Deze week gaat mijn S80 2.9 uit 2000 (187.000 km) naar de Volvospecialist voor klachten over het schakelen van de automaatbak. Over de gehele linie schakelt de bak goed bij rustig rijden, maar specifiek bij het schakelen van 3 naar 4 schakelt hij altijd ruw rond de 3000 - 3500 toeren. Hij klapt de volgende versnelling er echt in, je voelt daadwerkelijk een schok. Dit gebeurt bij een snelheid vanaf 80 km/u.
Toen ik een aantal weken geleden met de specialist ging rijden, wist ik nog niet specifiek op welk toerental het gebeurde, dus kwam het maar een keer voor. Hij gaf toen wel aan: dat hoort niet.
Dit weekend leek hij bij rustig snelheid vermeerderen van 80 naar 100 ook te twijfelen tussen twee versnellingen, want hij schoot van 2000 naar 2200 en weer ruw terug. Display gaf wel gewoon D aan.
Vragen:
1) Klopt het dat de 2.9 een vierbak heeft?
2) Zou flushen een oplossing bieden? Deze vraag stel ik vooral omdat het ruw schakelen specifiek boven een bepaald toerental gebeurt. Lijkt me eerder slijtage die naar boven komt vanwege een andere rijstijl.
De bak en motor hebben nog anderhalve maand garantie, maar ik maak me toch ernstig zorgen over dit probleem.
Automaatbakprobleem; flushen of revisie?
- Morgenstond
- 5th Gear member
- Berichten: 1867
- Lid geworden op: 26.08.2010 - 19:41
- Locatie: Den Haag
2017 - heden: S40 phase II 1.8 AT (2004)
2011 - 2017: S60 2.4T AT (2001)
2010 - 2011: S80 2.9 AT (2000)
2008 - 2011: S40 1.8 AT (1996)
2011 - 2017: S60 2.4T AT (2001)
2010 - 2011: S80 2.9 AT (2000)
2008 - 2011: S40 1.8 AT (1996)
Op vraag 1 kan ik wel een antwoord geven, de 2.9 heeft inderdaad een vierbak. Of flushen helpt zou ik niet durven zeggen. Ik heb ergens rond een km stand van 150.000 de olie in de bak laten vervangen. Nu ongeveer 166.000 km en heb geen problemen.
- edraket
- 7th Gear member
- Berichten: 8629
- Lid geworden op: 17.03.2006 - 15:26
- Locatie: Haarlemmermeer
Er is een bekend probleem dat bij vervuilde olie de 4 bak ruw in de lock-up gaat. Dat is met name met rustig cruisen en als dan bij 90 de lock-up erop gaat voelt dat als een schok. Flushen verhelpt daarbij dit probleem. Bij jou lijkt er iets anders aan de hand te zijn. Ik begrijp dat je aardig wat gas geeft als dit gebeurt.
Ik zou toch eerst de bak flushen. Repareren kan altijd nog. Is iets duurder dan flushen namelijk.
Ik zou toch eerst de bak flushen. Repareren kan altijd nog. Is iets duurder dan flushen namelijk.
V60 D5 geartronic R-design '13
855 2.5 20V '96
Jaguar XJ-S V12 '85
V70 2.0D VEA 181 Nordic+ Dynamic line '15
V70 2.4D summum '08
V70D5 '06
S60 D5 '02
V70R '97
855 2.5 10V '95
855 2.5 20V '96
Jaguar XJ-S V12 '85
V70 2.0D VEA 181 Nordic+ Dynamic line '15
V70 2.4D summum '08
V70D5 '06
S60 D5 '02
V70R '97
855 2.5 10V '95
- Morgenstond
- 5th Gear member
- Berichten: 1867
- Lid geworden op: 26.08.2010 - 19:41
- Locatie: Den Haag
Dank voor de reacties. Veel of weinig gas geven maakt niet uit. Wat houdt precies de lock-up in?
Ik denk overigens ook dat de specialist eerst voor flushen kiest. Een revisie kost natuurlijk zo'n 3500...
Ik denk overigens ook dat de specialist eerst voor flushen kiest. Een revisie kost natuurlijk zo'n 3500...
