In de 244 die ik rij zit natuurlijk lpg ingebouwd. Echter, er is niet even een schakeling gemaakt om de tankmeter van de lpg tank zichtbaar te maken in het dashboard. Dus dat wil ik zelf dan maar gaan doen. Het lijkt mij dat dit op zijn eenvoudigst te doen is met een wisselschakkelaar welke wisselt tussen de benzinetank en lpgtank. Niet zo moeilijk.
Echter nu zit er een metertje op de lpgtank die de vullin in % aangeeft. Kan ik deze meter zo vervangen door een andere waarop mijn dashboard meter kan worden aangesloten. Moet ik de lpg tank eerst ook leegmaken voordat ik de de oude meter eruit kan halen? Wie heeft hier ervaring mee?
LPG Tankmeter
- psychonautlib
- 2nd Gear member
- Berichten: 50
- Lid geworden op: 08.06.2009 - 21:51
- Contacteer:
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Volvo 244 GL Automaat, 1980
Volvo 440 LPG G3, 1994
Volvo 440 Automaat LPG, 1994
Volvo 440 LPG G3, 1994
Volvo 440 Automaat LPG, 1994
-
- Starter
- Berichten: 4
- Lid geworden op: 25.08.2008 - 22:37
-
- 2nd Gear member
- Berichten: 60
- Lid geworden op: 22.06.2008 - 08:48
En ergens in het dashboard monteren? Dat lijkt me wel wat!jos245 schreef:lpg metertje zit met een of twee schroefjes vast en kun je er zo uitpakken.
De dubbelmeter van Huke werkt niet bij mij, omdat ik een rare tankmeter heb. In de staande cylindrische tank.
- psychonautlib
- 2nd Gear member
- Berichten: 50
- Lid geworden op: 08.06.2009 - 21:51
- Contacteer:
Ik denk niet dat de meter uit de tank werkend in het dashboard kan. Wat ik wil is het metertje vervangen door variabele weerstand net als in de benzinetank en moderne lpg installaties. Hierop kan dan vervolgens de orginele tankmeter (in het dashboard) worden aangesloten. Bijvoorbeeld d.m.v. handmatige of eletronisch gestuurde wisselschakelaar. Electronisch zodat de tankmeter wordt omgezet bij het omschakelen van banzine naar lpg en terug.laptoprob schreef:En ergens in het dashboard monteren? Dat lijkt me wel wat!
De dubbelmeter van Huke werkt niet bij mij, omdat ik een rare tankmeter heb. In de staande cylindrische tank.
Volvo 244 GL Automaat, 1980
Volvo 440 LPG G3, 1994
Volvo 440 Automaat LPG, 1994
Volvo 440 LPG G3, 1994
Volvo 440 Automaat LPG, 1994
- psychonautlib
- 2nd Gear member
- Berichten: 50
- Lid geworden op: 08.06.2009 - 21:51
- Contacteer:
Valt het niet te pas te maken dan?laptoprob schreef:Dat is wat het systeem van Huke Basart doet. Alleen niet passend op mijn tank, helaas.
Volvo 244 GL Automaat, 1980
Volvo 440 LPG G3, 1994
Volvo 440 Automaat LPG, 1994
Volvo 440 LPG G3, 1994
Volvo 440 Automaat LPG, 1994
- psychonautlib
- 2nd Gear member
- Berichten: 50
- Lid geworden op: 08.06.2009 - 21:51
- Contacteer:
Zoiets moet wel werkend te krijgen zijn lijkt mij.

http://www.lpgonderdelenshop.nl/epages/ ... ucts/E0004

http://www.lpgonderdelenshop.nl/epages/ ... ucts/E0004
Volvo 244 GL Automaat, 1980
Volvo 440 LPG G3, 1994
Volvo 440 Automaat LPG, 1994
Volvo 440 LPG G3, 1994
Volvo 440 Automaat LPG, 1994
- v164
- 3rd Gear member
- Berichten: 348
- Lid geworden op: 19.09.2004 - 23:36
Volvo '71 164r / '73 164e / '95 945lpt / '98 945LE/ '01 xc70
2004 XC70R
- Botje
- 2nd Gear member
- Berichten: 121
- Lid geworden op: 13.09.2010 - 21:33
- Locatie: Amersfoort
Ik zit met een soort gelijke vraag. Bij mij is er al een sensor aan wezig met 2 draden(1 aarde de andere heb ik geen idee waar dat naar toe moet) Zie foto hij hangt voor de analoge meter.

Mijn vraag is hoe sluit je dit aan op een meter(bezine of losse)?
Heeft iemand toevallig een aansluit schema?
PS: als ik deze vraag ergens anders moet stellen hoor ik het graag
Mijn vraag is hoe sluit je dit aan op een meter(bezine of losse)?
Heeft iemand toevallig een aansluit schema?
PS: als ik deze vraag ergens anders moet stellen hoor ik het graag
Bezig met: Volvo 164 automaat (1969)


