Beste mede forummers, ik heb mijn V50 1.6D bouwjaar 2006, in 2007 tweedehands bij een Volvo dealer gekocht. Binnen de garantie tijd ( het eerste jaar dus ) ben ik een aantal keren met de auto terug geweest vanwege het feit dat de auto inhield bij een laag toerental. Slangen werden vastgezet, software gereset, maar het probleem bleef. Het zou bij de auto horen, werd mij gemeld.
Afgelopen zomer bracht ik de auto voor onderhoud naar de Volvo dealer in mijn woonplaats en kreeg ik een leenauto mee. Een S40 1.6D. Tijdens dat dagje sturen bleek dat het schokken niet bij dit type auto hoort.............
Ik heb vervolgens bij deze dealer aan afspraak gemaakt en de opdracht gegeven om nog eens naar "het hikgedrag" van mijn auto te kijken. Aan het einde van de dag werd mij gemeld dat er diverse slangen met tie rips waren vastgezet en dat het brandstoffilter preventief was vervangen. Meer kon men er niet aan doen, werd mij gemeld. Er waren tijdens het uitlezen van de computer geen storingen gesignaleerd.
Helaas: de klachten bleken nog steeds aanwezig....... Twee weken terug was ik het gehik ( met name tijdens filerijden heel vervelend! ) helemaal zat. Ik heb toen een afspraak gemaakt bij een Volvo specialist waar ik op het web meerdere goede ervaringen over had gelezen.
Grote verschil ten opzichte van mijn ervaring bij de officiële dealer was met name de zee van tijd die men door de telefoon reeds voor mij nam. Toen ik later in de week bij het bedrijf verscheen begon een monteur aan een zeer uitgebreide proefrit. Het vervelende aan het hikprobleem was dat de auto niet altijd inhield, dus ik zat met het zweet in mijn handen naast de monteur. Pas na een kwartiertje rijden gaf de auto eindelijk een hikje. Vervolgens ging de monteur op zoek naar het toerental waarbij de auto het meest inhield. Toen hij dit had gevonden, zijn we teruggekeerd naar de garage. Daar is de auto uitgelezen. Geen enkele foutmelding. Vervolgens is eerst de meest recente software geladen. Monteur ging daarna weer geruime tijd rijden en kwam terug met het bericht dat het probleem nog steeds aanwezig was. Bij bestudering van allerlei waardes op de computer ontdekte de monteur een waarde die volgens hem (te) hoog stond. Hij heeft toen iets losgehaald in het blok en is weer gaan proefrijden. Bij terugkomst zei hij dat het probleem volgens hem verholpen was. Zijn advies: ga een paar dagen proefrijden en als inderdaad blijkt dat het probleem weg is, dan vervangen we de EGR klep. Het bleek namelijk dat dat hetgeen was dat hij had losgehaald/gedemonteerd.
De afgelopen dagen vele kilometers met de V50 gemaakt, waaronder vanochtend tijdens heftig file rijden. Geen enkel probleem meer!!
EGR klep gaat nu eerdaags vervangen worden en volgens de monteur zou het inhouden van de motor ook dan weg moeten blijven.
Ik heb 3,5 jaar en ruim 70.000 km met een inhoudende hikkende auto gereden en dacht dat dit "normaal" was. Een conclusie die mede voortkwam uit de melding van de receptionisten van twee verschillende officiële Volvo dealers.
Moraal van dit verhaal: ga ook eens langs bij de specialist.
N.B.: ik noem bewust geen namen, vanwege het feit dat men dan kan denken dat ik een bepaald belang bij een bepaald bedrijf zou hebben.
EGR klep
-
- 7th Gear member
- Berichten: 9965
- Lid geworden op: 12.09.2004 - 22:53
- Locatie: Utrecht en Omstreken
Dat is een bekend probleem en dat weten de meeste dealers ook,die klep gaat in de meeste gevallen vast zitten of blijft iets open staan.
