5 10V '95
BlackcurrantV70
7th Gear member

Hallo Edraket,

Ik heb ook een 2006 24D maar heb nog maar 75000km nu.

Heb jij je EGR klep laten dichtzetten ?

geeft dit geen problemen bij de jaarlijkse emissiekeuringen ?

In Belgie hoort bij de jaarlijkse APK ook een roet test voor alle diesel motoren, vandaar mijn vraag.
Nu:
S90 D4 MY18 8 speed GT Inscription, Osmium Grey, blond/offblack interieur, Polestar Engineered.
C70 D3 MY11 6 speed GT , Twilight bronze, umbra/calcite leder
122S B18D MY65 4M, Grafit Gra, rood interieur

Vroeger:
XC70 D3 AWD MY12 6 speed GT, summum Twilight Bronze, offblack/blond
XC60 D3 AWD MY11 6 speed GT Summum Black sapphire/offblack
V70 24D 163PK MY06 6 speed GT, Blackcurrant pearl
C70 20d MY10 Powershift magic Blue pearl
240 GL Estate MY87 24D
piotrV70
5th Gear member

Ivo Philips schreef: In Belgie hoort bij de jaarlijkse APK ook een roet test voor alle diesel motoren, vandaar mijn vraag.
Met een afgedichte EGR heb je juist minder roetuitstoet.
V70 2.5T Geartronic MY04 Dynamic Comfortline - Estateline
Afbeelding
C30 1.6D Basis MY07
Afbeelding
ivoandriessen
5th Gear member

Kan iemand even resumerend aangeven hoe je een EGR klep dicht laat/kan zetten. Er staat in diverse topics wat over vermeld, maar even resumerend de stappen?

1: EGR klep vervangen door een vaste van aluminium/vast aluminium plaatje voor de klep plaatsen??
2: Softwarematig de klep dicht laten zetten door een tuner/gaatje in de shunt tegen melding boordcomputer??

Wie levert een alu plaatje en wat kost dat? Is er een inbouw handleiding?
Afbeelding

XC90 T8 Inscription MY2017 2022-
V60 PIH D6 Summum MY2014 2018-2022
XC90 D5 Summum MY2006 2015-2018
V70 D5 Summum aut MY2003 2009-2015
Turbodesk
5th Gear member

Ik snap even iets niet. Je hebt waarschijnlijk softwarematig de EGR dicht laten zetten zodat hij dus helemaal niet meer opengaat. Vervolgens ga je van de EGR de hele doorvoer schoonmaken. En dan zeg je nadat je hem hebt schoongemaakt dat de auto beter rijd :shock:

De EGR word toch niet meer gebruikt? Hoe kan hij dan beter gaan rijden?
Afbeelding

Volvo V70 D5 Edition II, MY2007, 185Pk, GT6, Sapphire Black, Family Line, Mobility Line, Visibility Line, HU850 HP, RSE, EGR & DPF Off, Stage-2 Tuning by Volvotune
Volvo V40 1.8 Lpi Europa
BlackcurrantV70
7th Gear member

"Met een afgedichte EGR heb je juist minder roetuitstoet. " ??

EGR staat toch voor iets als "Emission Gas Recycling", dus als je de uitlaatgassen niet gaat zegmaar opnieuw verbranden komen er toch meer gassen in de uitlaat terecht, wat een hogere uitstoot zou geven ?

waarom zou men anders een EGR klep monteren, voor een schonere uitlaat toch ?
Nu:
S90 D4 MY18 8 speed GT Inscription, Osmium Grey, blond/offblack interieur, Polestar Engineered.
C70 D3 MY11 6 speed GT , Twilight bronze, umbra/calcite leder
122S B18D MY65 4M, Grafit Gra, rood interieur

Vroeger:
XC70 D3 AWD MY12 6 speed GT, summum Twilight Bronze, offblack/blond
XC60 D3 AWD MY11 6 speed GT Summum Black sapphire/offblack
V70 24D 163PK MY06 6 speed GT, Blackcurrant pearl
C70 20d MY10 Powershift magic Blue pearl
240 GL Estate MY87 24D
Zenith
3rd Gear member

Ivo Philips schreef:"Met een afgedichte EGR heb je juist minder roetuitstoet. " ??