- psychonautlib
- 2nd Gear member
- Berichten: 50
- Lid geworden op: 08.06.2009 - 21:51
- Contacteer:
Even simpel:Botje schreef:Ik zit met een soort gelijke vraag. Bij mij is er al een sensor aan wezig met 2 draden(1 aarde de andere heb ik geen idee waar dat naar toe moet) Zie foto hij hangt voor de analoge meter.
Mijn vraag is hoe sluit je dit aan op een meter(bezine of losse)?
Heeft iemand toevallig een aansluit schema?
PS: als ik deze vraag ergens anders moet stellen hoor ik het graag
Normaliter gaat er een + naar de meter in dashboard en van de meter naar de regelbare weerstand (de sensor) in de tank.
Door een wissel schakelaar te gebruiken kun je overschakelen naar een andere sensor. Zoals de sensor in de lpg tank.
NB: de schakelaar van je dim/groot licht is een voorbeeld van een wisselschakelaar. Schakelt dus niet uit of aan, maar maakt een keus.
Wat je dus moet doen is de draad van de dashboard meter naar de tank sensor onderbreken en hier in een wissel schakelaar in monteren.
Heb er even een schema'tje bij gemaakt. (very basic)
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Volvo 244 GL Automaat, 1980
Volvo 440 LPG G3, 1994
Volvo 440 Automaat LPG, 1994
Volvo 440 LPG G3, 1994
Volvo 440 Automaat LPG, 1994
- Botje
- 2nd Gear member
- Berichten: 121
- Lid geworden op: 13.09.2010 - 21:33
- Locatie: Amersfoort
oke top bedankt.
Dan kan ik gewoon als wisselschakelaar de benzine/gas schakelaar gebruiken en dan is het een kwestie van die doorverbinden met de sensors.
Maar staat er op de meter naar sensor 12 Volt?
Dan kan ik van te voren namelijk ff doormeten of dit plan gaat lukken wat ik hierboven beschrijf.
Dan kan ik gewoon als wisselschakelaar de benzine/gas schakelaar gebruiken en dan is het een kwestie van die doorverbinden met de sensors.
Maar staat er op de meter naar sensor 12 Volt?
Dan kan ik van te voren namelijk ff doormeten of dit plan gaat lukken wat ik hierboven beschrijf.
Bezig met: Volvo 164 automaat (1969)


- psychonautlib
- 2nd Gear member
- Berichten: 50
- Lid geworden op: 08.06.2009 - 21:51
- Contacteer:
Check even of deze schakelaar dubbel is uitgevoerd en gescheiden van elkaar is. Je kan niet dezelfde aansluitingen gebruiken als welke worden gebruikt voor de benzine/lpg schakeling.Botje schreef:oke top bedankt.
Dan kan ik gewoon als wisselschakelaar de benzine/gas schakelaar gebruiken en dan is het een kwestie van die doorverbinden met de sensors.
De dashboard meter (tank en temp) in een 240 werken op 10 Volt. Achter op de meter unit zit een spanningregelaar. Van eerdere types durf ik het niet te zeggen, maar zal niet veel afwijken denk ik. Hier is vast wel iemand die dat kan verduidelijken.Botje schreef: Maar staat er op de meter naar sensor 12 Volt?
Dan kan ik van te voren namelijk ff doormeten of dit plan gaat lukken wat ik hierboven beschrijf.
Volvo 244 GL Automaat, 1980
Volvo 440 LPG G3, 1994
Volvo 440 Automaat LPG, 1994
Volvo 440 LPG G3, 1994
Volvo 440 Automaat LPG, 1994
- Botje
- 2nd Gear member
- Berichten: 121
- Lid geworden op: 13.09.2010 - 21:33
- Locatie: Amersfoort
Ik ga er morgen ff mee aan de slag. Denk wel dat het goed gaat komen schakelaar is volgens mij dubbel uitgevoerd.
Voltage hoogte maakt niet zoveel uit, ging er meer om dat ik weet dat er een voltage moet lopen naar de sensor.
Ik laat nog wel ff weten of het gelukt is. I.i.g. bedankt voor de snelle en duidelijke reacties
Voltage hoogte maakt niet zoveel uit, ging er meer om dat ik weet dat er een voltage moet lopen naar de sensor.
Ik laat nog wel ff weten of het gelukt is. I.i.g. bedankt voor de snelle en duidelijke reacties
Bezig met: Volvo 164 automaat (1969)


- psychonautlib
- 2nd Gear member
- Berichten: 50
- Lid geworden op: 08.06.2009 - 21:51
- Contacteer:
Dat is mooiBotje schreef:Aansluiten van lpgmeter is gelukt. :cheers:
bedankt voor de uitleg.

Volvo 244 GL Automaat, 1980
Volvo 440 LPG G3, 1994
Volvo 440 Automaat LPG, 1994
Volvo 440 LPG G3, 1994
Volvo 440 Automaat LPG, 1994
- admiral
- 5th Gear member
- Berichten: 1545
- Lid geworden op: 18.04.2007 - 21:49
Wijzer plaat van een gastank werkt ook contra toch o% links en 80% rechts of het is een kwestie van + en - omdraaien.Botje schreef:ja had gewoon dubbele aansluiting. Ik heb alleen nog het bekende probleem dat de lpg net andersom werkt, leeg=vol en vice versa maar dat is niet zo erg.
- psychonautlib
- 2nd Gear member
- Berichten: 50
- Lid geworden op: 08.06.2009 - 21:51
- Contacteer:
Als de tank meter net zo werkt als de temp meter, dan geeft de meter max bij 0 ohm. Valt te testen door draad van meter even op de massa te zetten.
Volvo 244 GL Automaat, 1980
Volvo 440 LPG G3, 1994
Volvo 440 Automaat LPG, 1994
Volvo 440 LPG G3, 1994
Volvo 440 Automaat LPG, 1994