-
- 2nd Gear member
- Berichten: 208
- Lid geworden op: 25.03.2005 - 18:49
- Locatie: Noord Holland
De meeste dealers....?? Ik heb de auto in 2007 met 29.000 km op de teller gekocht bij Dick Mühl, een niet meer bestaande dealer in Almere dus ik kan de naam noemen vind ik. Toen had de auto dit probleem al. De 40.000 km beurt is vanwege de garantie bij Mühl uitgevoerd. De 60.000 km, 80.000 km en 100.000 km beurt bij de Volvo dealer bij mij om de hoek. Diverse keren bij de receptionist van beide bedrijven gemeld dat de auto inhield bij lage toerentallen en nooit opgelost. Zoals ik al schreef: ik rijd nu zonder EGR klep en met een hoop foutmeldingen, maar de auto heeft nog nooit zo ontspannen gereden. Nou maar hopen dat dit zo blijft als de nieuwe klep is geplaatst.Ramon&Ramon schreef:Dat is een bekend probleem en dat weten de meeste dealers ook,die klep gaat in de meeste gevallen vast zitten of blijft iets open staan.
Volvo V50 1.6D Edition 1 (2007-2013)
-
- Starter
- Berichten: 3
- Lid geworden op: 08.08.2008 - 10:34
Lex,
lex mag ik vragen welke specialist je hebt geraadpleegd volvo dealers kunnen mijn probleem niet oplossen
lex mag ik vragen welke specialist je hebt geraadpleegd volvo dealers kunnen mijn probleem niet oplossen
-
- 2nd Gear member
- Berichten: 208
- Lid geworden op: 25.03.2005 - 18:49
- Locatie: Noord Holland
Ten eerste het bericht dat de auto, ruim een halfjaar later, nog steeds zonder schokken rijdt. EGR klep is vervangen door Lange in Middelie. Ik was daar overigens twee weken terug, om een afspraak voor onderhoud te maken en op dit moment hebben ze het daar heel erg druk ( mede vanwege vakanties ). Wat langere wachttijd dus.
Volvo V50 1.6D Edition 1 (2007-2013)
- Hartland
- 1st Gear member
- Berichten: 17
- Lid geworden op: 04.02.2011 - 19:00
Heb je de stekker van de EGR klep los gehaald? Bij mij zijn de foutmeldingen weg.... heb de EGR klep laten dichtzetten dmv een alu plaatje. Rij hier nu al een half jaar mee en geen last meer gehad. Wel de stekker eruit gehaald om storingen te voorkomen.Lex schreef:De meeste dealers....?? Ik heb de auto in 2007 met 29.000 km op de teller gekocht bij Dick Mühl, een niet meer bestaande dealer in Almere dus ik kan de naam noemen vind ik. Toen had de auto dit probleem al. De 40.000 km beurt is vanwege de garantie bij Mühl uitgevoerd. De 60.000 km, 80.000 km en 100.000 km beurt bij de Volvo dealer bij mij om de hoek. Diverse keren bij de receptionist van beide bedrijven gemeld dat de auto inhield bij lage toerentallen en nooit opgelost. Zoals ik al schreef: ik rijd nu zonder EGR klep en met een hoop foutmeldingen, maar de auto heeft nog nooit zo ontspannen gereden. Nou maar hopen dat dit zo blijft als de nieuwe klep is geplaatst.Ramon&Ramon schreef:Dat is een bekend probleem en dat weten de meeste dealers ook,die klep gaat in de meeste gevallen vast zitten of blijft iets open staan.
-
- 2nd Gear member
- Berichten: 208
- Lid geworden op: 25.03.2005 - 18:49
- Locatie: Noord Holland
Ik weet niet of de laatste reactie voor mij bestemd is. Bij mij is de EGR een week losgekoppeld ( nieuwe EGR moest worden besteld ). Ik had toen geen klachten meer maar had wel de melding anti skid service vereist. Die melding was na het vervangen van de klep uiteraard weer verdwenen.
Volvo V50 1.6D Edition 1 (2007-2013)
-
- 2nd Gear member
- Berichten: 102
- Lid geworden op: 04.06.2011 - 17:17
- Locatie: België
Beste,
Dus als ik het goed begrijp geeft de versie 1.6D een foutmelding bij het afkoppelen van de stekker van de klep?
Dus mechanisch kan je een plaatje tussen zetten en is het elektrisch ontkoppelen niet meer nodig of toch nog wel??
Ben geintresseerd om de mijne uit te schakelen om problemen te voorkomen in de toekomst.
alvast bedankt.
Mvg
Dus als ik het goed begrijp geeft de versie 1.6D een foutmelding bij het afkoppelen van de stekker van de klep?
Dus mechanisch kan je een plaatje tussen zetten en is het elektrisch ontkoppelen niet meer nodig of toch nog wel??
Ben geintresseerd om de mijne uit te schakelen om problemen te voorkomen in de toekomst.
alvast bedankt.