EGR staat toch voor iets als "Emission Gas Recycling", dus als je de uitlaatgassen niet gaat zegmaar opnieuw verbranden komen er toch meer gassen in de uitlaat terecht, wat een hogere uitstoot zou geven ?

door de EGR af te sluiten worden er meer NOx (stikstofoxiden) uitgestoten, maar minder roet en omgekeerd.

vandaag nog geleerd :wink:
V70n 2.4D MY '07 GT 6-speed, RICA chip, Nebula 18";, premium audio, RTI, xenon, blokjesgrille, spoiler, Michelin Pilot Sport 3, mini Coyote V2.. klikkkk
Renault Grand Espace Initiale (nooit meer)

If you let the problems of today wait till tomorrow, tomorrow will be a problem
piotrV70
5th Gear member

Ivo Philips schreef:"Met een afgedichte EGR heb je juist minder roetuitstoet. " ??

Voor een optimale verbranding hebben we zuurstof nodig, geen gerecyclede uitlaatgassen.
V70 2.5T Geartronic MY04 Dynamic Comfortline - Estateline
Afbeelding
C30 1.6D Basis MY07
Afbeelding
chris_zweden
3rd Gear member

De EGR werkt alleen bij lagere toeren, volgas niet. Prestaties zullen er dus niet om leiden, wel je verbruik. Afdichting is trouwens niet heel goed, je mengsel wordt arm wat weer voor een hete motor zorgt. Dit icm tuning is funest voor je motor aangezien het mengsel bij getunede auto's al armer is dan normaal.
Volvo S80 D5 Geartronic Summum MY07
security line, audio line, climate line, winter line, professional line, chrome pakket, standkachel, personal car communicator , geventileerd leder+verwarmbare voorstoelen, elektrisch verstelbare passagiersstoel, neerklapbare hoofdsteunen achter, verwarmbare achterbank, classic wood schakelpookknop, blind spot information system (BLIS), audioconsole achter, bluetooth, trekhaak, park assist camera, nivomat, enz.
Rica stage2
Turbodesk
5th Gear member

De EGR werkt alleen bij lagere toeren, volgas niet. Prestaties zullen er dus niet om leiden, wel je verbruik. Afdichting is trouwens niet heel goed, je mengsel wordt arm wat weer voor een hete motor zorgt. Dit icm tuning is funest voor je motor aangezien het mengsel bij getunede auto's al armer is dan normaal.
Bedoel je dan dat het verbruik afneemt als je de EGR dicht zet of juist niet?
Afbeelding

Volvo V70 D5 Edition II, MY2007, 185Pk, GT6, Sapphire Black, Family Line, Mobility Line, Visibility Line, HU850 HP, RSE, EGR & DPF Off, Stage-2 Tuning by Volvotune
Volvo V40 1.8 Lpi Europa
edraket
7th Gear member

Ik moet wel even een paar dingen recht zetten, want er worden hier onjuiste aannames gedaan.
Ivo Philips schreef: Ik heb ook een 2006 24D maar heb nog maar 75000km nu.
Heb jij je EGR klep laten dichtzetten ?
geeft dit geen problemen bij de jaarlijkse emissiekeuringen ?
In Belgie hoort bij de jaarlijkse APK ook een roet test voor alle diesel motoren, vandaar mijn vraag.
Het is voor de keuring geen probleem om de EGR dicht te zetten omdat alleen de roet uitstoot wordt gemeten. Deze gaat juist omlaag door het dicht zetten. Maar uit de uitlaat wordt nagenoeg niets gemeten omdat je een roetfilter hebt. Het roetfilter heeft alleen minder te verwerken.
ivoandriessen schreef:
Kan iemand even resumerend aangeven hoe je een EGR klep dicht laat/kan zetten. Er staat in diverse topics wat over vermeld, maar even resumerend de stappen?