2017 - heden: S40 phase II 1.8 AT (2004)
2011 - 2017: S60 2.4T AT (2001)
2010 - 2011: S80 2.9 AT (2000)
2008 - 2011: S40 1.8 AT (1996)
2011 - 2017: S60 2.4T AT (2001)
2010 - 2011: S80 2.9 AT (2000)
2008 - 2011: S40 1.8 AT (1996)
- edraket
- 7th Gear member
- Berichten: 8629
- Lid geworden op: 17.03.2006 - 15:26
- Locatie: Haarlemmermeer
Als de lock-up wordt ingeschakeld wordt de koppelomvormer vast gezet waardoor de bak vast met de motor wordt verbonden. Dit is gunstig voor het brandstof verbruik enzo.
V60 D5 geartronic R-design '13
855 2.5 20V '96
Jaguar XJ-S V12 '85
V70 2.0D VEA 181 Nordic+ Dynamic line '15
V70 2.4D summum '08
V70D5 '06
S60 D5 '02
V70R '97
855 2.5 10V '95
855 2.5 20V '96
Jaguar XJ-S V12 '85
V70 2.0D VEA 181 Nordic+ Dynamic line '15
V70 2.4D summum '08
V70D5 '06
S60 D5 '02
V70R '97
855 2.5 10V '95
- Morgenstond
- 5th Gear member
- Berichten: 1867
- Lid geworden op: 26.08.2010 - 19:41
- Locatie: Den Haag
Oké, duidelijk. Ik hoop op nog meer reacties, maar zal sowieso de uitkomst ervan laten weten. Overigens wordt ook gekeken naar de knipperende binnenverlichting, waarover ik al een ander topic heb geopend.edraket schreef:Als de lock-up wordt ingeschakeld wordt de koppelomvormer vast gezet waardoor de bak vast met de motor wordt verbonden. Dit is gunstig voor het brandstof verbruik enzo.
2017 - heden: S40 phase II 1.8 AT (2004)
2011 - 2017: S60 2.4T AT (2001)
2010 - 2011: S80 2.9 AT (2000)
2008 - 2011: S40 1.8 AT (1996)
2011 - 2017: S60 2.4T AT (2001)
2010 - 2011: S80 2.9 AT (2000)
2008 - 2011: S40 1.8 AT (1996)
- Morgenstond
- 5th Gear member
- Berichten: 1867
- Lid geworden op: 26.08.2010 - 19:41
- Locatie: Den Haag
Vandaag wordt de bak gespoeld. Ik ben benieuwd! Ik hoop dat het daarmee opgelost zal zijn...
2017 - heden: S40 phase II 1.8 AT (2004)
2011 - 2017: S60 2.4T AT (2001)
2010 - 2011: S80 2.9 AT (2000)
2008 - 2011: S40 1.8 AT (1996)
2011 - 2017: S60 2.4T AT (2001)
2010 - 2011: S80 2.9 AT (2000)
2008 - 2011: S40 1.8 AT (1996)
-
- 2nd Gear member
- Berichten: 118
- Lid geworden op: 15.01.2010 - 15:49
- Locatie: Utrechtse Heuvelrug
Na het spoelen van de aut.bak zal het probleem waarschijnlijk zijn opgelost.
Ik heb hetzelfde gehad bij mijn S80, na spoelen van de bak rijdt deze weer super en schakeld zonder problemen feilloos over.
Succes.
Ik heb hetzelfde gehad bij mijn S80, na spoelen van de bak rijdt deze weer super en schakeld zonder problemen feilloos over.
Succes.
XC90 2.5t AWD Automaat, bwjr 2003
- Morgenstond
- 5th Gear member
- Berichten: 1867
- Lid geworden op: 26.08.2010 - 19:41
- Locatie: Den Haag
Na het spoelen schakelt hij inderdaad anders. Of het probleem echt verholpen is, heb ik nog niet met zekerheid kunnen vaststellen. Het was te druk op de weg toen ik terug reed om het uit te testen.
2017 - heden: S40 phase II 1.8 AT (2004)
2011 - 2017: S60 2.4T AT (2001)
2010 - 2011: S80 2.9 AT (2000)
2008 - 2011: S40 1.8 AT (1996)
2011 - 2017: S60 2.4T AT (2001)
2010 - 2011: S80 2.9 AT (2000)
2008 - 2011: S40 1.8 AT (1996)
- draadloos
- 2nd Gear member
- Berichten: 216
- Lid geworden op: 19.12.2007 - 12:44
- Locatie: Zundert
- Contacteer:
Ik hoop het voor je, bij mij hielp spoelen niet, en ligt nu een andere bak onder..
