hoi,
ik heb er al eens eerder over geschreven volgens mij. Heb intussen het probleem nog steeds niet opgelost. Ik heb een b18u die bij warm zomers weer bij warme motor gelijk weer afslaat na starten. Hij draait even 1000-1500 toeren maar zakt dan weer dood. Pas na diverse keren starten wil hij blijven draaien.
1. kennen anderen dit probleem als boven?
NB. herfst, winter, lente nooit startproblemen. Alleen dus bij warm weer s'zomers.
2. ik vroeg mij af, kan het een probleem in de bobine zijn? want, ik heb gemerkt dat als ik de stroomverbruikers (zoals dimlicht) uit zet, meer kans heb dat de motor blijft draaien. Uiteraard kan dat een fysieke belasting zijn, maar ook een belasting in het stroomcircuit, waardoor de ontsteking simpelweg wat minder fel wordt.
graag jullie oordeel en reacties. Ik overweeg sowieso bij de sloop voor een b18u een andere onstekingsunit te halen en uit te proberen. (ik bedoel het kastje tegen het schutbord waarvan de kabel naar de stroomverdeler gaat op de nokkenas.)
probleem starten bij warme motor in de zomer b18u
-
- 3rd Gear member
- Berichten: 375
- Lid geworden op: 18.01.2009 - 00:23
460 1.8 b18u donkergroen metallic
440 2.0 b20f aut4, blauw, RIP
440 2.0 b20f aut4 zilver metallic
440 2.0 b20f aut4, blauw, RIP
440 2.0 b20f aut4 zilver metallic
-
- 5th Gear member
- Berichten: 1369
- Lid geworden op: 29.12.2005 - 12:02
- Locatie: Kessel lb
Is massa kabel goed op chassis geschroefd , even schoon maken (blank metaal) en weer vastzetten wil wel eens helpen als het echt aan de hoeveelheid stroom ligt.
Wim
Volvo 440 1.6i + ComfortLine Pakket, 83pk multipoint injectie, katalysator,
bouwjaar jan-1995, eigenaar sinds 11-04-2016, gekocht van mam,
190.000 km. Doe alles zelf.
Volvo 440 GL 1721cc 89pk carburateur katalysator,
bouwjaar september-1989, eigenaar sinds 16-12-1994, gekocht van pap,
325.080 km. Doe alles zelf.
Volvo 440 1.6i + ComfortLine Pakket, 83pk multipoint injectie, katalysator,
bouwjaar jan-1995, eigenaar sinds 11-04-2016, gekocht van mam,
190.000 km. Doe alles zelf.
Volvo 440 GL 1721cc 89pk carburateur katalysator,
bouwjaar september-1989, eigenaar sinds 16-12-1994, gekocht van pap,
325.080 km. Doe alles zelf.
-
- 7th Gear member
- Berichten: 9965
- Lid geworden op: 12.09.2004 - 22:53
- Locatie: Utrecht en Omstreken
werkt de stappenmotor wel goed?
-
- 7th Gear member
- Berichten: 9965
- Lid geworden op: 12.09.2004 - 22:53
- Locatie: Utrecht en Omstreken
vacuumslangetjes niet stuk die achterop de monopoint zitten?
Zit de restrictie nog in het vacuumslangetje naar de mapsensor?
Zit de restrictie nog in het vacuumslangetje naar de mapsensor?
-
- 3rd Gear member
- Berichten: 375
- Lid geworden op: 18.01.2009 - 00:23
Ik ga er naar kijken, bedankt voor de reacties. Zal eerst naar de massakabel kijken.
460 1.8 b18u donkergroen metallic
440 2.0 b20f aut4, blauw, RIP
440 2.0 b20f aut4 zilver metallic
440 2.0 b20f aut4, blauw, RIP
440 2.0 b20f aut4 zilver metallic
-
- 3rd Gear member
- Berichten: 375
- Lid geworden op: 18.01.2009 - 00:23
Ik heb vandaag bij de sloop 2 andere bobines gehaald.
Nu de tijd gehad om hem te wisselen en een van de twee te proberen: probleem ongewijzigd. Als ie eenmaal rijdt is er niets aan de hand, maar een warme start blijft een probleem. Tenzij ik alle electriciteitsverbruikers zoveel mogelijk uit zet, zoals het dimlicht. Dan blijft ie wel eens in een keer lopen.