1: EGR klep vervangen door een vaste van aluminium/vast aluminium plaatje voor de klep plaatsen??
2: Softwarematig de klep dicht laten zetten door een tuner/gaatje in de shunt tegen melding boordcomputer??
Bij de D5 of afgeleiden kan dit alleen maar software matig. Alle andere methodes resulteren in een onjuist mengsel en een storing op de board computer.
Turbodesk schreef: Ik snap even iets niet. Je hebt waarschijnlijk softwarematig de EGR dicht laten zetten zodat hij dus helemaal niet meer opengaat. Vervolgens ga je van de EGR de hele doorvoer schoonmaken. En dan zeg je nadat je hem hebt schoongemaakt dat de auto beter rijd

De EGR word toch niet meer gebruikt? Hoe kan hij dan beter gaan rijden?

De EGR buis komt uit in het inlaatkanaal. De vieze plaatjes die je hierboven ziet is dus het inlaatkanaal, waardoor de verse lucht moet worden aangezogen. Ik hoef toch niet uit te leggen dat een inlaat die nog maar de helft van de diameter heeft niet dezelfde prestaties kan geven als een schone inlaat?
chris_zweden schreef: De EGR werkt alleen bij lagere toeren, volgas niet. Prestaties zullen er dus niet om leiden, wel je verbruik. Afdichting is trouwens niet heel goed, je mengsel wordt arm wat weer voor een hete motor zorgt. Dit icm tuning is funest voor je motor aangezien het mengsel bij getunede auto's al armer is dan normaal.
Deze aanname is onjuist. Bij een diesel praat je niet van een arm mengsel, aangezien een diesel werkt met een lucht overschot. Wel is het zo dat als de klep domweg wordt dichtgezet met een plaatje de lucht mengsel verhouding anders wordt. Maar dan volgt er een emissie lampje op je dashboard. Wat een tuner dus doet is ook de verhouding lucht/brandstof aanpassen op de hoeveelheid lucht die alleen via het luchtfilter binnen komt.

Overigens is het wel zo dat bij een werkende EGR de uitlaatgas temperatuur daalt, omdat deze lucht niet meedoet aan het verbrandingsproces en dus geen warmte kan genereren. Het mag duidelijk zijn dat hierdoor de efficientie daalt en de prestaties afnemen.
855 2.5 20V '96
Jaguar XJ-S V12 '85

V70 2.4D summum '08
V70D5 '06
S60 D5 '02
V70R '97
855 2.5 10V '95
Gast

Allereerst mooie foto's, geeft weer een mooi beeld. :P

Ik begrijp alleen niet je volgende opmerking.
edraket schreef:Overigens is het wel zo dat bij een werkende EGR de uitlaatgas temperatuur daalt, omdat deze lucht niet meedoet aan het verbrandingsproces en dus geen warmte kan genereren. Het mag duidelijk zijn dat hierdoor de efficiëntie daalt en de prestaties afnemen.
Welke efficiëntie daalt en welke presentaties nemen af?
Bedoel je misschien die van het roetfilter?
V70 T5 assen
5th Gear member

Het kanaal naar de egrklep is toch een soort van bypass leiding tussen het uitlaatspruitstuk en het inlaat traject.
Dus zo is mij geleerd dat er dus slechts een deel van de uitlaatgassen gerecycled wordt.

En dat bij een koude motor en bij volgas het hele egr gebeuren uit staat , daarom de egrklep die staat dan dicht.
Met andere woorden voor de absolute prestatie,s maakt het plat gezegt geen reet uit.
En wat deellast betreft hoe meer vervuiling in dit bypass traject des te minder verbrande gassen in de motor hoe beter de respons.
Tenzij dat door vervuiling de klep niet goed meer sluit dan merk je het wel in een verminderd vermogen en een hoger verbruik.

