2.4 houdt in bij ingeschakelde airco

Geleverd vanaf 2003
Gebruikersavatar
Elvis
2nd Gear member
Berichten: 93
Lid geworden op: 03.02.2010 - 08:58
Locatie: Noord-Holland (NL)

Nu de buitentemperaturen weer beginnen te stijgen zet ik de airco ook weer wat vaker aan op stand "Automatisch". In tegenstelling tot de afgelopen maanden staat ie aardig door te blazen om de temperatuur naar 20 a 21 graden te krijgen (ondanks mijn sunblinds 8) ).

Nu heb ik de afgelopen 2 weken de indruk dat bij een constant toerental de motor inhoudt of geknepen wordt.

Ik heb wat lopen testen op een lange rechte weg met de cruise control ingeschakeld en dan met of zonder airco aan. Het lijkt erop dat de airco wel verschil maakt. Met een 2.4 zou je toch zeggen dat er genoeg vermogen aan boord zou moeten zijn de airco te kunnen aansturen zonder dit te merken. Snelheid maakt geen verschil. Dus bij 50 en 150 km/h heeft de auto het.

Iemand anders hier ook wel eens last van (gehad) ???
Cupra Formentor VZ (11-2022) 7-Speed DSG, 310 pk, 4WD, ACC, afn. trekhaak
V40 T5 R-Design Polestar (1-2017) Winterline, 8-speed GT, ACC, BLIS, standkachel, afn. trekhaak
V40 T3 R-Design Polestar (2-2014) Winterline
V50 2.4 Kinetic (11-2004)
Gebruikersavatar
rsnhakan
8th Gear member
Berichten: 15305
Lid geworden op: 13.04.2008 - 12:18
Locatie: Thuis
Contacteer:

Wees wel bewust dat de airco een pk of 15 wegneemt. Als je hem op de automatische stand hebt staan, en je gaat vol gas (dus je vraagt veel vermogen van de motor) dan wordt de airco tijdelijk uitgeschakeld.

Wij hebben zelf een 2.0D, bij een stationair toerental merk je wel dat die iets schokt maar gelukkig geen problemen als je de auto op de cruise control zet. (dus 50, 80 etc)

Over de airco ben ik niet echt te spreken. Het duurt wel even voordat de airco ook echt koud wordt. Met als resultaat dat de airco langer moet blazen. Dit euvel doet zich voor bij een warme motor. (mijn vader vindt het allemaal wel goed, maar ik wil een snel koelende airco)
Gebruikersavatar
Fredhead
Geartronic member
Berichten: 27430
Lid geworden op: 28.08.2007 - 10:40
Locatie: Drenthe

Een airco heeft koude lucht nodig, met warme motor duurt het even voordat de (warme) lucht vanuit de motorruimte gekoeld is.

Vind het bij mijn auto wel meevallen met hoe lang het duurt voordat de airco koud is.
Heb zelf wel de gewoonte de eerste paar minuten met het raam open te rijden om de airco zo een handje mee te helpen.
'07 Mitsubishi Pajero GLX Intense 3.2 Di-D
Led verstralers | Led werklampen | Anderson aansluiting | Dubbele accu | BF Goodrich AT2 | EGR mod | Traction control mod | Olie catchtank | Honda sproeiers


'60 Fordson Dexta smalspoor
Zij: '10 Renault Master MK2 T33 DCi 120 campervan
Ex-Volvo's '03 S60 D5, '04 V50 2.0D, '07 S60 2.4D
Gebruikersavatar
rsnhakan
8th Gear member
Berichten: 15305
Lid geworden op: 13.04.2008 - 12:18
Locatie: Thuis
Contacteer:

Bij een warme motor, blaast die de eerste paar minuten gewoon warm. Klein beetje koel maar dit is niet veel, waardoor het nog steeds warm blijft in de auto. Na zo'n 15 minuten ongeveer blaast die gewoon normaal.
Gebruikersavatar
Fredhead
Geartronic member
Berichten: 27430
Lid geworden op: 28.08.2007 - 10:40
Locatie: Drenthe

15 minuten vind ik vrij lang, die van mij is met warme motor met 5 minuten wel koud.
'07 Mitsubishi Pajero GLX Intense 3.2 Di-D
Led verstralers | Led werklampen | Anderson aansluiting | Dubbele accu | BF Goodrich AT2 | EGR mod | Traction control mod | Olie catchtank | Honda sproeiers


'60 Fordson Dexta smalspoor
Zij: '10 Renault Master MK2 T33 DCi 120 campervan
Ex-Volvo's '03 S60 D5, '04 V50 2.0D, '07 S60 2.4D
Ramon&Ramon
7th Gear member
Berichten: 9965
Lid geworden op: 12.09.2004 - 22:53
Locatie: Utrecht en Omstreken

fredhead schreef:Een airco heeft koude lucht nodig, met warme motor duurt het even voordat de (warme) lucht vanuit de motorruimte gekoeld is.

