Ik moet wel even een paar dingen recht zetten, want er worden hier onjuiste aannames gedaan.
Ivo Philips schreef:
Ik heb ook een 2006 24D maar heb nog maar 75000km nu.
Heb jij je EGR klep laten dichtzetten ?
geeft dit geen problemen bij de jaarlijkse emissiekeuringen ?
In Belgie hoort bij de jaarlijkse APK ook een roet test voor alle diesel motoren, vandaar mijn vraag.
Het is voor de keuring geen probleem om de EGR dicht te zetten omdat alleen de roet uitstoot wordt gemeten. Deze gaat juist omlaag door het dicht zetten. Maar uit de uitlaat wordt nagenoeg niets gemeten omdat je een roetfilter hebt. Het roetfilter heeft alleen minder te verwerken.
ivoandriessen schreef:
Kan iemand even resumerend aangeven hoe je een EGR klep dicht laat/kan zetten. Er staat in diverse topics wat over vermeld, maar even resumerend de stappen?
1: EGR klep vervangen door een vaste van aluminium/vast aluminium plaatje voor de klep plaatsen??
2: Softwarematig de klep dicht laten zetten door een tuner/gaatje in de shunt tegen melding boordcomputer??
Bij de D5 of afgeleiden kan dit alleen maar software matig. Alle andere methodes resulteren in een onjuist mengsel en een storing op de board computer.
Turbodesk schreef:
Ik snap even iets niet. Je hebt waarschijnlijk softwarematig de EGR dicht laten zetten zodat hij dus helemaal niet meer opengaat. Vervolgens ga je van de EGR de hele doorvoer schoonmaken. En dan zeg je nadat je hem hebt schoongemaakt dat de auto beter rijd
De EGR word toch niet meer gebruikt? Hoe kan hij dan beter gaan rijden?
De EGR buis komt uit in het inlaatkanaal. De vieze plaatjes die je hierboven ziet is dus het inlaatkanaal, waardoor de verse lucht moet worden aangezogen. Ik hoef toch niet uit te leggen dat een inlaat die nog maar de helft van de diameter heeft niet dezelfde prestaties kan geven als een schone inlaat?
chris_zweden schreef:
De EGR werkt alleen bij lagere toeren, volgas niet. Prestaties zullen er dus niet om leiden, wel je verbruik. Afdichting is trouwens niet heel goed, je mengsel wordt arm wat weer voor een hete motor zorgt. Dit icm tuning is funest voor je motor aangezien het mengsel bij getunede auto's al armer is dan normaal.
Deze aanname is onjuist. Bij een diesel praat je niet van een arm mengsel, aangezien een diesel werkt met een lucht overschot. Wel is het zo dat als de klep domweg wordt dichtgezet met een plaatje de lucht mengsel verhouding anders wordt. Maar dan volgt er een emissie lampje op je dashboard. Wat een tuner dus doet is ook de verhouding lucht/brandstof aanpassen op de hoeveelheid lucht die
alleen via het luchtfilter binnen komt.
Overigens is het wel zo dat bij een werkende EGR de uitlaatgas temperatuur daalt, omdat deze lucht niet meedoet aan het verbrandingsproces en dus geen warmte kan genereren. Het mag duidelijk zijn dat hierdoor de efficientie daalt en de prestaties afnemen.