Schiet maar als het niet klopt....
V70 T5 comfortline winterline 250 pk 2001 -achterspoiler , blokjesgrill , powerflex ,sunblinds , zomer 17" pegasus , winter 16" metis
Ducati 944 ST2 1998
toppertje
6th Gear member

V70 T5 assen schreef:Het kanaal naar de egrklep is toch een soort van bypass leiding tussen het uitlaatspruitstuk en het inlaat traject.
Dus zo is mij geleerd dat er dus slechts een deel van de uitlaatgassen gerecycled wordt.

En dat bij een koude motor en bij volgas het hele egr gebeuren uit staat , daarom de egrklep die staat dan dicht.
Met andere woorden voor de absolute prestatie,s maakt het plat gezegt geen reet uit.
En wat deellast betreft hoe meer vervuiling in dit bypass traject des te minder verbrande gassen in de motor hoe beter de respons.
Tenzij dat door vervuiling de klep niet goed meer sluit dan merk je het wel in een verminderd vermogen en een hoger verbruik.

Schiet maar als het niet klopt....

:leftfighter1: :leftfighter1: :leftfighter1: :leftfighter1: :wink:
Voor de prestaties maakt het op den duur wel degelijk uit!
De uitlaatgassen gaan(gedeeltelijk) weer door je inlaattraject,wat op zich
nog niet eens zo heel erg is(al is frisse lucht beter),maar deze gassen
zorgen dus voor verstopping in je inlaattraject,waardoor er minder lucht
en daardoor ook minder brandstof ingespoten wordt.
Dus,minder prestaties.
geen glans zonder wrijving
V70 T5 assen
5th Gear member

@toppertje

Dan klopt de titel van het topic niet..ha ha

Was" inlaattraject gereinigd" dan niet beter geweest???

Gekheid idd dat die vervuiling verder gaat is logisch , en dat kan op den duur minder vermogen opleveren
V70 T5 comfortline winterline 250 pk 2001 -achterspoiler , blokjesgrill , powerflex ,sunblinds , zomer 17" pegasus , winter 16" metis
Ducati 944 ST2 1998
edraket
7th Gear member

AlexV70 schreef:Allereerst mooie foto's, geeft weer een mooi beeld. :P

Ik begrijp alleen niet je volgende opmerking.
edraket schreef:Overigens is het wel zo dat bij een werkende EGR de uitlaatgas temperatuur daalt, omdat deze lucht niet meedoet aan het verbrandingsproces en dus geen warmte kan genereren. Het mag duidelijk zijn dat hierdoor de efficiëntie daalt en de prestaties afnemen.
Welke efficiëntie daalt en welke presentaties nemen af?
Bedoel je misschien die van het roetfilter?
De efficientie van het verbrandingsproces neemt af en de prestaties van de motor dalen. Normaal vormt de lucht dieselverhouding het brandbare mengsel. Als nu een deel van de lucht uit uitlaatgassen bestaat waar dus geen zuurstof meer in zit kan dat deel ook niet meedoen aan de verbranding en ook geen warmte genereren, maar dientegevolge ook geen verbrandingsenergie en dus kracht.
855 2.5 20V '96
Jaguar XJ-S V12 '85

V70 2.4D summum '08
V70D5 '06
S60 D5 '02
V70R '97
855 2.5 10V '95
edraket
7th Gear member

V70 T5 assen schreef:@toppertje

Dan klopt de titel van het topic niet..ha ha

Was" inlaattraject gereinigd" dan niet beter geweest???

Gekheid idd dat die vervuiling verder gaat is logisch , en dat kan op den duur minder vermogen opleveren
Ja zo kun je het ook bekijken. Maar de EGR klep zit bij dit type dus rechtstreeks in de inlaat. Als je goed kijkt zie je op de laatste twee foto's een stangetje. Dat is de bediening van de EGR klep. Deze gaat dwars door de inlaatbuis heen, en zorgt ervoor dat bij opening van de klep de lucht wordt bijgemengd vanuit de uitlaat.
855 2.5 20V '96
Jaguar XJ-S V12 '85

V70 2.4D summum '08
V70D5 '06
S60 D5 '02
V70R '97
855 2.5 10V '95
jpwg001
6th Gear member

Een EGR heb je alleen in een diesel?