Huidig:
960 Ambassador 3.0-24v automaat, full-option, 432200km
S80 2.5D Automaat, zwart, Pegasus 18 inch,RTI,HU-801,hifonics actief gestuurd, GSM, digitenne, aluminium trim, zwart leer, 1999 438000km
850GLT, 1996, zwart, leer, automaat, airco 557000km
264Top Executive, B27A automaat (1981)
960 Ambassador 3.0-24v automaat, full-option, 432200km
S80 2.5D Automaat, zwart, Pegasus 18 inch,RTI,HU-801,hifonics actief gestuurd, GSM, digitenne, aluminium trim, zwart leer, 1999 438000km
850GLT, 1996, zwart, leer, automaat, airco 557000km
264Top Executive, B27A automaat (1981)
-
- 2nd Gear member
- Berichten: 59
- Lid geworden op: 20.07.2009 - 10:35
- Locatie: Alphen aan den Rijn
ik denk dat je als stelregel aan kunt houden dat zodra je bruin/zwarte ATF in je bak hebt maar beter kunt gaan spoelen.
Afgelopen augustus hebben we 4 volvo's met de 5 trapsbakken gespoeld, 3 wagens met km standen rond de 200k en eentje zelfs boven de 300k, bij alle wagens was het bitter hard nodig om te spoelen en moest er gemiddeld wel 15L doorheen voordat de ATF vloeistof echt schoon rood was.
Alle vier de bakken schakelen weer als boter, maar ik vrees dat de meeste mensen te lang doorrrijden met de vieze ATF.
Ik ga zelf preventief elke 75k de ATF vervangen, ik wil de wagen lang houden en
heb weinig zin een bak te moeten vervangen.
Sinds ik automaat rij heb ik altijd de bakken gespoeld, dat begon al bij de 740 en de 850 modellen, ik heb altijd verbetering w.b.t. het schakelen kunnen bemerken na het spoelen.
Afgelopen augustus hebben we 4 volvo's met de 5 trapsbakken gespoeld, 3 wagens met km standen rond de 200k en eentje zelfs boven de 300k, bij alle wagens was het bitter hard nodig om te spoelen en moest er gemiddeld wel 15L doorheen voordat de ATF vloeistof echt schoon rood was.
Alle vier de bakken schakelen weer als boter, maar ik vrees dat de meeste mensen te lang doorrrijden met de vieze ATF.
Ik ga zelf preventief elke 75k de ATF vervangen, ik wil de wagen lang houden en
heb weinig zin een bak te moeten vervangen.
Sinds ik automaat rij heb ik altijd de bakken gespoeld, dat begon al bij de 740 en de 850 modellen, ik heb altijd verbetering w.b.t. het schakelen kunnen bemerken na het spoelen.
345GL 1,7, 365, 240GLE, 740GL Aut, 760GLE TD ,740GL Aut, V40 1.8 Aut, S40 2.0, V70 2.4 Aut, 850 T5 Aut.
S80 Exclusive , mobility Bi-Fuel CNG Automaat MY 2004 Nautic Blue Pearl
740GL Wagon LPG B230K 1987 wit
V70 T5 Automaat MY 1998 zilver
WWW.TPRPOWERFLUSH.NL
S80 Exclusive , mobility Bi-Fuel CNG Automaat MY 2004 Nautic Blue Pearl
740GL Wagon LPG B230K 1987 wit
V70 T5 Automaat MY 1998 zilver
WWW.TPRPOWERFLUSH.NL
-
- 2nd Gear member
- Berichten: 118
- Lid geworden op: 15.01.2010 - 15:49
- Locatie: Utrechtse Heuvelrug
Klopt idd, De olie van de automaat was bij mijn S80 ook zwart. Deze laten spoelen en hij schakeld weer als nieuw zonder schokken.Racingbrick schreef:ik denk dat je als stelregel aan kunt houden dat zodra je bruin/zwarte ATF in je bak hebt maar beter kunt gaan spoelen.
Afgelopen augustus hebben we 4 volvo's met de 5 trapsbakken gespoeld, 3 wagens met km standen rond de 200k en eentje zelfs boven de 300k, bij alle wagens was het bitter hard nodig om te spoelen en moest er gemiddeld wel 15L doorheen voordat de ATF vloeistof echt schoon rood was.