Een kennis noemde dat het ook aan de accu liggen. Iemand een soortgelijke ervaring? -> d.w.z. de accu krijgt de startmotor wel rond, start wel even, maar de motor wil na aanslaan niet blijven lopen?
het betreft de b18u trouwens.
Nu de tijd gehad om hem te wisselen en een van de twee te proberen: probleem ongewijzigd. Als ie eenmaal rijdt is er niets aan de hand, maar een warme start blijft een probleem. Tenzij ik alle electriciteitsverbruikers zoveel mogelijk uit zet, zoals het dimlicht. Dan blijft ie wel eens in een keer lopen.
Een kennis noemde dat het ook aan de accu liggen. Iemand een soortgelijke ervaring? -> d.w.z. de accu krijgt de startmotor wel rond, start wel even, maar de motor wil na aanslaan niet blijven lopen?
het betreft de b18u trouwens.
460 1.8 b18u donkergroen metallic
440 2.0 b20f aut4, blauw, RIP
440 2.0 b20f aut4 zilver metallic
440 2.0 b20f aut4, blauw, RIP
440 2.0 b20f aut4 zilver metallic
-
- 5th Gear member
- Berichten: 1369
- Lid geworden op: 29.12.2005 - 12:02
- Locatie: Kessel lb
Dus massa kabel was het niet?
Nee, nooit van gehoord met slechte accu, wat niet betekend dat het ook niet kan zijn. Maar meet de accuspanning eens? Probeer eens een ruiklaccu of even met accukabels eenandere accu parallel zetten/overstarten en even laten hangen.
Kan de dynamo zijn die niet genoeg laadt / slecht laadt / af en toe laadt.
Wat doet hij als je eerst de acculader er een tijd aan hebt? Koude start gaat wel goed?
Nee, nooit van gehoord met slechte accu, wat niet betekend dat het ook niet kan zijn. Maar meet de accuspanning eens? Probeer eens een ruiklaccu of even met accukabels eenandere accu parallel zetten/overstarten en even laten hangen.
Kan de dynamo zijn die niet genoeg laadt / slecht laadt / af en toe laadt.
Wat doet hij als je eerst de acculader er een tijd aan hebt? Koude start gaat wel goed?
Wim
Volvo 440 1.6i + ComfortLine Pakket, 83pk multipoint injectie, katalysator,
bouwjaar jan-1995, eigenaar sinds 11-04-2016, gekocht van mam,
190.000 km. Doe alles zelf.
Volvo 440 GL 1721cc 89pk carburateur katalysator,
bouwjaar september-1989, eigenaar sinds 16-12-1994, gekocht van pap,
325.080 km. Doe alles zelf.
Volvo 440 1.6i + ComfortLine Pakket, 83pk multipoint injectie, katalysator,
bouwjaar jan-1995, eigenaar sinds 11-04-2016, gekocht van mam,
190.000 km. Doe alles zelf.
Volvo 440 GL 1721cc 89pk carburateur katalysator,
bouwjaar september-1989, eigenaar sinds 16-12-1994, gekocht van pap,
325.080 km. Doe alles zelf.
-
- 3rd Gear member
- Berichten: 375
- Lid geworden op: 18.01.2009 - 00:23
toch wel iets verder gekomen. want hij pakt wel beter op en hij trekt beter. hij "aarzelt" minder.
gister sloeg hij na overzetten na start wel weer een keer af, maar ik zou echt eens bij warm weer moeten kijken hoe structureel dat is.
misschien valt het meer mee nu.
gister sloeg hij na overzetten na start wel weer een keer af, maar ik zou echt eens bij warm weer moeten kijken hoe structureel dat is.
misschien valt het meer mee nu.
460 1.8 b18u donkergroen metallic
440 2.0 b20f aut4, blauw, RIP
440 2.0 b20f aut4 zilver metallic
440 2.0 b20f aut4, blauw, RIP
440 2.0 b20f aut4 zilver metallic
-
- 3rd Gear member
- Berichten: 375
- Lid geworden op: 18.01.2009 - 00:23
zal ook die accu eens proberen trouwens.
460 1.8 b18u donkergroen metallic
440 2.0 b20f aut4, blauw, RIP
440 2.0 b20f aut4 zilver metallic
440 2.0 b20f aut4, blauw, RIP
440 2.0 b20f aut4 zilver metallic
-
- 3rd Gear member
- Berichten: 375
- Lid geworden op: 18.01.2009 - 00:23
volgens mij is het probleem opgelost met het wisselen van de bobine.