Mvg
-
- 6th Gear member
- Berichten: 4809
- Lid geworden op: 31.08.2011 - 15:24
- Locatie: Utrecht
Lex schreef:Ik weet niet of de laatste reactie voor mij bestemd is. Bij mij is de EGR een week losgekoppeld ( nieuwe EGR moest worden besteld ). Ik had toen geen klachten meer maar had wel de melding anti skid service vereist. Die melding was na het vervangen van de klep uiteraard weer verdwenen.
Hou wel rekening met de apk eisen,die zijn namelijk nieuw sinds 1 april,er mogen geen storingen in het emissie systeem zitten vanaf bouwjaar 2006.
-
- 6th Gear member
- Berichten: 4809
- Lid geworden op: 31.08.2011 - 15:24
- Locatie: Utrecht
European On-Board Diagnostics (EOBD)
Vanaf 1 april 2012 zal de uitlaatgastest bij benzine en dieselmotoren van bepaalde voertuigen worden vervangen door het uitlezen van het EOBD. Het gaat daarbij om personenauto’s en bedrijfsauto’s met een toegestane maximum massa van niet meer dan 3.500 kg met een benzine- of dieselmotor. Voertuigen met een LPG installatie vallen hier dus voorlopig nog niet onder.
Daarnaast geldt deze eis alleen als de datum eerste toelating ná 31-12-2005 ligt.
De emissietest voor voertuigen met een datum eerste toelating vóór 01-01-2006 blijft onveranderd.
.
MIL-lampje en werking.
Het EOBD-systeem moet zijn voorzien van een goedwerkende waarschuwingsinrichting.
Deze waarschuwingsinrichting wordt ook wel 'MIL' genoemd. MIL staat voor: 'Malfunction Indicator Light'.
Het MIL-lampje moet gaan branden als het contact wordt ingeschakeld.
Overigens mag in plaats van het lampje ook een hoorbaar signaal aanwezig zijn. Dit signaal moet hoorbaar zijn als het contact wordt ingeschakeld.
De toestand (aan of uit) van deze waarschuwingsinrichting moet overeenkomen met wat de scantool aangeeft.
P-codes:
Als de scantool één of meerdere van onderstaande P-codes
aangeeft dan wordt het voertuig voor wat betreft de emissieeisen hierop afgekeurd.
Benzine motoren.
P01xx
P02xx
P03xx
P04xx
P0650
P0Axx
Diesel motoren.
P01xx
P02xx
P03xx
P04xx
P06xx
P0Ax
Vanaf 1 april 2012 zal de uitlaatgastest bij benzine en dieselmotoren van bepaalde voertuigen worden vervangen door het uitlezen van het EOBD. Het gaat daarbij om personenauto’s en bedrijfsauto’s met een toegestane maximum massa van niet meer dan 3.500 kg met een benzine- of dieselmotor. Voertuigen met een LPG installatie vallen hier dus voorlopig nog niet onder.
Daarnaast geldt deze eis alleen als de datum eerste toelating ná 31-12-2005 ligt.
De emissietest voor voertuigen met een datum eerste toelating vóór 01-01-2006 blijft onveranderd.
.
MIL-lampje en werking.
Het EOBD-systeem moet zijn voorzien van een goedwerkende waarschuwingsinrichting.
Deze waarschuwingsinrichting wordt ook wel 'MIL' genoemd. MIL staat voor: 'Malfunction Indicator Light'.
Het MIL-lampje moet gaan branden als het contact wordt ingeschakeld.
Overigens mag in plaats van het lampje ook een hoorbaar signaal aanwezig zijn. Dit signaal moet hoorbaar zijn als het contact wordt ingeschakeld.
De toestand (aan of uit) van deze waarschuwingsinrichting moet overeenkomen met wat de scantool aangeeft.
P-codes:
Als de scantool één of meerdere van onderstaande P-codes
aangeeft dan wordt het voertuig voor wat betreft de emissieeisen hierop afgekeurd.
Benzine motoren.
P01xx
P02xx
P03xx
P04xx
P0650
P0Axx
Diesel motoren.
P01xx
P02xx
P03xx
P04xx
P06xx
P0Ax
Ik bekijk het vanuit de praktijk,niet vanuit een boekje.