Alle vier de bakken schakelen weer als boter, maar ik vrees dat de meeste mensen te lang doorrrijden met de vieze ATF.
Ik ga zelf preventief elke 75k de ATF vervangen, ik wil de wagen lang houden en
heb weinig zin een bak te moeten vervangen.
Sinds ik automaat rij heb ik altijd de bakken gespoeld, dat begon al bij de 740 en de 850 modellen, ik heb altijd verbetering w.b.t. het schakelen kunnen bemerken na het spoelen.
XC90 2.5t AWD Automaat, bwjr 2003
- Morgenstond
- 5th Gear member
- Berichten: 1867
- Lid geworden op: 26.08.2010 - 19:41
- Locatie: Den Haag
De automaat schakelt nu boterzacht. Hoe de olie eruit zag, weet ik alleen niet. Hopen dat het zo blijft!
2017 - heden: S40 phase II 1.8 AT (2004)
2011 - 2017: S60 2.4T AT (2001)
2010 - 2011: S80 2.9 AT (2000)
2008 - 2011: S40 1.8 AT (1996)
2011 - 2017: S60 2.4T AT (2001)
2010 - 2011: S80 2.9 AT (2000)
2008 - 2011: S40 1.8 AT (1996)
-
- 2nd Gear member
- Berichten: 59
- Lid geworden op: 20.07.2009 - 10:35
- Locatie: Alphen aan den Rijn
Gelukkig maar, niemand zit op een dergelijke reparatie/uitgave te wachten.
345GL 1,7, 365, 240GLE, 740GL Aut, 760GLE TD ,740GL Aut, V40 1.8 Aut, S40 2.0, V70 2.4 Aut, 850 T5 Aut.
S80 Exclusive , mobility Bi-Fuel CNG Automaat MY 2004 Nautic Blue Pearl
740GL Wagon LPG B230K 1987 wit
V70 T5 Automaat MY 1998 zilver
WWW.TPRPOWERFLUSH.NL
S80 Exclusive , mobility Bi-Fuel CNG Automaat MY 2004 Nautic Blue Pearl
740GL Wagon LPG B230K 1987 wit
V70 T5 Automaat MY 1998 zilver
WWW.TPRPOWERFLUSH.NL
- Morgenstond
- 5th Gear member
- Berichten: 1867
- Lid geworden op: 26.08.2010 - 19:41
- Locatie: Den Haag
Ik ben er ook blij mee (alhoewel het in dit geval nog onder garantie gevallen zou zijn). Ik deel overigens jouw standpunt over het verversen van de ATF. Ik heb het bij m'n S40 ook preventief laten doen.Racingbrick schreef:Gelukkig maar, niemand zit op een dergelijke reparatie/uitgave te wachten.
2017 - heden: S40 phase II 1.8 AT (2004)
2011 - 2017: S60 2.4T AT (2001)
2010 - 2011: S80 2.9 AT (2000)
2008 - 2011: S40 1.8 AT (1996)
2011 - 2017: S60 2.4T AT (2001)
2010 - 2011: S80 2.9 AT (2000)
2008 - 2011: S40 1.8 AT (1996)
- BertjeB
- 3rd Gear member
- Berichten: 359
- Lid geworden op: 14.04.2006 - 18:53
- Locatie: Lelystad
Wat heeft dat flushen je nou gekost?
Bij mij duurt het even voordat hij overpakt van achteruit naar vooruit schakelen.
Dacht ook aan flushen....
Bij mij duurt het even voordat hij overpakt van achteruit naar vooruit schakelen.
Dacht ook aan flushen....
Nu:
Volvo S80 Dynamic D(ikke)5 uut 2002 204.000 km's op metis
in de couleur Black sapphire metallic.
Uitstapje:
VW Passat 1.9 TDI variant.
Vroegah:
S80 2.5D 1999 nautic blue pearl Limited edition.
340.000+ km's and not cruising anymore! R.I.P
Volvo S80 Dynamic D(ikke)5 uut 2002 204.000 km's op metis
in de couleur Black sapphire metallic.
Uitstapje:
VW Passat 1.9 TDI variant.
Vroegah:
S80 2.5D 1999 nautic blue pearl Limited edition.