Toch bedankt voor alle tips.
Toch bedankt voor alle tips.
460 1.8 b18u donkergroen metallic
440 2.0 b20f aut4, blauw, RIP
440 2.0 b20f aut4 zilver metallic
440 2.0 b20f aut4, blauw, RIP
440 2.0 b20f aut4 zilver metallic
-
- 3rd Gear member
- Berichten: 375
- Lid geworden op: 18.01.2009 - 00:23
herstel, het startprobleem treedt af en toe toch nog op.
460 1.8 b18u donkergroen metallic
440 2.0 b20f aut4, blauw, RIP
440 2.0 b20f aut4 zilver metallic
440 2.0 b20f aut4, blauw, RIP
440 2.0 b20f aut4 zilver metallic
- Iroll
- 6th Gear member
- Berichten: 4440
- Lid geworden op: 09.12.2006 - 17:46
- Locatie: Zeist
Maar nu is het geen warm zomers weer, dat heeft er dus niets mee te maken begrijp ik nu? Meet de koudstartsensor bij de rechterbougie eens door. Bij 20c moet hij ong.2500ohm aangeven. Verder zou ik de foutcodes eens uitlezen v.d. diagnosebox bovenop de linker schokbrekertoren onder de motorkap, misschien wordt je daar wijzer van. In het Fenix brandstofsysteem manual kan je alles over de diagnosebox terug vinden.herstel, het startprobleem treedt af en toe toch nog op.
-
- 3rd Gear member
- Berichten: 375
- Lid geworden op: 18.01.2009 - 00:23
ok, dank, dit is een goede tip. ik zal dit weekend, w.s. zondag even kijken.
460 1.8 b18u donkergroen metallic
440 2.0 b20f aut4, blauw, RIP
440 2.0 b20f aut4 zilver metallic
440 2.0 b20f aut4, blauw, RIP
440 2.0 b20f aut4 zilver metallic
-
- 3rd Gear member
- Berichten: 375
- Lid geworden op: 18.01.2009 - 00:23
IRoll bedankt voor je reactie.
Ik heb gemeten, alleen niet precies bij 20graden maar bij, wat zal het zijn 30 graden? Handwarm zeg maar.
De weerstand was 900 ohm.
Dat roept de vraag op hoe de sensor zich moet gedragen. Neemt de weerstand toe of af bij hogere temperatuur? Weet je dat?
Als de weerstand toe moet nemen is 900ohm veruit te laag. Als de weerstand af moet nemen weet ik niet of dit een normale uitslag is.
Ik zal ook eens in je manual kijken
Ik heb gemeten, alleen niet precies bij 20graden maar bij, wat zal het zijn 30 graden? Handwarm zeg maar.
De weerstand was 900 ohm.
Dat roept de vraag op hoe de sensor zich moet gedragen. Neemt de weerstand toe of af bij hogere temperatuur? Weet je dat?
Als de weerstand toe moet nemen is 900ohm veruit te laag. Als de weerstand af moet nemen weet ik niet of dit een normale uitslag is.
Ik zal ook eens in je manual kijken
460 1.8 b18u donkergroen metallic
440 2.0 b20f aut4, blauw, RIP
440 2.0 b20f aut4 zilver metallic
440 2.0 b20f aut4, blauw, RIP
440 2.0 b20f aut4 zilver metallic
-
- 3rd Gear member
- Berichten: 375
- Lid geworden op: 18.01.2009 - 00:23
heb in de handleiding gekeken. De weerstand zakt bij hogere temperatuur.
Bij 80 graden moet ie 300 ohm zijn.
Als de gemeten weerstand van 900ohm bij pakweg 30 graden niet klopt: kan dat overeenkomen met dat de temperatuurmeter in het instrumentenpaneel ook veelal een te lage temperatuur aan geeft?
Bij 80 graden moet ie 300 ohm zijn.
Als de gemeten weerstand van 900ohm bij pakweg 30 graden niet klopt: kan dat overeenkomen met dat de temperatuurmeter in het instrumentenpaneel ook veelal een te lage temperatuur aan geeft?