-
- 2nd Gear member
- Berichten: 208
- Lid geworden op: 25.03.2005 - 18:49
- Locatie: Noord Holland
We begrijpen elkaar niet goed, denk ik. Die oude EGR klep is slechts een week losgekoppeld geweest, om te testen of het inhouden weg was. Toen dit het geval bleek is de klep vervangen en alles weer netjes aangesloten. Dus geen alu-plaatjes of zo. Gewoon netjes conform milieu/apk eisen.MarioC70 schreef:Lex schreef:Ik weet niet of de laatste reactie voor mij bestemd is. Bij mij is de EGR een week losgekoppeld ( nieuwe EGR moest worden besteld ). Ik had toen geen klachten meer maar had wel de melding anti skid service vereist. Die melding was na het vervangen van de klep uiteraard weer verdwenen.
Hou wel rekening met de apk eisen,die zijn namelijk nieuw sinds 1 april,er mogen geen storingen in het emissie systeem zitten vanaf bouwjaar 2006.
Volvo V50 1.6D Edition 1 (2007-2013)
-
- 3rd Gear member
- Berichten: 341
- Lid geworden op: 21.03.2012 - 09:00
Ook laten vervangen door een nieuwe door klachten. Na eerste ritje klachten nog steeds aanwezig. Na opnieuw afstellen en een software update waren ze eindelijk verdwenen. Afdoppen alleen laatste optie (of al je er zo weinig mogelijk geld aan wilt besteden)
Volvo v90 T5 momentum Saville grey, Turbine 18” MY 2017
Volvo v40 D2 momentum MY 2012, Biarritz blue, Mannan 17 inch, introlinepakket, dynamic line pakket, winterlinepakket,panoramadak, ABL xenon
Volvo V50 2.0D Summum BJ 2005, Black Currant Pearl, Sagitta 17'' velgen[bcolor=#40BF00][/bcolor]
Volvo v40 D2 momentum MY 2012, Biarritz blue, Mannan 17 inch, introlinepakket, dynamic line pakket, winterlinepakket,panoramadak, ABL xenon
Volvo V50 2.0D Summum BJ 2005, Black Currant Pearl, Sagitta 17'' velgen[bcolor=#40BF00][/bcolor]
-
- 1st Gear member
- Berichten: 17
- Lid geworden op: 21.05.2012 - 17:17
ik heb de EGR klep van mijn volvo V50 2.0 D uit 2007 software matig eruit laten programmeren zodat als je de stekker eraf haald geen storingsmelding meer krijgt. vervolgens met alu plaatje de bypass pijp afgedicht. resultaat geen kosten meer aan het regelmatig vervangen of schoonmaken van de EGR klep.
het roetfilter behoeft nu ook minder vaak te worden geregenereerd.
het roetfilter behoeft nu ook minder vaak te worden geregenereerd.
- V50-Mart
- 4th Gear member
- Berichten: 601
- Lid geworden op: 02.06.2010 - 21:42
Dan zou jij nu dus wel een apk probleem moeten hebben volgens de nieuwe richtlijnen. En even het plaatje ertussenuit halen is voor jou ook geen optie, aangezien hij ook software matig weer moet worden aangezet?blijde rijder schreef:ik heb de EGR klep van mijn volvo V50 2.0 D uit 2007 software matig eruit laten programmeren zodat als je de stekker eraf haald geen storingsmelding meer krijgt. vervolgens met alu plaatje de bypass pijp afgedicht. resultaat geen kosten meer aan het regelmatig vervangen of schoonmaken van de EGR klep.
het roetfilter behoeft nu ook minder vaak te worden geregenereerd.
Volvo V50 1.6D Kinetic 2006. Xenon 6000k/LED stadslicht, Privacy Shades, 17 inch RRE Easyrun matzwarte velgen-225/45/17
- Frederik Welvaert
- 5th Gear member
- Berichten: 1900
- Lid geworden op: 10.10.2007 - 19:57
- Locatie: Maldegem
Waarschijnlijk haalt de tuner ook het stukje software weg dat de uitlezing voorziet en de fout dus niet meer voorkomt. Sommige mensen verdienen natuurlijk hun geld op louche manier 

1995 Volvo 965 B6254S automaat
MY10 XC60 2.4D AWD Geartronic - Rica/Volvotune - VolvoTech Garmin GPS + RV cam
MY05 V50 2.0D
MY10 XC60 2.4D AWD Geartronic - Rica/Volvotune - VolvoTech Garmin GPS + RV cam
MY05 V50 2.0D