340.000+ km's and not cruising anymore! R.I.P
- Morgenstond
- 5th Gear member
- Berichten: 1867
- Lid geworden op: 26.08.2010 - 19:41
- Locatie: Den Haag
Dat weet ik niet, want het viel grotendeels onder de garantie. Maar er zaten flink wat manuren in en natuurlijk ook aardig wat liters ATF (die heb ik wel moeten betalen). Was zo'n 200 euro kwijt.BertjeB schreef:Wat heeft dat flushen je nou gekost?
Bij mij duurt het even voordat hij overpakt van achteruit naar vooruit schakelen.
Dacht ook aan flushen....
2017 - heden: S40 phase II 1.8 AT (2004)
2011 - 2017: S60 2.4T AT (2001)
2010 - 2011: S80 2.9 AT (2000)
2008 - 2011: S40 1.8 AT (1996)
2011 - 2017: S60 2.4T AT (2001)
2010 - 2011: S80 2.9 AT (2000)
2008 - 2011: S40 1.8 AT (1996)
-
- 2nd Gear member
- Berichten: 59
- Lid geworden op: 20.07.2009 - 10:35
- Locatie: Alphen aan den Rijn
Das heel weinig geld, de dealer vraagt 18,50 excl BTW per liter ATF, gelukkig kan ik er veel goedkoper aankomen.
Bij een vervuilde bak moet je toch rekenen dat je 12 a 15L moet doorspoelen tot je weer schone ATF er uit ziet komen. Een paar maanden geleden 4 wagens gedaan en we waren bijna 60L kwijt aan die 4 wagens.
Eentje had 325K op de klok en daar moest wel 15L doorheen.
Bij alle wagens waren de flush onmiddelijk merkbaar, veel zachter en vloeiender schakelen.
Het maakt dus echt uit, ik heb me voorgenomen om de 60K te gaan flushen bij mijn eigen wagen.
Bij een vervuilde bak moet je toch rekenen dat je 12 a 15L moet doorspoelen tot je weer schone ATF er uit ziet komen. Een paar maanden geleden 4 wagens gedaan en we waren bijna 60L kwijt aan die 4 wagens.
Eentje had 325K op de klok en daar moest wel 15L doorheen.
Bij alle wagens waren de flush onmiddelijk merkbaar, veel zachter en vloeiender schakelen.
Het maakt dus echt uit, ik heb me voorgenomen om de 60K te gaan flushen bij mijn eigen wagen.
345GL 1,7, 365, 240GLE, 740GL Aut, 760GLE TD ,740GL Aut, V40 1.8 Aut, S40 2.0, V70 2.4 Aut, 850 T5 Aut.
S80 Exclusive , mobility Bi-Fuel CNG Automaat MY 2004 Nautic Blue Pearl
740GL Wagon LPG B230K 1987 wit
V70 T5 Automaat MY 1998 zilver
WWW.TPRPOWERFLUSH.NL
S80 Exclusive , mobility Bi-Fuel CNG Automaat MY 2004 Nautic Blue Pearl
740GL Wagon LPG B230K 1987 wit
V70 T5 Automaat MY 1998 zilver
WWW.TPRPOWERFLUSH.NL
-
- 2nd Gear member
- Berichten: 62
- Lid geworden op: 09.10.2007 - 20:48
- Locatie: Nederland
Heren olie bij mijn automaat is ook beetje bruin aan het worden.Flushen bij dealer kost 350.00 euro's dus heb ik ergens op het forum gelezen dat je zelf ook olie kan verversen via peilstok of zo.Kennis van mijn kan na werktijd in garage sleutelen dus wil hij dat doen voor me....
Volvo S80 2.4 Automaat Benzine Bj 2000 sinds juli 2008 Vialle G3
- Msuidgeest
- Geartronic member
- Berichten: 20696
- Lid geworden op: 23.06.2007 - 23:15
- Locatie: Flevoland
- Contacteer:
Vullen via de peilstok en via de oliekoeler aan de voorkant de oude olie opvangen.
Mark
Two possibilities exist: either we are alone in the Universe or we are not. Both are equally terrifying.
Arthur C. Clarke
Installateurs gezocht:
https://wouda.nl/werken-bij-wouda/
Two possibilities exist: either we are alone in the Universe or we are not. Both are equally terrifying.
Arthur C. Clarke
Installateurs gezocht:
https://wouda.nl/werken-bij-wouda/