460 1.8 b18u donkergroen metallic
440 2.0 b20f aut4, blauw, RIP
440 2.0 b20f aut4 zilver metallic
440 2.0 b20f aut4, blauw, RIP
440 2.0 b20f aut4 zilver metallic
- Iroll
- 6th Gear member
- Berichten: 4440
- Lid geworden op: 09.12.2006 - 17:46
- Locatie: Zeist
De koudstartsensor heeft helemaal niets van doen met de temp. meter op het dashboard, die heeft een eigen sensor en zit aan de andere kant van de kop met 1 stekkertje.
Heb je de weerstand ook gemeten met een helemaal koude en hete motor? Dan kan je controleren hoe hij zich gedraagt. En heb je de diagnose box al uitgelezen? Eerst uitlezen en codes noteren, daarna de min vande accu 10min. los en een ritje van ong een kwartiertje maken, daarna weer uitlezen. Krijg je beide keren dezelfde foutcode dan is er een storing.
Heb je de weerstand ook gemeten met een helemaal koude en hete motor? Dan kan je controleren hoe hij zich gedraagt. En heb je de diagnose box al uitgelezen? Eerst uitlezen en codes noteren, daarna de min vande accu 10min. los en een ritje van ong een kwartiertje maken, daarna weer uitlezen. Krijg je beide keren dezelfde foutcode dan is er een storing.
-
- 3rd Gear member
- Berichten: 375
- Lid geworden op: 18.01.2009 - 00:23
dit oude probleem is eindelijk opgelost.
het was niet de mapsensor (na foutmelding vervangen inclusief de restrictor: geen verschil), het was ook niet de koudestartsensor (idem).
het probleem was een los contact in de lpg installatie. de lpg installatie heeft een injector-simulator die slecht op de benzine injector bedrading was aangesloten. daardoor kreeg de ecu bij lopen op bezine een verkeerd signaal. (code 1-1-3 open circuit in injector wiring)
ik heb jaren met dit probleem rond gereden omdat ik het niet kon oplossen....
het stomme was dat het probleem er al was direct nadat ik de lpg installatie liet inbouwen (kuch).
nuja, eind goed al geud.
het was niet de mapsensor (na foutmelding vervangen inclusief de restrictor: geen verschil), het was ook niet de koudestartsensor (idem).
het probleem was een los contact in de lpg installatie. de lpg installatie heeft een injector-simulator die slecht op de benzine injector bedrading was aangesloten. daardoor kreeg de ecu bij lopen op bezine een verkeerd signaal. (code 1-1-3 open circuit in injector wiring)
ik heb jaren met dit probleem rond gereden omdat ik het niet kon oplossen....
het stomme was dat het probleem er al was direct nadat ik de lpg installatie liet inbouwen (kuch).
nuja, eind goed al geud.
460 1.8 b18u donkergroen metallic
440 2.0 b20f aut4, blauw, RIP
440 2.0 b20f aut4 zilver metallic
440 2.0 b20f aut4, blauw, RIP
440 2.0 b20f aut4 zilver metallic
-
- 3rd Gear member
- Berichten: 375
- Lid geworden op: 18.01.2009 - 00:23
hij ging het van lieverlee ook bij kouder weer zelfs doen. starten: heel kort lopen, dan afslaan.
op foutmelding 1-1-3, zie boven ben ik naar de stekkers van de monopoint injector gaan kijken. toen zag ik dat de lpg-boer daar een tussenstekker op gemaakt had. duidelijk niet origineel volvo.
ik heb toen het lpg circuit er tussen uit gehaald en toen was het probleem ineens weg. dat suggereerde dat er iets mis was met de niet originele stekker. ik heb toen opnieuw de lpg stekker/aanpassing zelf gemaakt. toen was het okay.
op foutmelding 1-1-3, zie boven ben ik naar de stekkers van de monopoint injector gaan kijken. toen zag ik dat de lpg-boer daar een tussenstekker op gemaakt had. duidelijk niet origineel volvo.
ik heb toen het lpg circuit er tussen uit gehaald en toen was het probleem ineens weg. dat suggereerde dat er iets mis was met de niet originele stekker. ik heb toen opnieuw de lpg stekker/aanpassing zelf gemaakt. toen was het okay.
460 1.8 b18u donkergroen metallic
440 2.0 b20f aut4, blauw, RIP
440 2.0 b20f aut4 zilver metallic
440 2.0 b20f aut4, blauw, RIP
440 2.0 b20f aut4 zilver metallic