Vind het bij mijn auto wel meevallen met hoe lang het duurt voordat de airco koud is.
Heb zelf wel de gewoonte de eerste paar minuten met het raam open te rijden om de airco zo een handje mee te helpen.
Ik denk niet dat dit er veel mee te maken heeft,dit antwoord..
Ramon&Ramon
7th Gear member
Berichten: 9965
Lid geworden op: 12.09.2004 - 22:53
Locatie: Utrecht en Omstreken

Heeft niets met een warme motor te maken ,maar met de omgevingstemperatuur van de verdamper en het kachelhuis,het duurt ook even voordat de aircovloeistof overgaat tot verdampen.
Gebruikersavatar
Hans
8th Gear member
Berichten: 10603
Lid geworden op: 31.07.2005 - 20:41
Locatie: Z.O.Brabant
Contacteer:

Maar zit er ook een verschil in bijvoorbeld mijn airco in de V50 en die in de XC70? Lijkt er namelijk op dat die in de XC70 wel veeeeel sneller koud is.

on-topic: schokken heb ik nooit gevoeld met een ingeschakelde airco. Nu staat bij beide auto's de ECC altijd aan dus ik ben er mischien een soort van aan gewend..
Veni,Vidi,Nates calce concidi

Volvo V40 D2 MY2013
TheoStek
1st Gear member
Berichten: 23
Lid geworden op: 03.06.2010 - 11:23

Het hinderlijk inhouden mag je niet voelen als de compressor inschakeld.

Tegenwoordig zijn het compressoren met een varabel slagvolume, indien de vraag naar koelen groot is wordt de slag ook verhoogd, op deze manier wordt een variabele regeling verkregen van 100% tot ongeveer 25% tot 15% van het maximale slagvolume.

Een compressor met een vast slagvolume kan dit niet, en levert meteen de volledige capaciteit, wat dan ook merkbaar is bij het inslaan van de compressor en inhouden van de motor.
Gebruikersavatar
Elvis
2nd Gear member
Berichten: 93
Lid geworden op: 03.02.2010 - 08:58
Locatie: Noord-Holland (NL)

Nog even ter verduidelijking...

Het probleem doet zich niet alleen voor bij het inschakelen van de airco. Als na een paar minuten de binnen temperatuur de ingestelde waarde bereikt (heeft) gaat de airco zachter blazen. Ook dan merk ik het zachtjes schokken van de motor. Op het moment dat ik de airco uitschakel, lijkt dit schokken direct te stoppen. Het "schokken" moet je lezen als heel licht inhouden (stotteren), het is echt niet zo dat ik elke keer met mijn neus op het stuur lig van de terugslag... ](*,)

Ik zal vandaag eens bellen met de dealer voor een afspraak. Ik heb nog tot 30 juni as. Bovag garantie dus dit lijkt mij een goede gelegenheid die eens aan te spreken. :evil3:
Cupra Formentor VZ (11-2022) 7-Speed DSG, 310 pk, 4WD, ACC, afn. trekhaak
V40 T5 R-Design Polestar (1-2017) Winterline, 8-speed GT, ACC, BLIS, standkachel, afn. trekhaak
V40 T3 R-Design Polestar (2-2014) Winterline
V50 2.4 Kinetic (11-2004)
Gebruikersavatar
bart simpson
Geartronic member
Berichten: 22418
Lid geworden op: 16.02.2005 - 16:27
Locatie: Torslanda
Contacteer:

is er niets stuk zal dit zomaar geen garantie zijn, mogelijk eerder een producteigenschap
Volvo for life
Gebruikersavatar
V480-S60
Geartronic member
Berichten: 20781
Lid geworden op: 18.07.2005 - 12:25
Locatie: La Grande Verriere

Maar als er wel iets niet helemaal in orde is, is het inderdaad goed om er binnen de termijn mee naar de garage te gaan.

(Overigens ben ik het met je eens dat als het een (weliswaar vervelende) producteigenschap is, het niet onder garantie valt. Maar het lijkt mij dat één en ander niet helemaal goed afgeregeld is.
VOLVO FOR LIFE
440 1.7 Base, 1990 (12-93 tm 11-97)
440 TD, Wit, 1994 (11-97 tm 5-00)
480 Turbo, Rood, 1990 (5-00 tm 6-01)
440 1.8i, Flame Red, 1995 (3-03 tm 12-03)
V40 1.9D, 115 PK, Desert Wind, 2000 (12-03 tm 1-07)
S60 D5 Edition II, Black Stone, 2002 (2-07 tm 6-09)
480 GT, 2.0, Flame red, 1995 (6-01 tm 9-13)
S60 D5 Momentum, Magic Blue, 2005 (6-09 tm 9-13)
V70 2.5T AWD Kinetic, Black Sapphire, 2005 (9-13 tm 6-18)

XC60 3.0 T6 Summum, Terra Bronze, 2009, 260.000 kms (6-18 tm ..)
945i
8th Gear member
Berichten: 12728
Lid geworden op: 07.10.2006 - 20:26

Een airco snoept gemiddeld zo'n 3-5 pk vermogen, dat kan je merken met een 2.4, maar dramatisch zal het niet zijn.
Multipla 1.9 JTD ELX 130pk 265Nm
Wiens brood men eet, diens woord men spreekt
jpwg001
6th Gear member
Berichten: 4924
Lid geworden op: 03.01.2010 - 14:38
Locatie: Eindhoven

945i schreef:Een airco snoept gemiddeld zo'n 3-5 pk vermogen, dat kan je merken met een 2.4, maar dramatisch zal het niet zijn.
Dat zijn andere waarden dan die Hakan noemt. Hij heeft het over zo'n 15 pk.
2005 V70 D5 GT, Magic Blue Pearl.
2001 V70 2.4T , The Swedish King.
Gebruikersavatar
rsnhakan
8th Gear member
Berichten: 15305
Lid geworden op: 13.04.2008 - 12:18
Locatie: Thuis
Contacteer:

Ik heb altijd geweten dat de airco zo'n 15 pk "eet".
945i
8th Gear member
Berichten: 12728
Lid geworden op: 07.10.2006 - 20:26

15 pk is ietwat overdreven..... ;)
Multipla 1.9 JTD ELX 130pk 265Nm
Wiens brood men eet, diens woord men spreekt
Gebruikersavatar
Hans
8th Gear member
Berichten: 10603
Lid geworden op: 31.07.2005 - 20:41
Locatie: Z.O.Brabant
Contacteer:

idd..het zullen maar een paar peekaatjes zijn hoor..
Veni,Vidi,Nates calce concidi

Volvo V40 D2 MY2013
Ramon&Ramon
7th Gear member
Berichten: 9965
Lid geworden op: 12.09.2004 - 22:53
Locatie: Utrecht en Omstreken

TheoStek schreef:Het hinderlijk inhouden mag je niet voelen als de compressor inschakeld.

Tegenwoordig zijn het compressoren met een varabel slagvolume, indien de vraag naar koelen groot is wordt de slag ook verhoogd, op deze manier wordt een variabele regeling verkregen van 100% tot ongeveer 25% tot 15% van het maximale slagvolume.

Een compressor met een vast slagvolume kan dit niet, en levert meteen de volledige capaciteit, wat dan ook merkbaar is bij het inslaan van de compressor en inhouden van de motor.

Bijna alle Volvo,s hebben dit probleem,er is dus weinig of niks aan te doen,is een veelgehoorde klacht hier bij Volvo,maar niet op te lossen!!
Gebruikersavatar
bart simpson
Geartronic member
Berichten: 22418
Lid geworden op: 16.02.2005 - 16:27
Locatie: Torslanda
Contacteer:

bij veel andere merken is het niet anders
Volvo for life
Gebruikersavatar
Oceanracer
Geartronic member
Berichten: 22959
Lid geworden op: 06.07.2006 - 12:26
Locatie: Groningen

Wanneer er weinig koudemiddel aanwezig is en/of wanneer de luchtspleet van de magneetkoppeling wat te groot wordt, wordt "het schokje" al snel een beste schok. Maar het inschakelen van de pomp zul je altijd blijven voelen.

Die andere merken gebruiken veelal niet de aan/uit airco zoals Volvo, maar een modulerende compressor. Deze draait altijd mee en voel je dus nooit inschakelen. Ieder zijn voorkeur, maar ik weet wel welke ik prefereer.
Volvo V70 1999 TDI Nautic Blue
Volvo V70 2002 2.4 Ocean Race
Plaats reactie

Terug naar “S40 - V50 series”